Mogelijk zijn zo'n 40.000 'slimme' gasmeters van het merk Landis en Gyr G4/G6 (4.2 generatie) onveilig. | Eneco Community

Mogelijk zijn zo'n 40.000 'slimme' gasmeters van het merk Landis en Gyr G4/G6 (4.2 generatie) onveilig.

• 28 oktober 2017
  • 35 reacties
  • 3813 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik kwam dit artikel tegen op RTL nieuws.
Vond belangrijk genoeg om het even te delen.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/tienduizenden-slimme-gasmeters-mogelijk-onveilig-ze-kunnen-lekken

35 Reacties

Reputatie 6
Badge +7
Net weer aandacht geweest in kassa .. Moet je echt even terugkijken .
Reputatie 7
Badge +9
Exact hetzelfde wat ik ook al de heletijd bedoel.

Gasmeter is niet meer te vertrouwen nu. Vervangen die handel.
Precies!
Voel je je niet veilig; dan gewoon bellen!
Artikel in AD: ( https://www.ad.nl/binnenland/40-000-slimme-gasmeters-waarschijnlijk-onveilig~ae603115/)
"Het gaat om het merk Landis en Gyr G4/G6 (4.2 generatie). In Nederland zijn er zo'n 40.000 geplaatst. Volgens Ale hebben deze meters een te kort aangesneden schroefdraad, waardoor gas kan lekken. Als de koppeling te strak wordt aangedraaid wordt het risico op lekken groter. De koppeling zou zelfs kunnen afbreken als er bijvoorbeeld een stofzuiger tegenaan valt.
Netbeheerder Stedin heeft inmiddels al zijn bijna 15.000 gasmeters met de productiefout vervangen. Zes andere netbeheerders zagen volgens Kassa daar nog geen reden toe"

Dagelijks snuffelen in de meterkast is dus niet voldoende. Ook moet er voorzichtig met de meter omgegaan worden. Niets tegen laten vallen of te hard tegen duwen lijkt mij.

Na ja. Het moet gewoon Z.S.M vervangen worden. Dit kan levensgevaarlijk worden/zijn.
Reputatie 5
Badge +6
Artikel in AD: ( https://www.ad.nl/binnenland/40-000-slimme-gasmeters-waarschijnlijk-onveilig~ae603115/)
"Het gaat om het merk Landis en Gyr G4/G6 (4.2 generatie). In Nederland zijn er zo'n 40.000 geplaatst. Volgens Ale hebben deze meters een te kort aangesneden schroefdraad, waardoor gas kan lekken. Als de koppeling te strak wordt aangedraaid wordt het risico op lekken groter. De koppeling zou zelfs kunnen afbreken als er bijvoorbeeld een stofzuiger tegenaan valt.
Netbeheerder Stedin heeft inmiddels al zijn bijna 15.000 gasmeters met de productiefout vervangen. Zes andere netbeheerders zagen volgens Kassa daar nog geen reden toe"

Dagelijks snuffelen in de meterkast is dus niet voldoende. Ook moet er voorzichtig met de meter omgegaan worden. Niets tegen laten vallen of te hard tegen duwen lijkt mij.
Reputatie 7
Badge +9
Mij pa heeft zo type uit 2011.. Die gaat maandag Cogas bellen, inzake dit verhaal. Ik zou aandringen op vervanging.

Als het al zo'n oud model is, is het waarschijnlijk een DSMR 2.2 versie. Het betreft hier alleen om een bepaalde batch van versie 4.2

Laat ik even voor eens en voor altijd duidelijk zijn.

Of het nou DSMR 2.2 of 4.2 is, het doet niet ter zaken..
Ik heb mij pa geadviseerd om aan te dringen tot vervanging, dat gaat ook gebeuren.. Genoeg connecties binnen Cogas (Coteq hoe het tegenwoordig heet.).
Dat was een tikfout van mij.
Het betreft de G350; jij valt dus qua installatie wellicht in de periode die liep van juni tot augustus 2016
Voor de zekerheid kan je altijd je Netbeheerder even bellen.
ik heb net nog gekeken. Onze is van 10 oktober van dat jaar 2016 geïnstalleerd. Ik heb al een bericht naar ze gestuurd nou afwachten!
Dat was een tikfout van mij.
Het betreft de G350; jij valt dus qua installatie wellicht in de periode die liep van juni tot augustus 2016
Voor de zekerheid kan je altijd je Netbeheerder even bellen.
Ik heb al weer wat nieuwere info.
Het betreft diegenen die vorig jaar zomer zijn geplaatst.
In het nieuws lieten ze duidelijk zien dat het schroefdraad te kort was.
En zo te zien zijn het de E350 types.

Bij ons is de gasmeter vorig jaar inderdaad geïnstalleerd. Bij ons staat alleen G350 van G6? Wij hebben nog geen brief gehad. Zou deze dan wel veilig kunnen zijn. Ik vindt de combinatie E350- G350 vaag
Reputatie 1
Badge
Mij pa heeft zo type uit 2011.. Die gaat maandag Cogas bellen, inzake dit verhaal. Ik zou aandringen op vervanging.

Als het al zo'n oud model is, is het waarschijnlijk een DSMR 2.2 versie. Het betreft hier alleen om een bepaalde batch van versie 4.2
Reputatie 7
Badge +9
Ging toch alleen om 2016 modellen?

Gaat het ook om.. Persoonlijk zal ik aandringen op vervanging, zal ze nu niet meer vertrouwen.. 😉
Reputatie 6
Badge +4
Ging toch alleen om 2016 modellen?
Reputatie 7
Badge +9
Af en toe even snuffelen in de meterkast kan hier stoppen Ton.
Bouwjaar: 2017

Kijk! Ook weer opgelost!
Badge +2
Wel een probleem gevalletje dat met zeer nare gevolgen kan aflopen.
Brand, explosie!
Lijkt mij meer een probleem gevalletje van de leverancier
Badge +2
Af en toe even snuffelen in de meterkast kan hier stoppen Ton.
Bouwjaar: 2017
Gaan de vaste netwerkkosten €167 volgend jaar misschien weer omhoog.......
Hier gelukkig een itron gasmeter. Maar wel weer een strop voor de netbeheerders
Badge +1
Ik heb contact gehad met liander zojuist en hun wisten mij te vertellen dat het gaat om de meters van juni tot augustus 2016 zie foto
Die van mij hangt er nu 3 jaar.
Dus ik ga er van uit dat ik geen brief krijg.
Badge +2
Nee toch!

We horen het wel.
Straks even naar Kassa kijken.

En dan opletten bij het schroefdraad aansluiting aan de rechterzijde.

Yes.

En Jan?
Wat vond je van het advies: af en toe even snuffelen in de meterkast?

Gaan we maar even doen Ton voordat de brief komt! 🤕
Nee toch!

We horen het wel.
Straks even naar Kassa kijken.

En dan opletten bij het schroefdraad aansluiting aan de rechterzijde.

Yes.

En Jan?
Wat vond je van het advies: af en toe even snuffelen in de meterkast?
Helaas kan je het aan de buitenkant niet zien. Het heeft te maken met het aan het eind afdraaien van het schroefdraad tijdens fabricage van deze meter.
Reputatie 6
Badge +4
*verwijderd*
Reputatie 6
Badge +4
Ook hier een 'Nee hè'. Deze is pas begin dit jaar vervangen omdat de vorige zo'n herrie maakte. Neem aan dat Stedin weet waar ze deze meters hebben geplaatst.

*edit: Lees net dat Stedin dat inderdaad weet en dat ze zelf actie ondernemen om deze meters te vervangen.

Hier een reactie van Energie Ned PDF!!

Reageer