Nest thermostaat in combinatie met stadsverwarming AGH warmte unit

Toon eerste bericht

54 Reacties

dedrogist wrote:

ppwamelink wrote:

Ik beschik ook over stadsverwarming van Eneco in Utrecht Leidsche Rijn. Aansturing door een Honeywell VC8015, met een adapter van 24 Volt (en dus geen 220 Volt). Iemand ervaring met de installatie in dit geval ?

Ik beschik ook over stadsverwarming maar dan aangestuurd door een Danfoos amz-112 24volt. Hoe zou het er dan uit moeten zien?

ik heb dezelfde situatie...ben je al iets wijzer geworden ?
EdwinDH wrote:

dedrogist wrote:

ppwamelink wrote:

Ik beschik ook over stadsverwarming van Eneco in Utrecht Leidsche Rijn. Aansturing door een Honeywell VC8015, met een adapter van 24 Volt (en dus geen 220 Volt). Iemand ervaring met de installatie in dit geval ?

Ik beschik ook over stadsverwarming maar dan aangestuurd door een Danfoos amz-112 24volt. Hoe zou het er dan uit moeten zien?

Nee helaas. Wel op een ander forum (tweakers.net) een stuk zitten lezen over hoe aan te sluiten op 24 volt.Maar helemaal duidelijk is het nog niet.
dedrogist wrote:

EdwinDH wrote:

dedrogist wrote:

ppwamelink wrote:

Nee helaas. Wel op een ander forum (tweakers.net) een stuk zitten lezen over hoe aan te sluiten op 24 volt.Maar helemaal duidelijk is het nog niet.

NEST is besteld, zal jullie op de hoogte houden of we nog lang in de kou moeten zitten
[quote=EdwinDH][quote=dedrogist]
EdwinDH wrote:

dedrogist wrote:

ppwamelink wrote:

NEST is geinstalleerd, heb het zelf gedaan, wat gepriegel met draadjes maar niet moeilijk. Koste me een klein uurtje, demonteren en de NEST monteren. NEST configureren is ook makkelijk. App installeren en gaan.... Het gebruik zelf kan ik nog weinig over zeggen....maar voor mensen met stadsverwarming is het een aanwinst !!!
zojuist een offerte gekregen voor de plaatsing van een honeywel 8015 AG klep.
Kan iemand een foto van posten van alle draadjes? 🙂

Op tweakers heb ik btw het onderstaande gevonden:

Vanaf de adapter van de VC8015 gaan 2 draden naar je bestaande thermostaat. Die 2 draden (bruin/grijs) gaan in poort 2 (bruin) en 3 (grijs) van de HeatLink en de 2 draden in de muur die naar de thermostaat gaan prik je aan T1 en T2 (maakt niet uit hoe).

Vervolgens 230 op de HL aansluiten, Nest aan de wandhouder klikken, instellen en klaar 🙂
Als de thermostaat warmte vraagt wordt het relais tussen 2&3 gesloten en gaat de klep open. Dit is duidelijk te merken door de 2 hoorbare klikken, eerste de HL en daarna de VC8015. Test dit wel, ook het weer uitschakelen! Scheelt weer verrassingen als het straks koud wordt.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/42999448#42999448
Klopt, ik heb het vorige week aangesloten, op een stadsverwarming (ENECO) met een 24V motor ertussen.

Het is eigenlijk kinderlijk eenvouding:
- haal de spanning van de motor eraf (via adaptor)
- open het schakelkastje in je meterkast van de stadsverwarming (zie foto)
- volg de draadje die naar je thermostaat gaan (rood+blauw) dunne draadje,
- neem een foto hoe het nu zit (voor de zekerheid)
- haal voorzichtig de rode en blauwe draad los (let op er zitten meerdere draadjes per aansluiting in het kastje
- haal je thermostaat eraf, 2 draadje (rood en blauw) komen nu uit de muur
- sluit je heatlink aan, das makkelijk: 220 aanlsuiten, daarna de de thermostaat aansluiten, en de 2 nieuwe draadje van de schakeling weer aansluiten naar de schakel kastje van de stadsverwarming (daar waar rood en zwart zaten)
en eigenlijk is dat het
zie foto's
als er vragen zijn hoor ik het wel, maar met bovenstaande verhaal van de aansluiting op een 220 schakeling moet het lukken
- deze is dus nog eenvoudiger
de orginele thermostaat :

Schakelkastje stadsverwarming, zie rood en blauw

aansluiting oude thermostaat, 2 draads

schakelkastje na afloop, zie 2 nieuwe draden die naar heatlink gaaan

Heatlink
Tnx! die 2 draadjes die uit de pomp komen moeten dus direct de heatlink in(?)
Ik heb nog helemaal niks hangen (geen thermostaat en geen pomp), maar lijkt het op het onderstaande?
Lijkt me dat op het plaatje van de pomp/klep de meest linkse kroonsteen aan de nest geknoopt moet worden volgens het schema (ook uit het tweakers topic).

Jullie zijn goed bezig met de aansluitmogelijkheden op Nest.
Maar........nog even en dan kan dit ook op Toon aangesloten worden...........
Brandje wrote:

ik denk toch dat de toon anders is :
- veel meer een control unit voor je verbruik vann ook je elektrische apparaten
- je moet per maand 4 euro betalen, das toch 50 euro per jaar
- geen learning system voor je kachel
- geen klein en mooi design maar een ipad aan je muur (mijn vrouw krijg ik er nooit voor enthousiast, voor de NEST wel)
- app ondersteuning ?
ja klopt, bij mij zijn dat de 2 draden die ik extra heb aangelegd, normaal gaan mijn thermostaat draadjes naar de schakelkastje van de stadsverwaming (om de motor aan te sturen), die gaan nu van het schakelkastje naar de heatlink.
Ik heb verder ook mijn info uit Tweakers gehaald, stel anders daar ook verdere technische vragen 🙂
En na afloop een mooie thermostaat aan de muur.
Krijg net van NEST een mailtje dat er deze week een software update wordt uitgerold, met nieuwe functies en een verbeterd learning systeem.

PS de NEST heeft ook de auto afwezigheid sensor...laat je je verwarming aan staan, maar er is 2 uur geen activiteit, dan schakeld de NEST terug. Werkt bij mij prima, maar dan moet je NEST wel op een plek hangen waar je normaal langs loopt etc, niet in een hoekje

Veel plezier er mee.

EdwinDH wrote:

Brandje wrote:

- veel meer een control unit voor je verbruik van ook je elektrische apparaten
- geen klein en mooi design maar een ipad aan je muur (mijn vrouw krijg ik er nooit voor enthousiast, voor de NEST wel)
- app ondersteuning ?

Gezien je aandachtspunten, denk ik dat je toch nog te weinig van Toon af weet.
Ik noem er een paar als antwoord op je gedachtestreepjesvragen:

controle andere apparaten kan nu via slimme stekkers; philips hue bediening eind van de maand
abo is geen 4 maar 3,50.......
geen iPad, maar meer een mini Ipad; logisch ook want je overzicht op zaken is beter
diverse App voor afstandsbediening; waar je ook bent; via App op tablet (vrijwel)alle data uit te lezen
en er is al aangekondigd dat Toon ook voor stadsverwarming geschikt gemaakt is.

Maar blijf gerust bij je Nest; ik probeer je niet over te halen, maar we zitten hier op een forum van Eneco, waar Toon onderdeel van uit maakt, dus daarom trigger ik je en andere forumleden even......
Brandje wrote:

EdwinDH wrote:

Brandje wrote:

- veel meer een control unit voor je verbruik van ook je elektrische apparaten
- app ondersteuning ?

Gezien je aandachtspunten, denk ik dat je toch nog te weinig van Toon af weet.
Ik noem er een paar als antwoord op je gedachtestreepjesvragen:

controle andere apparaten kan nu via slimme stekkers; philips hue bediening eind van de maand
abo is geen 4 maar 3,50.......
geen iPad, maar meer een mini Ipad; logisch ook want je overzicht op zaken is beter
diverse App voor afstandsbediening; waar je ook bent; via App op tablet (vrijwel)alle data uittelezen

Maar blijf gerust bij je Nest; ik probeer je niet over te halen, maar we zitten hier op een forum van Eneco, waar Toon onderdeel van uit maakt, dus daarom trigger ik je en andere forumleden even......

je hebt gelijk, en gaat er zeker niet om wat beter is 🙂

vooral die kosten per maand, nekken me...doe dat maar eens maal 5 jaar...
en een ipad mini aan de muur...dat vind ik niet mooi (smaken verschillen). Aan de muur moet die zo klein mogelijk zijn, de rest doe ik wel op mijn ipad,laptop of smarphone.
en wat ik mooi vind is de sensor op de NEST, als ik in de buurt kom (zeg binnen 2 meter) springt die netjes aan, na een paar seconden gaat die netjes uit...zoveel mogelijk dus niet zichtbaar.
Heeft de Toon ook een learning systeem, of is het meer een klok thermostaat ?
Ik moet wel zeggen dat ik lang op de Toon heb gewacht van Eneco (ik zit op stadsverwarming), nu gaat die eindelijk komen...een goede zaak denk ik...heeft wel erg lang geduurd toch...maar het toeval wil dat mijn oude thermostaat (zie foto hierboven) het begaf, dus ik moest nu iets nieuws kopen....kon niet meer wachten....
Hoi @chester22,

Ik vroeg me af of je een analoge of een digitale thermostaat hebt vervangen door Nest?
Ik heb ook een AGH Warmte-unit (in Terwijde) maar hoorde dat er nog een (kostbaar) onderdeel moet worden aangeschaft als je gebruik maakt van een thermostaat waar de temperatuur niet op af te lezen is (zie bijlage).
bredder wrote:

Hoi @chester22,

Ik vroeg me af of je een analoge of een digitale thermostaat hebt vervangen door Nest?
Ik heb ook een AGH Warmte-unit (in Terwijde) maar hoorde dat er nog een (kostbaar) onderdeel moet worden aangeschaft als je gebruik maakt van een thermostaat waar de temperatuur niet op af te lezen is (zie bijlage).

ik zou dat niet weten, mijn thermostaat was een 2 draads systeem aan/uit.
Op de Facebook pagina van Nest geven ze best goede reacties op vragen die je hebt. Dat in combinatie met datgene wat hier is verteld heb ik besloten de Nest aan te schaffen. Ik heb een AGH stadsverwarming installatie en een Danfoss klepregelaar.
Gisteren de Nest geïnstalleerd in combinatie met de Eneco stadsverwarming en de Danfoss AMZ 112 klep. Tot nu toe lijkt het allemaal goed te werken. In de komende dagen moet het duidelijk worden of het echt allemaal goed werkt.
het is gelukt! De monteur heeft de honeywell klep geïnstalleerd, daar kwam een kroonsteentje uit (zie schema) en daar gingen de draadjes in die naar de nest gaan. Werkt perfect.
zal binnenkort een handleiding/blog posten.

Ik hoorde wel 'geruchten' dat het beschikbaar komen van toon voor stadsverwarming slechts een zoethoudertje is. Nest oogt iig veel mooier dan toon.
Ik schrok net toch wel van mijn verbruik het afgelopen jaar, snap niet dat ik in 2014 zo veel meer verbruikt heb dan in 2013 toen ik ook al aan de hoge kant zat:

Mijn verbruik in 2014: 42 GJ
gemiddeld op mijn pc: 17 GJ
verschil: + 25 GJ (147%)

Nu zal het hebben van een tophoekappartement wel verklaren dat ik tientallen procenten meer verbruik dan anderen in hetzelfde postcodegebied (ergens in Leidsche Rijn, Utrecht) en het hebben van draaiknoppen aan mijn verwarmingselementen en geen thermostaat is ook niet best want ik vertik het om elke dag als ik ga werken (zelfs als ik een weekendje weg ga doe ik het vaak niet) alle elementen langs te lopen om ze omlaag te draaien en dus is het altijd 20 graden hier in huis.

Mijn vraag voor op dit forum is eigenlijk: kan je ook zo'n Nest thermostaat aansluiten op stadsverwarming die met draaiknoppen per element werkt en waar nog geen thermostaat is?? Juist in mijn geval is een investering van 100 euro (of zo) echt zo terugverdiend als de verwarming 's nachts tijdens het slapen en overdag tijdens het werken lager kan.
Weet iemand via wie ik een Honeywell kan laten installeren en hoeveel dit kost?
Reputatie 7
Badge +5
Bvandort wrote:

even googelen op een c.v. installateur bij je in de buurt.
die zal je dan ook zeker kunnen vertellen wat het kost.
Bvandort wrote:

Hoi Bvandort,

Is er niet een vriendelijke buurman, die dat simpele klusje voor je doet.
Iemand/een bedrijf laten komen; is voorrijkosten en dan nog 40 a 50 per uur.
Het is een werkje van een halfuurtje; thermostaat vastschroeven op de plek van de oude; batterijen plaatsen en 2 draadjes aansluiten.
Goeie dag,
Ik probeer een Nest 3. aan te sluiten op stadsverwarming van Eneco met een 24V Danfoss AMZ 112. (Den Haag).
Ik dacht dat ik de kosten voor een monteur wel kon uitsparen met mijn eigen technisch/analytisch denkvermogen.. Maar helaas... En er is toch nog maar weinig over te vinden.
Ik heb geen 'electro'-technische achtergrond, maar is er misschien iemand die me toch iets meer op weg wil helpen dan de eerdere berichten in dit topic.
Ik heb zoveel mogelijk het aansluitschema uit de handleiding gevolgd, maar ik weet niet goed hoe de 4-aderige kabel van de Danfoss en de 24V voeding moet worden aangesloten.
Alvast bedankt voor de moeite.
Gr. JP
Even kort mijn ervaringen met het aansluiten van mijn Nest 3.
Ik had me grondig verdiept in het apparaat en de werking met mijn stadsverwarmingsinstallatie. Ik dacht: "dat gaat me toch zeker wel lukken. Dan spaar ik mooi het geld uit voor de installateur".
Dat pakte iets anders uit. Het gevolg was een defecte regelklep (Danfoss), die niet meer leverbaar is. Een andere regelklep kan dan natuurlijk alleen maar als gehele set worden vervangen, incl. afsluiter etc. .. Tja, dat ging mijn pet iets te boven. Dus toch een monteur moeten bellen 😞. ...
In plaats van een besparing van zo'n 80 á 90 euro werd dat dus een kosten plaatje van €245,- bovenop de prijs van de Nest. Ai!
In mijn geval een duidelijk gevalletje van verkeerde bezuiniging. Maar wel een wijze les rijker.
Maar hij doet het in ieder geval nu! 😉
Ik was aan het googlen voor aansluiting van Nest i.c.m. stadsverwarming:

http://www.goldday.nl/diy/nest/

Aansluiten lijkt me vrij simpel. De rest is de handleiding volgen.
Ik ga voor de Nest v2. Het is bijna 100 Euro goedkoper dan de v3 en ik zie de toegevoegde waarde niet om v3 aan te schaffen.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen