Groen gas, een alternatief voor aardgas? | Eneco Community

Groen gas, een alternatief voor aardgas?

Groen gas, een alternatief voor aardgas?
Badge
* 19 feb 2019 -Topic is gesloten - bedankt voor de feedback! *

Beste communityleden,

De hoogte van de CO2-uitstoot is de afgelopen weken weer volop in het nieuws. Klimaatonderzoekers verwachten dat de CO2-concentratie in de atmosfeer in 2019 het snelst zal toenemen sinds het begin van de metingen. Dit komt door emissies van fossiele brandstoffen, industrie en ontbossing. Als Eneco willen we graag omschakelen naar een duurzamere wereld met minder CO2-uitstoot. Daarom overweeg ik als productmanager om groen gas te introduceren. Ik ben heel benieuwd wat jij hiervan vindt.

Wat is groen gas?
Voor de zekerheid geef ik wat meer uitleg. Groen gas is de duurzame variant van aardgas en wordt gemaakt van biogas. Biogas wordt geproduceerd uit onder meer slib, afval van stortplaatsen, tuinafval, resten groente en fruit, en dierlijke restproducten zoals koeienmest. Biogas wordt vervolgens gezuiverd en gedroogd en op dezelfde kwaliteit als aardgas gebracht. Na deze bewerkingen mag het groen gas heten en is het een duurzaam alternatief voor fossiel aardgas. Groen gas wordt schoon geproduceerd en is hernieuwbaar. Bij de verbranding van groen gas komt veel minder CO2 vrij.

Ik heb drie vragen:
  • Spreekt Biogas jou aan?
  • Waarom wel of waarom niet?
  • En zou Eneco het beschikbaar moeten stellen?
Ik hoor graag je mening!

Matthijs, Productmanager Stroom en Gas

Spreekt Biogas jou aan?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

14 Reacties

Ja, mits de prijs hetzelfde is als de huidige gasprijs. Liever goedkoper, maar dat zie ik niet gebeuren😢
De energiekosten zijn al hoog genoeg.
Maar het idee omarm ik zeer!
Idee is goed, maar net als @Brandje mag het niet veel extra kosten tenzij er net zoiets als bij electra(windkracht) komt:)
Badge
Bedankt voor jullie reactie! Los van de prijs, wat spreekt jullie aan in het product?
Mij persoonlijk spreekt mij het meest aan dat de GFT aparte inzameling, waar wij fanatiek aan mee doen, een goed doel kan krijgen, los van het composteren wat nu ook al gebeurt.
Waar ik verder geen zicht op heb, maar wat ik wel mooi vind, is dat slib ook gebruikt wordt.
Badge
@Brandje Dank je wel voor je heldere reactie. Vind je het een product wat past bij Eneco?
Badge
@mpleizr Bedankt voor je reactie! Kan jij nog toelichten waarom je het een goed idee vindt of wat je aanspreekt in dit product?
MatthijsM wrote:

@Brandje Dank je wel voor je heldere reactie. Vind je het een product wat past bij Eneco?

Graag gedaan Matthijs!
Jazeker, want:

-Eneco is een energieleverancier
-Eneco heeft duurzaamheid hoog in het vaandel
-is vooruitstrevend hierbij
-daarom zit ik (los van Toon®️) ook bij deze club.
Badge
@Brandje: bedankt voor de toelichting! Goed om te horen 🙂
Reputatie 7
Badge +7
Wat is groen gas?
. Omdat de herkomst van groen gas duurzaam is, komt er bij de verbranding geen extra CO2 in de lucht.
onzin de CO2 komt gewoon vrij met de verbranding ( niets extra mss in theorie ) maar toch

Ik heb drie vragen:
  • Spreekt Biogas jou aan? NEE
  • Waarom wel of waarom niet? omdat er betere alternatieven zijn ( waterstof of alles elektrisch ) beiden door wind molens en zonnepanelen gemaakt
  • alleen het maken van deze dingen levert ook weer co2 op dus al met al schieten we er weinig / niks mee op
  • En zou Eneco het beschikbaar moeten stellen? moeten ze zelf weten toch ( alles komt toch door de zelfde leiding gewoon gas / groen gas / gewone elektriciteit / groene elektriciteit / kerncentrale,s / waterkracht het verschil is niet te zien of te controleren ( alleen in theorie blijkt het waar te zijn inkoop verkoop ) maar niet in de praktijk
  • dus maak een grote stap helemaal van het gas af of waterstof en elektriciteit van onze eigen wind molens en zonnepanelen maar aangezien we in heel europa aan elkaar gekoppeld zitten en mss wel verder
  • gaat deze vlieger ook niet op
  • en zorgen dat de prijs niet hoger word ( mede veroorzaakt door de roverheid )🤔
Badge
@jvdl Bedankt voor je reactie. Dat is een duidelijk standpunt!
MatthijsM wrote:

@mpleizr Bedankt voor je reactie! Kan jij nog toelichten waarom je het een goed idee vindt of wat je aanspreekt in dit product?

Biogas is een mooie manier om schonere gasproductie te maken. Er wordt nl geen extra Co2 ontrokken waardoor het schoner is. Echterr is biogas niet direct geschikt voor consument en daar zit het probleem. Mengen levert weer extra uitsoot op.

juich het zeker toe maar dan zou het op een hele grote schaal gedaan moeten worden wil het op termijn rendabel zijn voir de grote vraag/vervanging hier in de buurt is op kleine schaal een project met biogas via Rova. Voor alsnog wordt dit intern gebruikt en daar ligt het 2e probleem. Denk dat het voor industry een zeer goede vervanger is.

zelf zie ik meer in waterstof. Huidige infra is daa al voor geschikt. Zou meer onderzoek naar gedaan moeten worden, maar denk dat dit voor nu de beste optie is
Badge
@mpleizr Bedankt voor je uitgebreide toelichting! Helemaal duidelijk.
Reputatie 3
Badge +1
Hi allen, sorry dat ik nee moet zeggen. Bij het verbranden van gas komt CO2 vrij. Ook bij Biogas. Dat dit kortcyclisch is in plaats van langcyclisch, maakt dit het niet milieu vriendelijk (hoogstens beter). Daarnaast ben ik er van overtuigd dat er nooit genoeg biogas gemaakt kan worden om in de behoefte te voorzien.

Mijn advies is, om gas te compenseren met aanplant (co2 gecompenseerd), waarmee voor langere tijd gewaarborgt wordt dat de schade beperkt wordt.

Daarnaast is het beter te onderzoeken of waterstof productie niet kan worden opgeschaald.
Badge
@mvaneck Bedankt voor je duidelijke feedback!

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen