besparen voor mensen met een klein inkomen | Eneco Community
vraag

besparen voor mensen met een klein inkomen

• 29 oktober 2016
  • 8 reacties
  • 613 Bekeken

Is er al een onderwerp waar terug te lezen is hoe mensen die van een klein inkomen moeten rond zien te komen om gaan met hun energieverbruik?
Ik ben op zoek naar eenvoudig te volgen reacties. Tot nu toe heb ik vooral hele lappen tekst gezien waarin hele verhandelingen worden neergezet waar ik geen touw aan vast kan knopen. Af en toe staat daar dan wel een kort beschreven tip bij. Vaak ook geven mensen tips die voor mij niet te betalen zijn. Daar heb ik dus niks aan.

8 Reacties

Reputatie 7
Badge +8
Plaats led lampen?

Zet een desktop pc op een schakelblokstekker, zodat je de knop om kan zetten, deze echt uit staat zodat er niet onnodig stroom word gebruikt.

Hetzelfde geld voor de TV, home cinema, decoder, etc..

Uur voordat je gaat slapen de termostaat alvast op de nachtstand zetten? Kan je laatste uur nog heerlijk genieten van de restwarmte..
Het gaat mij juist om tips die weinig tot niets kosten!

Led lampen: tja, die staan op het lijstje voor wanneer ik nieuwe lampen móet aanschaffen (en wanneer daar geld voor is)

Mijn laptop staat inderdaad op een blok waarvan de stekker eruit gaat voor het slapen gaan.

Bij de tv moet ik dat maar eens gaan bekijken. Zou zomaar kunnen dat het daar ook mogelijk is. Als zet ik mijn tv altijd met het knopje uit.
Wordt ook weer een uitdaging om mijn kinderen zover te krijgen dat zij die stekkers eruit trekken.

CV staat al nauwelijks aan maar als die aan staat dan gaat die op zeker moment terug naar laag. Als ik dan de kou voel dan is dat tevens een goede herinnering dat het bedtijd is (geweest)

Koffiezetapparaat daar gaat de stekker alleen in het stopcontact als ik koffie zet en er uit als de koffie klaar is en overgeschonken kan worden in de thermoskan.

Oven is inbouw en die kan ik helaas niet uitzetten. Daar zit ook een display op met een klok hetgeen ook wel weer handig is.

Vaatwasser en wasmachine deze worden alleen aangezet als deze ècht vol zijn en tijdens goedkoop stroom.
Droogtrommel wordt minimaal gebruikt. Die is meer voor de grote lappen (beddengoed) en soms als er kleding snel droog moet zijn dan gaat dat erbij. Anders gaat de was over de lijnen. Buiten of op rekken of lijnen binnen.

Verlichten doe ik ook alleen daar waar ikzelf ben. Helaas vergeten de kinderen nogal eens lampen uit te doen als zij ergens weg gaan.

Verder kom ik nu zelf niet zo 1, 2, 3 op nog meer bezuinigingsacties die ik zelf toe pas.
Reputatie 3
Badge
De vraag is of je nog echt kunt bezuinigen. Ik weet niet hoeveel energie u verbruikt. Als je 50 kg teveel weegt, kun je er makkelijk 40 afkrijgen. De laatste 10 kilo zijn een stuk lastiger. De meeste kosten hebben gezinnen voor verwarming, omdat gas nou eenmaal het duurste is. Ik lees dat u bijna niet verwarmd, dus zal daar weinig winst te halen zijn. Maar aan de andere kant weet ik niet wat u bedoeld met weinig. Misschien is wat u weinig vindt nog best veel. Maar uw verhaal lezend, denk ik dat u behoorlijk zuinig met energie omgaat.

Met meer info kunnen wij hopelijk betere tips geven.
Reputatie 1
Badge
Als je een HR ketel hebt kan je eens kijken naar het waterzijdig inregelen van de installatie. Hoeft niets te kosten, behalve wat tijd. Of stroomverbruik verplaatsen naar de daluren, goedkopre energie leverancier, etc..

Daarbij zijn er altijd maatregelen die wel kosten meebrengen, maar zichzelf snel terug verdienen. Denk aan tocht strippen, voorzet ramen, en ja, led lampen. Begin met de lampen die het meest aan staan. Ikea heeft goedkope led lampen, kan je snel terug verdienen.
@ Reinoud76: Ik heb vorig jaar een nieuwe ketel gekregen, Nefit Proline NxT HRC 24/CW4 Hoe de temperatuur van de ketel te verlagen weet ik niet. Er is op de display wel wat af te lezen maar dit zijn codes. Ik zou bij de verhuurder moeten navragen of zij weten op welke temperatuur de cv ketels worden geinstalleerd en of dat dus eventueel aangepast kan worden.
Toen het winterse weer voorbij was, dus vanaf april of mei (dat weet ik niet precies meer) heb ik de temperatuur op de kamerthermostaat/Toon naar de laagste stand gezet, 12,5 graden. De programmering wordt hier niet gebruikt omdat mijn zoon en ik hele verschillende ritmes hebben.
Mijn zoon heeft tot nu toe nog niet aan de thermostaat gezeten. Maar ik kan via de app volgen hoe de stand is. Staat deze hoger dan normaal dan kan ik even checken met mijn zoon en/of ingrijpen.
Ik zet de temperatuur omhoog op het moment dat ik het koud vind worden, ondanks de extra kleding en weer omlaag wanneer het goed voelt.
Dit betekent dat ik als ik de hele dag thuis ben en zelf niet actief meer ben de cv op 17 graden heb staan en bijvoorbeeld om 8 uur 's avonds de cv naar 19 graden zet. Voor het slapen gaat de temperatuur weer terug naar de laagste stand.
Inmiddels heb ik de laagste stand wat verhoogd naar 14 graden en niet meer alle roosters tegen elkaar open. Met 1 rooster open 's nachts en de cv op 14 koelt het niet te veel af en hoeft de cv niet continue bij te warmen.
Ik hoop dat dit een beetje een beeld geeft van mijn energieverbruik mbt de cv.
@ Rulez: "waterzijdig inregelen" ??? Wat ìs dat? Geen idee waar u het over heeft. Aankopen doen .... Stroomverbruik verplaatsen naar de daluren ... Heeft u mijn vraag en reacties wel gelezen?? Ik maak vooral gebruik van de daluren.
Ik heb een zeer klein inkomen dus dingen kopen zit er niet in. Bij mijn studerende kinderen kan ik het ook niet vragen. Het is hier geen vetpot maar de broekriem vele malen aantrekken!
Gelukkig heb ik geen tochtstrippen nodig aangezien mijn verhuurder zeer goede ramen en deuren heeft geplaatst, een paar jaar geleden, welke zeer goed afsluiten. Zo goed dat ik zelfs het maandelijks alarm niet meer hoor, tenzij er een rooster open staat.
De goedkopere energie leverancier daar heb ik mijn twijfels over of die wel bestaat.
Ik ben een paar keer overgestapt en kwam steeds aan het eind van de rit op hetzelfde uit of duurder. Dus wie is dat? Die goedkopere leverancier?
Dan vraag ik mij af als ik overstap of ik dan nog wat aan de Toon heb. Zijn dan bijvoorbeeld de meterstanden nog af te lezen en zijn de temperaturen te regelen? Of moet ik dan weer terug naar de simpele thermostaat van Nefit, die alleen fysiek te gebruiken is en alleen een aan en uit kent en dus niet op afstand te bedienen is?
Misschien een hele rare tip, de cv niet te laag zetten. Dit kost ook weer veel gas en stroom om het te laten opwarmen. Een vriendin van mij heeft het ook erg moelijk elke maand. En die doet nu thermostaat niet lager als 18 graden en gas verbruik is al drastisch gedaald bij haar. Handdoeken oprollen voor de slaapkamer deur leggen houdt ook warmte in de rest van het huis. Slaapkamer raam open bij haar..
Reputatie 7
Badge +8
@ Rulez: "waterzijdig inregelen" ??? Wat ìs dat? Geen idee waar u het over heeft. Aankopen doen .... Stroomverbruik verplaatsen naar de daluren ... Heeft u mijn vraag en reacties wel gelezen?? Ik maak vooral gebruik van de daluren.
Ik heb een zeer klein inkomen dus dingen kopen zit er niet in. Bij mijn studerende kinderen kan ik het ook niet vragen. Het is hier geen vetpot maar de broekriem vele malen aantrekken!
Gelukkig heb ik geen tochtstrippen nodig aangezien mijn verhuurder zeer goede ramen en deuren heeft geplaatst, een paar jaar geleden, welke zeer goed afsluiten. Zo goed dat ik zelfs het maandelijks alarm niet meer hoor, tenzij er een rooster open staat.
De goedkopere energie leverancier daar heb ik mijn twijfels over of die wel bestaat.
Ik ben een paar keer overgestapt en kwam steeds aan het eind van de rit op hetzelfde uit of duurder. Dus wie is dat? Die goedkopere leverancier?
Dan vraag ik mij af als ik overstap of ik dan nog wat aan de Toon heb. Zijn dan bijvoorbeeld de meterstanden nog af te lezen en zijn de temperaturen te regelen? Of moet ik dan weer terug naar de simpele thermostaat van Nefit, die alleen fysiek te gebruiken is en alleen een aan en uit kent en dus niet op afstand te bedienen is?

Je maak een denkfout in je laatste zin..
Nefit heeft een eigen Moduline regeling, eigen Nefit thermostaten werken niet Aan/Uit.. Daarbij heeft Nefit ook zijn eigen slimme thermostaat.. Aangezien je de zelfde CV heb, als ik. Kan ik je met 100% zekerheid zeggen dat Toon perfect reageert op deze ketel.. De vraag is alleen hoe staat Toon bij jou aangesloten? Dit kan je controleren door bij Toon naar Menu >> verwarming te gaan. Wat is er zwart gedrukt? Aan/uit of Opentherm? (Nefit Proline NXT is de enigste Nefit ketel met Opentherm aansluiting.)

Opentherm zal ideaal zijn, dan moduleert je CV Ketel. Waardoor Toon dus beter kan kijken welk gewenste temperatuur er nodig is, om jou woning te verwarmen.. Dit doet hij dan met zo min mogelijk gas. 🙂

Aangezien je Toon heb, wat is het laagste verbruik bij jou? Dus je sluipverbruik wat je snachts verbruikt.

Reageer