Volgens mij heeft de electricien iets fout gedaan | Eneco Community
vraag

Volgens mij heeft de electricien iets fout gedaan

• 26 november 2017
  • 25 reacties
  • 633 Bekeken

Reputatie 5
Badge +1
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 170 reacties
Vanwege de aanschaf en aansluiting van mijn Hue spots in mijn net opgeleverde keuken heb ik een dimmer die gemonteerd was vervangen voor een gewone schakelaar. De Hue doet het prima, alleen de schakelaar schakelde niet. Gek genoeg dus wel spanning op de draden waarop dus die Hue spots staan en via die schakelaar zouden moeten lopen. Schakelaar gedemonteerd en gekeken en daar zag ik iets heel geks en volgens mij is dat fout. De bruine draad heeft spanning ( gecheckt) en de blauwe is via een lasdop doorverbonden met de aarde draden. Logisch dat hij niet schakelde maar mij een raadsel waarom bij het schakelen de aardlek er niet uit sprong. Dus nu vraag ik me af of de keuken althans de wandcontact doos waar die schakelaar op zit samen met twee stopcontacten wel geaard is. Zie foto. Ben benieuwd naar jullie mening.

25 Reacties

Reputatie 6
Badge +3
Is niet helemaal volgens NEN1010, zeg maar. Dit kan echt niet. Gauw verhelpen en blij zijn dat er niks gebeurd is.
Vanwege de aanschaf en aansluiting van mijn Hue spots in mijn net opgeleverde keuken heb ik een dimmer die gemonteerd was vervangen voor een gewone schakelaar. De Hue doet het prima, alleen de schakelaar schakelde niet. Gek genoeg dus wel spanning op de draden waarop dus die Hue spots staan en via die schakelaar zouden moeten lopen. Schakelaar gedemonteerd en gekeken en daar zag ik iets heel geks en volgens mij is dat fout. De bruine draad heeft spanning ( gecheckt) en de blauwe is via een lasdop doorverbonden met de aarde draden. Logisch dat hij niet schakelde maar mij een raadsel waarom bij het schakelen de aardlek er niet uit sprong. Dus nu vraag ik me af of de keuken althans de wandcontact doos waar die schakelaar op zit samen met twee stopcontacten wel geaard is. Zie foto. Ben benieuwd naar jullie mening.

Hoi Ray,@RayDelft

Oei oei dat is toch een prutser die dit zo doet.
Had hij soms gebrek aan een stukje groen/geel?

Maar goed, jij wilt weten of je aarde hebt/werkt.
Pak een multimeter, zet ‘m op wisselstroom max 230 en zet 1 draad op de bruine draad en de andere op de (echte) aarde draad groen/geel dan zou je 230 volt moeten meten.

Los hiervan, welke kleuren draden lopen nu naar je Hue spot van de foto van gisteravond?
Reputatie 5
Badge +1
@Brandje
Ik denk dat die aarde draden waar dat stukje blauw aan zit geen aarde draden zijn, want als dat zo was, dan had bij het schakelen toch de aardlek eruit moeten gaan? Want de bruine heeft spanning en dan zou die roch op de aarde kortgesloten worden als die geel groene inderdaad aarde zouden aijn zoals zou moeten?
Normaliter moet de schakeldraad komende van de schakelaar zwart zijn.
Dus aanvoer bruin dan schakelaar en wordt dan zwart.
Vandaar mijn vraag welke draden gaan naar je Hue spot.
Die kleur mis ik in die lasdoos.

Het lijkt er dus op dat bij gebrek aan zwart de installateur maar groen/geel heeft gebruikt?
Reputatie 6
Badge +3
Dus nu vraag ik me af of de keuken althans de wandcontact doos waar die schakelaar op zit samen met twee stopcontacten wel geaard is. Zie foto. Ben benieuwd naar jullie mening.
Ik zou die geel-groene draden eens nalopen, kijken wat eraan vast zit. Zoek de centrale doos in het plafond op, waar ze heen gaan, en kijk daar wat eraan vast zit. Indien nodig vervolgen tot in de meterkast. En daarna uiteraard vervangen door de juiste kleuren.

Een hele tijd geleden ben ik eens in een huis geweest waar zo'n beetje alles met geel-groen was aangesloten. Fase, nul en aarde.
Hobbyisten, zonder enige kennis van zaken, doen dat af en toe. Want vinyldraad is duur, en je hebt geen 3 (of 4) verschillende rollen van 100m nodig. Toch?
Je mist een zwarte draad.
Waarom is jouw aardlek niet aangesproken is, is mij ook een raadsel, maar zo te zien heb je in jouw huis geen aarde aangesloten, waarschijnlijk is dat al ergens in een andere laasdoos of in de groepenkast met de nul draden doorverbonden.
Wat een proetserij! Meteen even na laten kijken, dat is levensgevaarlijk.
Je mist een zwarte draad.
Waarom is jouw aardlek niet aangesproken is, is mij ook een raadsel, maar zo te zien heb je in jouw huis geen aarde aangesloten, waarschijnlijk is dat al ergens in een andere laasdoos of in de groepenkast met de nul draden doorverbonden.
Wat een proetserij! Meteen even na laten kijken, dat is levensgevaarlijk.

Exact dat is mijn visie ook.
Vandaar mijn voorstel multimeter, dan zou de uislad 0 geweest zijn.
Ik denk dat op het punt waar hij de verlichting laat branden dat daar ook een groen/gele zit.
Is de stopcontact ernaast wel geaard, of zijn de geel/groenen draden een geschakelde draad? (Zwart draad functie)🤔
Dan moet de Ts de Hue lamp aansluiten op geel/groen en blauw.😂
Is de stopcontact ernaast wel geaard, of zijn de geel/groenen draden een geschakelde draad? (Zwart draad functie)🤔

Op die plek heeft hij een dimmer gehad!
En daar moet dus ook de groen/gele als zwart gebruikt zijn.
Vandaar ook mijn vraag an hem, welke kleuren zitten in de doos van de aangesloten verlichting (hue lampen)
Reputatie 5
Badge +1

Het lijkt er dus op dat bij gebrek aan zwart de installateur maar groen/geel heeft gebruikt?

Naar de Hue loopt blauw, bruin en geel/groen, maar ik vermoed dat die helemaal niet uit die doos komen , althans niet geschakeld,want de Hue heeft altijd spanning.

Nog een vraag, als de spanning eraf is geweest, van die Hue dan gaan ze aan zodra je de groep weer aan zet. Is dat normaal, want als de stroom even zou uitvallen op het moment dat je op vakantie bent , gaat overal het licht aan waar je Hue s hebt.
Dan moet de Ts de Hue lamp aansluiten op geel/groen en blauw.😂

Klopt zo heeft hij het ook gehad, want daar is gister een foto van geplaatst.
En die Hue lampen deden het prima.
Maar hoe dan ook dit is alles tegen de NEN regels in.

Naar de Hue loopt blauw, bruin en geel/groen, maar ik vermoed dat die helemaal niet uit die doos komen , althans niet geschakeld,want de Hue heeft altijd spanning.

Nog een vraag, als de spanning eraf is geweest, van die Hue dan gaan ze aan zodra je de groep weer aan zet. Is dat normaal, want als de stroom even zou uitvallen op het moment dat je op vakantie bent , gaat overal het licht aan waar je Hue s hebt.

Ja de Hue lampen gaan dan weer aan op de laatst bekende stand.
Oke de werking van de groen/gele daar bij de Hue kan je controleren met een multimeter zoals ik eerder bedoelde.

Dat de Hue altijd spanning heeft wil dus zeggen dat de bruine en blauwe dus juist zijn. Deze gebruik je dus voor de Hue, klopt dat?
Gaan we vanuit dat een gebrek aan zwarte draad is geweest van de hobbyist.
Ik zou de geel/groen draad gebruiken om een nieuwe 1,5mm2 zwarte draad erin te trekken en checken als alle stopcontacten wel geaard zijn.
Gaan we vanuit dat een gebrek aan zwarte draad is geweest van de hobbyist.
Ik zou de geel/groen draad gebruiken om een nieuwe 1,5mm2 zwarte draad erin te trekken en checken als alle stopcontacten wel geaard zijn.

Precies Pedro, die conclusie trok ik ook!
Maar ik zou wel zeggen: "meten is weten!!"
Reputatie 5
Badge +6
Is het zeker dat in dit geval bruin de fase draad is? Staat er ook spanning op als de Hue er uit is gedraaid?
Reputatie 5
Badge +1
Dank voor alle reacties.
Heb alle stopcontacten opengemaakten daar zit alles op bruin en blauw en geel vwbt de randaarde. Alleen dus de doos met daarin die schakelaar is dus een rare boel. Heb geen idee wat hij schakelt en waar ze heen lopen. De Hue schakelt in elk geval niet hierop.
Reputatie 5
Badge +1

Ja de Hue lampen gaan dan weer aan op de laatst bekende stand.
Oke de werking van de groen/gele daar bij de Hue kan je controleren met een multimeter zoals ik eerder bedoelde.

Dat de Hue altijd spanning heeft wil dus zeggen dat de bruine en blauwe dus juist zijn. Deze gebruik je dus voor de Hue, klopt dat?

Maar ze gaan ook aan na stroomuitval als ze uit waren.
Dat is een beetje raar lijkt me.
Reputatie 5
Badge +6
Werkte de dimmer wel op de lamp waar nu de Hue zit? Is er eventueel nog een plaats waar voorheen die lamp werd geschakeld?
Dank voor alle reacties.
Heb alle stopcontacten opengemaakten daar zit alles op bruin en blauw en geel vwbt de randaarde. Alleen dus de doos met daarin die schakelaar is dus een rare boel. Heb geen idee wat hij schakelt en waar ze heen lopen. De Hue schakelt in elk geval niet hierop.

Oke, maar in de doos waar Hue zit had hoe dan ook een zwarte draad moeten zitten.
Ik vermoed dus dat de geel/groene de functie van de zwarte draad heeft.

Vandaar mijn advies: gebruik een multimeter.
Vanaf de dimmer laasdoos gaat nog een geel/groen draad met "zwartfunctie" naar beneden, enige idee wat daar ergens heen gaat?
Reputatie 5
Badge +6
Vandaar mijn vraag over nog een schakelaar. Een dimmer vervangen door een schakelaar zou ook met verkeerde kleuren moeten werken tenzij er een hotelschakelaar functie is of was waarbij de tweede schakelaar nu "aan" staat. Of er moet meer gedaan zijn dan alleen een lamp vervangen door een Hue. Ik denk inderdaad dat eerst eens goed nagegaan (gemeten) moet worden waar elke draad feitelijk naar toe gaat.
Reputatie 5
Badge +1
Vanaf de dimmer laasdoos gaat nog een geel/groen draad met "zwartfunctie" naar beneden, enige idee wat daar ergens heen gaat?Echt geen idee. De boel is pas kort geleden aangelegd. Ik ga de installateur om opheldering vragen
Dat is een wijs besluit Ray!
Want dit is toch te gek!
Het lijkt mij heel verstandig @RayDelft, dat kan echt niet!
En vraag voor zijn VCA en NEN1010 certificaten.😉

Reageer