Brief Eneco over de tarieven van 2019 | Eneco Community
beantwoord

Brief Eneco over de tarieven van 2019

Reputatie 2
Badge
  • Kind aan huis (level 12)
  • 40 reacties
Enkele voorstellen tot verbetering van de brief over "uw tarieven 2019":

Ten eerste: het vergelijken van de tarieven van 2018 en 2019.
In deze brief staan niet de tarieven van 2018. Voor een vergelijk met de tarieven voor 2019 is dit wèl wel zo handig.

Ten tweede: de tariefverandering ook in procenten.
De nieuw prijzen in eurocenten zegt me niet zoveel. Wie weet zijn stroom- en gasprijs uit zijn hoofd? Dus een verandering in procenten is veel duidelijker!

Ten derde: de brief is persoonlijk.
Waarom ook niet persoonlijk aangegeven wat mijn tariefsverhoging voor stroom- en gasprijs voor 2019 is?

Ten vierde: verdere (achtergrond) informatie over de tarieven.
Voor vragen wordt verwezen naar eneco.nl/tarieven-2019. Waarom ook niet naar eneco/tarieven-2018 voor een verdere vergelijk van informatie en/of prijzen?

Ten vijfde: overheidsheffingen.
In de brief wordt kort uitgelegd dat deze omhoog gaan maar op dit moment (het is al december!) nog niet bekend zijn. Na 1 januari zijn ze bekend. Kunnen we daar een (persoonlijke) brief over krijgen want deze verhoging zal zeker fors zijn met mogelijke gevolgen voor het termijnbedrag.

Ten zesde: overstappen naar een andere energieleverancier.
Met de flinke prijsverhoging in aantocht wordt het steeds interessanter om over te stappen. Zeker als er welkomstkorting bij de nieuwe leverancier mogelijk is. Wat doet Eneco aan klantenbinding? Wat zijn de voordelen voor mij om bij Eneco te blijven?
icon

Beste antwoord door Berbel 16 januari 2019, 09:32

Beste Groart,

Bedankt voor je vragen en je suggesties over onze tariefcommunicatie in december. Helaas is dit bericht niet eerder opgepikt. Onze excuses dus voor deze late reactie.

Graag beantwoord ik je vragen alsnog, in de hoop je hiermee beter te informeren. Wat betreft je eerste vier punten: we houden onze communicatie graag kort en krachtig. Door jarenlange ervaring en uitvoerig onderzoek weten we dat meer informatie onze boodschap vaak niet duidelijker maakt. Daarom communiceerden we in december alleen de nieuwe leveringstarieven voor stroom en gas en de totale gemiddelde verhoging vanaf januari 2019.

Wat betreft je vijfde punt: de overheidsheffingen zijn inmiddels inderdaad bekend. Hier vind je de verhoogde overheidsheffingen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/milieubelastingen/energiebelasting. Klanten waarbij de totale verhoging meer dan 7,5 euro per maand is zullen we hierover persoonlijk per mail informeren zodat de termijnbedragen hierop kunnen worden aangepast en men niet voor vervelende verrassingen komt te staan bij de jaarnota. Meer informatie vind je hier: www.eneco.nl/termijnbedrag2019

Het zede punt: welkomstkortingen kunnen aantrekkelijk lijken, maar zeggen niet veel over de lange termijn. Eneco bindt haar klanten liever op andere manieren. Bijvoorbeeld door continu onze dienstverlening te verbeteren samen met onze klanten. Daarnaast kan het aantrekkelijk zijn om te kiezen voor een vaste prijs bij Eneco.

Hopelijk heb ik je vragen hiermee beantwoord. Nogmaals dank voor het meedenken.

Bekijk origineel

18 Reacties

Reputatie 2
Badge
@Berbel
In ieder geval bedankt voor je reactie op mijn topic van 3 december 2018 (beter laat dan genegeerd)

Fijn dat Eneco kort en krachtig communiceert! Alleen nogal makkelijk om de eerste vier vragen zo algemeen te beantwoorden. Zo kan ik ook zeggen dat door mijn jarenlange ervaring met nutsbedrijven ze meer met zichzelf bezig zijn. En dat de klant centraal staat VAAK een loze kreet is.

Laat ik over mijn eerste vraag, een overzicht van de oude en nieuwe tarieven, nog iets zeggen. Een ander nutsbedrijf, woningcorporatie Portaal (die zeker niet uitblinkt in kort en krachtig communiceren), geeft bij een huurverandering ook de oude huur weer. Waarom doen zij dat wel? Ik ben er ieder geval erg blij mee met een overzicht van de oude en nieuwe huuropbouw!

Dus Eneco een overzicht van de oude en nieuw tarieven is een klein beetje extra informatie, maar geeft zoveel meer duidelijkheid! Nu moet ik in oude brieven/emails/sites etc. doorspitten om een overzcht te kunnen maken van de oude en nieuwe tarieven. Waarom wordt het zo moeilijk gemaakt? Oké ik praat vanuit de klant die duidelijk en overzichtelijk geïnformeerd wil worden.

Samengevat: Eneco baseert zich op jarenlange ervaring en onderzoek. Ik als 62-jarige heb ook jarenlang ervaring en onderzoek gedaan naar het functoineren van nutsbedrijven. Als ik Eneco anno 2019 vergelijk met PUEM, een van de rechtsvoorgangers, dan zijn we op het vlak van “kort en krachtig communiceren” niet op vooruit gegaan. Eigenlijk is dat ook wel logisch. Want wie bij Eneco heeft ooit bij PUEM gewerkt? Ik denk niemand meer.
Reputatie 2
Badge
@mpleizr

Bedankt voor je reactie en jouw topic Verhogingen 2019 had ik nog niet gezien!

In de ontvangen brieven van Eneco over "Nieuws over uw tarieven" gaat het over de nieuwe variabele leveringstarieven voor stroom en gas. Jij hebt het over ODE gas en ODE stroom. Wat is het verschil?

Als ik mijn jaarnota bekijk dan heeft Eneco over leveringskosten van EcoStroon en EcoAardGas (regio 3). De hoogte van de tarieven zijn NIET hetzelfde als de hoogte van de tarieven in de Eneco brief "nieuws over uw tarieven". Erg verwarrend allemaal.

Zowel ode (opslag duurzane energie) als transportkosten zijn omhoog gegaan.

Aangezien je een brief hebt ontvangen van eneco. heb je een contract met variabele tarieven. Deze worden 2x per jaar aangepast (jan/jul) ook deze verhoging is doorgevoerd op jou contract dus die komt er standaard bovenop.

daarnaast heeft eneco hun vaste levertarief ook verhoogd.

dus in het kort.

a: verhoging belastingen
b: verhoging stroom/gastarief
c: verhoging vaste lasten

bij klanten met een vast contract voor een jaar of langer geld alleen punt a

hoop dat het nu wat duidelijker is 🙂
Uiteindelijk is de klant degene die miet weten wat voor een contract die heeft. Op je contract masr ook later op de jaarnota’s staat duidelijk dat je naar een vaste contractperiode overgaat naar een variabel contract.

ruim een jaar geleden is er door meerdere gebruikers/klanten van Eneco adviesen en voorbeelden gegeven hoe bepaalde brieven simpeler en duidelijker kon worden dus daar wordt echt wel over nagedacht.

overigens. Toen ik destijds mijn 1e huisje kreeg zat ik nog bij de Ijsselmij wat later Edon werdt die weer kortstondig castel heette. Toen pas waren de jaarnota’s ect een puinhoop daar dit een onderdeel was van meerdere diensten. Stroom/gas van edon, geiserhuur van ijsselmij en jawel tv en radio via castel. De jaarnota van ongeveer 20 kantjes was echt geen uizondering. Maar ja had toen al wel een alles-in-1 pakket 🙂
En logisch ook, want bij einde vaste contract zou je zonder energielevering te komen zitten.
En scherp gesteld komt de Netbeheerder, uiteraard na waarschuwing, je gewoon afsluiten.
Daarin voorziet iedere leverancier ivm geruisloze overgang naar variabel.
Reputatie 2
Badge
@mpleizr
Je noemt Castel en Edon met de onoverzichtelijke jaaropgaves.

IK heb teruggekeken naar een oude jaarafrekening van de REMU (vanaf 2002 Eneco geworden).

En wat schetst mijn verbazing: op één A4-tje had ik de afrekening van stroom, gas, CAI ( tv, radio, internet, telefoon), rioolrecht, afvalstoffenheffing, zuiveringsheffing, het nieuwe termijnbedrag en het vergelijk van het verbruik van stroom en gas met het voorlaatste jaar. Ook stond het bezoekadres erop. Waar je tijdens kantooruren welkom was (kom daar nu nog eens om).

De jaarnota van de REMU is een sieraad van duidelijkheid en overzichtelijkheid. Ongelofelijk. Terwijl de jaarnota van Eneco (7 A4-tjes!) vele termen bevat als leveringstarieven, leveringskosten, overheidsheffingen, netbeheerkosten, energiebelasting enz. Ik begrijp het nog steeds niet goed.

Samengevat: toen had ik één jaarafrekening en nu heb ik er zes (Eneco, Telfort, KPN, Vitens, gemeente en provincie). Terwijl het aantal producten die ik afnam hetzelfde is gebleven. Wie is hiervan beter geworden? In ieder geval niet de klant/verbruiker.
Badge
Beste Groart,

Bedankt voor je vragen en je suggesties over onze tariefcommunicatie in december. Helaas is dit bericht niet eerder opgepikt. Onze excuses dus voor deze late reactie.

Graag beantwoord ik je vragen alsnog, in de hoop je hiermee beter te informeren. Wat betreft je eerste vier punten: we houden onze communicatie graag kort en krachtig. Door jarenlange ervaring en uitvoerig onderzoek weten we dat meer informatie onze boodschap vaak niet duidelijker maakt. Daarom communiceerden we in december alleen de nieuwe leveringstarieven voor stroom en gas en de totale gemiddelde verhoging vanaf januari 2019.

Wat betreft je vijfde punt: de overheidsheffingen zijn inmiddels inderdaad bekend. Hier vind je de verhoogde overheidsheffingen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/milieubelastingen/energiebelasting. Klanten waarbij de totale verhoging meer dan 7,5 euro per maand is zullen we hierover persoonlijk per mail informeren zodat de termijnbedragen hierop kunnen worden aangepast en men niet voor vervelende verrassingen komt te staan bij de jaarnota. Meer informatie vind je hier: www.eneco.nl/termijnbedrag2019

Het zede punt: welkomstkortingen kunnen aantrekkelijk lijken, maar zeggen niet veel over de lange termijn. Eneco bindt haar klanten liever op andere manieren. Bijvoorbeeld door continu onze dienstverlening te verbeteren samen met onze klanten. Daarnaast kan het aantrekkelijk zijn om te kiezen voor een vaste prijs bij Eneco.

Hopelijk heb ik je vragen hiermee beantwoord. Nogmaals dank voor het meedenken.
Hoi @Groart goed dat je dit soort zaken naar voren brengt. Er zijn de afgelopen wkn heel veel vragen gesteld op het forum over de verhogingen in 2019.

daarom heb ik een overzicht geplaats hoe groot de verhoging is. Deze kun je 1:1 overnemen naar je eigen tarieven uit 2018

heb je een variabel tarief is het altijd zo dat je hier bericht van krijgt. Dat dit niet voor een ieder duidelijk is wat betreft vergelijk kan ik mij heel goed voorstellen en juist door dit soort kritiek moet de informatievoorziening elke keer beter worden. Helemaal correct zal nooit lukken.

kijk ook even in het volgend topic met overzicht percentage’s Verhogingen 2019
Reputatie 2
Badge
@mpleizr
Ik wil graag meer duidelijkheid in de tarieven (vast en variabel) en hoe deze zijn opgebouwd.

Jouw overzicht met de tarieven voor ODE gas en stroom zijn dus NIET de leveringskosten voor stroom en gas. En juist deze leveringskosten wil ik vergelijken!

Ik heb een variabele leveringstarief voor gas en stroom. De "Leveringskostem voor stroom en gas" heten in de jaarnota Eneco Aardgas (regio 3) en Eneco EcoStroom (hoofdstuk 1). Andere namen maar ook andere tarieven die niet overeenkomen met de tarievenbrieven van Eneco. Vreemd ik zal Eneco maar eens bellen voor een nadere uitleg.

Dit lijkt mij niet helemaal van toepassing, afgelopen week een colporteur van Eneco aan de deur gehad met een aanbieding welke volgens de colporteur vooral interessant was wegens het welkomstcadeau van 200 euro.

Quote uit het contract:

Uw cadeau
Omdat wij uw keuze waarderen, ontvangt u van ons:
• een eenmalige korting van € 200 op uw jaarnota.

Een lekker makertje is altijd meegenomen, maar uiteindelijk gaat het om de kale energietsrieven en hoeveel jaar je aan het contract vast zit.
Reputatie 2
Badge
@Ismael en @Brandje

Ik had een opzegbaar contract bij Eneco die stilzwijgend doorliep. Door OPNIEUW voor 2019 een eenjarig contract bij Eneco af te sluiten krijg ik een premie van 200,= euro en zijn ook de leveringstarieven van stroom en gas 5% lager! Dus voor 2019 heb ik een premie, lagere leveringstarieven en bespaar ik 20% op mijn termijnbedrag. Raar maar waar!
Een “opzegbaar contract”?
Elk energie-contract is opzegbaar; een variabel contract (zonder einddatum) met “kale” energiebedrijven is waarschijnlijk wat je bedoelt.

Stroom werd zowie zo iets goedkoper en een variabel contract is meestal duurder, dus dat een éénjarig contract en afgelopen periode tijdelijk met een site-bonus van €200, goedkoper is, is bij een vast contract een normaal gegeven.

Dus niets “raar maar waar” aan!

Echte slimmers zijn al in okt/nov 2018, toen aankondigingen verhoging kale gas-prijs in de media kwam, zich gaan verdiepen in een bast contract; toen waren de vaste kale prijzen nog meer aantrekkelijker en dan vooral dus het gas.
En juist het te betalen gas verbruik maakt bij de meeste huishoudens het grootste deel uit van de totale energie rekening over 1 jaar.
Reputatie 2
Badge
@ brandje

Tuurlijk elk contract is opzegbaar. Ik had voor de duidelijkheid beter over een "vrij" opzegbaar contract kunnen noemen zonder einddatum.

In de Eneco-brief "Tarieven van 2019" (dec '18), was het leveringstarief voor stroom hoger en niet lager.

Ik heb al vele jaren een contract bij Eneco. Maar nu door een 1 jarig contract af te sluiten kan ik - in mijn geval- 20% op mijn maandpremie besparen! Deze zogenaamde "overstap" in het contract vraagt extra administratieve handelingen van leverancier en mij. Terwijl een stilzwijgende verlening voor leverancier en klant veel simpeler en eenvoudiger is. Kortom door het samen moeilijker te maken krijg ik als beloning een premie en lagere leveringstarieven. Dat vind ik raar.
Een variabel contract zonder einddatum is voor Eneco niet zo interessant.
De klant kan per dag weg/vrijopzegbaar; echte klantenbinding met mogelijkheid energie inkopen op de lange termijn, dat is pas interessant.
Eneco heeft dat vaak genoeg hier uitgelegd.
Die maken dat een vast contract voordeliger in de markt wordt gezet.
En dit ondanks de daaraan vastzittende administratieve handelingen.
Een klant is dus slim om in de media de prijzen te volgen, want zodra de variabele “kale” prijzen de tendens hebben te stijgen, is het slim om jezelf vast te leggen.
En precies dat speelde een kwartaal geleden.
Reputatie 2
Badge
@Brandje

Als dat zo is dat Eneco meer geïnteresseerd is in vaste contracten met de klanten, waarom ben ik in de afgelopen 15 jaar nooit door Eneco benaderd voor zo'n vast contract? Al die jaren heb ik een zogenaamd "variabel" contract gehad (in mij beleving was het een "vast" contract).

Zoals zoveel mensen wil ik een simpel, duidelijk contract waar zekerheid en degelijkheid (zoals de oude PUEM) voorop staat en de commercie zoveel mogelijk buiten de deur staat. Zoals nu met al die onduidelijke commerciële prietpraat (kost veel geld en moet door ons opgehoest worden), het gedoe van welk contract en welke leverancier ik nu moet nemen (administratieve rompslomp, kans op fouten bij het veranderen/overstappen etc), heb ik liever niet. Wie eigenlijk wèl van de klanten?
Reputatie 2
Badge
@Brandje

Waarom zou je bij het einde van je vast contract zonder energieleverancier komen te zitten? Eneco wil toch graag vaste contracten binnen halen? Dan laten ze deze kans toch niet lopen?
En waarom ben ik in de afgelopen 15 jaar nooit door Eneco benaderd voor zo'n vast contract (zie mijn vorige reactie naar jou)?
Reputatie 2
Badge
@Brandje

Even nagekeken hoe in mijn contract de begrippen "vast" en "variabel" omschreven zijn. Volgens de contractvoorwaarden heb ik "een contract met vaste looptijd voor 1 jaar". En na de einddatum "wordt het contract automatisch verlengd voor onbetaalde tijd".

Het beleid van Eneco is om via een premie klanten binnen te halen en deze vervolgens stilzwijgend over te laten gaan in een contract voor onbepaalde tijd. Dit is de klantenbinding van Eneco!

Een contract voor onbepaalde tijd is voor Eneco commercieel veel aantrekkelijker (levert meer op, nauwelijks administratieve handelingen) dan een contract met een vaste looptijd. Het zou me niet verbazen dat het merendeel van de contracten bij Eneco "voor onbepaalde tijd" zijn (zoals ik de afgelopen 15 jaar had). En dat de contracten met een vaste looptijd (variabel) een klein aandeel vormen.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen