3 graden of 1 graad per uur verwarmen | Eneco Community
vraag

3 graden of 1 graad per uur verwarmen

• Liefhebber (level 10)
  • 11 reacties
Beste Forum leden,

Ik heb even gezocht op het internet en op dit forum maar ik heb het antwoord nog niet kunnen vinden.

Ik heb een Remeha Tzera cv ketel met normale radiatoren.
Ik was een beetje aan het spelen in de toon en daar kwam ik onder het kopje verwarming een aantal instellingen tegen.

Standaard staat hij op radiatoren 90 graden en 3 graden per uur verwarmen.
Je kan er ook zelf iets invoeren via handmatig.
Bijvoorbeeld: 80 graden en 1 graad per uur verwarmen.

Maakt dit wat uit qua stookkosten?

Ik kan zelf de ketel niet aanpassen zoals de meesten hier omdat deze remeha geen display heeft.
Je hebt een rj45 kabel naar usb nodig om hem via de remeha software te kunnen aanpassen.

Met vriendelijke groet,
Daan

72 Reacties

Reputatie 2
Hallo Daan,

Voor zover ik weet reageert Remeha prima op de instellingen die je in Toon ingeeft, in elke geval mijn Remeha ketel luistert heel goed naar Toon.

Je kan de aanvoertemperatuur verlagen voor meer comfort (minder warmte boost) en minder gasverbruik, want hoe minder warm de terugvoertemperatuur is, hoe meer rendement je uit je cv ketel haalt. Volgens de handleiding is de de standaard instelling voor een Remeha Tzerra 80 graden, dat zou dus betekenen dat de 90 al niet gehaald wordt.

Het is even uitzoeken wat de ideale temperatuur voor jou is, wanneer de ruimte waarin Toon hangt flink moet worden opgewarmd zal de ketel dan op de ingestelde aanvoertemperatuur gaan werken. Wanneer de ruimte maar een klein beetje moet worden opgewarmd, ongeveer 0,5-1 graden dan zal Toon een lagere aanvoertemperatuur aan de ketel doorgeven waardoor je dus gas bespaard! Je stelt dus in feite alleen een maximum aanvoertemperatuur in.

De instelling voor het aantal graden per uur is een gegeven wat Toon gebruikt als maximaal opwarm tempo, wanneer een ruimte 4 graden opgewarmd moet worden en deze instelling staat op 2 graden per uur, zal Toon de ketel zo aansturen dat het opwarmen 2 uur duurt. Dat wil dan overigens niet zeggen dat de ketel 2 uur staat te stoken, dat zal dan waarschijnlijk in stappen gaan.

Heel veel informatie over het tunen van je cv ketel vindt je hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490013

Overigens zijn er ook heel veel leden op dit forum die zeer ervaren zijn in het tunen van hun installatie, wellicht kunnen die je van nog maar informatie voorzien!

En mocht je gaan stoeien met deze instellingen, wat ik je zeker kan aanraden, laat Toon dan wel een paar dagen wennen aan de nieuwe instellingen, hij zal hier even op moeten inleren.
Beste Nookes,

Bedankt voor je reactie.
Ik had het forum van tweakers al eens gevonden, ik ben alleen bang dat ik zelf niet aan mijn ketel kan zitten ivm de speciale kabels die nodig zijn.

Verder was ik inderdaad benieuwd of ik meer gas bespaar als hij langzamer opwarmt met de toon instellingen.

Mvg
Daan
Dany87,
Je hebt de RJ45 kabel niet nodig. In de Toon, kan je handmatig instellen onder Verwarming (waar je al bent geweest).
Proberen, handmatig 50graden/ 1 graad per uur, voorverwarmen warmtapwater uit en kies voor 50 of 55 graden voor warmtapwater, wat je prettiger vindt.
Het maakt zeker wat uit qua stookkosten.
Reputatie 7
Badge +8
@Berny : Niet elke cv ketel reageer op wat je Toon in geeft. Vandaar word er geadviseerd om dit soort dingen altijd op je cv-ketel zelf uit te voeren.
@mAiden, ik ben mee eens.
Helaas is de Tzerra niet zo gebruiksvriendelijk gemaakt. Het is mij bekend dat hij wel reageert op de Toon instellingen. Alleen de pompsnelheid is lastig om aan te passen bij eerdere modellen, die hebben een aan/uit pomp, en de Plus modellen een modulerend.
Badge
Ik heb een Remeha Tzerra Plus, deze heeft een modulerende pomp, die dus zelf de ideale snelheid regelt.
Verder kan je op de ketel met een draaiknopje de temperatuur instellen, deze heb ik op 60° gezet! Het beste HR rendement haalt de ketel namelijk bij een retour tussen de 50° en 60°.
S'nachts en bij afwezigheid staat de thermostaat op 12°.
Ook heb ik de warmwatercomfort functie uitgezet.
Verder de radiatoren die de warmte te snel weer retour sturen iets geknepen en zit nu op bijna 50% besparing!
Reputatie 4
Badge +4
De instellingen via de Toon hebben "voorrang" op instellingen op de ketel. Tenminste bij mijn Intergas HRE Kombi Kompakt ketel van 2015 wel.

Wanneer ik een instelling via Toon verander ( cv-temp of ww-temp) dan zie ik na ongeveer een minuut deze waarde terug in het menu van de ketel.

ppj
HereIsTom wrote:

Ik heb een Remeha Tzerra Plus, deze heeft een modulerende pomp, die dus zelf de ideale snelheid regelt.
Verder kan je op de ketel met een draaiknopje de temperatuur instellen, deze heb ik op 60° gezet! Het beste HR rendement haalt de ketel namelijk bij een retour tussen de 50° en 60°.
Verder de radiatoren die de warmte te snel weer retour sturen iets geknepen en zit nu op bijna 50% besparing!

Remeha zelf denkt anders over de optimale rendement... Jouw instellingen heeft juist de laagste rendement na 80/60.
Badge
Berny wrote:

Remeha zelf denkt anders over de optimale rendement... Jouw instellingen heeft juist de laagste rendement na 80/60.

Lastige tabel, dus voor optimale rendement zou je 30° moeten instellen?
Denk niet dat het dan snel warm wordt?
Berny wrote:

HereIsTom wrote:

Niet voor niets adviseren wij altijd zodanig afbestellen dat op de retour een 20 grd lagere temperatuur wordt gemeten.
Dan pas wordt het hoogste rendement behaald.
Nu met het zonnetje is 60 grd voldoende en 40 a 42 grd op de retour.
@Herels Tom,
30 is bedoeld als retour temperatuur. Dus, je zou 50 voor de aanvoer of lager moeten instellen.
Mijne is nu op 45 ingesteld en ik heb nog geen klachten gehad dat het te koud in huis is, zelfs met de afgelopen koude dagen/ nachten.
Bedankt voor alle reacties.
Ik mijn toon nu op een aanvoer temp van 50 graden staan en de opwarm snelheid 1 graad per uur.
Toon is nu weer aan het leren dus het wordt even een weekje aan kijken.
Heel goed dat je de aanvoertemperatuur hebt verlaagd.
Persoonlijk vind ik 1 graad per minuut te laag; probeer je instelling maar eens uit, maar ik denk dat je 2 grd per uur moet nemen.
Dany87, laat even weten hoe het bevalt.
1 graad per minuut is prima om je huis op temperatuur te houden of kleine verschillen in temperatuur te overbruggen. Grotere verschillen duren wat langer, maar de Toon compenseert dat met vroeger beginnen. Eigenlijk merk je niets van, behalve een lager gas verbruik.
Ja het duurt nu echt lang voordat de temperatuur van 21 graden bereikt wordt.
Als ik uit mijn werk komt 's avonds is hij pas op 20 graden.
Maar dat zal alles met het inleren te maken hebben.
Als het toch te lang blijft duren zet ik hem op 2 graden per uur.
Reputatie 7
Badge +7
hier een tabel betreffende.
extra rendement van een HR ketel bij bepaalde retour temperaturen
ergens hier van het forum geplukt ik had hem er zelf ook al eens opgezet .
retour tussen de 30 graden en 35 graden zou het mooist zijn.

80 °C : 1,84 %
70 °C : 2,30 %
60 °C : 2,75 %
55 °C : 3,11 %
50 °C : 5,61 %
45 °C : 7,68 %
40 °C : 9,41 %
35 °C : 10,84 %
30 °C : 12,04 %

dus meten is weten.
dany87 wrote:

Ja het duurt nu echt lang voordat de temperatuur van 21 graden bereikt wordt.
Als ik uit mijn werk komt 's avonds is hij pas op 20 graden.
Maar dat zal alles met het inleren te maken hebben.
Als het toch te lang blijft duren zet ik hem op 2 graden per uur.

Dat laatste lijkt mij zeer verstandig.
Die stand, 2 grd per uur, heb ik al heel lang in samenwerking met Toon en m'n Intergas CV en dat bevalt erg goed.
Reputatie 3
Badge +1
jvdl wrote:

hier een tabel betreffende.
extra rendement van een HR ketel bij bepaalde retour temperaturen
ergens hier van het forum geplukt ik had hem er zelf ook al eens opgezet .
retour tussen de 30 graden en 35 graden zou het mooist zijn.

80 °C : 1,84 %
70 °C : 2,30 %
60 °C : 2,75 %
55 °C : 3,11 %
50 °C : 5,61 %
45 °C : 7,68 %
40 °C : 9,41 %
35 °C : 10,84 %
30 °C : 12,04 %

dus meten is weten.

Mooie tabel en inderdaad meten is weten. Heb je zelf ook een tabel erbij, dat als de buitentemperatuur veranderd, je dan ook de aanvoer temp veranderd? Ik lees oa van Brandje dat die alleen bij vorst onder nul de aanvoer temp omhoog zet.
Blijft dus een combinatie van aanvoer temp, evt graden per uur verwarmen en weer inleren van Toon.
Ik sta zelf op 60c aanvoer, en ga eens terug naar 45c om uit te proberen.
Reputatie 7
Badge +7
hoi @ RuudS,

hier staat de ketel aanvoer temperatuur op 70 graden in de winter , en in de zomer op 50 graden
60 of 65 graden keuze is hier niet mogelijk.
maar ik probeer wel de retour water temperatuur zo laag mogelijk te houden gedurende het jaar.
en dat zwabbert een beetje tussen de 35 en 40 graden.
@RuudS, hier heb je de stooklijn van de Tzerra.
Ik heb een Vaillant vhr nl 18-22 c.
De pomp draait soms erg lang en pompt alleen maar koud water rond.
Wat zijn de beste instelingen voor toon.
Ik heb hem nu op handmatig 80 gr en 2 gr per uur gezet. Ben benieuwd of dat beter gaat.
wimvo wrote:

Ik heb hem nu op handmatig 80 gr en 2 gr per uur gezet. Ben benieuwd of dat beter gaat.

Het gaat er niet om wat het beste is voor Toon®️, maar wat het beste rendement geeft op je ketel in samenhang met de buitentemperatuur.
Toon die huppelt daar wel achteraan.
Heb je het topic terug gelezen?

Nu met een buitentemperatuur van ongeveer 10 grd heb je aan een aanvoertemperatuur van 50 grd meer dan voldoende; zet Toon op 2 grd p/uur en probeer dat eens uit.
Brandje wrote:

wimvo wrote:

Het gaat er niet om wat het beste is voor Toon®️, maar wat het beste rendement geeft op je ketel in samenhang met de buitentemperatuur.
Toon die huppelt daar wel achteraan.
Heb je het topic terug gelezen?

Nu met een buitentemperatuur van ongeveer 10 grd heb je aan een aanvoertemperatuur van 50 grd meer dan voldoende; zet Toon op 2 grd p/uur en probeer dat eens uit.

Ok bedankt voor je reactie. Uiteraard gaat het erom om zo min mogelijk gas te verbruiken maar wel met een beetje comfort. Verder geeft de pomp teveel vermogen en dat kan ik niet instellen en daardoor hoor je het water in de buizen. Dus als de pomp alleen maar koud water rond pomt dan heb ik daar niets aan.
Ik heb het topic gelezen en was zeer informatief. Toon stond eerst op 90 gr en 3 gr per uur. Vandaar dat ik het nu iets teruggezet heb. Ik zie trouwens dat die 80 gr de max temp is en dat toon de temp aanpast aan de omstandigheden.
Ik weet niet of je mij begreep maar ik heb het over de aanvoertemperatuur van de ketel en die vaak het beste intestellen op ketel zelf.
Via Toon®️ lukt het vaak niet.
Ik weet niet waarom je denkt comfort te verliezen, want zelfs met 50 grd zijn de radiatoren voldoende warm.
Vreemd dat je het niet even uittest, want dan weet je echt of er comfort verlies is.
Als de pomp te lang doorloopt na een warmtevraag zou dat in het menu cq installateursmenu simpel weg aangepast kunnen worden.
Brandje wrote:

Ik weet niet of je mij begreep maar ik heb het over de aanvoertemperatuur van de ketel en die vaak het beste intestellen op ketel zelf.
Via Toon®️ lukt het vaak niet.
Ik weet niet waarom je denkt comfort te verliezen, want zelfs met 50 grd zijn de radiatoren voldoende warm.
Vreemd dat je het niet even uittest, want dan weet je echt of er comfort verlies is.
Als de pomp te lang doorloopt na een warmtevraag zou dat in het menu cq installateursmenu simpel weg aangepast kunnen worden.

Ja ik heb het over de aanvoertemp vd ketel.
Als ik het via toon aanpas zie ik dat het op de ketel ook veranderd.
Het installateursmenu heb ik standaard gezet heb daarmee gexperimenteerd maar dan wordt het helemaal niks, nalooptijd is nu 5 min.
Alles lijkt nu goed te functioneren. Wellicht dat toon zichzelf eerst moet inregelen en is dat na enkele dagen gebeurd.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen