Wat je nooit moet doen m.b.t. energieverbruik! | Eneco Community

Wat je nooit moet doen m.b.t. energieverbruik!

• 1 augustus 2012
  • 18 reacties
  • 2337 Bekeken

Reputatie 3
Badge
  • Top poster (level 15)
  • 4169 reacties
Vertel hier verhalen, blunders over zaken die je nooit moet doen m.b.t. energieverbruik.

------------------------

Ongeveer een jaar of anderhalf geleden gingen mijn vrouw en ik een dagje weg en het was die dag vreselijk koud buiten. Omdat we net in ons nieuwe huis woonde en we net klaar waren met wat schilderwerk, dacht ik mijn ramen allemaal tegen elkaar open te zetten. Heerlijk idee als je thuis komt en er een frisse (koude) wind door je huis is geweest.

Mijn vrouw dacht dat het fijn was om thuis te komen in een warm huis en had de theromosstaat aangelaten.

Heerlijk als je energie verbruikt voor de vogeltjes. 😞

18 Reacties

Reputatie 3
Badge +3
qua veiligheid ook niet verstandig om ramen op te laten terwijl niemand thuis is. (zeker in Rotterdam 🙂 )
Reputatie 3
Badge
Waar is het tegenwoordig nog wel veilig? Maar vertel Bernard, ook wel is op je donder gekregen thuis omdat je energiezuinig (niet) geweest bent?
Reputatie 3
Badge +3
Alleen dat ik wel eens het licht heb laten branden in de douche. ( allemaal LED verlichting 🙂 )
Reputatie 3
Badge +3
Voornamelijk ben ik de persoon in huis die let op energie- en waterverbruik.
Reputatie 3
Badge
Ik was er nooit zo echt mee bezig. In mijn 1e appartement stookte ik vrij weinig en aan energiekosten viel het allemaal wel mee. Toen ik ging verhuizen met mijn gezin gingen we veel groter wonen en was ik soms wat laks en dus lekker aan het verstoken. Vrouw paar keer boos. Ik ben er meer op gaan letten maar het trok me niet zo. Nu met Toon is dat wel veranderd. Het wordt een soort van sport om zuiniger te leven (doe gewoon nog de dingen die ik voorheen ook deed) maar let iets meer op. Ben benieuwd wat dit op jaarbasis kan schelen.

Ondanks dat ik nooit veel heb opgelet is verbruik ten opzichte van de buurt niet veel hoger. Daarbij heb ik 2 kinderen en wonen er in de buurt best wat kinderen maar ook wat ouderen waardoor het energieverbruik bij gezinnen zoals wij iets hoger ligt.
Reputatie 3
Badge +3
Ik ging ergens in 2002 er op letten omdat mijn maandbedrag gewoonweg hoog was en maakte er een sport van om elk jaar weer geld terug te krijgen van Eneco. :)
tot nu toe is die sport altijd gebleven en word straks met Toon nog leuker 🙂 🙂
Reputatie 3
Badge
Daarom betaal ik elke maand iets meer dan er geadviseerd werd. Zelfd deze maand nog 5 euro omhoog gegooid omdat ik merk dat ik bijna aan mijn verbruik van vorig jaar zit en ik nog een paar maanden moet (3 of zo).

Zijn er nog anderen die iets hebben meegemaakt waardoor ze zoveel energie hebben verspilt waarvan ze achteraf het toch wel erg zonde vonden?
Iets waarmee je enorm veel gas kan besparen is je cv ketel uit comfort modus te halen,
Als het aan staat fungeerde hij als boiler, en die staan bekend om energie verslinders
als je hem uit zet moet je iets langer wachten totdat je warm water hebt
maar aangezien water vele malen goedkoper is dan gas accepteer ik deze.

Gr kevin
Reputatie 3
Badge
Ik heb hem inderdaag vorige week direct uit laten zetten. Nu heb ik een klein gijzertje in de schuur die op de keuken is aangesloten maar volgend jaar na de verbouwing dan laat ik het water gewoon van boven komen.
Reputatie 3
Badge +2
Beste energie zuinige Eneco klanten,

Wat je nooit moet kopen is een waterbed want dat kost een vermogen aan energie.
Is wel lekker warm en comfortabel maar na aantal jaren de deur uit gedaan.

Ik dacht 46 inch plat scherm tv lekker groot................had bij de koop niet naar het energieverbruik gekeken.
Gemiddeld 200 Watt per uur....volgende wordt een superzuinige led.........

Ja zo kan ik nog wel een paar apparaten opnoemen: Ik ben een muziek liefhebber en heb een 7.1 Denon 7 x 200 Watt Receiver die beslist niet energiezuinig is, de woofer alleen verbruikt al 100 Watt, dus ja een dure hobby die een paar energie wattjes mag kosten.......

Met mijn zonnepanelen compenseer ik het een beetje.

Met energieke groet,

Stansat
Badge +1
Hier hetzelfde, 50 inch plasma met het geluid over de 5.1 surround,
als dit aangaat schiet Toon 450 Watt omhoog.

Maar wat is fijner, een tv met weinig energie verbruik en slechte beeldkwaliteit,
of een schitterend beeld met een hoog energieverbruik?

Hobby's mogen wat kosten toch?:)
Ik heb de mooiste:

Wat je nooit moet doen voor je energie verbruik/veiligheid.
Je ontkomt er bijna niet aan als je toon wilt hebben, slimme energiemeters.
Die had ik al (huis is 10 jaar oud.) Maar niet met een P1 poort.

Steding is de meters komen vervangen met twee man sterk ging allemaal goed alleen stonk het behoorlijk naar gas.
"Was allemaal niet erg meneertje, dat trekt wel weer weg die lucht".

Na een dag (kaarsen aan in de woonkamer, gewoon koken) dacht ik goh, die lucht wordt ook niet minder toch maar eens even bellen.

Binnen twee uur monteur en die wist mij te vertellen dat de gasmeter niet vastgeschroefd was. 24 uur in een extreem gevaarlijke situatie gezeten.

Energiemeters wel gratis gekregen daardoor en een bos bloemen.
Tips van een bouwkundige:

Wat je nooit moet doen:
- je dak / huis vanaf de binnenzijde isoleren: hierdoor kan de warmte niet meer bij je dak of wand constructie, waardoor deze koud wordt.  Het binnenklimaat van een woning bevat meer waterdamp dan de buitenlucht, maar zolang de temperatuur hoger is geeft dit geen probleem. Het aan de binnenzijde isoleren veroorzaakt condensvorming in deze constructieonderdelen, en daardoor vochtplekken, muffe lucht en houtrot.  Isoleer een constructie altijd aan de buitenzijde.
Wil je toch van binnenuit isoleren zorg dan dat aan de binnenzijde van de isolatie een sluitende dampremmende laag wordt aangebracht, bij voorkeur in combinatie met ventilatie van de buitengesloten constructie met buitenlucht.
Dit kun je beter deskundig laten uitvoeren.  Waarschuwing: veel aannemers en klusjesmannen letten hier niet voldoende op!

- Alle ventilatie dichtstoppen.  Ik zie nog wel eens, vooral bij oudere woningen dat ventilatievoorzieningen van kelders en kruipruimtes en dergelijke worden dichtgezet met schuim, plaatmateriaal of wat dan ook.  Dit is schadelijk voor je binnenklimaat en tast de gezondheid van het huis en de bewoners aan. De binnenlucht moet namelijk continu worden ververst.  Wil je toch af van de koude trek dan dien je een goed alternatief te installeren. Het beste is een systeem dat de buitenlucht gecontroleerd binnenlaat en direct voorverwarmd.  (dit kan een bijvoorbeeld een Climarad unit zijn of een soortgelijk apparaat, maar er zijn ook andere creatieve oplossingen zoals een convectorkast die vanaf onder/achterzijde wordt voorzien van buitenlucht) Vooral als je dit combineerd met een mechanische luchtafvoer die zijn warmte weer afgeeft via een warmtewisselaar.  Op deze manier ververs je wel de lucht, maar raak je weinig warmte kwijt.  Om niet meer te ventileren dan nodig is het goed een plan op te stellen waarin de ventilatiestroom door het hele huis wordt bekeken: Vanaf waar verse lucht je huis binnenkomt ( ventilatieroosters, geen open ramen want dit is alleen voor kortdurend spuien) via deuren, gangen naar waar het je huis weer verlaat (dit is meestal de mechanische afvoer in keuken, badkamer, toilet etc.) Houd hierbij in de gaten dat alle leefruimtes in je huis bij de circulatie worden meegenomen, dat de lucht overal kan doorstromen (bij deuren is een kier onder de deur van 1,5 a 2 cm meestal voldoende, en dat toevoer en afvoer in balans zijn.  Bij de hele circulatie geldt dat de zwakste schakel bepalend is voor de luchtverversing van je huis, dus als je ergens iets gaat dichtstoppen heeft het hele huis er last van. Het wordt relatief vochtig in huis, CO2 hoopt zich op en verder alle luchtjes die bij het wonen horen.

- Een oude vriezer het hele jaar door laten draaien.  Controleer het stroomverbruik van deze apparaten en vervang ze tijdig. Soms kun je voor het stroomverbruik van 1 jaar al een nieuwe kopen.
Let op dat bij vriezers en koelkasten de radiator aan de achterzijde voldoende lucht krijgt. De lucht moet er aan de onderzijde bij kunnen en aan de bovenzijde kunnen wegstromen. Dek deze openingen dus niet af.

- Dan nog: de verwarming kan ook lager. Een warme trui is wel niet zo modieus maar moeten we ten allen tijde op ons paasbest in huis rondlopen?  Vooral bij huizen met een minder energielabel (D en hoger) is het finacieel zeer lucratief de temperatuur 2 graden lager te zetten. Of meer.

En dan nog even dit:
Lang leve de gloeilamp.  Wist u dat deze zeer efficient energie omzet in warmte, veel beter dan spaar- of LEDlampen?
Reputatie 3
Badge
Wat leuk om als nieuw lid een zinnige bijdrage te leveren in plaats van een vraag te stellen. Welkom op het forum. O ja en zou geen schande zijn hoor als je eerste post een vraag was.
Reputatie 5
Badge +3
Welkom op ons forum S.C.

Bedankt voor je nuttige bijdrage.
Leuk om te zien dat je deze tips met ons wilt delen.

Misschien dat je zelf ook handige informatie tegen komt op ons forum. We zien je graag nog eens terug.

Groet, Kelly
Reputatie 3
Badge +2
Welkom S.C.,

Even een quote "Lang leve de gloeilamp"😕
Tja het woord zegt het al "gloei...  lamp"
Ik koop een lamp voor licht en niet voor warmte.....
Bij mij dus in huis zoveel mogelijk LED of spaarlampen en zet de CV wat hoger voor warmte (of een trui)

Bedankt voor je andere tips.

Groet,

Stansat
Reputatie 3
Badge +3
Ook ik deel de mening van Stansat. Veel lampen zijn al vervangen door LED. Ideaal.
Het scheelt mij flink op de eindafrekening.
Reputatie 3
Badge
Met led lampen is tegenwoordig ook veel meer mogelijk dan met de ouderwetse gloeilamp. Hulde voor Led verlichting

Reageer