Alle kamers verwarmen? | Eneco Community

Alle kamers verwarmen?

• Ontdekker (level 5)
  • 0 reacties
Ik heb een gelijkvloerse woning. In de huiskamer hangt de thermostaat. Nu zet ik die overdag op 20 gr. en heb de radiator aan in de woonkamer en mijn kantoortje. De slaapkamers verwarm ik niet, omdat ik denk dat dat gas uitspaart. Nu zei iemand tegen mij, dat dat juist niet zo is. Doordat de slaapkamers niet verwarmt zijn stroomt er steeds koude lucht de woonkamer binnen wanneer ik de slaapkamerdeur open en dus gaat de ketel meer verstoken om aan de juiste temperatuur te komen.
Wat is voordeliger? Alle kamers verwarmen of alleen de huiskamer en mijn aangrenzende kantoortje?

3 Reacties

Reputatie 3
Badge +1
Welkom op het forum Leah,

Het niet verwarmen van de slaapkamers is altijd gunstiger voor je gasverbruik.
Dat mogelijk bij openen van de woonkamerdeur er koudere lucht binnen stroomt en de thermostaat misschien even aanslaat neemt niet weg dat het niet verwarmen van ruimtes altijd voordeliger zal zijn dan in jouw geval de slaapkamers verwarmen.
Hoeveel keer gaat de woonkamerdeur open per dag?
Zal wel meevallen dat warmteverlies denk ik.

Stansat
Stansat heeft natuurlijk gelijk: Een ruimte niet verwarmen is altijd goedkoper dan wel verwarmen. Ga maar na: Kost het meer om twee kamers warm te houden, of vier? Simpel eigenlijk.

Er lekt de hele tijd warmte weg, en wel meer per tijdsinheid naarmate het temperatuurverschil met buiten groter is. De enige reden om een ongebruikte kamer de hele dag op een bepaalde temperatuur te houden zou zijn dat het te veel tijd kost om hem op die temperatuur te krijgen. Maar het is altijd goedkoper om hem bij behoefte op die temperatuur te krijgen dan hem daar dag en nacht te houden.
Reputatie 3
Badge
Hier met kinderen is de gang sinds kort ook verwarmt. Warmte trekt naar boven maar omdat d'r altijd iets blijft hangen heb ik voordeel beneden aangezien mijn kids zovaak heen en weer lopen. 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen