Alleen nog maar elektriciteit en geen gasaansluiting meer? | Eneco Community
vraag

Alleen nog maar elektriciteit en geen gasaansluiting meer?

• 2 september 2012
  • 1 reactie
  • 36864 Bekeken

Gezien van 4 personen. Twee badkamers. Ik heb 20 zonnepanelen op mijn dak en heb er onlangs 16 bijgekocht. Nu 3500 Wp (jaarlijks bijna 3100 kW/h) en straks in totaal 6635 Wp aan vermogen (dat levert jaarlijks ruim 5800 kW/h op). Jaarlijks elektriciteitsverbruik zo'n 5000 kW/h Daarnaast heb ik een houtkachel met een rendement > 85% en 6-12 kW vermogen. Ik verbruik vrijwel geen gas voor verwarming (alleen tijdens heel koude dagen) en dus vooral voor tapwater. Nu nog slechts 800 kuub/jaar. Mijn HR cv-ketel is 10 jaar oud en moet binnen kort worden vervangen. Ik overweeg de aanschaf van zonnecollectoren voor het warme water en daarbij een elektrische cv-ketel/boiler ipv een HR ketel op gas. Ik laat het gas dan afsluiten en bespaar dan jaarlijks op het vastrecht voor gas (25,69 per jaar) en voor de transportkosten (136,45 per jaar per jaar).

Vraag:
Is de aanschaf van een ELEKTRISCHE cv-ketel/boiler (economisch) aantrekkelijk of kan ik toch beter een hele zuinige ketel op gas aanschaffen?

1 Reactie

Reputatie 7
Badge +6
@MarcelH

Allereerst hartelijk welkom op het Eneco Forum! Ik heb je topic verplaatst naar het onderwerp ''Energie besparen'', omdat deze hier beter tot zijn recht komt.

Het is moeilijk in te schatten hoeveel elektriciteit je meer gaat verbruiken met een elektrische cv ketel. Zelf hebben we geen elektrische cv ketels in ons assortiment, dus de informatie die ik beschikbaar heb hierover is beperkt.

Het vermogen van elektrische ketels is behoorlijk. De kans is aanwezig dat de elektriciteitsaansluiting verzwaard moet worden wanneer je overgaat op een elektrische ketel. Wanneer je aansluiting groter moet worden dan 3*25 zullen je transportkosten wat betreft elektriciteit stijgen, deze stijging is hoger dan wat je bespaart aan de transportkosten voor gas. Het verbruik dat je gaat hebben met een elektrische ketel durf ik geen uitspraak over te doen.

Met een elektrische boiler wordt alleen warm tapwater verwarmd en dan heb je niet de mogelijkheid om bij te stoken op zeer koude dagen, ook is hier moeilijk te zeggen hoeveel elektra je extra gaat gebruiken., dit is afhankelijk van de grootte van de boiler die je aan gaat schaffen. Een 80 liter boiler verbruikt bijvoorbeeld gemiddeld tussen 1500-2000 kWh.

Ik hoop dat deze informatie je iets verder helpt bij het maken van je beslissing!

Groet,

Folkert

Reageer