vraag

De slimme radiatorventilator

Zijn er community leden die ervaring hebben met de slimme radiatorventilator van Speedcomfort?

De voordelen zijn:
•helpt je huis comfortabeler te krijgen
•zorgt voor minder temperatuurschommelingen
•maakt energiebesparing tot wel 30% mogelijk
•is in een handomdraai te plaatsen
•maakt nauwelijks geluid
•gebruikt te verwaarlozen hoeveelheid stroom
•geschikt voor radiatoren en convectoren

Meer info: http://www.speedcomfort.com

Wel aardig aan de prijs, maar wel interessant!!!

14 Reacties

Reputatie 3
Badge
Inderdaad heel interessant, ik ben benieuwd of iemand hier al ervaring mee heeft.
Reputatie 3
Badge
Bij een concurrent van Eneco is er een inkoopactie: https://www.qurrent.nl/inkoopactie-speedcomfort
Ik ben wel geen klant van Qurrent maar toch maar even ingeschreven voor de korting van 25%.
Ben benieuwd...

Dit linkje heb ik gevonden op tweakers waar er meer mensen in dit product geïnteresseerd zijn:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490061/31
Afgelopen vrijdag (2x3) besteld en zaterdagmorgen binnengekomen, direct gemonteerd en ketel maximaal temperatuur naar 60 graden ingesteld. De eerst indruk is positief zaterdagavond was de woonkamer zeer snel op de ingestelde temperatuur. Het geluid wat wordt geproduceerd door de ventilators is echt minimaal, alleen als het muisstil is zijn de ventilators iets hoorbaar.

Het geluk was dat er naast de radiatoren een wandcontactdoos aanwezig was, kabeltje van de voeding is nauwelijks in het zicht. De ventilators gaan pas aan als de interne sensor rond de 30 a 33 graden meet.

Het is nog te vroeg om echt een oordeel erover te geven maar na 1 avond ben ik zeer positief. nu afwachten of dat het echt een gasbesparing is.
@Baanbroek,

Dit is zeker een mooi systeem, en houd het draadje in de gaten of er meer mensen zijn
Die dit systeem kennen of gebruiken.

Hoe meer mensen het gebruiken hoe beter na te gaan is of het ook daadwerkelijk functioneel is.

Geen idee of het voor mij interessant is, aangezien ik in een zeer goed geissoleerde woning zit incl hr+++ glas
mpleizr wrote:

@Baanbroek,
Geen idee of het voor mij interessant is, aangezien ik in een zeer goed geissoleerde woning zit incl hr+++ glas

Heeft lijkt mij niks met de isolatie waarde van de woning te maken.

De ventilator transporteer sneller de warmte de ruimte in vanaf de radiator, dus de ruimte bereikt eerder de ingestelde temperatuur op de (Toon) thermostaat, en tevens zoals je eerder heb kunnen lezen is de keteltemperatuur verlaagd van 85 naar 60 graden.
Reputatie 3
Badge
Om de Speedcomfort eens uit te testen heb ik er 1 besteld, de Basic versie.

Het eerste probleem waar ik tegen aan liep is dat de lamellen van mijn woonkamer radiatoren ver naar beneden doorlopen.
De Speedcomfort past er dan niet helemaal onder. Hij blijft prima hangen, de magneten zijn sterk en zitten wat hoger in de behuizing, maar de temperatuur sensor zit dan maar voor de helft op het metaal van de radiator. Hierdoor schakelt deze veel te laat in.

De Speedcomfort kan ook aan de bovenkant geplaatst worden, alleen is deze dan wel erg zichtbaar.
Mijn radiatoren zijn licht beige en de Speedcomfort is wit, een no go voor mijn vrouw...

Het geluid vond ik juist tegen vallen. De Speedcomfort maakt los nauwelijks geluid maar de radiator gaat als een soort klankkast fungeren. Niet heel erg hinderlijk maar wel duidelijk aanwezig.

Ik heb de Speedcomfort na overleg weer retour gestuurd (de ondersteuning is prima en snel!).
Hun advies was om de Convector versie te gebruiken. Deze heeft een losse sensor die dicht bij de waterinvoer geplaatst kan worden. De ventilatoren kunnen dan gewoon onder de radiator gehangen worden met de magneten.
Wordt vervolgd.
Reputatie 1
Badge
Zelfbouw met pc ventilatoren is ook een optie. Veel goedkoper en werkt prima. Heb er een voor mijn convector put gemaakt. Als je een huis hebt dat al wat ouder is en er oorspronkelijk een VR ketel was geinstalleerd, dan kan je problemen krijgen als die wordt vervangen door een HR ketel. Een HR ketel werkt het meest zuinig binnen, zoals de naam als suggereerd, het HR berijk. Dat betekend dat je het retour water zo ver mogelijk onder de 50 graden wilt hebben. En dat is vaak en enorme uitdaging, zeker icm een convector put. Je gaat naar een LTV systeem, terwijl je systeem niet echt LTV ( lage temperatuur verwarming) is. Dat komt omdat de radiatoren zijn berekend adv de VR ketel. Voor een HR ketel zou je die wat willen 'overdimensioneren' zodat je met een lagere aanvoer temperatuur, toch dezelfde warmte afgifte kan hebben.

Om dat toch te bereiken, komen dit soort booster om de hoek kijken. Samen met waterzijdig inregelen, kan dit enorm veel gas besparen. Bij mij inmiddels meer dan 50% gasbesparing.
De SpeedComfort ventilatoren nu aan de bovenkant van de radiatoren geplaatst.
Dit in verband met het feit dat de radiatoren boven eerder warm worden dan de aan de onderkant, en dan eerder in bedrijf komen.
Reputatie 3
Badge
De set Speedcomfort Convector is binnen en deze zijn geïnstalleerd onder mijn woonkamer radiator.

Omdat ik erg weinig ruimte heb onder deze radiator voldeed de eerder bestelde Speedcomfort Basic niet. Bij de Basic zit de warmte sensor op de unit zelf en deze maakte maar voor de helft contact met de radiator waardoor er veel te laat werd ingeschakeld.
De convector versie heeft een losse sensor die je dmv magneten vlak bij de water invoer kan plaatsen zodat de Speedcomfort direct inschakelt als de radiator warm wordt.

Het werkt nu prima en je merkt dat de kamer sneller op temperatuur komt.
Ik heb de aanvoer temperatuur van de CV nu verlaagd naar 55 graden. Eerst maar eens even kijken of de kamer nog warm te stoken is als het echt koud wordt.

Overigens heb ik voor de reductie van het geluid nog dunne rubberen ringen (zelfklevende stoot ringen Praxis) op de magneten geplakt.
Reputatie 5
Badge +4
Moet de ventilator eigenlijk niet naar de vloer blazen? Warme lucht stijgt. Bij omhoog blazen zal de bovenlaag van de kamer eerder warm zijn maar je voeten langer koud. Besparing op gas betwijfel ik ook. De CV ketel stopt energie (kW) in het water. De radiator geeft ze af aan de lucht. Met ventilator gaat dat sneller maar de Watts moeten ergens vandaan komen. Is het effect van een ventilator niet te vergelijken met een (te) grote radiator? OF zie het helemaal fout?
Reputatie 3
Badge
Zuid wrote:

Moet de ventilator eigenlijk niet naar de vloer blazen? Warme lucht stijgt. Bij omhoog blazen zal de bovenlaag van de kamer eerder warm zijn maar je voeten langer koud. Besparing op gas betwijfel ik ook.

Misschien werkt dat ook maar volgens de handleiding moeten ze naar boven blazen.
Dit is wat Speedcomfort er zelf over zegt:

De SpeedComfort ventilatoren brengen de warmte versneld uit de radiator in de ruimte
Omdat de SpeedComfort versneld warmte uit de radiator In de lucht brengt, is er minder restwarmte in de radiator als de ruimte op temperatuur is. Met een gelijkmatiger temperatuur als resultaat
Omdat de SpeedComfort de lucht rustig circuleert, wordt de warme lucht beter verdeeld in de ruimte en blijft niet hangen tegen het plafond.

Ik moet zeggen dat het absoluut sneller comfortabel is in de kamer.

De besparing komt dan uit het verlagen van de aanvoer temperatuur en een lagere retour temperatuur waardoor je meer rendement uit de ketel zou moeten halen.
Of dat ook werkelijk zo is zal de tijd moeten leren.

Kijk ook hier even:
https://www.speedcomfort.com/optimale-besparing-in-3-stappen/
@Baanhoek En nu zijn we een jaar verder. Wat zijn de ervaringen en besparingen tot nu toe?
De winter komt eraan dus daarom dit draadje doorgelezen, zelf heb ik hele oude radiatoren met 4 platen zonder convectorplaten Dus daarom dacht ik om een dergelijk systeem zelf te gaan bouwen.
Op Conrad vond ik ""CV met ventilatoren"". Ik denk aan 10 stuks Noiseblocker 120 mm fans onder een radiator van 3 meter lengte te bouwen, geschakeld door de temperatuurschakelaar van Kemo 12 volt DC. Voor tips houd ik me aanbevolen. Ik hoop over een paar weken hier meer over te kunnen berichten.

hendrikjaguar wrote:

De winter komt eraan dus daarom dit draadje doorgelezen, zelf heb ik hele oude radiatoren met 4 platen zonder convectorplaten Dus daarom dacht ik om een dergelijk systeem zelf te gaan bouwen.
Op Conrad vond ik ""CV met ventilatoren"". Ik denk aan 10 stuks Noiseblocker 120 mm fans onder een radiator van 3 meter lengte te bouwen, geschakeld door de temperatuurschakelaar van Kemo 12 volt DC. Voor tips houd ik me aanbevolen. Ik hoop over een paar weken hier meer over te kunnen berichten.

Bedankt voor de tips. Ik overweeg ook om zelf iets te maken en hoor graag hoe dit project vordert. Ik zit zelf te kijken naar de Cooler Master Silencio FP 120mm ventilatoren. Extreem energiezuinig, super stil en betaalbaar. Een 12V DC adapter voor in het stopcontact, vervolgens de ventilatoren parallel geschakeld, zonder temperatuurschakelaar. Adapter in het stopcontact is aan, adapter eruit is uit.
Ik twijfel alleen nog over de constructie en methode van bevestigen. Ik denk eraan om de ventilatoren aan een metalen hoekprofiel van 90cm lengte te maken (zorgt ook voor stevigheid van de constructie), hierop magneten doen die aan de verwarming "plakken". Achter het hoekprofiel kunnen ook gelijk de stroomdraden lopen.
Ben benieuwd hoe jij het gaat doen en wat je van mijn idee vindt.
Succes!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen