energie besparen met jonge kinderen | Eneco Community

energie besparen met jonge kinderen

Hallo, ik zou graag op speelse wijze mijn jonge kinderen (8, 4, 0) leren zuinig te zijn met energie zonder steeds te wijzen op licht dat nog aan staat, de kraan die te lang open staat, etc. - liever op een spannende manier. Mogelijk helpt zo'n flitsende Toon (heb ik nog niet) maar is er niet al iemand die een soort 'energie besparen met jonge kinderen' lijst of game of iets dergelijks heeft ontworpen? Zo ja, dan hoor ik het graag; zo niet, dan maak ik graag zoiets met de mensen van Eneco (tip?!).

7 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
goed idee,
en mss ook wel interessant/leerzaam voor de wat oudere mensen van 8 tot 80:)
niet iedereen is zich bewust van energie bezuiniging .
en hoe of wat .
je hebt een duimpje verdiend bij deze.
michielek wrote:

Hallo, ik zou graag op speelse wijze mijn jonge kinderen (8, 4, 0) leren zuinig te zijn met energie zonder steeds te wijzen op licht dat nog aan staat, de kraan die te lang open staat, etc. - liever op een spannende manier. Mogelijk helpt zo'n flitsende Toon (heb ik nog niet) maar is er niet al iemand die een soort 'energie besparen met jonge kinderen' lijst of game of iets dergelijks heeft ontworpen? Zo ja, dan hoor ik het graag; zo niet, dan maak ik graag zoiets met de mensen van Eneco (tip?!).

Hier hebben we Google toch voor.
Meestal is het "wiel" al door een ander uitgevonden, toch.....

http://www.1010global.org/nl/2011/05/10-tips-energie-besparen-met-kids
Beste Brandje, dank hiervoor maar dat gaat nauwelijks over *samen* met kinderen energie besparen, meer over hoe je energiezuinig kinderen kunt 'houden'. Wie maakt er een app die goed omgaan met gast, water, electriciteit leuk maakt? En meteen doorpakken: uitbouwen tot een lespakket voor op school, die van mijn kinderen wil vast wel proefdraaien!
Lees dit eens:

http://www.hetkanwel.net/2010/03/31/duurzaam-voor-kinderen/

Misschien daarbij aansluiten, want die willen toch hetzelfde???
Reputatie 4
Badge
Hoi michielek,

Hartelijk bedankt voor je leuke bijdrage en dito idee. Naar mijn idee is zo'n app er nog niet, dus sla je slag 😉 Wel zijn we bij Eneco uiteraard bezig met duurzaamheid voor kinderen. Naast dat we aan verschillende (externe) projecten onze steun verlenen, brengen we schoolkinderen op een speelse en educatieve manier veel bij over windenergie in ons windlab. Neem eens een kijkje: http://windlab.eneco.nl/. Wellicht niet helemaal wat jij voor ogen hebt, maar we spelen er dus al wel een actieve rol in en zien zeer zeker het belang. Sterker nog, het is een van onze peilers; de jeugd heeft de toekomst immers. Het zou leuk zijn als je ons op de hoogte houdt. Je idee zet ik ook door naar onze afdeling die ermee belast is, wie weet wat er uitkomt.

Groet Martijn
Hallo Brandje en MartijnvdV, dank voor de reacties. Wat ik tot nu toe gezien heb, betreft vooral leerzaam bezig zijn met duurzame energie. Ik zoek juist graag iets voor spelenderwijs zuinig aan doen in en om het huis. Als het er nog niet is, dan ga ik wat proberen te maken, maar ik brainstorm graag verder met anderen. Leuk!
Reputatie 2
Badge
@michielek. Leuk initiatief. Zelf heb ik ook kleine kinderen in de leeftijd van 4 - 8 en proberen hun ook mee te geven dat je bewust met energie om moet gaan. We hebben er nog geen spelletjes voor bedacht. Ik zou ook nog niet weten welke. Al vind ik de voorbeelden van @Brandje (laatste voorbeeld) en @MartijnvdV ook heel interessant. Het is volgens mij belangrijk dat je kinderen weten waar de energie vandaan komt en hoe we het winnen. Dat is net zoiets als dat je kinderen moeten weten wat ze eten, waar het gemaakt wordt etc. Onze kinderen eten dus bijv. ook geen legbatterij eieren en kippen...en weten dat melk van de koe komt en niet van de supermarkt 🙂

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen