Sticky topic "Veelgestelde vragen"

Reputatie 6
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 334 reacties
Het valt mij op dat in de vragen op dit forum heel vaak dezelfde vragen terugkomen, met even vaak dezelfde antwoorden. De tekst bij het aanmaken van een nieuw topic Kijk eerst of je vraag al gesteld is op het forum wordt kennelijk niet echt veel gelezen cq. toegepast. De leesbaarheid van de topics wordt daar niet echt beter van, en frequente bezoekers zien keer op keer dezelfde teksten herhaald, ad nauseam.

Hoe moeilijk kan het zijn om een (sticky) thread "Veelgestelde vragen" aan te maken, en nieuwkomers daarnaar te verwijzen, als ze met vragen komen als deze: Werkt mijn toon met ketel x, y, of z?, mijn WiFi valt steeds uit, wat nu?, en aanverwante onderwerpen. Betekent wel de toevoeging van een sectie die strenge moderatie vereist, en die in elk geval op correctheidsgehalte getoetst moet worden.

Scheelt een hoop dubbelposten en herhaling van zetten, en voor de frequente bezoekers blijft het overzicht op het forum een beetje beter bewaard.

12 Reacties

Helemaal juist! En goed dat je het eens aankaart.

Ook met het Sticky maken is uiteraard dit in het verleden geprobeerd en uiteindelijk mislukt.
Ook is geprobeerd een kennisbank te starten.

Vaak werd er ook gewezen op: “gebruik de zoekfunctie”
Na verloop van tijd werd daarop er weer over gemopperd en ontstond irritatie.

Het zijn vaak nieuwe leden, die met een probleem of iets dergelijks zitten; worden lid en zoeken over het algemeen onvoldoende, maar starten meteen met een hulpvraag.
Over het algemeen wordt slecht gelezen en rondgekeken.

Ik ben bang dat dit een terugkomend probleem is en blijft.

Ook op de Eneco site is een site met “Veel gestelde vragen” met daarop diverse antwoorden. Ook dat deel wordt slecht dan wel niet gebruikt. In feite is er dus al zo’n mogelijkheid, zoals de header van dit topic.

Een typerend voorbeeld van slecht cq niet willen lezen/om je heen kijken, is het starten van een nieuw topic, als er net door een ander over het zelfde issue al een topic is gestart.
Het eventueel dan samenvoegen van 2 topc’s verloopt dan niet of moeizaam.

Alleen al daarna verwijzen geeft al irritatie. Er wordt bijna van uitgegaan dat men een topic start met iets wat uniek is.
Reputatie 6
Brandje wrote:

Helemaal juist! En goed dat je het eens aankaart.

Ook met het Sticky maken is uiteraard dit in het verleden geprobeerd en uiteindelijk mislukt.
Ook is geprobeerd een kennisbank te starten.

Vaak werd er ook gewezen op: “gebruik de zoekfunctie”
Na verloop van tijd werd daarop er weer over gemopperd en ontstond irritatie.

Het zijn vaak nieuwe leden, die met een probleem of iets dergelijks zitten; worden lid en zoeken over het algemeen onvoldoende, maar starten meteen met een hulpvraag.
Over het algemeen wordt slecht gelezen en rondgekeken.

Ik ben bang dat dit een terugkomend probleem is en blijft.

Ben ik met je eens, maar op de startpagina van het forum is nergens een lijst met veelvoorkomende vragen te vinden. Is lastig zoeken, zeker voor nieuwkomers. Er staat hooguit "Stel je vraag", maar als je daarnaast in een duidelijk lettertype, voor mijn part met een afwijkende kleur, "Antwoorden op veel gestelde vragen" neerzet, dan wordt het zoeken wel makkelijker, zeker als die antwoorden netjes gerubriceerd zijn. Nu is het zoeken naar de befaamde speld in een hooiberg.

Brandje wrote:

Ook op de Eneco site is een site met “Veel gestelde vragen” met daarop diverse antwoorden. Ook dat deel wordt slecht dan wel niet gebruikt. In feite is er dus al zo’n mogelijkheid, zoals de header van dit topic.

Een typerend voorbeeld van slecht cq niet willen lezen/om je heen kijken, is het starten van een nieuw topic, als er net door een ander over het zelfde issue al een topic is gestart.
Het eventueel dan samenvoegen van 2 topc’s verloopt dan niet of moeizaam.

Alleen al daarna verwijzen geeft al irritatie. Er wordt bijna van uitgegaan dat men een topic start met iets wat uniek is.

Dat is ook een beetje een kwestie van opvoeden door de moderatoren. Ik snap dat je je klanten (want dat zijn het hier natuurlijk) niet teveel voor het hoofd wilt stoten, maar als iemand voor de 642e keer een vraag stelt die al 641 keer beantwoord is, dan lijkt mij dat een moderator (en wellicht niet een forumlid, want die is m.i. toch iets minder dwingend), de desbetreffende vragensteller op een nette manier naar de "Veelgestelde vragen" rubriek kan verwijzen, en meteen daarna het topic kan afsluiten. Scheelt een boel heen- en weer gepost. Als voorbeeld zou je de posts van @mAiden omtrent de koppeling van een Nefit ketel aan Toon kunnen gebruiken, om de rubriek te starten. Ik kan me herinneren dat die informatie herhaaldelijk gepost is, simpelweg omdat je de originele post met een vergrootglas moet gaan zoeken. Als je nu "Nefit Toon" in de zoekfunctie intikt, krijg je 43 threads met info. Daar kun je als argeloze nieuwkomer bar weinig mee.
Reputatie 6
Badge +6
@FireChief,

Goed dat je het aankaart! Verbeteringen zijn naar mijn weten zeker mogelijk om minder herhaaldelijke topics te lezen/beantwoorden. Intern geef ik het door zodat we er in het vervolg stappen in gaan zetten en dat het ten goede komt voor lezers en leden van de Community.
Dank voor je feedback!
Reputatie 5
Badge
Misschien dan ook handig om het Toon-gedeelte op het Eneco-forum niet meer actief te houden. Hier wordt nog steeds flink gediscussieerd en worden ook vragen door mods beantwoord...
Reputatie 4
Badge
Misschien ook handig een duimpje naar beneden te implementeren om aan te kunnen geven dat een bepaalde post weinig toevoegt. Scheelt weer onnodige leestijd bij een hoop duimpjes naar beneden....
Reputatie 7
Badge +8
RalfR wrote:

Misschien dan ook handig om het Toon-gedeelte op het Eneco-forum niet meer actief te houden. Hier wordt nog steeds flink gediscussieerd en worden ook vragen door mods beantwoord...

Dat is een discussie puntje, wat inmiddels al sinds het begin van Toon Forum loopt. Oude Community Manager @Marco heeft toen ook gezegd, dat dat niet de bedoeling was. En dat alle onderwerpen rondom Toon gesloten zouden worden aan de andere kant. Helaas gebeurd dat nog te weinig.
Ook omdat mensen Eneco en Toon als 1 zien, en niet weten dat dit Forum erook is.
Reputatie 7
Badge +8
@FireChief,

You got a good point. Inderdaad Nefit-Verhaal heb ik onder andere ook meerdere malen gepost. Ook gevraagd of het een Sticky kon worden, maar helaas is dat nog niet gebeurd.
Reputatie 7
Badge +4
@RalfR, @Brandweercommandant & @mAiden

Wat zo'n lang weekend wel niet met jullie inspiratie doet 😉 Bedankt voor het meedenken!
Reputatie 7
Badge +8
Denise wrote:

@RalfR, @Brandweercommandant & @mAiden

Wat zo'n lang weekend wel niet met jullie inspiratie doet 😉 Bedankt voor het meedenken!

Vind er niks aan, zo lang weekend. ?
Heel je structuur en ritme weer door de war.

Graag gedaan hoor ?.
Reputatie 6
Betse moderatoren:

Er komt weer zo'n lang weekeinde aan.
Gaat de forumsitebouwer nu extra inspiratie opdoen (en omzetten in daden)?
Reputatie 6
@FireChief Ik ben nog steeds alle oude berichten aan het doornemen, maar ook hier zie ik een grote potentie in. Ik doe even een voorstel:
Onder problemen&storingen:
Meestgestelde vragen sticky topic:
  • probleem 1 (spoiler met de uitleg)
  • probleem 2 (spoiler met de uitleg)
Algemene vragen:
Meestgestelde vragen sticky topic:
  • Werking Toon met verschillende CV ketels (spoiler met uitleg)
  • Toon Aa/Uit, Opentherm en de modulerende werking (spoiler met uitleg)

Enzovoorts. Zien jullie daar waarde in, hebben jullie andere ideeën of suggesties?
We hebben namelijk een aardige lading aan content. We hebben verschillende ideeën hoe we dit kunnen aanbieden en het zou natuurlijk leuk zijn wanneer jullie een mooi stukje tekst (uitleg) schrijven dat we dit kunnen toevoegen!

Groet Vinny
Reputatie 6
Jongens, ik heb een opzetje gemaakt omtrent storingen en problemen. Ik verwijs jullie graag daarheen! Wanneer dit gaat lopen, ga ik dit ook voor andere subcategorieën aanmaken.
Zie: https://forum.toon.nl/storingen-problemen-25/sticky-veelgestelde-vragen-storingen-problemen-1967

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen