Electrische CV-ketel ervaringen? | Eneco Community
vraag

Electrische CV-ketel ervaringen?

Daag. Ik wil overstappen van gas naar elektrich. Mijn verbruik is slechts 500 kuub per jaar. Zou ik mt een e.c.v voordelig uitzijn? Shoot!

7 Reacties

Reputatie 3
Badge +1
Hi @Schnauzie , met een ECV bespaar je niet in kosten, behalve het vastrecht (bij het verwijderen van de gasmeter). Een Warmtepomp heeft een hoog rendement, waardoor je uiteindelijk duurder uit bent (met een ECV), bedankt @ThehogNL
https://www.warmtepomp-info.nl/boiler/elektrische-cv-ketels/
Reputatie 5
Badge +3
Een Warmtepomp heeft een hoog rendement, waardoor je uiteindelijk duurder uit bent.

Ehm.. volgens mij een type fout? :-)
Een warmtepomp is juist door z'n hoge rendement uiteindelijk goedkoper. Enorme investering maar veel goedkoper per maand.

@Schnauzie
Een ECV (electrische CV) is niet verstandig. Minstens 3x zo duur in maandgebruik dan een gas CV ketel. Maar een warmtepomp (is totaal iets anders dan een ECV) is wel zuinig in gebruik maar dus weer duur in aanschaf. Hoewel met jouw lage verbruik een kleine warmtepomp wellicht wel zou uit kunnen. Bijv. een monoblock, goedkoop in aanschaf, goedkoop in onderhoud. In het buitenland vaak tegen hogere kortingen te krijgen (in nederlands omdat de subsidie in nederland de kortingen in de weg zitten). Bijv. de https://www.klimate.nl/panasonic-wh-mdc05f3e5-lucht-water-warmtepomp-monobloc.html
Reputatie 3
Badge +1
@ThehogNL @Schnauzie , ondanks mijn verschrijving hoop ik dat ik duidelijk was. E-CV zou ik niet doen, uiteindelijk is de WP goedkoper. Aan de andere kant ben ik blij dat je graag gasloos door het leven wil!
Badge +2
@Schnauzie
ik heb ook een E.cv samen de elgawarmtepomp de E.cv is alleen nodig als het vriest als ondersteuning
heb ook een edel air warmtepompboiler 150 liter voor warmwater gebruikt rond de 400 kW stroom per jaar
En de elga + E.cv verbruik samen rond 1900 KW perjaar
kosten extra stroom per jaar 2300 x 0,20 cent 460,00 euro
Mijn gas kosten ongeveer 800 euro per jaar nog ouden prijs
schilt bij ons 340 euro per jaar
als U maar 500 m3 gas verbruikt kom je nog lager uit
ik verbruikte rond de 1050 m3 gas
ik heb voor de E,cv en elga en warmtepompboiler 3800 euro betaald dan zijn de subsidie er vanaf
heb ook zonnepanelen erbij gemiddeld leveren deze 2900 kW op kosten 4600 euro deze zijn wel met solar edge daardoor is de kostprijs hoger
zonder solar edge ben je 3800 euro kwijt voor de zonne panelen
Nu is mijn energie rekening 580 euro per jaar was eerst tussen 1500 en 1700 per jaar
het is wel een investering maar je verdiend het terug en je bent ook nog klimaat vriendelijk bezig
Reputatie 3
Badge +1
@Schnauzie
ik heb ook een E.cv samen de elgawarmtepomp de E.cv is alleen nodig als het vriest als ondersteuning
heb ook een edel air warmtepompboiler 150 liter voor warmwater gebruikt rond de 400 kW stroom per jaar
En de elga + E.cv verbruik samen rond 1900 KW perjaar
kosten extra stroom per jaar 2300 x 0,20 cent 460,00 euro
Mijn gas kosten ongeveer 800 euro per jaar nog ouden prijs
schilt bij ons 340 euro per jaar
als U maar 500 m3 gas verbruikt kom je nog lager uit
ik verbruikte rond de 1050 m3 gas
ik heb voor de E,cv en elga en warmtepompboiler 3800 euro betaald dan zijn de subsidie er vanaf
heb ook zonnepanelen erbij gemiddeld leveren deze 2900 kW op kosten 4600 euro deze zijn wel met solar edge daardoor is de kostprijs hoger
zonder solar edge ben je 3800 euro kwijt voor de zonne panelen
Nu is mijn energie rekening 580 euro per jaar was eerst tussen 1500 en 1700 per jaar
het is wel een investering maar je verdiend het terug en je bent ook nog klimaat vriendelijk bezig

Strak plan om een E-cv met Elga te combineren. Dat voorkomt extra investeringen in de radiatoren.
Reputatie 5
Badge +3
Dan heb je in feite een Elga met backup heater 🙂 en dat hebben de meeste all-electric warmtepompen ook . Je hebt dus van je hybrid elga een all-electric gemaakt 🙂
Badge +2
Dan heb je in feite een Elga met backup heater 🙂 en dat hebben de meeste all-electric warmtepompen ook . Je hebt dus van je hybrid elga een all-electric gemaakt :)

Dat klopt en is ook goedkoper dan all electric en je hebt altijd een back up als de ene niet werkt of storing heeft 😉

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen