Raspberry PI + 433Mhz Transmitter | Eneco Community
vraag

Raspberry PI + 433Mhz Transmitter

• 12 september 2016
  • 65 reacties
  • 5287 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
Middels dit topic zou ik graag wat ervaringen op doen wat betreft Raspberry PI + 433MHZ transmitter..
Ik heb inmiddels een RBpi gekocht, deze is onderweg naar mij.. Transmitter moet ik nog even naar kijken.. Waarschijnlijk dat ik dit (ook) in china besteld, aangezien het daar vele malen goedkoper is dan hier.. Bijv: Transmitter 433Mhz koop je daar al voor €0.50,- hier betaal je er 3 tot 4eur voor..

Als mij RBpi binnen is, zal ik hier aantal fotos van maken, zelf met screenshots als het werkend is! :)

Uiteindelijk doel is: Alle klik aan klik uit schakelaars aan de PI te hangen, dat ze op tijd schakelen, doormiddel van tijdschemas..

Voorbeeld:

Lamp achterkamer: 20uur aan, 23uur weer uit..
Magnetron: 19uur aan, 20uur weer uit..

Ik hou jullie op de hoogte, als mij PI binnen komt.. Zelfde met de transmitters..
Uiteraad leer ik graag nieuwe dingen.. (Linux ken ik al van binnen en buiten, Domoticz inmiddels ook.. :P)

65 Reacties

Ik ben Computer Idee (1 van m'n favoriete bladen) aan het lezen en kom dit tegen.
Ik herinnerde je topic en dacht ken je dit?

Reputatie 7
Badge +9
Ha Brandje,

Het bewuste artikel heb ik inderdaad ook gelezen.. Ik moet zeggen, het triggert mij wel..
Laten we maar eerst zorgen dat mij PI binnenkort mij klikaanklikuit schakeld. 😉

Had ookal wandschakelaars gezien, met domotica. Zelfs mij vrouw vind ze mooi..

Hoi mAiden,

Mooie vormgeving zeg!
En als je je vrouw meehebt, dan is het zo gebeurd toch?
Reputatie 7
Badge +9
PI inmiddels binnen.. Het installeren kan beginnen, besturingsysteem op een SD-Kaartje (Ik gebruik een kaartje van 8GB).. Ik probeer er Ubuntu server op te zetten, omdat ik deze persoonlijk het fijnst vind werken!

Gisteren de UTP kabel al getrokken, en netjes weggewerkt, zodat er geen problemen zijn..
IP vast gezet in de router, anders word het steeds zoeken naar IP, aangezien ik alles via SSH ga doen..

433Mhz transmitters zijn besteld, en onderweg..
Reputatie 7
Badge +9
Domoticz is up and running op de RBPi!

Nou is het wachten op de 433mhz transmitters.. Domoticz is er klaar voor! 😉
Reputatie 7
Badge +9
433mhz transmitters zijn gisteren per post binnen gekomen..

Nou zomenteen opzoek naar "Female jumper wires", dan kan het aansluiten op de RBpi beginnen. Het schakelen van de Kaku's
Reputatie 5
Badge +6
Hoe ga je de behuizing doen? Dat is vaak lastig om het er een beetje netjes uit te laten zien.
Reputatie 7
Badge +9
@Zuid

Klopt, heb foto's gezien van mensen die ze had aangesloten, dat zag er niet uit.. De draadjes van de RBpi naar buiten zit er een gatje waardoor ze kunnen lopen, uiteraard probeer ik ze wel zo weg te werken, dat ze nauwelijks opvallen..
Je neemt toch zeker de originele behuizing?

https://www.sossolutions.nl/originele-raspberry-pi-3b-foundation-behuizing
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb voor een transparante buizing gekozen, natuurlijk wel officieel..

Ziet er mooi uit!
En transparant heeft toch wel wat vind ik!
Zal een mooi gezicht zijn als de printplaat erin zit; dus daar moet je ook even een fotootje van plaatsen.
Reputatie 7
Badge +9

Ziet er mooi uit!
En transparant heeft toch wel wat vind ik!
Zal een mooi gezicht zijn als de printplaat erin zit; dus daar moet je ook even een fotootje van plaatsen.

Natuurlijk maak ik wel wat foto's.. Dat vind ik dus ook, transparante buizing heeft wel wat.. Zelfde bij desktop pc's, vind een prachtig gezicht.. Gisteren nog 1 gezien bij de Mediamarkt..
Ik zag zo ooit eens een transparante behuizing voor een desktop met water koeling.
Dat was cool zeg!
Uiteraard een promotieopstelling, maar toch..........

https://tweakers.net/nieuws/80538/enermax-bouwt-xt-versie-behuizing-en-toont-waterkoeling.html
Reputatie 7
Badge +9
Vandaag maar even gelijk de "Female jumper wires" opgehaald, zodat ik van weekend even aan het knutselen kan..

Overigens Brandje, ik kreeg vandaag onverwacht telefoon van mij wbv..
Ze vroegen wat er exact aan de hand was met mij ketel..

Ik sommende even het lijstje op

Problemen :­

19-10-2014 gloeiplug ­vervangen, aangezien ­deze dus defect was.

10-12-2015 ketel is ­compleet nagekeken, o­mdat deze zonder aant­oonbare reden in stor­ing schiet.

28-12-2015 Expansieva­t vervangen, deze was­ lek.

19-01-2016 driewegkle­p vervangen, deze wa­s kapot..

21-01-2016 Ketel heef­t een zeer gas hoogve­rbuik, ruim 8m3 op en­ dag.. Ketel is afges­teld, en alle sensore­n zijn vervangen!

01-02-2016 Warmte wis­selaar is gereinigd. ­En een kabelbreuk sen­soren verholpen.

01-04-2016 Ketel verb­ruik nogsteeds teveel­ Gas. Feenstra kan ge­en aantoonbare reden ­vinden..

15-04-2016 Ketel verl­ies te snel zijn wate­rdruk. Moet hem om de­ 3 wkn bijvullen..

Augustus 2016 Radiato­rknopen vervangen, om­dat deze schijnen te ­lekken.. Ketel verlie­s nogsteeds te snel z­ijn waterdruk..

04-10-2016 Gatin aanz­uigbuis gedicht, en d­e ketel is weer afges­teld.

Naar aanleiding hiervan ging die met firma list en bedrog in overleg. Ik zou teruggebeld worden, als die meer weet..
Zo zeg!
Dat is een succes, want als ze zelf gaan bellen, dan begint er daar bij ze door te dringen dat er echt iets aan de hand is met je Nefit.
Goed dat je een dossier hebt opgebouwd en ze zo van repliek kon dienen, dat werkt het beste.
Want zij doen dat echt niet, laat staan F.

Ze gaan nu natuurlijk samen met F. de levensduur tov de kosten met elkaar afwegen.
Ik hoop dat met name het hoge gasverbruik nu eindelijk eens ook de doorslag mag geven. Wat al sinds jan dit jaar bij F. bekend zou moeten zijn.
Ik heb goeie hoop!
Reputatie 7
Badge +9
Raspberry pi draait, bijgevoegd wat foto's.. Zoals beloofd..
433mhz transmitter is nog niet aangesloten, van weekend geen tijd voor gehad.. Ik probeer me altijd eerst op en top in te lezen.

Er is nog een nieuw iets bijgekomen, ga proberen mij Sensus 620 watermeter ook uit telezen met Domoticz.

Gisteren wel even het schakelprogramma in Domoticz gemaakt van Toon.. Mocht Toon nu schakelen van programma krijg ik daar netjes een notificatie van.. Eveneens met het aan of uitschakelen van mij lampen.
Mooie en duidelijke foto's!
Goed bezig hoor!
Badge
Leuk speelgoed hoor. Werkt verslavend
Badge
Gaat een hoop tijd in zitten 😃
Reputatie 7
Badge +9
Dat gaat het zeker, mooi om dat zo te zien!
Zo RFXCom is ook wel makkelijk. RFXCom schijn ook sensors te hebben voor de pullsmeter..
Reputatie 7
Badge +9
Inmiddels bezig met Blocky, eerst Blocky is een feit..

Domoticz kijkt of mij Raamstekker aan staat, en of de temp buiten beneden de 10 graden is.. Is dat beide zo, zet Domoticz Toon op Comfort stand..

Is even verzinnen wat ik nog meer kan maken of doen. 🆒
Reputatie 7
Badge +9
Tijdje geleden dat ik wat heb geschreven hier.. Ik zat ondertussen niet stil, en Domoticz is weer wat verder uitgebreid, daarom deze update..

- Domoticz controleert of de telefoon van mij en van mij vrouw aanwezig is, zijn deze beide niet aanwezig? Dan word Toon netjes op "Slapen" gezet.. Zodra 1 van de 2 weer verbonden is met WiFi netwerk, zal Domoticz Toon weer netjes weer op Thuis zetten.. (Ik ben niet overtuigd, dat dit slecht is voor Toon.. Ik geloof er in, dat ik hiermee onnodig stoken verkom. Als er niemand thuis is, hoef Toon ook niet te stoken.. Uitteraad blijf ik erop letten of Toon wel goed blijf werken.. Anders haal ik hem er weer uit..)

- Iets totaal onnodigs, maar ik vind leuk om het erin te hebben.. Domoticz controleert 1x per dag wat mij internet snelheid is..

Voor de rest zijn er nog geen nieuwe dingen bij gekomen.. Ik blijf bezig, even nadenken wat er nog meer in kan verwerkt worden..
Hoi Ricardo,

Vergelijkbaar met geofencing; ik zou voor weg hebben gekozen.
Slapen doe je juist als je toch aanwezig bent.
Of doe je het puur voor de laagste temperatuur.
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Ricardo,

Vergelijkbaar met geofencing; ik zou voor weg hebben gekozen.
Slapen doe je juist als je toch aanwezig bent.
Of doe je het puur voor de laagste temperatuur.

Slapen is hier de laagste temp Ton.. Weg staat hier ingesteld voor de ochtendtemp (19.5)..
Inderdaad soort van eigen gemaakte geofencing.. Zomenteen is testen of de theorie, ook in praktijk werkt haha..
Mooi hoor!

Reageer