Saldering teruglevering zonnepanelen verlengt tot 2023 | Eneco Community
beantwoord

Saldering teruglevering zonnepanelen verlengt tot 2023

Minister Kamp heeft dit vanmiddag bekent gemaakt. Hij moest wel natuurlijk.
De druk was erg hoog.

icon

Beste antwoord door Juan 12 juli 2017, 20:53

Dankje.. wel erg positief... 🙂
en dan in 2023 hopelijk een overgangsregeling voor bestaande installaties. Dan heb ik mijn installatie pas 9 jaar
Bekijk origineel

16 Reacties

Ik hoorde het vanmiddag ook Ton, Lag al in de lijn van verwachting na de laatste update hierover onlangs.

Het is nog afwachten wat ze daarna willen gaan doen ivm. opslag van de energie
Inderdaad Mark, voor mij kwam het ook niet als een echte verrassing.
Reputatie 5
Badge +6
Hoi Brandje, heb je een link naar het volledige artikel?

Er valt een deel tekst af van je screenshot
Hier kan je het artikel vinden Juan,

http://www.nu.nl/wonen/4838374/particulier-krijgt-2023-zelfde-tarief-stroom-zonnepanelen.html
Reputatie 5
Badge +6
Dankje.. wel erg positief... 🙂
en dan in 2023 hopelijk een overgangsregeling voor bestaande installaties. Dan heb ik mijn installatie pas 9 jaar
En hier ook nog even het NOS linkje:

https://www.google.no/amp/nos.nl/googleamp/artikel/2182799-particulier-met-zonnepanelen-krijgt-tot-2023-zelfde-tarief.html
Reputatie 5
Badge +6
En deze belofte word door het regeerakkoord ter zijde geschoven.

politici zijn niet te vertrouwen!
Reputatie 5
Badge +5
Ja, dat verhaal van Kamp zegt niets. De volgende regering haalt dit zo weer onderuit.
Ik had begrepen dat de nieuwe regering de salderingsregeling per 2020 wil aanpassen.
Klopt Harro, op het oude forum hebben we vorige week daar nog een uitgebreide link doorgekregen en besproken.
Er komt een soort invoer-belasting op teruglevering aan het net.
Die zou ongeveer €0,03 lager zijn.
Reputatie 5
Badge +5
Hoi Ton,
Het is te hopen dat dan de opslagsystemen wat goedkoper zijn geworden. Het Eneco CrowdNett kan ook een goede oplossing bieden.
Hoi Harro,
Als het terugleveren dan enigzins ontmoedigd wordt, dan schakelen wij over om de grote stroomverbruikers ten tijde dat de zon schijnt.
Het is afwachten op de definitieve uitvoeringsbeschikking van onz, dus op dit gebied weer onbetrouwbare, parlement.
Reputatie 5
Badge +5
Ja, op die manier kun je het nog een beetje sturen. Deze methode gebruiken wij trouwens al zoveel mogelijk. Alleen vandaag komt hier niet zoveel van terecht, weinig zon.
Ja, op die manier kun je het nog een beetje sturen. Deze methode gebruiken wij trouwens al zoveel mogelijk. Alleen vandaag komt hier niet zoveel van terecht, weinig zon.

Hoi Harro,

Ik begrijp het, maar wij vinden dat nu nog zinloos, omdat de 1 op 1 saldering er nu nog is.
Reputatie 5
Badge +6
Hoi Ton,
Het is te hopen dat dan de opslagsystemen wat goedkoper zijn geworden. Het Eneco CrowdNett kan ook een goede oplossing bieden.

De prijs moet wel erg zakken en er moet wel een heel groot verschil tussen afname en teruglever prijs zijn wil een batterij oplossing rendabel worden. Stel dat bij de huidige Eneco CrowdNett aanbieding niet 5 jaar maar 10 jaar de vergoeding van € 400,00 per jaar zou zijn. Dan is de investering bij de kleinste optie € 5500,00 -/- 10 * € 400,00 = € 1500,00 Dus € 150,00 per jaar. Bij een prijs verschil in/uit van € 0,03 per kW zou dit pas bij 5000 kW voordeel gaan opleveren. Bij een verschil van € 0,15 moet je nog altijd 1000 kWh niet terug leveren om rendabel te worden. Of zie ik verkeerd?
Reputatie 5
Badge +5
Nee, dat zie je niet verkeerd. Op dit moment kan het financieel eigenlijk nog niet uit. Maar dat zal in de nabije toekomst wel veranderen hoop ik.
Reputatie 5
Badge +1
Ik denk dat er in 2023 al zoveel is veranderd in de energiemarkt dat de uitspraken van deze regering en volgende er even niet meer toe doen. Wie weet hebben we straks wijk buffers en doen we meer samen. Ik heb begrepen dat er rond 2020 waterstof buffers op de markt komen die een huis een hele dag kunnen voeden. We komen daar wel uit.

Reageer