Nest thermostaat in combinatie met stadsverwarming AGH warmte unit

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met het gebruik van een Nest thermostaat in samenwerking met stadsverwarming?

Tot op heden heb ik nog weinig informatie kunnen vinden, maar aangezien de thermostaat wel bij Amazon te bestellen is, zou ik hem graag in mijn woonkamer willen ophangen.

54 Reacties

Ja, volgens deze wizard kan hij zo op mijn bestaande bedrade stadsverwarmingthermostaat. Kijk, Eneco, zo doe je dat dus, na 3 jaar excuses en uitstel vwb Toon.

https://nest.com/nl/thermostat/life-with-nest-thermostat/#in-your-home
In een ander topic is al gemeld dat in het 1e kwartaal 2015 dat geregeld wordt.
Ja net zoals dat in 2012 voor 2013 werd aangekondigd en in 2013 voor 2014. Drie jaar uitstel dus.

Ik ben klaar met wachten en ga een Nest bestellen. Trouwens gratis als je switcht naar Essent.
Reputatie 5
of de Nederlandse energie maatschappij dan krijg je anna. Hoewel ik niet zeker weet of deze wel er mee overweg kan.
Ik hoef helemaal niet weg bij Eneco. Wil me alleen niet als tweederangs klant behandeld voelen omdat ik stadsverwarming heb. Heb vandaag nogmaals bevestigd gekregen dat Nest werkt met stadsverwarming, en heb mijn bestelling inmiddels geplaatst. Ziet er nog mooier uit ook dan Toon.
Reputatie 7
Badge +5
Chester22 wrote:

Ik hoef helemaal niet weg bij Eneco. Wil me alleen niet als tweederangs klant behandeld voelen omdat ik stadsverwarming heb. Heb vandaag nogmaals bevestigd gekregen dat Nest werkt met stadsverwarming, en heb mijn bestelling inmiddels geplaatst. Ziet er nog mooier uit ook dan Toon.

Tja een hoog aaibaarheidsgehalte maar weinig vergelijkbare functies als het om beheren van je temperatuur gaat. Verder aan elektra beheer doet ie nog minder. Ik zou er nog een poosje op wachten want Toon is mooier van binnen 😉
Chester22 wrote:

Smaken verschillen uiteraard, maar ik geef mijn Toon met groot gadget gehalte mooi niet op!
En ik zou die paar maanden er nog wel voor over gehad hebben.
ter info: Nest ontvangen, zelf aangesloten op de Eneco stadsverwarming. Draait als een trein, ziet er geweldig uit. Ga nu ook de rookmelders bestellen. Bedankt allemaal voor jullie mening.
Chester22 wrote:

ter info: Nest ontvangen, zelf aangesloten op de Eneco stadsverwarming. Draait als een trein, ziet er geweldig uit. Ga nu ook de rookmelders bestellen. Bedankt allemaal voor jullie mening.

Hoi Chester,

Goed om te horen!

Zet eens een paar foto's neer als je wilt en met name over de koppeling met de stadsverwarming.
Ik ben best nieuwsgierig hoe dat er uit ziet.

Helaas loopt Eneco voor die doelgroep achter, maar..............is inmiddels bekend het zit er aan te komen.
Chester22 wrote:

Hoi Chester,

Ik heb ook stadsverwarming en wil deze aansluiten. Kan je een foto sturen of uitleggen hoe ik dit moet doen?
Helaas laat Chester ons in de steek!
Hopelijk leest hij onze oproep alsnog!
Jammer. Via Feenstra vragen ze 99 euro en ik heb het idee dat het heel gemakkelijk is om zelf te doen. Ik denk dat je een 220 draad naar de homelink moet trekken en dan moet je weten welke draad uit de stadsverwarming waar in de homelink moet. De draad naar dr stadsverwarming is namelijk 24 volt.
Nee hoor jongens ik laat jullie niet in de steek, was in het buitenland voor werk.

We gaan nu eten maar daarna maar ga ik even de heatlink voor je openschroeven WJ en maak ik een foto.
Dat zou perfect zijn.
Allereerst een fotootje en de opmerking: alles voor eigen risico! Begin er niet aan als je niks van stroom enzo snapt. Haal de stroom eraf.

Dit schema komt gewoon uit de handleiding trouwens.

Er komen drie draden de heatlink binnen:

grijs links is de netkabel (bruin is 230V/fase, blauw is NUL)
Wit midden is de kabel naar de stadsverwarmingsschakelaar (bij mij een Danfoss)
Grijs rechts is de 12V kabel naar de thermostaat (optioneel, want communiceert ook draadloos).

Allereerst een verbindingsdraadje (5,5cm) getrokken van L naar 2 (230V spanning)
Daarna heb ik de netspanningskabel doorgemeten om er zeker van te zijn dat bruin ook echt de spanning was (maakt wellicht niet uit maar wel zo duidelijk).
Daarna spanningskabel aangesloten op N en L (links)
Daarna de Danfoss schakelaar aangesloten op N (blauw) en 3 (bruin)
Tenslotte de bestaande lijn naar de thermostaat (zwart) op T1 en T2 (polariteit niet belangrijk).

Stroom erop. Klaar. Op Heatlink knop drukken, die gaat dan van geel naar groen.

Zie dat je uit Utrecht komt: mocht je er niet uitkomen, mag je ook even komen kijken als je in de buurt woont van Terwijde.

Succes ermee!
WJ Utrecht wrote:

Jammer. Via Feenstra vragen ze 99 euro en ik heb het idee dat het heel gemakkelijk is om zelf te doen. Ik denk dat je een 220 draad naar de homelink moet trekken en dan moet je weten welke draad uit de stadsverwarming waar in de homelink moet. De draad naar dr stadsverwarming is namelijk 24 volt.

Nog even hierover. Bij mij heeft de stadsverwarmingsschakelaar 230V (de witte uit mijn foto). Als dit bij jou niet het geval is denk ik niet dat je mijn schema kunt gebruiken.

Weet je zeker dat-ie bij jou 24V is?
Kijk dat is klasse; m.i. Is het eea zeer eenvoudig te realiseren met deze mooie omschrijving en foto.
Reputatie 7
Badge +5
Chester22 wrote:

Allereerst een fotootje en de opmerking: alles voor eigen risico! Begin er niet aan als je niks van stroom enzo snapt. Haal de stroom eraf.

Dit schema komt gewoon uit de handleiding trouwens.

Er komen drie draden de heatlink binnen:

grijs links is de netkabel (bruin is 230V, blauw is aarde ) :@:@
Wit midden is de kabel naar de stadsverwarmingsschakelaar (bij mij een Danfoss)
Grijs rechts is de 12V kabel naar de thermostaat etc .............

Zie dat je uit Utrecht komt: mocht je er niet uitkomen, mag je ook even komen kijken als je in de buurt woont van Terwijde.

Succes ermee!

Beste Chester, goed dat je helpt en aangeeft dat alles voor eigen risico is.
Maar:
Bruin is Fase, Blauw is nul ofwel Mp en Groengeel is PE ofwel Aarde. Zo hoort dat en zo verwacht je dat als je ergens aan elektra gaat (eerst meten en dan) werken. Al het andere kleurweergave schept verwarring en gevaar. Let in het vervolg op dit soort advies! 😉
Beste Yobo, je hebt helemaal gelijk ik verander het meteen. Wist het wel, heb me verschreven. Zal het gelijk wijzigen. Bedankt.
Ik kan de link 'bewerken' even niet vinden. Excuses hiervoor.
Reputatie 7
Badge +6
@Chester22

Als je mij via een pb laat weten wat er veranderd moet worden aan je reactie dan pas ik het voor je aan.
Hoi Folkert,

Onder het plaatje staat:

"grijs links is de netkabel (bruin is 230V, blauw is aarde)"

dat moet worden

"grijs links is de netkabel (bruin is 230V/fase, blauw is NUL)"

Alvast bedankt!!
Reputatie 7
Badge +6
@chester22

Ik heb het aangepast voor je.
Ik beschik ook over stadsverwarming van Eneco in Utrecht Leidsche Rijn. Aansturing door een Honeywell VC8015, met een adapter van 24 Volt (en dus geen 220 Volt). Iemand ervaring met de installatie in dit geval ?
ppwamelink wrote:

Ik beschik ook over stadsverwarming van Eneco in Utrecht Leidsche Rijn. Aansturing door een Honeywell VC8015, met een adapter van 24 Volt (en dus geen 220 Volt). Iemand ervaring met de installatie in dit geval ?

Ik beschik ook over stadsverwarming maar dan aangestuurd door een Danfoos amz-112 24volt. Hoe zou het er dan uit moeten zien?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen