Stelling: slimme meter is slecht voor de privacy? | Eneco Community

Stelling: slimme meter is slecht voor de privacy?

Reputatie 3
Badge
  • Top poster (level 15)
  • 4169 reacties
http://www.nu.nl/tech/3357601/slimme-energiemeter-brengt-privacy-in-gevaar.html

22 Reacties

Badge +2
@ jeroen

Dat heb je ook zelf in de hand
als je zorgt dat je een goede beveiliging hebt bij voorbeeld een goede Internet Security
dus geen virus beveiliging die is alleen voor virussen (ook niet die gratis zijn)
en je router is beveiligt  en regelmatig om de maand bv hitman pro draaien om te
kijken of je geen backdoor bestanden op je pc hebt staan
kan er weinig gebeuren

Karst
Reputatie 3
Badge
Het gaat mij eigenlijk om het artikel. Heb je die gelezen? Daar kan je zelf toch weinig aan doen?
Reputatie 1
Ik begrijp alle ophef in de media niet. De slimme meter geeft info door via het elektriciteitsnet, via de energie provider, bv. Stedin. Dus niet via internet. Dat Stedin en Eneco uiteindelijk kan zien wanneer je wel of niet thuis bent vind ik zelf niet zo interessant. Men zal netjes met deze informatie omgaan, alleen al op grond van wetgeving. Een hoop huizen is al jaren beveiligd met alarminstallaties waarbij er via de meldkamer te zien is wanneer deze in- of uitgeschakeld is, daar wordt ook geen probleem van gemaakt. Domotica werkt al jaren via internet. Auto's rijden rond met voertuigvolgsystemen en zo kan je ook gevolgd worden. Kentekens worden automatisch gescand, etc etc etc. Ja alles is te hacken natuurlijk en het is goed dat er een keer over gesproken wordt zodat alles nog beter beveiligd wordt tegen hackers. We moeten er aan wennen dat privacy niet echt meer bestaat. En zet natuurlijk wel hulp op afstand uit in Toon, alleen maar aanzetten als je hiervoor een afspraak hebt met een Eneco medewerker.
Badge +2
Het gaat mij eigenlijk om het artikel. Heb je die gelezen? Daar kan je zelf toch weinig aan doen?

@ja jeroen heb ik gelezen

maar hij doelde denk ik ook op bv toon als je deze aan zet voor klanten ondersteuning en binnen je netwerk zichtbaar maken
dan is er een mogelijkheid om te kunnen kijken in je gebruiks gegevens via het netwerk
en de inbreekers kunnen zien of je thuis bent of niet ( neem bv een rouw advertentie in de krant zien de datum van begravenis en ze breken bij je in)

daarom heb je het zelf ook in de hand

karst
Reputatie 7
Badge +7
Tuurlijk kunnen "ze" alles zien .
maar so what , als ze een poosje in je straat staan weten ze ook alles van je .
hier bvb regelmatig vreemde bloemen verkopers langs de deur .
die hebben ook ogen.
maar de buurt houd alles wel in de gaten.🆒
Reputatie 3
Badge
Als buurtprevent ken ik de trucjes inmiddels wel maar ook ik blijf me verbazen. Het is altijd op blijven letten.
http://www.nu.nl/tech/3357601/slimme-energiemeter-brengt-privacy-in-gevaar.html

Ehhh, staat deze discussie ook al niet op deze plek?

https://forum.eneco.nl/de-huiskamer-86/even-lachen-over-de-complot-theorie-over-slimme-meter-5386/
Reputatie 3
Badge
Het is een nieuwsbericht van vanmorgen. ;) Maar je hebt wel een beetje gelijk.
Reputatie 2
Badge +1
Ja slecht voor je privacy is de samenleving van deze tijd. We worden tegenwoordig overal gevolgd is het niet de ov chipkaart dan zijn het wel de smartphones waarbij een analyse gemaakt wordt door onze bewegingen in diverse winkels. Klantenkaarten van de appie Hein nee niet afvragen wat ze met jou koop gegevens doen. Nou gewoon verkopen aan Unilever. En dan de kentekenregistratie maar niet te noemen langs de snelwegen.

Privacy die zijn we kwijt.... Schijn privacy dat is het. Als je je gordijnen dicht doet dat je buurman je niet in je blote ..... ziet dat is privacy maar verder kunnen ze tegenwoordig alles zien....
Ja slecht voor je privacy is de samenleving van deze tijd. We worden tegenwoordig overal gevolgd is het niet de ov chipkaart dan zijn het wel de smartphones waarbij een analyse gemaakt wordt door onze bewegingen in diverse winkels. Klantenkaarten van de appie Hein nee niet afvragen wat ze met jou koop gegevens doen. Nou gewoon verkopen aan Unilever. En dan de kentekenregistratie maar niet te noemen langs de snelwegen.

Privacy die zijn we kwijt.... Schijn privacy dat is het. Als je je gordijnen dicht doet dat je buurman je niet in je blote ..... ziet dat is privacy maar verder kunnen ze tegenwoordig alles zien....

Ja inderdaad, Jurgen. Als ik jou was zou ik dat niet slikken, zittend op je blote.... met de gordijnen dicht. Niemand mag de vrijheid van privacy kwijtraken en ieder die dat probeert is een inbreker. Je hebt het volste recht om "onder de radar" te leven, als je dat zou willen. Er zijn vele manieren om je privacy te waarborgen, alleen je moet daar werk voor verzetten en anders dan anderen durven zijn, op een manier die je in contact doet komen met soortgenoten. Er zijn er steeds meer, van dien aard, die hun stem laten horen. Het doel van slimme meters is volkomen controle uitoefenen op de bevolking en is een van de vele toepassingen die met veel omhaal van mooie woorden in het document Agenda 21 worden genoemd.
Een concept van de United Nations. Je kunt het document vinden in de UN website. Even googelen.

http://www.theeventchronicle.com/study/video-opt-smart-meters/

Reputatie 2
Badge
Ik zal zeggen internet,Toon,telefoon burger servicenummer autoverzekeringen en nog veel meer en ga in een hutje op de heide wonen. Als je niets te verbergen hebt is hier toch niets mis mee!
Reputatie 2
Badge
Nogmaals een oplossing is een hutje op de heide of in de noordzee dat zinkt nergens meer last van zo zit alles toch in elkaar dat is nu de samenleving en als je er niet tegen kunt stap dan van alle techniek af.
Ik zal zeggen internet,Toon,telefoon burger servicenummer autoverzekeringen en nog veel meer en ga in een hutje op de heide wonen. Als je niets te verbergen hebt is hier toch niets mis mee!

Volgens eigen zeggen, zit ie daar al, alleen is het hutje een eiland..............., dacht ik,..........

Waar het is wil ie uiteraard niet vertellen.
Maar hij is z'n "ei" weer even kwijt en op een openbaar forum kan dat uiteraard met in nachtneming van de huisregels!

Ook heeft een ander forumlid hem wel eens serieus een vraag gesteld; kwam nooit antwoord op, dus je begrijpt het wel hè...........
Reputatie 2
Badge
Het is gewoon een zanikerd die bang is voor zijn prive dingen maar als je niets te verbergen hebt prima toch!!
Reputatie 2
Badge
Als je bang bent dat mensen je volgen wat zo is gewoon kap er dan mee hij zal ook wel facebook hebben denk ik en dit is het ergste media
Reputatie 7
Badge +7

bla bla bla enz enz

wat een gezemel / of te wel je zit uit je nek te kletsen / of te wel laat maar:P
Hoi Jan,

Verder is ze niet te vertrouwen gezien eerdere berichten.
Lees hier maar eens over "Onze Slimme Meid"

https://forum.eneco.nl/servicevragen-mijn-eneco-meterstanden-andere-vragen-90/aflezen-eindstanden-op-slimme-meter-merk-kaifa-8952/index1.html#post103163

Ze zou geen berichten meer plaatsen; maar ze kan het gewoon niet laten...........
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jan,

Verder is ze niet te vertrouwen gezien eerdere berichten.
Lees hier maar eens over "Onze Slimme Meid"

http://www.thermostatenkoning.nl/accessoires/nefit-ems-ot-converter-opentherm.html

Ze zou geen berichten meer plaatsen; maar ze kan het gewoon niet laten...........

Ton mss verkeerde link ? 😳
Hoi Jan,

Je hebt gelijk!
Dat krijg je met zo'n druk kladboek op de PC!
Wiel je de link in jouw bericht nog even verwijderen, als dat lukt?
Reputatie 5
Badge +6
Hoe komen deze "waarschuwingen" op dit forum. Oja via een PC(o.i.d.) aangesloten op internet. Waar blijft je privacy! Afkoppelen dat ding! Weggooien en nooit meer hier terugkomen!
Reputatie 4
Badge +1
ik had die gedachten ook, ben ook tegen de slimme meter geweest, maar aan de andere kant levert het toch een hoop gemak op en informatie en ben dus maar overstag gegaan. Ik heb ook niets te verbergen eigenlijk. En als er misbruik van wordt gemaakt dan zal daar ook wel weer een oplossing voor komen. Het gebruik van slimme meters zal alleen maar toenemen. Dus misschien ook meer klachten en hoe meer klachten des te meer men naar oplossingen zal zoeken.
ik had die gedachten ook, ben ook tegen de slimme meter geweest, maar aan de andere kant levert het toch een hoop gemak op en informatie en ben dus maar overstag gegaan. Ik heb ook niets te verbergen eigenlijk. En als er misbruik van wordt gemaakt dan zal daar ook wel weer een oplossing voor komen. Het gebruik van slimme meters zal alleen maar toenemen. Dus misschien ook meer klachten en hoe meer klachten des te meer men naar oplossingen zal zoeken.

Sterker nog, ik verwacht dat als je straks geen slimme meter hebt dan stopt de levering. Nu is weigeren nog mogelijk; straks zal dat wettelijk aangepast worden, omdat stroom in de toekomst met variabele prijzen geleverd zal worden; dat kan alleen met slimme meters!
Dus overschot stroom = lagere prijs; te kort = hogere prijs

Reageer