Donkere maand, lichte nota: zo bespaar je energie | Eneco Community

Donkere maand, lichte nota: zo bespaar je energie

• 11 november 2019
  • 8 reacties
  • 38747 Bekeken
Donkere maand, lichte nota: zo bespaar je energie
Badge +1

Hoe zorg je tijdens deze donkere maanden toch voor wat verlichting op je jaarnota? Als je deze adviezen ten harte neemt kun je tot € 700 per jaar besparen in een gemiddelde eengezinswoning.

1. Zet de verwarming een graadje lager
Dat maakt voor jouw gevoelstemperatuur misschien weinig uit, maar voor de energierekening wel. Je bespaart maar liefst € 90 per jaar. Bovendien is het een goede reden om je kersttrui niet alleen tijdens de feestdagen te dragen.

2. Geef warmte de ruimte

Precies wat we zeggen. Schuif je meubels opzij en zorg dat de radiator vrij staat. Op die manier verspreidt de warmte zich eerder door je woning. Schijnt de zon? Geef ook dan warmte de ruimte door je gordijnen helemaal open te doen.

3. Zie het licht

Als de zon toch schijnt, doe toch meteen de lampen uit. Zo benut je daglicht optimaal en bespaar je heel wat stroom.

3. Ga je bijna slapen? Radiator laag!

Als je verwarming ’s nachts op 15 graden staat, bespaar je € 100 per jaar. Wil je nog wat besparen? Zet de radiator dan al een uur voordat je naar bed gaat op deze temperatuur. Daarmee bespaar je nog eens € 20 per jaar.

4. Geef je woning ook vakantie

Zet de radiator ook op 15 graden als je naar het zoveelste kerstdiner gaat. Door de thermostaat altijd zo laag te zetten als je weg bent, bespaar je gemiddeld € 160 per jaar. Nog een tip: zet je apparaten helemaal uit. Geen stand-by, want in deze modus slurpen ze stiekem alsnog energie.

5. Vervang je gloeilampen

Over kerstvakantie gesproken: dit is een prima invulling ervan. Het lijkt even een investering, al die led-lampen aanschaffen, maar je verdient het geld binnen 5 jaar terug. Een led-lamp is namelijk tot 7 keer zuiniger dan een gloeilamp.

6. Verwarm én verlicht selectief

Energie besparen en er toch warmpjes bij zitten? Sluit eerst alle deuren. Verwarm en verlicht vervolgens alleen de kamer waar op dat moment bent. Je bespaart dan gemiddeld € 240 per jaar.

7. Kies voor een kruik
Pro-tip: verwarm de slaapkamer helemaal niet. Je bespaart dan € 80 per jaar. Toch afrekenen met ijstenen? Neem dan een kruik mee naar bed.

8. Ken je ketel

Op welke temperatuur stel je je cv-ketel zo zuinig mogelijk in? Bekijk onze tips.

8 Reacties

Ik zou optie 3 niet gebruiken als je vloerverwarming hebt.
Je kunt dan beter de thermostaat op 20 graden houden.
Het lijkt dat je dan meer gas verbruikt maar dit is niet waar omdat als een vloerverwarming op temperatuur moet komen dit veel meer kost dan als die standaard bijvoorbeeld op 20 graden ingesteld is.

Vandaar dan bij optie 3 toch ook alleen over radiatoren wordt gesproken…..

En betreft het vloerverwarming dan hangt het er van af hoe goed je woning is geïsoleerd. 
Want bij zeer goede isolatie dan is een nachtverlaging van 1 à 2 grd echt wel mogelijk. 🤔😉

Bedankt voor de tip Brandje...

Vandaar dan bij optie 3 toch ook alleen over radiatoren wordt gesproken…..

En betreft het vloerverwarming dan hangt het er van af hoe goed je woning is geïsoleerd. 
Want bij zeer goede isolatie dan is een nachtverlaging van 1 à 2 grd echt wel mogelijk. 🤔😉

klopt Ton  @Brandje 

hier met nu de WP draaiende ook gekozen voor een kleine nachtverlaging van Max 1 graad. Maar ja heb dan ook een goed geïsoleerde woning. De Loria is nog niet in de nacht aangegaan met uitzondering van de boilers :) 

morgen komen ze hier de jaga’s installeren en is het ff afwachten hoe het zich dan verhoud in de nacht, maar met de nieuwe isolatie  van vloer/bodem zou dat perfect moeten gaan 

O ja wat betreft optie 1. Dit deed ik ook toen hier nog op gas gestookt werd. Had ik toen gemiddeld 19,5 graden nu met de wp is dat 20,5 en ben nog goedkoper uit 

Hoi Mark 

Tja dan moet je idd die nachtverlaging toepassen. Isolatie moet rendement kunnen opleveren.
En straks met de mooie Jaga’s Mark; dat is wel luxe hoor! Wel meer stroomverbruik maar dat moet je opgewaardeerde PV nu kunnen opvangen. 

Ben zeker blij dat ik ook mijn pv heb uitgebreid Ton. 

De Jaga’s zijn zeker een luxe maar wil je optimaal profiteren moets ik dit wel aanpassen.  Heb daarnaast ook nog gekozen voor een type dikker waardoor er nog beter warmte vrijkomt. En als het toch nog te koud is heb ik ook de optie voor turboboost.

kijk ik naar het meer verbruik valt het tot nu nog wel mee. Er is een scan uitgevoerd wat aangaf dat ik met de Loria zo’n 2000kWh zou gaan verbruiken. Gemiddeld over 6mnd is dat 333kWh per maand.

deze maand t/m vandaag is het bruto verbruik 273kWh en dat is zowel van de WP als eigen verbruik.

Splits ik dit uit wat mijn wp werkelijk verbruikt heeft(kan ik terug vinden op de loria) dan is dat bruto 148kWh. Met de extra pv  is het verbruik tot nu toe totaal 202kWh

zal morgen na oplevering nog wat foto’s op het forum  plaatsen.

Top Mark! Goed bezig!

Mooi dat je met de Loria nog “over” hebt💪

Ik ben benieuwd morgen. 

Hoi . Ik heb hier een oude vloerverwarming systheem.  Aangestuurd door een 1.5.jaar oide rhemeha combi ketel . Had eerst toon . Maar die.moest eraf ivm thermostaat reneha ivm storings meldingen. Vloerverwarming is ingemetseld in hard beton en draaid via water leidingen . Compleet systheem in de kelder.hangen nadeel is thermosstaat staat hier op 26.5 graden . Zet ik.hm.lager slaat ie.niet meer aan . Systheem is al zo.ongeveer 25 jaar oud . En toch gebruik.ik.op jaar basis 1900 kuub gas . Inc koken . Laat binnen kort expert erna kijken . Kijken of het nog wel goed werkt . Want de douche draaid er ook op 

En die krijg ik amper warm. Heb verder weinig radiatoren 3 stuks . Maar die moeten mee draaien anders werkt het helemaal niet meer. 

Reageer