Sluit alle kolencentrales | Eneco Community

Sluit alle kolencentrales

Reputatie 3
Badge
Ruim zestig hoogleraren vragen in een open brief aan het kabinet en de Tweede Kamer alle elf kolencentrales in Nederland te sluiten. Ze willen dat premier Rutte die boodschap meeneemt volgende week naar de VN-klimaattop in Parijs.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/4192696/2015/11/23/Oproep-64-hoogleraren-Sluit-alle-kolencentrales.dhtml

Goed initiatief van deze hoogleraren!

8 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
Je hoeft geen hoogleraar te zijn:
om dan te snappen dat de consument meer zal moeten lammeren.:(
geen goed initiatief dus van deze "hoogleraren"

eerst maar eens zorgen voor meer alternatieve energie bronnen.
Reputatie 3
Badge
@jvdl. Daar ben ik het niet mee eens. Er wordt nu heel veel geld gestoken in de kolencentrales. Ipv geld naar deze kansloze centrales te sturen, moet je dit investeren in alternatieve en duurzame(re) bronnen. Je kunt zeker niet alles van de ene op de andere dag oplossen. Maar ze laten werken, omdat 'we nog niets anders hebben' werkt natuurlijk ook niet. Dan blijf je in een cirkel draaien. En dat doen we nog al veel te lang. Als je de kolencentrales sluit wordt je tenminste gedwongen om alternatieve te zoeken. Zolang ze open blijven, zal er niet veel veranderen.
Reputatie 7
Badge +7
mee eens of niet , ik denk ook aan m,n te besteden geld.
dat het uitgefaseerd moet worden ben ik het helemaal met eens
maar alles in een klap uitzetten (wat al niet kan) dat is geld gooi weg
en betaald de consument.
Reputatie 3
Badge
Of wij het nu betalen of onze (klein) kinderen iets later. Het moet hoe dan ook betaald worden. Liever eerder dan later. Ik wil mijn kinderen niet met problemen opzadelen die wij (hadden) kunnen voorkomen.
Ik dacht dat alleen op de Maasvlakte een splinternieuwe Centrale was, maar nee er zijn totaal 3 nieuwe kolencentrales.
Ook ik zou die centrales dicht willen, maar reëel gezien is dit een gigantische kapitaalvernietiging. Die vinden wij terug op de energie-nota.
Uiteraard hadden ze nooit gebouwd mogen worden, maar gedane zaken nemen helaas geen keer.
Dan zou ik zeggen, neem een principe sluitingsbesluit, maar sluit dan pas na enige jaren.
Heeft mi 2 voordelen, de investering in die centrales geeft een beter rendement en er kan versneld onderzoek gedaan worden naar duurzame alternatieven!
Reputatie 5
Badge +6
Kleiner aanbod kolenstroom is goed voor de prijs van (mijn) zon energie:)
Tja er is wat voor te zeggen om kolencentrales uit te facceren..... natuurlijk vervuilen deze centrales relatief gezien de atmosfeer meer dan een gascentrale of windparken en zonneparken. Maar wat denken jullie dan van alle auto,s die rondrijden? Er moet naar een realistische balans worden gezocht tussen de kapitaalvernietiging en de milieubelasting van dergelijke kolencentrales. Naar mijn informatie gaan er binnen enkele jaren eerst de oudste (meest vervuilende) kolencentrales sluiten. Dat de nieuwste 3 kolencentrales nog een paar jaren door gaan, heb ik opzich vrede mee. Deze centrales stoken ook voor een deel biomassa mee, waardoor de uitstoot mogelijk wat minder is. Tevens zijn de nieuwste kolencentrales voorzien van een state of the art rookgassenreiniging waardoor de uitstoot gereduceerd word. Ik wil maar zeggen: We moeten het wel in het juiste perspectief zien.
Kleiner aanbod kolenstroom is goed voor de prijs van (mijn) zon energie:)

Wij met onze zonnepanelen, maken steeds betere kansen hoorde ik gister bij Pauw zeggen.

Terecht werd gemeld inzake het voorstel om zeker over 10 jaar alle kolencentrales nu gesloten te hebben EN nu eens een wettelijke zekerheid aan zonnepaneel-eigenaren te geven, zodat er met meer zekerheid een investering voor nieuwe panelen kan worden afgegeven en je dan zeker bent van (hopelijk) ongelimiteerde saldering!
Want inderdaad het wegvallen van de kolencentrales geeft zonnepanelen nog meer belang!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen