Aardlek eruit bij gebruik oven en vijverpomp | Eneco Community
vraag

Aardlek eruit bij gebruik oven en vijverpomp

• 27 augustus 2019
  • 17 reacties
  • 607 Bekeken

Hallo,
De aardlek (2pol en 0,03A) gaat er na 10-20min uit als we tegelijk de oven (3200W) en de vijverpomp (65W) gebruiken. Als we één van beiden apparaten gebruiken is er geen probleem, maar bij de combinatie gaat het fout. Wat kan het probleem zijn ?
Alvast bedankt voor je reactie !

17 Reacties

Reputatie 1
Badge
Normaal zou je tot 3500 watt op een groep wel aan kunnen houden. Echter ken ik de situatie en de toestand van de bedrading niet.
Misschien kan je de lekstroom van de pomp eens laten door meten.
Hallo,
De aardlek (2pol en 0,03A) gaat er na 10-20min uit als we tegelijk de oven (3200W) en de vijverpomp (65W) gebruiken. Als we één van beiden apparaten gebruiken is er geen probleem, maar bij de combinatie gaat het fout. Wat kan het probleem zijn ?
Alvast bedankt voor je reactie !

Je zou tot 3680 Watt per groep moeten kunnen belasten.
Zitten beide verbruikers op 1 dezelfde groep?

Toch denk ik zelf als je een schuldige zoekt dat de vijverpomp snel als eerste verdacht is, ondanks je eerdere bericht.
Is het een aardlekschakelaar of een aardlekautomaat? Als het een automaat is dan kan het met warmte te maken hebben/ overbelasting en niet lekstroom naar aarde. Pomp dat te zwaar loopt en toch iets meer dan de 65W trekt?
Bedrading te licht uitgevoerd?
Bedankt voor jullie meedenken en inbreng !
Hieronder de antwoorden op de gestelde vragen:
- Het huis is in 1990 nieuw gebouwd; met de bedrading zou niets mis mee mogen zijn.
- De lekstroom van de pomp doormeten is een optie. Alleen waarom gaat de aardlek er niet uit als alleen de pomp of oven werkt.
- De oven (max 3200W) en pomp (65w) zitten op verschillende groepen.
- De aardlek is een Condor C-FI 30 aardlekschakelaar: 2 pol 0,03A IP40.
Tot slot ik heb de bedrading van de vijverpomp buiten nagekeken. De stekkerdozen, die goed verpakt zijn, waren niet vochtig.
Dus bereiken Max belasting per groep is verder geen issue.
Zoeken naar lekstroom is een irritant klusje.
Uiteraard blijft het vreemd dat als beiden gelijktijdig stroom verbruiken dat er dan wel ergens een max lekstroom van 30mAmp zou zijn.

Heb je ook in de groepenkast gekeken naar onregelmatigheden?

Ik denk dat als je er van af wilt komen, dat je een installateur moet inschakelen om de lekstroom te lokaliseren.
Is het mogelijk een foto van de groepenkast te posten?
Hallo, excuus dat ik niet eerder gereageerd heb (er waren even andere prioriteiten)
Ik ben wel weer een stap verder ...
Het lijkt erop dat de elektrische oven (3200W) alleen de lekstroom veroorzaakt. Omdat de vijverpomp overdag aan staat, dacht ik dat de combinatie van vijverpomp en oven de oorzaak was. Als ik nu een volgende keer de oven gebruik wil ik zoveel mogelijk apparaten uitschakelen, om zeker te weten dat de oven een lekstroom veroorzaakt.
Hierbij tevens een foto van de 2 aardlekschakelaars in de meterkast. Op de linkse aardlek zitten de oven, kookplaat, vaatwasser, wasmachine, droger en vijverpomp. Naar mijn idee waren de andere apparaten uit toen de aardlek bij ovengebruik er af ging, maar ik wil het nog een keer testen. Op de rechtse aardlek zitten de stopcontacten en lichtpunten.

Sterker nog alle apparaten/verbruikers moeten uit geschakeld zijn waar de Condor aardlekschakelaar de beveiliger van is.
Dat kunnen dus maximaal 4 individuele groepen zijn. 😏

Dan pas per gebruiker inschakelen en uiteraard met de oven als eerste stroom verbruiken, dan pas zal je gericht kunnen zoeken.
En heeft elke apparaat zijn eigen thermische beveiliging? Je mag 4 groepen per aardlekschaklaar hebben, op welke apparaat automaat zit dan de vijverpomp samen?
Je hebt 5 potentiële aardlek apparaten aangesloten op dezelfde aardlekschakelaar, is dat niet een idee om de boel te verdelen over de 2 aardlekschaklaars?
Beste helpers, excuus voor mijn verlate reactie. Ik heb een aantal situaties uitgeprobeerd.
Allereerst zitten de oven (die uitvalt), vaatwasser, wasmachine, droger en vijverpomp+beluchter op één aardlekschakelaar, in totaal 6 apparaten.
Onlangs viel de aardlek weer uit toen de oven ingeschakeld was. Op dat moment waren alle andere apparaten uitgeschakeld. Ook de vijverpomp.
De vijverpomp zit echter op een tijdschakelaar. Deze tijdschakelaar blijkt de nuldraad te blokkeren, maar niet de fasedraad. Toen de aardlek en oven uitvielen, stond er nog wel stroom op de fasedraad. Dat heb ik gecontroleerd met een spanningszoeker.
Nu heb ik de tijdschakelaar (stekker) omgedraaid en gaat er geen fase meer naar de vijverpomp.
Verder wil ik onderzoeken of de aardlek en oven nog steeds uitvallen als er geen enkel contact is met de vijverpomp (stekker eruit). Dat vergt even wat tijd.
Mijn vraag is: kan de vijverpomp oorzaak van de aardlekuitval zijn als deze alleen met de fasedraad verbonden is ?
Jazeker, als er in of bij de pomp water met de phase in aanraking komt, dan klapt de aardlekschakelaar er echt wel uit.
@Kesseler, heb je ook een multimeter?
Je kan het vaak meten door een multimeter te nemen en daar de hoogste weerstandsrange van nemen en meten tussen de fase/massa en nul/massa op de pennen van de stekker naar een stuk blank metaal van de behuizing. Zorg wel als je gaat meten dat je uiteraard de stekker eruit hebt. De meter moet oneindig aangeven als je tussen de stroomaansluiting meet en massa. Doe dat ook tussen beide pennen en aarde van de stekkers. Herhaal dat voor alle 6 apparaten, dan weet je welke mogelijk naar aarde lekt als je weerstand (xxx KOhm) kan meten naar aarde.
Berny, ik heb geen multimeter ... afgelopen dagen ben ik wel weer wijzer geworden.
Zoals gezegd: De aardlek (2pol en 0,03A) gaat er na 10-20min uit als we tegelijk de keuken oven en de vijverpomp buiten gebruiken. Als we één van beiden apparaten gebruiken is er geen probleem, maar bij de combinatie gaat het fout.
De vijverpomp buiten is echter een combinatie van 3 apparaten: een pomp, UV-lamp (18W) in het filter en beluchter voor extra zuurstof. Het blijkt nu dat de UV-lamp in combinatie met de oven een probleem veroorzaakt. De andere apparaten veroorzaken geen probleem.
Op de aardlekschakelaar zitten 7 apparaten: de oven (die uitvalt), vaatwasser, wasmachine, droger en vijverpomp+UV-lamp+beluchter. Kan of zal een extra aardlekschakelaar het probleem oplossen ?
De zware apparatuur over een extra aardlekschaklaar verdelen is wel netjes, maar het zal jouw probleem niet oplossen zolang een apparaat een aardfout heeft.
Oven + UV lamp zullen samen iets naar aarde lekken dat in totaal gelijk of meer dan 30mA is.
Controleer de pakkingen van de UV lamp, misschien is hij niet meer volledig waterdicht.
. Kan of zal een extra aardlekschakelaar het probleem oplossen ?

Uiteraard niet want er lekt dus ergens stroom en dat “weglekken” zal eerst opgelost moeten worden.

Vandaar ook de eerdere tip van @Berny
Probeer een multimeter anders van iemand te lenen. Zelfs de aanschaf is te overwegen, gezien de zeer lage aanschafprijs van een simpele multimeter 😏
Bedankt voor je reactie, Berny.
Ik begrijp dat een lekstroom kan ontstaan door onvoldoende isolatie/afscherming van elektrische componenten en door harmonischen (vervormde signalen). Dat laatste kan veroorzaakt worden als de wisselspanning wordt door de geschakelde voeding van de UV-lamp omgezet naar een meer constantere “gelijkspanning”. Ik zal de behuizing van de UV-lamp controleren.
Opmerkelijk blijft dat dit probleem alleen optreedt als de oven aanstaat ...
Je begrijpt het goed @Kesseler maar het is heel onwaarschijnlijk dat een mogelijk vervormde sinus van een UV lampje zoveel storingen aan jouw electrisch kring kan toevoegen, en dat betekent ook dat door het gebruik van steeds meer LED verlichting, LED TV's, iedereen zou problemen hebben met de aardlekschakelaars en dat is het geval niet. Naar aarde lekken lijkt mij logischer.
Het kan ook door dit ontstaan, zoals al eerder aangekaart...
"Wanneer er veel apparaten op een circuit zijn aangesloten, is het effect cumulatief; dat wil zeggen dat de lekstroom hoger zal zijn en zelfs in de orde van milliampères zou kunnen liggen. Het uitbreiden van het aantal apparaten aan een door een aardlek-schakelaar beveiligd circuit, zou ertoe kunnen leiden dat de aard-lekschakelaar aanspreekt. En omdat de hoeveelheid lekstroom afhankelijk van de werking van de apparatuur varieert, kan de aardlekschakelaar onregelmatig aanspreken. Dergelijke intermitterende problemen kunnen lastig te onderzoeken zijn"

Reageer