Binnenkort je eigen zonnepanelen uitprinten? | Eneco Community

Binnenkort je eigen zonnepanelen uitprinten?

Reputatie 4
Badge
Revolutionaire zonnepanelen uitgeprint

Australische onderzoekers van het CSIRO hebben een manier gevonden om grote, lichte en flexibele zonnepanelen te printen die net zo dik zijn als briefgeld. Het ontwikkelen van de zonnepanelen heeft CSIRO 5 jaar gekost. De onderzoekers komen van gerenommeerde universiteiten uit Monash en Melbourne.

De panelen worden gemaakt van vloeibaar photovoltaïsche inkt, deze wordt vervolgens op een dun en flexibel en dun laagje plastic gedrukt. Dit betekent tevens dat het binnenkort mogelijk wordt om thuis je eigen zonnepanelen te printen. “Het is absoluut rendabel om dat te realiseren,” zegt onderzoeker Dr Scott Watkins.“

Het idee van de oneindige mogelijkheden die dit met zich meebrengt was het belangrijkste doel om dit te ontwikkelen. Het is nu nog makkelijker om zonnepanelen te produceren, bij iemand thuis of in een werkplaats.”

Veel grote bedrijven hebben interesse in de ontwikkelde panelen omdat deze in een breed scala aan producten kunnen worden toegevoegd. Zo is het mogelijk om een gebouw te coaten met deze lagen, waardoor een gebouw zelfvoorzienend kan worden in energie. In grote steden is dit een goede oplossing, omdat er op daken niet genoeg zonnepanelen geplaatst kunnen worden om zelfvoorzienend te worden.“

Op dit moment zijn wel al met een bedrijf aan het praten die de lagen wil inbouwen in ramen,” zegt Dr Watkins.

Ook kunnen deze lagen worden geplaatst op smartphones en tablets waardoor ze nog een extra uur batterij hebben wanneer de ingebouwde batterij op is.

Het printen van zonnepanelen is niet nieuw, het is vooral het formaat en de kracht die deze Australische versie vernieuwend maakt. Op dit moment kan het 30 centimeter brede paneel 10 tot 50 watt per vierkante meter opwekken. Daarnaast gaat het paneel minimaal zes maanden mee.“

De levensduur en het rendement van de zonnepanelen zal in de toekomst veel hoger liggen, daarnaast kunnen de zonnepanelen nog een stuk smaller worden,” zegt Dr Watkins.

Bron

23 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
Revolutionaire zonnepanelen uitgeprint

Australische onderzoekers van het CSIRO hebben een manier gevonden om grote, lichte en flexibele zonnepanelen te printen die net zo dik zijn als briefgeld. Het ontwikkelen van de zonnepanelen heeft CSIRO 5 jaar gekost. De onderzoekers komen van gerenommeerde universiteiten uit Monash en Melbourne.

De panelen worden gemaakt van vloeibaar photovoltaïsche inkt, deze wordt vervolgens op een dun en flexibel en dun laagje plastic gedrukt. Dit betekent tevens dat het binnenkort mogelijk wordt om thuis je eigen zonnepanelen te printen. “Het is absoluut rendabel om dat te realiseren,” zegt onderzoeker Dr Scott Watkins.“

Het idee van de oneindige mogelijkheden die dit met zich meebrengt was het belangrijkste doel om dit te ontwikkelen. Het is nu nog makkelijker om zonnepanelen te produceren, bij iemand thuis of in een werkplaats.”

Veel grote bedrijven hebben interesse in de ontwikkelde panelen omdat deze in een breed scala aan producten kunnen worden toegevoegd. Zo is het mogelijk om een gebouw te coaten met deze lagen, waardoor een gebouw zelfvoorzienend kan worden in energie. In grote steden is dit een goede oplossing, omdat er op daken niet genoeg zonnepanelen geplaatst kunnen worden om zelfvoorzienend te worden.“

Op dit moment zijn wel al met een bedrijf aan het praten die de lagen wil inbouwen in ramen,” zegt Dr Watkins.

Ook kunnen deze lagen worden geplaatst op smartphones en tablets waardoor ze nog een extra uur batterij hebben wanneer de ingebouwde batterij op is.

Het printen van zonnepanelen is niet nieuw, het is vooral het formaat en de kracht die deze Australische versie vernieuwend maakt. Op dit moment kan het 30 centimeter brede paneel 10 tot 50 watt per vierkante meter opwekken. Daarnaast gaat het paneel minimaal zes maanden mee.“

De levensduur en het rendement van de zonnepanelen zal in de toekomst veel hoger liggen, daarnaast kunnen de zonnepanelen nog een stuk smaller worden,” zegt Dr Watkins.

Bron

Leuk stukje , maar de levensduur en het wattage moeten nog wel wat omhoog.
Reputatie 4
Badge

Het begin is gezet, dat zal zeker nog wel komen.
De toekomst is nu niet zo bizar meer vind ik. Maar sta er wel elke keer weer van te kijken.
Knappe mensen die dit uitvinden.
Reputatie 7
Badge +7

Het begin is gezet, dat zal zeker nog wel komen.
De toekomst is nu niet zo bizar meer vind ik. Maar sta er wel elke keer weer van te kijken.
Knappe mensen die dit uitvinden.

En we zijn er nog lang niet:D
Van pickup naar cassette recorder en video en cd / dvd / naar mp3 speler enz.
Wie had dat gedacht 40-50 jaar terug.
Reputatie 4
Badge
Je tv binnenkort in het behang verwerkt (is al mogelijk) en deze wordt gevoed door stroom vanuit je ramen. Waar zijn we over 20 jaar?
Auto's zijn oud, we worden opgestraald, moneculen breken zich af en worden ergens anders weer opgebouwd? Klinkt nu gek, maar misschien over 20 jaar niet meer.
Ik sta er in ieder geval niet meer gek van te kijken.
Reputatie 3
Badge
http://www.youtube.com/watch?v=89irYxOl59Q Daar zijn we volgens Eneco binnen 30 jaar.
Reputatie 4
Badge
Iedereen zijn eigen ernergie, dat klopt misschien wel, alleen de manier zal veranderen denk ik.
Reputatie 7
Badge +7
http://www.youtube.com/watch?v=89irYxOl59Q Daar zijn we volgens Eneco binnen 30 jaar.

Ik vind het maar een zenuwachtig filmpje niet mooi dus om te kijken.
Reputatie 4
Badge
Niet kijken dus Jan, maar het leven wordt ook steeds sneller en mensen hebben steeds meer haast.
Het wordt er haast gewoon bij. En dan dient gemak de mens.
Reputatie 7
Badge +7
Niet kijken dus Jan, maar het leven wordt ook steeds sneller en mensen hebben steeds meer haast.
Het wordt er haast gewoon bij. En dan dient gemak de mens.

Laat mij dan maar niet gehaast zijn en rustig leven , is beter voor de rikketik.
Reputatie 4
Badge
Ik ben wel benieuwd naar de mogelijkheden, toepassingen waar het allemaal gebruikt kan worden als je het heb uitgeprint.
Reputatie 3
Badge +2
Het 3d printen word iig nu ook voor de gewone consument bereikbaar. Dat is al een aardige stap.
Ik zag toevallig vorige week bij de mediamarkt een 3d Print-set. (ik heb maar niet gevraagd wat de prijs was) 🙂
Reputatie 4
Badge
Dat zal wel een huis tuin en keuken printer zijn, die zijn er al van rond de 350 euro geloof ik.
Een beetje 3d printer kost al snel 3000euro denk ik. Maar het begin is er.
Reputatie 7
Badge +7
En jullie denken dat je daarmee zonnepanelen kunt uitprinten:D
droom nog even verder het komt wel , alleen is het toekomst muziek.
Reputatie 4
Badge
Heb je ons daarover zien praten, nee toch. Topic gaat trouwens een beetje over de toekomst.

"Binnenkort" moet je ook niet letterlijk nemen.
Reputatie 7
Badge +7
Heb je ons daarover zien praten, nee toch. Topic gaat trouwens een beetje over de toekomst.

"Binnenkort" moet je ook niet letterlijk nemen.

Ik heb niets gezien :D
ja de toekomst is mooi wat al deze dingen betreft.
Reputatie 4
Badge
Je kwam gewoon even zeuren, net als in het andere topic :(

Maar goed ontopic verder.
Reputatie 7
Badge +7
Je kwam gewoon even zeuren, net als in het andere topic :(

Maar goed ontopic verder.

Ow ik dacht het ni maarja wie ben ik😕
Reputatie 4
Badge

Ow ik dacht het ni maarja wie ben ik😕
Je bent weer lekker offtopic bezig.
Reputatie 7
Badge +7

volgens moi was dit  ontopic toch:)
of zie ik het verkeerd.!
Reputatie 4
Badge
Voor dat het kan dat duurt wel even, maar daar waren we zelf ook al achter. Wie weet wat we over een poosje allemaal wel kunnen uitprinten.
Ik hoorde dat vuurwapens uitprinten in de USA al verboden was.
Badge
Moest opeens terugdenken aan dat huis van de toekomst van Chriet Titulaer!
Reputatie 4
Badge
Moest opeens terugdenken aan dat huis van de toekomst van Chriet Titulaer!
haha die man met die grote baard. Vroeger keek ik er graag naar, maar wat die toen zei is nu oud.
Reputatie 3
Badge
Ik kan me een boekje herinneren uit 1970 of zo dat er in 20... een dubbeldekker trein zou gaan rijden... nou hoelang bestaat hij al. ik geloof best dat over 10 jaar we echt al heel oud zijn mbt vernieuwingen.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen