Nieuwe router met AC-standaard geïnstalleerd; wie heeft ervaringen met de hoogste snelheid nu? | Eneco Community
vraag

Nieuwe router met AC-standaard geïnstalleerd; wie heeft ervaringen met de hoogste snelheid nu?

• 3 september 2014
  • 25 reacties
  • 1481 Bekeken

Gister ben ik bezig geweest om m'n nieuwe router Sitecom WLR 8100 of ook bekend als WiFi Router X8 AC1750.

Al eerder had ik mijn laptop omgebouwd met een nieuwe WiFi adapter van Intel met de AC-standaard.
Ik draaide op 5,8 GHz op 300 Mbps maximaal, maar nu is het rond de 750 Mbps; dus een verbetering van bijna 2,5 keer zo snel.
Nou is dat voor het internet niet zo interessant, want ik heb een download van 90 mb, maar waar ik het voor doe is de snelheid om te back-uppen met o.a. m'n NAS.

Mijn ervaring nu van 1 dag is meer dan fantastisch; kijk in de media worden getallen van 1300 Mbps, maar zoals gewoonlijk moet je dat met een korreltje zout nemen.

Zijn er hier nog meer AC-standaard gebruikers?

25 Reacties

Uiteraard moest het SSID ook in Toon gewijzigd worden; natuurlijk op 2,4 Ghz, maar binnen enkele seconde was Toon weer online en verbonden met het Service Center.
Reputatie 6
Badge +1
Gister ben ik bezig geweest om m'n nieuwe router Sitecom WLR 8100 of ook bekend als WiFi Router X8 AC1750.

Al eerder had ik mijn laptop omgebouwd met een nieuwe WiFi adapter van Intel met de AC-standaard.
Ik draaide op 5,8 GHz op 300 Mbps maximaal, maar nu is het rond de 750 Mbps; dus een verbetering van bijna 2,5 keer zo snel.
Nou is dat voor het internet niet zo interessant, want ik heb een download van 90 mb, maar waar ik het voor doe is de snelheid om te back-uppen met o.a. m'n NAS.

Mijn ervaring nu van 1 dag is meer dan fantastisch; kijk in de media worden getallen van 1300 Mbps, maar zoals gewoonlijk moet je dat met een korreltje zout nemen.

Zijn er hier nog meer AC-standaard gebruikers?

Ik ben nog geen AC standaard gebruiker, omdat ik de interne wificard te duur en de tablet heeft ook een beperking. Het heeft dus voor mij weinig nut om een zwaardere en snellere verwerking te kopen, terwijl de doorboor nog die snelheid niet aan kan.

Je krijgt dan een Porsche motor in een mini leggen dan dan met de auto alleen in de bebouwde kom van het dorp blijven rijden.;) Zet ook weinig zode aan de dijk
Reputatie 6
Badge +1
Dat vond ik ook leuk bij ziggo. Krijg je 1 gb/s snelheid en vervolgens werk je met netwerkkaarten van 100mb/s. Zonde van je geld.
Want je maximaal gaalbare snelheid is 100mb per seconde. Dit noemen ze het geknepen tuinslang princiepe.
De kosten voor een nieuwe intel WiFi adapter zijn rond de 25 euro.
Dat kan ik toch niet duur vinden.

http://tweakers.net/pricewatch/340462/intel-dual-band-wireless-ac-7260-plus-bluetooth.html

Overigens hebben alle moderne routers zg 1gb poorten; lan aansluiten op moderne PC's zijn ook 1 Gb.
Dus als je minimaal 5e UTP kabel hebt zal je PC keurig melden dat je verbinding dus ook 1 Gb is.
Als ik zo m'n back-up maak op de NAS dan zijn de meldingen niet meer te lezen gezien het voortdurend flitsen van alle bestanden.
Doe ik dat zelfde via WiFi via de laptop dan bereik ik nu 750 Mbps.
Reputatie 6
Badge +1
Ik heb een probleem. Ik werk niet meer met de pc, maar met tablet, ipads en netbook. En als je een ac card in de netbook moet zetten, red je het niet met 25 euro.
Bij netbook kan het uiteraard wel, maar de tablets dat is inderdaad uitgesloten.
De nieuwe iPhone 6 krijgt volgens mij pas voor het eerst een AC standaard, dan zal de iPad ongetwijfeld volgen.
Maar om daarvoor nou een nieuwe te kopen lijkt mij ook overdreven.

Voorlopig ben ik met m'n laptop opwaardering erg blij, want een 2,5 keer snellere WiFi verbinding is bij backup's op m'n NAS een waar genoegen.
Ben nu met een test bezig:

Downloaden van een film 1,3 Mb/s
Backuppen van laptop naar NAS 30,0 Mb/s
Streamen film van NAS naar TV onbekend

De NAS en nog belangrijker de router wordt nu zwaar belast en het loopt als een tierelier!

En als je een ac card in de netbook moet zetten, red je het niet met 25 euro.

Dat is niet anders als bij een laptop. Schroeven losdraaien; oude kaart eruit en nieuwe erin; nieuwe drivers installeren en gaan met die banaan.

Waarvoor zo die duurder dan 25 euries kosten?
Aan de link die ik je stuurde kon je zien dat er 2 types worden geleverd. Beide kosten evenveel.
Vanmorgen in de badkamer ook weer naar de streaming muziek kunnen luisteren!

De nieuwe AC-router draait daar op 54G naar de Apple Airport Express; dus je zou zeggen dat dat niet zoveel verschil uitmaakt.
Maar streamen naar de 1 etage levert nu eenmaal altijd verlies op, maar kennelijk kunnen de 5 ingebouwde antennes dit nu prima aan!

Ik heb ook nog een 300N uitvoering, die ik in de huiskamer gebruikte, maar met de komst van Denon en Airplay werd die overbodig.

Nu ook nog eens kijken hoe de 5 Ghz er nu van af komt. Het probleem is altijd dat die frequentie nou eenmaal minder ver "draagt".

Inmiddels heeft Apple ook weer een AC versie uitgebracht.
Heeft een mede forumlid hier al ervaring mee??
En voor alle duidelijkheid de maximale douche tijd van 5 minuten houd ik daarbij scherp in de gaten..................
Ik probeer nu de oude router SitecomWL350 in te zetten als extra draadloos punt op de 1e verdieping.

Niet voor de 2,4 Ghz, want dat gaat met de nieuwe router prima en de PC op de 1e etage is toch via UTP-kable met de nieuwe WLR 8100 verbonden en heeft de nu hoogst mogelijke snelheid van 1 Gbps.

Het is puur om een sterkere 5,8 Ghz verbinding te hebben.

Wie heeft er een idee?
Reputatie 6
Badge +1
Ik zou de router op de bedrade kabel zetten en de pc dan aan de sitecom router te plaatsen. De kabel, die nu in de pc zit, moet je nu in poort 1 van de router zetten. De pc word dan poort 2. Nu moet je in instellingen aangeven dat hij geen eigen ipadres hoeft uit te geven. Als het goed is krijgt hij deze dan van je hoofdrouter.

Echter moet je het netwerk wel een andere netwerknaam geven, omdat je anders conflicten krijgt bij sitecom. Zeker als je gaat streamen. Hij streamt dan over beide routers, en niet ieder apparaat kan af, als hij alles dubbel krijgt.
Hoi Jürgen,

Uiteraard wordt de 2e router bedraad aangesloten simpelweg omdat die ook 1 Gb poorten heeft en ik dus voor de PC de hoogste snelheid behoudt.
Ook wordt de WAN (blauwe poort) niet gebruikt, en wordt de DHCP op off gezet.
Maar voorlopig loop ik nog tegen allerlei IP conflicten op.
Vandaag maar eens weer verder stoeien met de 2e router en dan niet zozeer met de standaard toegewezen/toetewijzen IP-adressen, nee met die van de gateway en de verschillende LAN Ip adressen.
Vanmiddag verder wezen stoeien met de 2e router.
Ik ben nu zover gekomen dat helaas beide routers nu het IPadres 192.168.0.1 hebben en verder werkte het.
Beide routers hadden dezelfde SSID, maar wel afwijkende kanalen voor WiFi

Maar apart inloggen op EEN router geen uiteraard wisselende problemen.
Uiteraard heb ik van de 2e router het toegangs IPadres op 192.168.0.2 proberen te zetten, maar helaas.............

Bij mijn oude router lukte dat gewoon. Vreemd

Maar we stoeien door!

Overigens kwam vanmiddag de snelheid op 888,1 Mbps; bijna 3 keer sneller als de oude standaard 300N:D
Nu m'n router Sitecom X8 AC1750 tot volle tevredenheid is geïnstalleerd, is m'm oude router Sitecom WL350 over. Ook deze router is een DUAL-band router; alleen, die komt niet verder dan 300 Mbps.

Dus bedacht ik om de WL350 op de 1e etage te zetten en te verbinden via een netwerkkabel UTP5e met de nieuwe X8 router.
Beide routers hebben 1 Gigabit poorten en de router op de 1e etage zou meteen als en switch kunnen dienen.

Ik heb toch aardig wat netwerk kennis, maar afgelopen periode lukte het "goed" aansluiten onvoldoende.

Sinds gister kon ik eindelijk Eureca roepen en had ik de juiste instellingen gevonden.
Uiteraard moest de 1e router DHCP gebruiken en alle in het netwerk opererende apparaten voorzien van IP-adressen, eventueel statisch.

Uiteindelijk lukte het door de volgende instellingen op de 2e router:

IP 192.168.0.2 dit is het IPadres om de router via een browser te bereiken/ in te stellen

Subnet de bekende 255.255.255.0

Default Gateway 192.168.0.2

Primary DNS Server 192.168.0.1 dit is dus het IP adres van de 1e router

Op de 2e router kon ik "Bridge"kiezen, waardoor meteen DHCP niet mogelijk is.

Met deze instellingen kunnen draadloze apparaten gewoon via de 2e router verbinding maken en krijgen keurig een IP-adres vanaf de 1e router en uiteraard verbinding met het internet!
Bekabelde apparaten kunnen nu gebruik maken van de 1 Gigabit poorten van de 2e router.

Ben er erg blij mee.
Ik ben in het bezit van een Asus AC66u, pracht ding.
Snelheden met downloaden op usenet 4.5 mps, bittorrent 6 mps. Naar Nas 40 mps van de Nas naar comp 80 mps, bekabelt.
Draadloos gebruik ik alleen voor gsm's en tablets, laptop.
Ik heb de 5ghz nog geen eens aan staan.

Nas is een Synology 212j met daar bij nog een Synology 207.

In mijn garage heb ik een Netgear 3700 router hangen met openwrt erop.
Op zolder een Dlink 825 voor mijn computer daar.
Op de slaapkamer een Dlink 855 voor mijn TV en digitale ontvanger.

Alles is 1 Ssid, dus nergers waar je moet over schakelen naar een ander netwerk.
Ik heb een gigbyte netwerk bekabeld door het hele huis.
Gelukkig heb ik de 5 GHz wel aan staan heb nu gemiddeld 800 Mbps.
Op de router staan max 1300, maar zoals altijd miet je dat met een korreltje zout nemen.
Overigens haal ik nu op laptopet AC adapter 7,3 download bij usenet.
Gelukkig heb ik de 5 GHz wel aan staan heb nu gemiddeld 800 Mbps.
Op de router staan max 1300, maar zoals altijd miet je dat met een korreltje zout nemen.
Overigens haal ik nu op laptopet AC adapter 7,3 download bij usenet.

7.3 MB/s download? da's wel traag 😞, Ik download met mijn AC Adapter met een snelheid van 24.5 MB/s, da's 196 Mbit! via mijn usenet provider!
Tja zo lust ik er nog wel en paar..............
Ik gebruik ook usenet, maar zoals ik al eerder in dit topic schreef, was dat maar een voorbeeldje.

Maatgevend is het bv back-uppen van een laptop met ac via een router met ac naar een NAS bv.

Mijn zoon haalt met een 190 mbps verbinding en het duurste abo bij usenet ook met gemak 24 mbps.........
Verwijderd door admin en gewaarschuwd...
WTF? Je schreef: Overigens haal ik nu op laptopet AC adapter 7,3 download bij usenet.

wazig maat zeer wazig!

Ik schreef er maar niet bij dat lezen van zo'n topic verhelderend kan werken.
Dus dan maar alsnog!
Je had dan kunnen lezen dat een simpele download via usenet maar een voorbeeld is; nee maatgevend is juist hoe de ervaringen zijn als het maximale wordt bereikt; het topic heet ook immers zo.

Misschien de volgende keer het hele topic even lezen als je reageert?
Scheelt je een (wazige:P) reactie...........
Reputatie 6
Badge +1
Verwijderd door admin en gewaarschuwd...

Beste moderators,

Kunnen jullie niet het hele bericht verwijderen? Dit Leest niet prettig als er 2 keer staat "verwijderd door Armin en gewaarschuwd".

Zeker als dit berichten zijn, wat ben replay op is geweest. Als je nu alsnog deze berichten gaat verwijderen, mag je deze post ook verwijderen

Reageer