Wetenswaardigheden NAS Synology | Eneco Community

Wetenswaardigheden NAS Synology

Badge +5
Vanmorgen even een driehoekje gezin met als waarschuwing: geen internet verbinding.
Mogelijk heeft dit te maken met het dichtmaken van port 80 in de router in verband met dreiging van malware op synology's. Ik ben daar niet zeker van omdat alles goed functioneerde op Toon en Tablet.

Wellicht kan een moderator aangeven of port 80 voor Toon geforward moet zijn.

571 Reacties

Vanmorgen even een driehoekje gezin met als waarschuwing: geen internet verbinding.
Mogelijk heeft dit te maken met het dichtmaken van port 80 in de router in verband met dreiging van malware op synology's. Ik ben daar niet zeker van omdat alles goed functioneerde op Toon en Tablet.

Dat is vervelend.
Ik heb al sinds de update geen enkele driehoek meer gezien; behalve vlak na de update eentje.

Ik draai ook een Synology DS214+ maar waarvoor zou je de poort 80 dicht doen?
Verkeer van buiten die de DS zou kunnen benaderen wordt afgevangen via de ingebouwde veiligheden.
Of bedoel jij iets anders? Heb je een Email van synology gehad?
Badge +5

Dat is vervelend.
Ik heb al sinds de update geen enkele driehoek meer gezien; behalve vlak na de update eentje.

Ik draai ook een Synology DS214+ maar waarvoor zou je de poort 80 dicht doen?
Verkeer van buiten die de DS zou kunnen benaderen wordt afgevangen via de ingebouwde veiligheden.
Of bedoel jij iets anders? Heb je een Email van synology gehad?

Hoi Ton, leuk dat je ook een Synology hebt. Ik heb een DS212J alweer zo'n 2 jaar en met veel gemak.
Gisteren op Tweakers gelezen dat er Ransomware "Synolocker" als encryptie bedreiging voor Synology is.
Ik heb de poorten maar zolang dichtgezet incl 80 maar weet niet of dat nadelig is voor Toon.
Synology heeft nog niet gereageerd met een oplossing, een onbenaderbare Synolgy is echter ook niet wat ik wil.
Voorlopig staat de server ook uit.
Vervelende situatie, dat wel.
Badge +5
Hoi Ton, de DS staat via een switch in verbinding met een andere switch op de begane grond die op zijn beurt aan de Fritz!Box 7390 hangt. Filestation, Photostation en Videostation poorten zijn dicht maar ook de 80.
Hoi Ton, de DS staat via een switch in verbinding met een andere switch op de begane grond die op zijn beurt aan de Fritz!Box 7390 hangt. Filestation, Photostation en Videostation poorten zijn dicht maar ook de 80.

Oke dan heb je dus een gescheiden LAN/netwerkverbinding en die staat los van de overige IP-adressen in je router. M.i. kan dat voor Toon geen enkele nadelige zaken opleveren!
Reputatie 4
Badge
Er is ook een forum voor synology. Ik heb zelf de ds 214

http://www.synology-forum.nl/
Hoi Theo,

Ik heb nog even gecheckt of er een update was, maar helaas?
Draai jij wel versie 5?
Hoi Theo we kunnen beter hier verder er over praten.
Hoi Theo,

Ik draai op dit moment versie 5.0 - 4493 - update 3
Jij ook?

Er was geen update verder beschikbaar.
Ik houd in ieder geval na mijn backup de DS maar weer even op standby!
Badge +5
Hoi Ton, ik heb de laatste DSM versie van 5 erop staan. Ik ben daar redelijk scherp op en kijk dagelijks op het Forum van Synolgy en dat levert veel bruikbare info op.
Gisteren heb ik via de tablet nog even een laatste check gedaan en alles werkt normaal, foto's films en bestanden.
Hierna de server uitgeschakeld via iPad.
Vanmorgen los van de router even op laten starten en geen problemen ontdekt. Echter zonder internet en router kom ik ook niet via WiFi in de server maar goed, ik wil momenteel geen risico's nemen.

Ik volg het forum van Synology via Tapatalk en zie op die manier de laatste ongelezen berichten en hoop dat er zo snel mogelijk een update komt. Synology is daar overigens altijd wel erg vlot mee, zeker de laatste maanden.
Verder benader ik de server vanaf iPad en iPhone voor mijn diverse documenten, handleidingen maar ook foto's van mijn kleinkinderen. Het bespaard me Dropbox en al die andere soorgelijke clouddiensten en opslag capaciteit op mijn mobiele apparaten.
Voorheen liep ik maandelijks te leuren met 3 harddisken om te backuppen, nu gaat dat simpel met m'n Nas en Freefilesync. Periodiek maak ik ook een backup via Nas usb naar een Harddisk (tijdelijk aangesloten via USB.)

Heb je even wat te lezen, ga nu een boterhammetje maken.
Hoi Theo,

Ja het forum en de site van Synology houd ik ook in de gaten.
Ook komt er altijd keurig een mailtje als er een nieuwe update is, alleen die is via de NAS vaak al enkele dagen eerder binnen.

Goeie tip van jou via Tapatalk gebruik ik ook ,maar niet voor Synology; ga ik straks meteen regelen!

Ook ik/mijn vrouw benader de DS ook altijd via de iPad zeker als we een film gaan uitzoeken en kijken.
Makkelijk he het automatisch bijwerken van een kale *.avi die je er op zet en vervolgens gaat de DS alle info en het fotootje erbij van het internet afhalen. Kicken hoor!

Ik maak ook van alle PC's frequent een backup via AllwaySync.

Films stream ik via de netwerkkabel rechtstreeks naar de Samsung Smart TV heerlijk hoor die techniek.

Geldt ook voor foto's, muziek kan ook maar makkelijker gaat via de laptop via airplay rechtstreeks op de Denon en het galmt je huiskamer in!

Erg leuk om zo wetenswaardigheden uit te wisselen!!
Overigens heb ik Danielle verzocht de header van dit topic te wijzigen.
Het moet uiteraard Synology zijn!
Badge +5
Ook facturen kopiëren via iPhone naar de Nas is een genot. Hoe vaak heb je niet zo'n thermisch geprint vodje wat bewaard moet worden. Nieuwe Mappen maken is ook zo gepiept.
Heb recent de Pages en Numbers apps toegevoegd waardoor ik overzichten en historie kan openen vanaf de Nas, bijwerken en weer opslaan op de Nas. Ik moet overigens ook zeggen dat het samenspel tussen Apple en Synology gewoonweg goed geregeld is. Overigens is mijn Apple TV ook gekoppeld aan een Denon receiver versterker voor audio en video.
Daarom baal ik er nu van de server even te beperken in zijn bereikbaarheid.
Hoi Theo,

Net even op Tapatalk Synology toegevoegd. Gek dat ik daar niet eerder aan dacht.
Werkt uiteraard weer perfect!

Bestanden bekijken doe ik eigenlijk alleen maar met de App van DS zelf.
Dus een film die gezien is verplaatst ik zo naar de map "Films gezien"

Dus wat bedoel jij dan met overzichten precies?

Ja dan is muziek streamen bij jou nu dus even lastig.
Ik heb de volledige 43000 mp3's ook op de laptop staan dus ik stream rechtstreeks naar de Denon en laat de DS en TV gewoon uit.
Hoewel het op de TV wel een mooi gezicht is om het voorbij scrollende muziek naam en fotootje van het album
Gebruik jij ook "MyDS Center?
Badge +5
Hoi Theo,

Net even op Tapatalk Synology toegevoegd. Gek dat ik daar niet eerder aan dacht.

Ik heb diverse historische overzichten. Van service of wijzigingen aan auto, cv, motor, storing aan Toon (sinds kort jaja), financiele overzichten etc. en die staan in de Nas.
Wil ik die bijwerken dan doe ik dat via Pages of Numbers, ook buitenshuis, en sla ze vervolgens op op de Nas. Een kopie blijft eventueel op de Apple-tjes.
Via Freefilesync synchroniseer ik later de Nas met de PC.
Badge +5

My DS center zegt me niets Ton.
Reputatie 7
Badge +6
@Yobotje

Toon gebruikt poort 433.
Badge +5
@Yobotje

Toon gebruikt poort 433.

Die heb ik niet zelf toegevoegd en is ook niet zichtbaar in mijn router.
Bedankt Folkert.
Hoi Theo,

Ik heb diverse historische overzichten. Van service of wijzigingen aan auto, cv, motor, storing aan Toon (sinds kort jaja), financiele overzichten etc. en die staan in de Nas.
Wil ik die bijwerken dan doe ik dat via Pages of Numbers, ook buitenshuis, en sla ze vervolgens op op de Nas. Een kopie blijft eventueel op de Apple-tjes.
Via Freefilesync synchroniseer ik later de Nas met de PC.

Oke duidelijk!
Ja dat soort zaken doe ik nog gewoon af op de laptop.
Jij zit vermoedelijk altijd op de iPad; mij vrouw heeft altijd de iPad ingepikt.
Ik mag 'm onderhouden............

Kijk op de laptop, die heerlijk in de huiskamer staat, vind ik voor dat soort zaken prettiger en via AllwaySinc is de backup zo weer op de DS gezet.
Ik ga zelfs zover dat ik dat ook weer met de PC boven synchroniseer; makkelijk heb je het op meerdere plaatsen beschikbaar.

Wil ik toch zaken op de iPad regelen dan gebruik ik Dropbox of Google-drive en nog een paar van die mooie App's

Oke!
Dat is een mogelijkheid om via synology.nl in te loggen op je DS.
Je krijgt dan een URL bv

******.synology.me
Badge +5

Oke!
Dat is een mogelijkheid om via synology.nl in te loggen op je DS.
Je krijgt dan een URL bv

******.synology.me

Oké, die is me bekend en heb ik inderdaad ook.

Vroega stond de pc in de woonkamer maar na de "metamorfose" moest :8 die naar boven. Heb nu wel een mooi bureau waar alles bij elkaar bereikbaar is.
Ik gebruik meestal de iPad en soms de PC zoals vandaag.
Gelukkig hebben wij beiden er allebei vrede mee dat de laptop in de huiskamer staat.
Ik zou niet anders willen en bijna kunnen; denk alleen al maar eens aan het streamen van iTunes vanaf de laptop.

Heerlijk om meteen wijzigingen aan te brengen en een volgend nummer te kiezen via iPhone of Denon.
Ook voor het surfen wat soms zo maar eens op komt heerlijk om meteen te kijken.
De laptop staat dan ook de hele dag aan.
Badge
Goed om te horen dat hier 2 ervaren Synology NAS gebruikers zijn.. Ik heb gisteren een DS214+ besteld en ben heel benieuwd.. Kan niet wachten totdat de deurbel gaat..

Het Synology Forum heb ik al meerdere keren bekeken.. Groot, uitgebreid en erg veel tips en tricks. Was al op de hoogte dat je heel veel met een NAS kan maar dat er zoveel mogelijkheden zijn wist ik niet.. Ik duik vanaf morgen ook dat "mooie en leuke" oerwoud in..
Hoi Henk,

M.i. heb je een perfecte keuze gemaakt.
Let op dat je vooraf moet kiezen of je beide hard dusk's als 1 wilt zien of juist wat ik heb gekozen RAID1.
Mijn 2 terabyte schijf/volume laat ik spiegelen op de 2e HD.
Heeft een gerust gevoel.

Veel suc6 met de installatie en keuze van de software!
Badge
Zeg maar Marco 🙂

Dank je wel! Dat gaat zeker Raid1 worden en ik heb ook 2 x 2TB besteld..

Reageer