Eneco WarmteWinner® | Eneco Community

Eneco WarmteWinner®

Toon eerste bericht

423 Reacties

Reputatie 2
Badge +1
Dit is idd wel een apart artikel als er eerst een antwoord komt dat er nog getest word. Kan iemand van eneco vertellen hoe het zit?
Reputatie 7
Badge +4
@hanev001 & @R. Heus

Het is geen artikel wat aankondigt dat de WarmteWinner in de 'verkoop' is gegaan. Het schrijft dat WoonEnergie open staat voor woningcorporaties om het gesprek aan te gaan wat betreft de WarmteWinner. Kortom: er is ruimte om de mogelijkheden te bespreken.

Zodra het echt zo ver is, laten we dit uiteraard weten!

Groet, Denise
Reputatie 2
Badge +1
daar ga ik vanuit 🙂 tnx voor je antwoord
Reputatie 2
Badge
Beste Denise bedankt voor je antwoord.

Dit maakt het betreffende artikel wel enigzins vreemd. Als een woningcorporatie een bouw of renovatie project aan het plannen is en de mogelijkheid van het gebruik van de WW bekijkt zal een projectleider toch op gegeven moment vragen wanneer er geleverd kan worden. Als hij dan het antwoord krijgt "dat weten we nog niet, er wordt nog getest" dan gaat er gelijk een grote streep door de WW in zijn plannen.

Dus als jullie deze markt in willen zal er toch echt een solide levertijd bekend moeten zijn en dan vraag ik mij af waarom die niet bekend wordt gemaakt.

Daarnaast is er de vraag, als jullie inderdaad slagen orders uit deze markt te ontvangen krijgen deze dan voorrang op de levering aan de voorinschrijvers die nu al meer dan anderhalf jaar aan het wachten zijn?
Reputatie 5
Badge +3
@hanev001,

Excuus voor de late reactie. We zagen je vraag helaas over het hoofd, sorry!
De voorinschrijvers krijgen zeker voorrang op andere klanten. Het zou oneerlijk zijn om nu voorrang te geven aan de woningbouwcorporaties uiteraard.

We zijn inderdaad in gesprek met wat woningbouwcorporaties om te kijken of de WarmteWinner ook een product is voor dat segment. Deze projecten hebben een veel langere doorlooptijd en ook daar zal eerste een aantal warmtewinners geïnstalleerd worden als test. Dus waarschijnlijk worden er eerst een aantal (max 10?) bij die woningen geïnstalleerd voordat er 100-en geplaatst worden.
Reputatie 2
Badge
Voortuitgang. Inventum kondigt zijn eigen versie van de WW aan.

Zie links:

https://www.inventum.com/nl/ventilatiewarmtepompen/spaarpomp
https://www.inventum.com/uploads/downloads/IVM305_Folder_Spaarpomp_HR.pdf

Aansluitingen van 15 mm knel... is het wel geschikt voor de centraal verwarming? Leidingen naar de cv ketel zijn 22 mm.
Reputatie 5
Badge
Bij mij is de WW gisteren geinstalleerd. Zijn er al meer forumleden gebruikers? En wat is jullie ervaring met de nacht verlaging (of juist niet)?
Reputatie 2
Vanuit Eneco is het heel erg stil rondom de Warmtewinner. Geen nieuwsbrief, geen updates, geen telefoon. Helemaal niks. Blij om te horen dat men nog wel bezig is met het project Warmtewinner.
Is er een aparte verborgen forum voor leden waar de Warmtewinner is geïnstalleerd? De ww is vorige week bij ons geïnstalleerd. Graag wil ik aan het ww forum worden toegevoegd.

Er waren ongeveer 120 veldtesters. Ik ben wel benieuwd naar hun bevindingen.

Is er ook een gebruiksaanwijzing van de Eneco ww voor consumenten? Deze heb ik niet gekregen.
Reputatie 7
Badge +6
@RalfR en @Leeuw,

Er is een besloten gedeelte en jullie heb ik toegevoegd aangezien jullie de Warmte Winner hebben!

En @Leeuw,
Er is een brochure die je kunt vinden op onze website waar je wat aan kunt hebben!

Besparingen warmtewinner vallen tegen

Geplaatst op 2 januari 2018
=59]Overige verwarming

Tekst: Mari van Lieshout - Foto: Eneco
De uitrol van de Warmtewinner, een kleine warmtepomp die afvoerlucht uit een mechanisch ventilatiesysteem gebruikt als bron om een woning te verwarmen, verloopt niet zoals Eneco eerder dit jaar nog stelde. Tot half november zijn er slechts zo'n 120 exemplaren op de markt gebracht. Het oorspronkelijke streven van de energiemaatschappij was om in 2020 minstens 100.000 Warmtewinners af te zetten. De reden is dat de kostenbesparing die ermee wordt gerealiseerd tegenvalt, zo stelt Eneco tegenover de website Energeia.

Het leek zo'n mooi systeem. Een kleine warmtepomp zijn energie haalt uit de geventileerde afvoerlucht en die de cv-ketel ondersteunt. Eneco ontwikkelde het toestel samen met Inventum. Het bedrijf gebruikte een bestaand model (Ecolution Solo) als uitgangspunt. Het energiebedrijf besloot het model een nieuw uiterlijk te geven. Ook werd de warmtepomp compacter, lichter, technisch geoptimaliseerd en werd een koppeling met Toon, de slimme thermostaat van Eneco, tot stand gebracht.
Bij de introductie in 2016 stelde Eneco al meer dan 10.000 belangstellenden voor het apparaat te hebben. De energiemaatschappij dacht er binnen enkele jaren wel 100.000 weg te kunnen zetten. Maar de leveringen zijn blijven steken op 120. Hoe dat kan? De uitrol van de warmtepompen is met name vertraagd doordat de kostenbesparing die ermee wordt gerealiseerd tegenvalt, zo verklaart Eneco. De Warmtewinner is een hybride toestel; als het buiten te koud wordt, voldoet de ventilatiewarmtepomp niet meer en moet de gasketel bijspringen. Eerder stelde Eneco dat met behulp van de Warmtewinner tot de helft op het gasgebruik kan worden bespaard.

Meer ventileren

Inmiddels blijkt het lastig om aan die claim overeind te houden. Een woordvoerder van Eneco meldt dat de gasbesparing weliswaar aanzienlijk is, maar dat het 'volgens de berekeningen nog beter kan.' Oorzaak daarvan zou zijn dat huishoudens minder gebruikmaken van hun ventilatiesysteem dan vooraf gedacht. Daardoor wordt een woning na installatie van de Warmtewinner ineens beter geventileerd. Het toestel heeft immers ventilatielucht nodig maar daardoor koelt de woning af en wordt de verwarmingsvraag groter. Het gevolg van dat laatste is dat de besparing uiteindelijk tegenvalt.

Aanpassingen

Samen met Inventum is inmiddels aan de hardware en de besturing van de ventilatiewarmtepomp gesleuteld, waardoor het probleem moet zijn verholpen en de marktuitrol van het toestel weer wordt voortgezet. Eneco verwacht dat haar ambitie om binnen enkele jaren 100.000 Warmtewinners weg te zetten nog steeds realistisch is. Het verwijst daarbij onder andere naar een recent gepubliceerd rapport van adviesbureau Berenschot. Volgens dit bureau kan de huidige aardgasvraag van 15 miljard kubieke meter worden gereduceerd tot 1 miljard kubieke meter in 2035, door vanaf nu geen gasketels meer te plaatsen of te vervangen, en alle bestaande woningen van een hybride warmtepomp te voorzien.

Gaarne uw reactie
Reputatie 2
Badge
In ben zojuist gebeld door iemand van Eneco die een voorgesprek wilde hebben over de levering van de Warmtewinner die ik besteld had. Ik had gekozen voor de optie zonder Toon.

Echter tijdens het gesprek bleek dat ik wel degelijk een Toon moest hebben voor de levering van de WW en dat er van werd uitgegaan dat iemand die kiest voor de besteloptie zonder Toon reeds een Toon heeft.

Dit wordt echter nergens in het bestelproces vermeld en ook in de contractvoorwaarden van de opdracht staat daar niets over.

Hier is sprake van vergaande misleiding.

Aangezien ik geen Toon wil heb ik de opdracht geannuleerd.
Reputatie 7
Badge +6
@Hanev001,

Fijn dat je bent gebeld! Wel zonde dat dat niet helder was dat de WarmteWinner i.c.m. Toon aangeboden wordt. Dank voor de melding, ik kaart het intern aan dat dat specifieker benoemd mag worden.
Ik had mezelf ook ingeschreven voor de WW.
Heb een nieuwbouw woning waar mijn ventilatie stand altijd op 2 staat. Helaas nooit niks meer van gehoord. Had hem graag als test gehad.

plus het concept is leuk, maar ik heb ook al een zonnenboiler voor mijn ketel. Werkt dit dan ook samen? Daar was ik heel erg nieuwsgierig naar geweest.
Reputatie 7
Badge +6
@L. Altorf

Welkom! Een zonneboiler gebruik je doorgaans voor het verwarmen van je tapwater. Daar doet de warmtewinner niets mee, dus wat dat betreft zie ik geen belemmeringen.
@Folkert

dank je voor de verwelkoming.
Tuurlijk klopt het, maar mijn opgewarmd water vanuit de zonnenboiler gaat naar mijn CV ketel.

En krijgt mijn ketel dj’s voorverwarmd water om kosten te besparen. Neem aan dat de afgezogen lucht van de WW toch ook ergens terug naar de ketel gaat om minder te stoken? Of ben ik dan volledig mis.

De Telegraaf 2 maart 2018 Updated 3 maart 2018

Gas besparen blijkt een dure grap

Door WOUTER VAN BERGEN
Updated 03 mrt. 2018
02 mrt. 2018 in GELD

AMSTERDAM - De WarmteWinner van Eneco is een dure grap voor veel huishoudens die denken goedkoper uit te zijn dankzij de besparing op gas die het apparaat belooft. Dat blijkt uit testen van het energiebedrijf. Volgens Eneco telt voor veel mensen echter vooral de milieuwinst.Uit praktijktests blijkt dat de WarmteWinner die Eneco sinds kort verkoopt, vaak veel minder gas bespaart dan bij de aankondiging was voorgesteld en Eneco’s website suggereert. Financieel is de besparing al helemaal dubieus. De lagere gasnota compenseert vaak niet eens de hogere stroomrekening.
Inclusief verplicht serviceabonnement en de aanschafkosten zijn veel klanten over de levensduur van het zwaar gesubsidieerde apparaat daardoor fors duurder uit. Dat blijkt bij doorrekening van de Telegraaf van resultaten uit een pilot die Eneco deed. En ook de winst voor het milieu kan daardoor lager uitvallen dan klanten verwachten.

Gasbesparing van 60%
De WarmteWinner werd in februari 2016 gepresenteerd als slim en voordelig apparaat om ’goed bezig’ te zijn voor het klimaat. De elektrische warmtepomp op ventilatielucht zorgt dat de cv-ketel minder hard hoeft te werken, wat tot 60% aan gas zou schelen. Exacte bedragen werden niet genoemd omdat de situatie per woning verschilt, maar de tot €250 lagere nota zou het apparaat makkelijk terugverdienen.
Eneco blijft geloven in de WarmteWinner, zegt Joeri Kamp, directeur Smart Energy bij het bedrijf. Hij vindt dat uit zijn tests geen algemene conclusies mogen worden getrokken. „We hebben de pilots uitgevoerd onder geïnteresseerde huishoudens en daaruit bleek dat er grote verschillen waren. Maar dit is niet representatief voor de Nederlandse woningvoorraad.”
De introductie van de WarmteWinner, waarvan Eneco aankondigde er 100.000 te willen verkopen, verliep moeizaam. De lancering liep anderhalf jaar vertraging op en leverde een apparaat op dat €500 duurder was dan de eerder geschatte €2000. Maar de kostenstijging werd gecompenseerd door verhoging van de overheidssubsidie op dit type warmtepompen van €1000 naar €1500.
Eneco moest toen wel de besparingsbelofte terugschroeven die bij de presentatie was gedaan. In plaats van 60% daalt het gasverbruik volgens Eneco’s website nog hoogstens 50%.

Hogere nota voor elektriciteit
Dat wordt alleen lang niet altijd gehaald. De uiteindelijke besparing bleek sterk af te hangen van het type woning en hoeveel er in de woning verwarmd en geventileerd wordt. Dat bleek in de twee jaar dat Eneco het apparaat in de praktijk testte. „De gemiddelde winst tijdens de testperiode lag rond 220 kuub gas op een huishouden dat normaal zo’n 1000 kuub verbruikte”, vertelt Kamp.
Bij dit gemiddelde resultaat levert dit een €140 lagere jaarrekening op bij een gasprijs van 63 cent per kubieke meter. Daartegenover neemt het stroomverbruik gemiddeld 800 kilowattuur toe, wat bij een tarief van 20 cent per kilowattuur een €160 hogere nota betekent, plus minstens €5 servicekosten per maand. Inclusief de aankoopprijs van €1000 legt de klant zo circa €2200 toe bij een levensduur van 15 jaar volgens de gemiddelde resultaten uit Eneco’s tests.
Ook in het ideale geval - een halvering van het gasverbruik van 1400 naar 700 kuub zoals Eneco op zijn website voorspiegelt - is de winst beperkt. Tegenover een €455 lagere gasrekening, zou zo’n €300 aan extra stroomverbruik staan. Zo blijft circa €145 voordeel over. Na aftrek van servicekosten is de terugverdientijd ook bij ideale omstandigheden zo’n twaalf jaar.
Eneco legt dan ook liever de nadruk op de CO2-winst. Daar willen sommige klanten volgens Kamp best voor betalen. Maar daar is de vraag of de opbrengsten opwegen tegen de kosten. In het ideale geval scheelt het jaarlijks zo’n 1200 kilo CO2, als daar 100% groene stroom extra voor wordt opgewekt. Het gemiddelde resultaat uit de test was 400 kilo, wat over vijftien jaar zes ton CO2 scheelt voor het lieve sommetje van circa €3700 die het apparaat inclusief subsidie kost.

Begin 2016 werd door Eneco besparing in geld benadrukt. Vervolgens een grote stilte. Alleen enkele bevoorrechten in een apart forum kregen enige informatie. Het had Eneco gesierd indien ze bovenstaande informatie in dit forum ook naar buiten hadden gebracht. Met deze informatie kan de consument beter beoordelen of hij/zij nog wel belangstelling heeft in de warmtewinner. De afdeling marketing heeft nu wel erg snel de nadruk gelegd op de besparing van CO2 in plaats van op de 50 à 60% financiële besparing.
Zie ook het Toon®️ forum
Waar dezelfde conclusie wordt getrokken.

Je moet wel heel veel gas gebruiken en zonnepanelen met veel teruglevering op je dak hebben, wil het rendabel zijn/worden.
Ik heb sinds kort een warmtewinner maar ik krijg in Toon nu allerlei storingscode: 90, 92 etc.

ik heb een tijdje terug met eneco gebeld en die zei dat het geen kwaad kin. De storing ging idd even weg maar nu is het alleen maar storingen. Het lijkt erop dat ie het ook niet meer doet want het lijkt erop dat het gasverbruik hoger is.

Eneco: enig idee?
k heb sinds kort een warmtewinner maar ik krijg in Toon nu allerlei storingscode: 90, 92 etc.

ik heb een tijdje terug met eneco gebeld en die zei dat het geen kwaad kan. De storing ging idd even weg maar nu is het alleen maar storingen. Het lijkt erop dat ie het ook niet meer doet want het gasverbruik lijkt hoger.

Eneco: enig idee?
Reputatie 5
Badge +4
@Rstoppel bedankt voor je berichten. Ik heb jouw vraag verplaatst naar dit topic omdat we het graag centraal houden 🙂

Balen dat je te maken hebt met allerhande storingscodes. Ik adviseer je om morgen even te bellen naar onze storingsdienst op het telefoonnummer 088 - 895 59 59 en dan wordt je doorverbonden naar de afdeling WarmteWinner.
Ik heb maar 1 vraag
Is de Warmtewinner hetzelfde als alle andere warmtepompen?

Dat zo'n pomp helpt je woning te verwarmen geloof ik wel, anders zou je het geen warmtepomp noemen. Maar verkoeling op warme dagen is ook prettig.
De meeste pompen doen dit wel namelijk

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen