Zone verwarming | Eneco Community

Zone verwarming

Reputatie 6
Badge +7
Ik wil iets voorleggen ..

Ik heb beneden helemaal vloerverwarming en boven radiatoren . Die werken nu allemaal op 1 circuit met Toon. Nu is het natuurlijk zo dat ik het boven soms niet warm genoeg krijgt .

Nu wil ik graag boven en beneden gaan scheiden om het toch wat comfortabeler te kunnen maken met koude dagen boven als dat nodig moet zijn . En met kinderen die boven willen spelen en later studeren in de winter is het ook lekker .

Nu wil ik graag Toon behouden maar die kan niet omgaan met zone verwarming .
Nu heb ik naar Evohome zitten kijken en daar is het natuurlijk geen punt .
Dan is het een Evohome neerhangen . Een zoneklep voor de verdeler aansluiten en boven thermosstaatknoppen op de radiatoren .. En het zou moeten werken .

Nu is dat natuurlijk een behoorlijke investering .

Nu was mijn vraag of er nog andere mogelijkheden zijn om het te laten werken . Iets ook goedkoper misschien
Of met bijv .. een Homey die staat ook op de planning vanwege rolluiken, terrasschermen en nog wat spul ..

Volgens mij was dit het 🤔

15 Reacties

Zone kleppen is mi de beste oplossing.
Heb je ook aan Tado gedacht?

Toon®️ de vloerverwarming laten regelen en Tado of een andere thermostaat de andere zone laten bedienen.

Neem in je overweging mee of je een CV hebt die 2 thermostaten apart aangesloten kan hebben.
Reputatie 6
Badge +7
Tado heb ik niet aan gedacht . Zal er eens naar kijken .

Ik kom er niet echt uit nog of ik op mijn cv 2 thermostaten kan aansluiten .
Ik dacht eigenlijk een OT en een A/U ... Maar zeker weten doe ik het nog niet .
Misschien kan daar @Berny Daar iets over zeggen .
Dat is toch de Valliant Expert ?
Reputatie 7
Badge +7
Ajs je nog meer wilt gaan spelen met andere zaken is een homey wel een aanrader..
Maar, Toon kan dan nog steeds geen zone's aansturen..

Wel een interessante casus!

Have fun!
Hoi @picardo

Het is bijna altijd 1 OT en de andere A/U.
Geeft wel exact je typennr even op.

Toon®️ hoeft geen zones aan te sturen, die neemt gewoon de vloerverwarming voor zn rekening.
Reputatie 6
Badge +7
Brandje wrote:

Geeft wel exact je typennr even op.

Staat in mijn handtekening 😉
Heel goed! Ik kijk daar eigenlijk nooit, vandaar!
Gaat alleen werken als:
- de Toon op aan/uit wordt gezet
- een tweede thermostaat (mag ook een domotica ding zijn) ook aan/uit kan doen (voor de radiatoren)

Dan een stukje regeling er tussen waar beide thermostaten op aangesloten zijn, het resultaat van de ingangen op een uitgang naar de aan/uit van de ketel (logische OR) EN de betreffende zoneklep uit of aan gezet wordt. Immers, je wilt niet dat wanneer ALLEEN de woonkamer warm wil worden ook de radiatoren warm worden en andersom.

Dit laatste is niet zo spannend hoor, mits je een beetje kan hobbyen. Koop een ESP8266 (bijv Wemos D1 pro, ongeveer 5 euro), sluit daarop de twee aan/uit signalen van de thermostaten aan en de uitgang naar de CV ketel, en de twee uitgangen naar de zonekleppen. Beetje arduino programmeer werk en klaar.

Dan kan je het zelfs zo mooi maken dat je op de radiatoren allemaal slimme thermostaatknoppen monteert en die zone pas aangaat als minstens 1 van deze thermostaat knoppen warmtevraag heeft.
Reputatie 6
Badge +7
Ik neem aan dat 1 zoneklep op de aanvoerleiding voor de vloerverwarmingsverdeler ( mooi scrabble woord ) genoeg is ?
Natuurlijk wel een groot hobby gehalt. Koop je evohome, dan heb je het als geheel. Maar dan geen Toon meer 🙂
picardo wrote:

Ik neem aan dat 1 zoneklep op de aanvoerleiding voor de vloerverwarmingsverdeler ( mooi scrabble woord ) genoeg is ?

Mits je met thermostaatknoppen op de radiatoren werkt en een avdo (verschildrukregeling) hebt geinstalleerd wel ja.

De thermostaatknoppen zodat de slaapkamers niet te warm worden als er alleen warmtevraag beneden is.
De avdo zodat als de zoneklep dichtstaat (vanwege geen warmtevraag beneden) en alle thermostaatknoppen dicht aan het lopen zijn en je regeling de ketel nog niet heeft uitgezet.
Reputatie 6
Badge +7
thehognl wrote:

picardo wrote:

Mits je met thermostaatknoppen op de radiatoren werkt en een avdo (verschildrukregeling) hebt geinstalleerd wel ja.

Bypass ventiel bedoel je toch.. Ik had dat gelezen inderdaad tegen het pendelen toch ?
picardo wrote:

thehognl wrote:

picardo wrote:

Bypass ventiel bedoel je toch.. Ik had dat gelezen inderdaad tegen het pendelen toch ?

Ja bypass ventiel. Niet tegen pendelen maar tegen het overdruk in de leiding. Je motor loopt nog, maar alles staat dicht. Is niet zo fijn voor je motor 🙂
Kijk ook eventueel hier voor meer inspiratie: https://www.robbshop.nl/domotica/z-wave-projecten/z-wave-zoneverwarming-deel-1
Reputatie 6
Badge +7
Ton van Rijn wrote:

Ajs je nog meer wilt gaan spelen met andere zaken is een homey wel een aanrader..
Maar, Toon kan dan nog steeds geen zone's aansturen..

Wel een interessante casus!

Have fun!

Ik wil wel kijken of ik homey erin kan gebruiken ...Buiten de andere zaken ..
Wel prijzig spul allemaal, kan ook eenvoudiger en goedkoper met 1 stekker van 20 euro. Zie Olisto.
https://forum.olisto.com/t/goedkope-oplossing-om-met-toon-alleen-boven-te-verwarmen

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen