Elga warmtepomp i.c.m. Toon | Eneco Community
vraag

Elga warmtepomp i.c.m. Toon

• 21 april 2016
  • 9 reacties
  • 2305 Bekeken

In 2015 was het overschot aan teruggeleverde 1000 kWh. Dit heb ik weg kunnen werken door de airco in de woonkamer als warmtebron te gebruiken. Helaas is dit niet de ideaal oplossing om de woonkamer te verwarmen. Zo mis je de verwarmde vloer en ook de temp in de slaap/badkamer is niet ideaal.
Denk de oplossing gevonden te hebben door een Elga v3.0 aan te schaffen, om zo een ideaal binnenhuis klimaat te creeren en het overschot weg te werken. Dit is een hybride warmtepomp op lucht/water basis.

Is het mogelijk om de Elga warmtepomp i.c.m. de Toon kamerthermostaat te gebruiken?

bvd

9 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hoi Baanhoek,

Heel goed dat je denkt een oplossing hiervoor te hebben 🙂 Helaas is Toon niet te gebruiken in combinatie met een warmtepomp.

Groet, Audrey
Badge
Ja, de Techneco Elga warmtepomp heeft een Opentherm verbinding met de thermostaat nodig en dat heeft Toon. De opentherm verbindt je dan door van de Elga naar de cv ketel.

Kijk anders op het duurzame energie forum van Tweakers.net, hier wordt veel geexpirimenteerd met de elga (en mitsubitshi en panasonic etc).
Daar gaat de kennis iets verder al moet je daar ook niet alles blind aannemen, maar zeker interresant!
(Moet nog even sparen maar dit jaar komt er hier ook een elga met subsidie en ik denk dat dit gewoon werkt als Toon zich aan het Opentherm protocol houd)
Bedankt voor de info.
Het topic op Tweakers is al reeds bekend, de Toon kamerthermostaat wordt daar nog nergens helaas genoemd.

Eerdaags komen de beloofde prijzen binnen van een Elga v1.0 (showroom model) i.c.m. Carrier buitenunit en een Elga v3.0 i.c.m. Toshiba buitenunit.
Eerst maar eens afwachten op de prijsopgave.

Heb met Techneco.nl contact gehad, de Toon opentherm is niet mogelijk met v1.0 maar wel met v3.0 i.c.m. een extra buitenvoeler.

Wordt vervolgd.
Reputatie 5
Badge +1
Ik ben benieuwd. Binnenkort komt bij ons een Mitsubishi Lucht-Water warmtepomp. Deze gaat de huidige ketel volledig vervangen.

Als Toon werkt, dan blijft deze hangen, maar ik ben benieuwd. Een buitenvoeler is onderdeel van het regelcircuit van de warmtepomp, maar ik heb op dit moment geen details over de aansluiting van de kamerthermostaat.

Groeten,
Menno

Toon, Solteq 40-Quad, Mitsubishi PUHZ 7,5KW.
Reputatie 7
Badge +8
Beste Menno,

Hou ons op de hoogte!

Mvg,

Ton
Sinds kort draait naast de Itho Kli-max 2 hier de lucht/water warmtepomp Elga 3.0.

Nog wel eerst op zijn eigen Honeywell Chronotherm Touch kamerthermostaat. In de toekomst maar eens met de Toon als opentherm gaan uitproberen, het mogelijke nadeel is dat als de Toon wordt gebruikt de koel functie i.c.m. vloer/radiatoren niet beschikbaar is.
Badge
Goed om te horen.
Ik heb hem nog niet, moet nog even doorsparen ;)
Ik had bij Techneco gelezen dat Toon ook op de Elga werkt, helaas heb je dan geen koelfunctie vanaf de thermostaat, dat is wel jammer.

Hoe bevalt de Elga tot nu toe?
Ik ben benieuwd hoeveel je ermee gaat besparen!
Met de koelfunctie weet ik de volgende zomer pas, al wordt er gezegd dat er veel condens in huis komt. Hoe dat de Elga bevalt moet nog in de toekomst blijken. De Elga is aangeschaft i.v.m. elektra overschot.
Reputatie 5
Badge +1
Hier een update. Toon werkt in combinatie met de Mitsubishi Warmtepomp (PUHZ-sw75vha) uit de kunst. Gebruik aan-uit regeling. Nog even een weekje inleren dan gaat dit uit de kunst.

Wij zijn volledig van het gas los, ga over een week kijken hoe het verbruik is.

Reageer