Rooten van Toon

Reputatie 7
Badge +6
We hebben in het verleden aangegeven dat het niet toegestaan is om op het Toon forum te discussiëren over rooten. Wanneer je toch besluit om Toon te rooten, dan vervalt de garantie op Toon, kunnen we geen support meer leveren en ontvang je geen updates meer. Daarnaast kan dit ook gevolgen hebben voor de veiligheid van je Toon. Ook geven wij in onze algemene voorwaarden aan dat je niet zelf wijzigingen aan mag brengen in de software en/of hardware van Toon.

Daarom hebben we besloten, indien je het toch over rooten wilt hebben, dat je dit kunt bespreken via dit topic in de huiskamer. Op deze manier zijn alle forumleden zich bewust van de risico’s die rooten met zich meebrengt.

Kortom: voor de diensten die worden geleverd bij Toon is het in strijd met onze algemene voorwaarden en willen we discussies over rooten beperken tot dit topic in de huiskamer.

215 Reacties

@Folkert volgens mij ontgaat je de essentie van de vraagstelling door de ts.

Er zou een reactie komen vanuit Eneco op het door Quby aangegeven webpagina voor het r****n te vinden in de topic die is gesloten.
Reputatie 6
@mpleizr Het is in zoverre een antwoord, dat mensen die in dit topic posten waarschijnlijk niet gebanned worden, en dat posts aangaande rooting niet verwijderd worden. Klopt toch, @Folkert?

Maar inderdaad geeft het geen standpunt weer van Eneco m.b.t. de betreffende webpage van Quby.

Of 't iets oplevert is nog afwachten, op andere fora wordt al vrij intensief gediscussieerd over dit onderwerp. De voertaal is daar meestal Engels, dus is dat ook wat interessanter voor niet-Nederlandse toon gebruikers (ES, UK, BE ...) die zelf aan de slag willen.

Dat lijkt mij ook een nettere benadering, je gaat niet op de website van een fabrikant/distributeur bediscussieren hoe je z'n produkt kunt hacken.

That, my dear, is not done ..
If you can't beat them, join them. Goede stap vooruit. Door de discussies hier te houden heeft Eneco tenminste meer inzicht wat er allemaal speelt in rooting wereld en hoe groot de wens nou werkelijk is. Natuurlijk kunnen ze ook 'de andere forum' lezen maar daar kunnen ze geen statistieken uit halen.

Over het rooten zelf: het is uiteraard gratis en dat is dan ook vaak de reden om een Toon te rooten. Enkele Eneco diensten, zoals remote access zullen verdwijnen. Andere nieuwe diensten komen er voor terug. Uiteindelijk blijft het wel voor de echte hobbyist want als het door een wijziging of storing even niet meer werkt kan je niet bij Eneco aankloppen om je storing op te lossen of je Toon te vervangen. Je bent dan overgedragen aan anderen die hopelijk je Toon kunnen repareren. Als je het officiele Toon forum leest zie je vaak genoeg 'vage problemen' die alleen opgelost kan worden doordat iemand met ervaring (lees Eneco op afstand) mee kan kijken.

Dus ja, voor een 2e hands prijs op marktplaats en geen maandkosten heb je een mooie thermostaat met leuke extraatjes. Maar verwacht geen garantie of support. Dat moet je echt afwegen.
Reputatie 4
Badge
@Folkert je verwijst naar de algemene voorwaarden van Toon die inderdaad niet toestaan wijzigingen aan te brengen aan Toon. Maar gelden deze voorwaarden ook als je op marktplaats een Toon koopt zonder dat je een contract met Eneco afsluit?
Reputatie 4
Badge +1
Ben geen jurist, maar vraag mij af of deze voorwaarde ( mag niets wijzigen aan Toon) wel juridisch houdbaar is. Je koopt zelf immers een Toon en bent dan dus eigenaar van het apparaat. Wat je er dan vervolgens verder zelf mee gaat doen is volgens mij je eigen vrije keuze. Wel is het dan dat je geen aanspraak meer kunt maken op garantie of support van Eneco/Quby.

ppj
Wat een ziekelijk kinderachtig forum is dit toch... iemand krijgt een ban en daar zijn vragen over, daar is nog steeds geen antwoord op gegeven... maar wel is zijn topic is gesloten. 😠
Ik vraag mij af of er überhaupt wel forum regels zijn... of worden deze ter plekke verzonnen en zo maar uitgevoerd door een willekeurig moderator.
Moderator zijn is een soort van scheidsrechter.... het is geen dictatortje spelen die direct zijn/haar macht wil uiten en uitvoeren.
Ik wens iedereen een fijne dag toe... 😉
Reputatie 7
Badge +8
Ikbenmallehenkieniet wrote:

Ik vraag mij af of er überhaupt wel forum regels zijn... of worden deze ter plekke verzonnen en

Deze zijn er wel: https://forum.toon.nl/site/terms
Reputatie 3
Badge
Leuk dat hier een topic voor is. Voor mij is rooten een bewuste keuze omdat ik de maandelijkse kosten voor een Toon abonnement van 4,50 per maand belachelijk veel vind. Bij Nest betaal je ook niet apart om op afstand hem een graadje aan te passen... En verder gaat het vooral om het doorsturen van Buienradar en fileradar informatie, oftewel diensten die niet eens van Eneco zijn.

Voor een euro per maand zullen de meesten de moeite en het risico niet nemen, maar voor het huidige bedrag zeker wel.

Tweede reden voor mij is trouwens interesse en het feit dat je met een geroote toon veel meer kunt, er is zelfs een App Store die je kunt gebruiken om extra apps op je Toon te zetten. Super gaaf! Daar kan Eneco nog een puntje aan zuigen, de innovatie is daar namelijk helaas ver te zoeken. 🙂
Reputatie 4
Badge
Die AppStore... Wellicht kan Eneco eens kijken of ze zelf zo'n AppStore kunnen realiseren waarbij je ook standaard apps die je niet gebruikt kan uitzetten om geheugen vrij te maken. Als daar dan apps van derden in worden toegelaten (met een goede kwaliteitscontrole uiteraard a la Google/Apple) dan zal voor veel mensen de noodzaak om te rooten vervallen denk ik.....Is maar een idee....
Reputatie 4
Badge
mpleizr wrote:

@Folkert volgens mij ontgaat je de essentie van de vraagstelling door de ts.

Er zou een reactie komen vanuit Eneco op het door Quby aangegeven webpagina voor het r****n te vinden in de topic die is gesloten.

Deze vraag staat nog open inderdaad...... als je via Quby de toegang tot Toon kan laten openzetten (en ik neem aan definitief vaarwel zegt tegen het Service Centrum maar dat weten we dus nog niet zeker) dan is dat wel een veilige route voor de gebruiker (de Toon hoeft immers niet open) en een veilige route voor Quby (de Toon komt nooit meer op het Eneco netwerk). Nog steeds wel relevant dus om te weten wat Quby nou precies voor je kan doen en hoe je dat kan aanvragen. Bijvoorbeeld: betekent het laten rooten dan impliciet dat je je abonnement bij Eneco opzegt of kan je toch ook het beste van beide werelden combineren?

Eneco........?
Reputatie 4
Badge
@Folkert, @Denise we zijn nu al een week verder vanaf de eerste vraagstelling, dus misschien is het topic jullie inmiddels ontschoten. Bij deze dus een klein geheugensteuntje. Wanneer kunnen we een reactie verwachten denken jullie?
Met de vriendelijke groeten weer uiteraard.
Reputatie 7
Badge +6
@Allen

Ons standpunt is dat wij adviseren om Toon niet te rooten, zodat je gebruik kan blijven maken van onze support en ook gebruik kan blijven maken van je garantie. Rooten is legaal en Toon is je eigendom en wanneer je besluit om dat te doen, dan kan Quby daarbij helpen, om dat op een veilige manier te doen zonder je Toon open te halen. Je krijgt dan geen updates meer.
Reputatie 7
Badge +8
@Folkert je heb een pbtje van me.
@Folkert

Dank voor je reactie aangaande het root standpunt.

Bij rooten door quby verlies je toch de service van eneco betreffende storingen ed
Reputatie 7
Badge +2
Goedemorgen allemaal, ik ben na twee maanden weer 'unbanned' na eerdere overtredingen betreffende links naar externe fora.
Inmiddels zie ik dat er hier nu wel een topic is waar over rooten gesproken mag worden, dat is positief in ieder geval.
Is het in ieder geval niet voor niets geweest 😉

Met vriendelijke groeten,

Toonz
Reputatie 6
Badge +4
Wat zie ik in je handtekening staan...? Next? Ik ben benieuwd!
Reputatie 6
@Ton van Rijn Laat je niet gek maken 🙂
Ton van Rijn wrote:

Dat heet rooten Ton. Krijg je echt de next level feeling van bij een Toon.
Reputatie 7
Badge +2
Ton van Rijn wrote:

Vooruitziende blik denk ik... 😇
Reputatie 6
Badge +4
thehognl wrote:

Ton van Rijn wrote:

Dat heet rooten Ton. Krijg je echt de next level feeling van bij een Toon.

😂
Reputatie 7
Badge +2
Nog even on topic. Ik zag een aantal dagen geleden een discussie over de taal van de Toon. De functie om de taal te wijzigen is allang latent aanwezig in de Toon (als onderdeel van de installatiewizard) en zou zonder moeite kunnen worden opengezet door Quby voor normaal gebruik via het instellingen scherm. Dat zou een mooiere oplossing dan via een losse app wat ik zelf heb gedaan.......

Het zou zo maar eens in een van de volgende releases kunnen zitten. Het kost Quby nauwelijks ontwikkeltijd (het is er tenslotte al) maar levert wel weer een hoop good-will op.
Dat zal ik dan als compliment zien en zal ik met plezier mijn eigen app weer uit de markt halen. 😀
Alle vertralingen zitten er al in sinds 4.13.7 (of was het 4.11). Dus de optie aanzetten is niet veel werk meer. Het is een optie in de tentant json config dus zal waarschijnlijk alleen met een software upgrade aangezet kunnen worden. Ook de selectie menu is nog wat slecht. Die van Toonz is veel mooier 😃

Dus Eneco, nog even wat mooier maken en releases deze feature. Is vast veel vraag naar.
Ik heb op 24 maart een mail gestuurd naar het adres dat op quby.com vermeld staat. Tot nu toe geen enkele reactie gehad. Geen bevestiging van ontvangs, niets...

Dus tot zover lijkt "dan kan Quby daarbij helpen, om dat op een veilige manier te doen zonder je Toon open te halen. "

Voor mij in ieder geval niet echt waar te worden....
Reputatie 7
Badge +8
ddt3 wrote:

Ik heb op 24 maart een mail gestuurd naar het adres dat op quby.com vermeld staat. Tot nu toe geen enkele reactie gehad. Geen bevestiging van ontvangs, niets...

Dus tot zover lijkt "dan kan Quby daarbij helpen, om dat op een veilige manier te doen zonder je Toon open te halen. "

Voor mij in ieder geval niet echt waar te worden....

Same me @ddt3.
Heb ook (nog) niks mogen vernemen van Quby, helaas.
Reputatie 6
Badge +4
Beetje sip. Heb vaker een mail gestuurd maar nooit reactie ontvangen.

😔

Dat kan beter daar!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen