Ken ik u? | Eneco Community

Ken ik u?

• 20 november 2018
  • 5 reacties
  • 262 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 1 reactie
Eigenlijk heb ik altijd in de veronderstelling geleefd, dat Eneco zijn klanten met respect behandelde. Maar met het hedendaagse ‘je’ en ‘jou’ lijkt me dat respect toch even verdwenen. Het lijkt me dat tot tutoyeren doorgaans kan worden overgegaan als men elkaar wat beter kent en daar wederzijdse toestemming voor is gegeven.

Ongetwijfeld zijn er mensen die er geen moeite mee hebben, maar om de zakelijke afstand tussen Eneco en mij te bewaren vind ik het belangrijk met ‘u’ aangesproken te worden. Net zoals dit gebeurt in welke willekeurige supermarkt. Het is nog altijd het persoonlijke voornaamwoord bij uitstek om respect te tonen aan welke gesprekspartner dan ook.

Er wordt in onze ‘alles-moet-kunnen’ maatschappij met alle groepen rekening gehouden, hoe minimaal ze ook zijn. Mijn verzoek om rekening te houden met uw klanten en de ‘u’ vorm consequent te hanteren als uiting van respect, betreft een bijzonder grote groep. Wanneer u mij met 'je' aanspreekt, voel ik mij ongemakkelijk. Moet ik dan ook jijen en jouen? Dat wil ik niet: ik ken u immers niet.
Op het moment dat ik met mensen uit uw bedrijf het glas hef in een café zal ik ze toestaan mij te tutoyeren. Tot die tijd wordt dit niet gewaardeerd.

5 Reacties

Reputatie 7
Badge +9
Persoonlijk gaat dit alles mijn te ver.. Niet denken dat Eneco voor 1 gebruiker hun automatische script gaan aanpassen, dit gaat waarschijnlijk zou bljven, anders ga ik klagen dat ik getutoyeerd wil worden!
Waarom kon dat vroeger wel en nu ineens niet meer?
In een email schrijven ze 'je' en in het attachment is het weer 'u'.
Het woordje 'u' kan dus wél.

Met het woordje 'u' zit je nooit fout.
Dat is mijn mening.
Reputatie 5
Badge +3
Beste @enw69,

Bedankt voor uw feedback. Ik kan me voorstellen dat tutoyeren u tegen de borst stuit waar u voor langere tijd anders gewend bent.

Graag benadruk ik dat dit wat ons betreft geen zaak in mate van respect is maar slechts een verandering in de aanspreekvorm. Daarbij blijkt ook uit uw afbeelding als voorbeeld, dat dit wellicht nog niet helemaal een uitgemaakte zaak is. Een mening als die van u speelt daarbij zeker een rol.

Zoals steeds meer gebruikelijk in openbare communicatie zult u in onze geautomatiseerde berichten eerder vaker dan niet, het gebruik van je/jij tegenkomen. Los van de waardering van u als klant, dat doen we zeer!

Weet ook dat we tijdens persoonlijke contactmomenten als deze, natuurlijk graag uw eigen voorkeur hanteren. 😉
En jouw mening mag je gerust hier uiten. Je punt is duidelijk!😉
Daar is dit forum ook voor.
En sterker nog: "dat wordt altijd door Eneco enorm gewaardeerd".

En waarom vroeger wel (en dat is uiteraard mijn mening)?, omdat de communicatie tegenwoordig wat meer losser is.
Alleen is idd Eneco niet consequent met het gebruikte taalgebruik.
Wie weet zet jouw topic Eneco wel aan het denken; we wachten gewoon even af, toch?
Tja je kan het niet iedereen naar de zin maken. ?

Het “je en jou’en” heeft denk ik niets met respect e.d. te maken, maar meer met het tegenwoordig wat meer losjes met elkaar omgaan. Dat geldt zeker in het zakelijk met elkaar omgaan.
Uiteraard wordt elke klant door Eneco erg gewaardeerd en uit de getoonde voorbeelden toont Eneco m.i. in ieder geval geen dis-respect?

Reageer