PXE Server op een Raspberry Pi. | Eneco Community
vraag

PXE Server op een Raspberry Pi.

Reputatie 7
Badge +8
Totaal niet met Toon te maken, daarom maar in de huiskamer. Deel graag mij projecten.

Heb inmiddels een Pi draaien met een PXE Server, waar verschillende installatie mediums op staan (Ubuntu, Debian, Windows 7, Windows 10). Hiermee kan ik elke gewenste pc in mij netwerk via het netwerk een schone installatie geven. Geen cd's meer nodig.

Wou het toch even delen. 😀

5 Reacties

Hoi Ricardo,

Altijd leuk om in de huiskamer leuke projecten van een ander te lezen.
Overigens met een opstart USB/stick maak ik via de media-tools van MS ook makkelijk een schone opstart hoor.
Reputatie 7
Badge +8
Brandje wrote:

Hoi Ricardo,

Altijd leuk om in de huiskamer leuke projecten van een ander te lezen.
Overigens met een opstart USB/stick maak ik via de media-tools van MS ook makkelijk een schone opstart hoor.

Hoi Ton,

Dat weet ik. Maar PXE Server is net toch wat handiger vind ik persoonlijk.

https://www.youtube.com/watch?v=zpYTOJly_B0&t=8m7s

Hier kan je zien hoe het in praktijk werkt zo PXE Server.. Ik hoop dat de video begint bij 8m7s anders even er heen swipen..

Voordeel eraan is:

- Geen CDs of USB sticks meer nodig. Je heb ten allertijden alle installaties bij de hand.

- Je kan zelf een Image maken van een schone geinstalleerde Win10 bijv, zodat bij schone installatie automatisch Office mee word genomen.

Nadeel:

Je PC dien wel aan hetzelfde netwerk te hangen.

Het is niet weggelegd voor beginners, om dit in elkaar te knutselen.. Je moet wel weten wat je doet. Je gaat eenmaal ook met DHCP aan de slag

Daarbuiten om werk ik veel met Hyper-V. Zodoende kan ik verschillende virtuele omgevingen aanmaken op zowel Linux als Windows / Windows Server '16..
Netjes hoor Ricardo.
In het Bootmenu van de PC werd de Realtech boot mogelijkheid keurig gevonden!
Ziet er flitsend uit!

Volgende keer ff een statief gebruiken Ricardo; werd bijna zeeziek🤣
Reputatie 7
Badge +8
Brandje wrote:

Netjes hoor Ricardo.
In het Bootmenu van de PC werd de Realtech boot mogelijkheid keurig gevonden!
Ziet er flitsend uit!

Volgende keer ff een statief gebruiken Ricardo; werd bijna zeeziek🤣

Het werkt ook fantastisch Ton. Zelfs Hyper-V ziet de network boot direct.
Nou nog een active domain controller. Dit is puur voor de 2 dames, zodat hun pc's wat policy's meekrijgen, wat wel en wat niet mag.

Natuurlijk van weekend even kijken of ik de watermeter sensor aan Domoticz kan koppelen. Om zo het waterverbruik inzichtelijk kan krijgen.

Statief was wel hele goede ja. Nog goed gekomen met zeeziek zijn? 🤣
Goed bezig hoor Ricardo. ?
Ja de zeeziekte was gauw over??

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen