NMa: "Energierekening kan tot bijna 500 euro lager" | Eneco Community

NMa: "Energierekening kan tot bijna 500 euro lager"

• 28 september 2012
  • 5 reacties
  • 1429 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1
  • Moderator
  • 1732 reacties
Persbericht NMa
Onlangs heeft de NMa in persberichten consumenten geadviseerd om de energieprijzen te vergelijken. Een overstap zou namelijk kunnen leiden tot een besparing van zo’n 500 euro. Eneco is net als de NMA voor vrije marktwerking en vindt het belangrijk dat klanten goed en makkelijk kunnen vergelijken. Het zou echter beter zijn als de NMA het ‘vergelijken’ promoot ipv het ‘overstappen’, dat is immers aan de consument zelf. De campagne van de NMa gaat vooral over de prijs, maar ook duurzaamheid en kwaliteit van dienstverlening spelen een belangrijke rol. Deze laatste 2 punten vindt Eneco erg belangrijk. Omdat ik me goed kan indenken dat het persbericht en het advies tot vergelijken vragen bij jullie oproept, geef ik graag een paar tips waar jullie op kunnen letten bij het vergelijken van de verschillende aanbiedingen.

Kan ik echt tot 488 euro per jaar besparen op mijn energienota?

In de persberichten staat: “De consument betaalt jaarlijks gemiddeld tot 488 euro te veel aan energiekosten.” Door een onhandige woordkeuze lijkt het alsof een huishouden gemiddeld 488 euro kan besparen, maar dat is niet juist. Het getal 488 is het maximale voordeel (bij een huishouden dat veel verbruikt en op dit moment de minst gunstige tarieven heeft). Het gemiddelde voordeel bij overstappen is veel lager: 292 euro (bron: rapport van de NMa).

Deze besparing zou van toepassing zijn wanneer je energierekening jaarlijks 2000 euro bedraagt. Als je 2000 euro of meer verbruik, ben je al snel een bovengemiddelde verbruiker. Ligt je verbruik dus onder de 2000 euro, is een besparing van ruim 500 euro zeer onwaarschijnlijk.

Kortingen nieuwe klanten
Een aantal energieleveranciers geeft flinke kortingen weg aan nieuwe klanten. Deze kortingen worden vaak achteraf verwerkt in de jaarnota en zijn dus niet zichtbaar in uw maandlasten. Uw maandlasten kunnen zelfs hoger uitvallen dan u gewend bent. Veel kortingen worden dus geboden in de vorm van een welkomstpremie. Zonder deze welkomstpremie hoeft de betreffende energieleverancier niet direct voordeliger te zijn. Daarnaast kan door de korting de energienota in het eerste jaar lager uitpakken. Maar de energieleveranciers moeten die hoge kortingen terugverdienen in de jaren daarna. Zij hebben er dus belang bij dat u langer klant blijft. Het kan goed zijn dat u in de daaropvolgende jaren niet meer zo voordelig uit bent.

Belastingen en netwerkkosten
Ook niet geheel onbelangrijk is dat een groot deel van de energierekening bestaat uit belastingen en netwerkkosten. Deze kosten zijn gelijk, onafhankelijk van welke energieleverancier je kiest.

Eneco Dubbelcheck
Bij ons kun je terecht voor een ‘dubbelcheck’. Aanbiedingen van andere leveranciers lijken vaak erg aantrekkelijk, maar kunnen soms in de praktijk tegenvallen. Met één simpel telefoontje kun je checken of het aanbod dat je mogelijk hebt gezien echt zo aantrekkelijk is. Onze medewerkers staan jullie graag te woord via het gratis telefoonnummer 0800 – 550 3 550 (maandag t/m vrijdag van 08:00-20:00 uur).

Als jullie vragen of opmerkingen hebben, horen we dat graag!

Groet,

Mike

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

5 Reacties

Reputatie 3
Badge
Dit idee had ik ook al lange tijd en daarom zal ik waarschijnlijk (zeg nooit nooit ook) volgend jaar gewoon verlengen, maar wat voor de concurent geld speelt ook bij jullie een rol. Kan je ons vertellen wat het grote verschil is tussen jullie en de concurent?
Reputatie 5
Badge +3
@Jeroen Ruiter,
Het hangt er natuurlijk vanaf met welke concurrenten je ons vergelijkt. Bij een vergelijking met de prijsvechters bijvoorbeeld is er toch vaak een verschil wat service en kwaliteit van de dienstverlening betreft. Wij investeren daarnaast veel in duurzame energie, omdat de fossiele brandstoffen uiteindelijk opraken. Deze duurzame strategie onderscheid ons van concurrenten. Ons bedrijf is een van de schoonste energieondernemingen in Noordwest Europa en het eerste energiebedrijf ter wereld dat door het Wereld Natuur Fonds tot Climate Saver is uitgeroepen.

Groet, Kelly
Reputatie 3
Badge
Dus de kale energieprijs is vaak bij veel aanbieders het zelfde. Stroom komt natuurlijk uit het zelfde stopcontact. Alleen bij jullie betaal je dus iets meer door de punten die je opnoemt?
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Jeroen,

Het hangt er natuurlijk ook af met welke aanbieding je een vergelijking maakt. Het is niet zo dat Eneco in elke vergelijking duurder uit de bus komt. Dat je bij ons iets meer betaald voor de genoemde punten, is dan ook lang niet altijd het geval. Juist omdat een (eerlijke) vergelijking soms lastig kan zijn, helpen we onze klanten daar graag bij.

Groet,
Mike
Reputatie 1
Badge
Ik kon bij de overstap naar Eneco 2,50besparen alleen toon heeft me door de bocht geholpen