Kabel zonnepanelen wegwerken | Eneco Community
vraag

Kabel zonnepanelen wegwerken

• 10 augustus 2018
  • 73 reacties
  • 3944 Bekeken

Toon eerste bericht

73 Reacties

Blijkbaar had jij meer informatie dat @picardo 25A smeltzekeringen heeft 😌
Als ik op de foto kijk van zijn huis, dan vermoed ik dat een huis uit de jaren 70 is en heel waarschijnlijk zitten smeltpatronen in de hoofdzekering kastje, als het in de loop der tijd nog niet aangepast is door de netbeheerder, ook het meest aannemelijk.
Hoi @Berny
Slimme conclusie van jou Pedro!
Als ik het vergelijk denk ik zelfs dat het bj iets eerder is.......
Reputatie 5
Badge
Daar past natuurlijk dit mooie tegeltje bij :-)

Zonder gekheid. Ik heb genoeg jaren 70 woningen gezien met een vernieuwde aansluiting. Sterker nog, hij heeft 3 fasen en in die tijd werden woningen nog niet echt op 3 fasen aangesloten. Dus het kan zomaar zijn dat bij het wijzigen naar 3 fasen de netbeheerder gewoon automaten heeft geplaatst. Alleen @picardo kan de uitsluitsel geven.
Reputatie 6
Badge +7
Roffel Roffel....

Van 1 naar 3 fase ombouwen is het makkelijk, en meestal is dezelfde capaciteitstarief 1x35A of 3x25, dat kan je altijd aanvragen indienen de groepenkast daarop aangepast wordt. Kwestie van vanaf de zekeringhouder naar de Kwh meter en groepenkast 2 fase erbij bedraden en 2 zekeringen erin draaien. Zekeringhouders van de hoofdaansluiting vervangen door vermogenschakelaars is een andere koek, omdat ergens in de wijk de voedende kabel van de woning spanningsloos gemaakt moet worden (Als je volgens de veiligheidsnormen werkt). En daar zijn ook weer kosten aan verbonden.🤑

Ik vind jouw tegel ook wel mooi passen bij de verspillingschecker trouwens.😂
Mooi bij/omgebouwd @picardo👍🏼
Hoeveel A staat op de 3 hoofdschakelaars na de zekeringen?
Reputatie 5
Badge
Drie mooie C25 eaton-holec installatieautomaten 😃 Dus een B-kar 20A had prima gekunt en het hele zonnepanelen systeem dus op 1 fase. Maar dat is achteraf. Ik vind het wel mooi zo hoor! 😍 Allemaal net even wat duurder dan nodig maar op de grote hoop van wat zo'n installatie kost zijn dat uiteindelijk ook maar marges en verlengt het terugverdienen hooguit met een paar maandjes.

Nu nog die ZonopToon er in en klaar. 👍
Reputatie 7
Badge +9
Totaal offtopic..

Wat mooie slimme meter heb je er hangen @picardo. Is zelfs de uitvoering met mogelijkheid tot uitlezing van slimme watermeters. 🙂
Reputatie 6
Badge +7

25
Reputatie 5
Badge

25

Wat ik al zei dus :-)
Die 3 "hoofdschakelaars" zijn dus C25 installatieautomaten (en geen hoofdschakelaars) en dus de zekeringen. Wat Berny dus bedoeld met z'n vraag '3 hoofdschakelaars na de zekering' is mij wat onduidelijk maar ik vermoed dat ie inderdaad deze C25 automaten bedoeld (deze jongens,http://bb.2ba.nl//Att/8712423001435/master/PPI/b237709d-1229-4157-b73c-03384cefb6f9.jpg maar dan de C variant)
Reputatie 6
Badge +7
De 3 hoofd schakelaars per 4 groepen en de hoofdschakelaar na de installatie schakelaars die zijn op 40A afgezekerd ik denk dat @Berny dat bedoelde .
Reputatie 5
Badge
De 3 hoofd schakelaars per 4 groepen en de hoofdschakelaar na de installatie schakelaars die zijn op 40A afgezekerd ik denk dat @Berny dat bedoelde .

Nee dat zijn aardlekautomaten en geen hoofdschakelaars. Er is maar een hoofdschakelaar en dat is waar 'hoofdschakelaar' bij staat 😄

En die zijn niet 40A afgezekerd.. die 40A staat voor maximale belasting.
Sorry, ik heb de verkeerde word gebruikt. Dat zijn inderdaad 3 automaten na de zekeringen. De hoofdschakelaar zit boven de meter rechts en links 3 aardlekschakelaars. Die hebben eigenlijk geen selectiviteit functie behalve het gemakkelijk te maken om werkzaamheden aan de meter te verrichten of aan de groepenkast zelf zonder dat de zegel geopend moet worden. Dat is nogsteeds installatie van de netbeheerder.
Reputatie 5
Badge
@Berny jij denkt dat onder de C25 automaten er nog een (verborgen) smeltzekering zit? Dat lijkt mij echt niet hoor. Ten eerste overbodig (de automaten zekeren al af) en ten tweede lijkt me daar ook geen ruimte meer te zitten. Ik heb nog nooit een woning gezien met automaten aan de kant van de netbeheerder en dan ook nog een (of drie) smeltzekering(en).

Sinds ongeveer het jaar 2000 plaatsen de meeste netbeheerders in nieuwbouw en verbouwingen gewoon installatieautomaten en geen smeltzekeringen meer. En zeker niet dubbel op 🙂 Er hoeft dus ook geen zegel meer verbroken te worden om aan de netbeheerders kant te schakelen cq een zekering te herstellen wat het doel hiervan is. De zegels zijn er alleen voor om oneigenlijk gebruik van stroom tegen te gaan.
Ik dacht aan de onderkant een verhoogde deksel van een zekeringskast gezien te hebben, misschien heb ik het mis. Het is inderdaad overbodig als het dubbelop zit, maar wel handig zo.
Boven zijn ook inderdaad 3 aardlekautomaten als ik het beter bekijk, en automaten achter aardlekautomaten is ook niet helemaal ok, wel automaten achter aardlekschakelaars. Aandachtspuntje.😉
Reputatie 6
Badge +7

Dat begrijp ik!
Je weet de meeste simpele methode: nu een meerjarig contract afsluiten en dan onderhandelen over Zon op Toon®️.

Of je breekt je huidige contract open of je wacht nog 1 maand ivm de 3 maands termijn en het is geregeld.
Suc6 met de onderhandeling!??

Het word dus een maandje wachten ...

Dat begrijp ik!
Je weet de meeste simpele methode: nu een meerjarig contract afsluiten en dan onderhandelen over Zon op Toon®️.

Of je breekt je huidige contract open of je wacht nog 1 maand ivm de 3 maands termijn en het is geregeld.
Suc6 met de onderhandeling!??

Het word dus een maandje wachten ...

Nou daar is toch prima over heen te komen!
Je hebt het nu al perfect voor elkaar en straks rond je het af met een mooie (gratis) Toon2.
Reputatie 5
Badge

Boven zijn ook inderdaad 3 aardlekautomaten als ik het beter bekijk, en automaten achter aardlekautomaten is ook niet helemaal ok, wel automaten achter aardlekschakelaars. Aandachtspuntje.😉

Sorry Berny maar kijk nog eens beter 🙂 Dit zijn aardlekschakelaars. Een eaton aardlekautomaat ziet er anders uit. Laat je je niet verleiden door de 40A markering op de aardlekschakelaar. Dat heeft niks met zekering te maken maar met gewoon maximale belasting.

Resume. De kast is prima en exact volgens de NEN1010 richtlijnen. Een 1 fase 20A groep voor de zonnepanelen had prima gekunt ipv de 3 fase in dit geval maar dat is achteraf en Picardo gaf al aan dat hij gewoon de verdeling over de fases leuk vindt ook al maakt dat voor de saldering niks uit.
Reputatie 6
Badge +7
Dit vind ik toch een leuke en interessante discussie geworden .. Weer het 1 en ander bijgeleerd ….

De titel mag ondertussen wel aangepast worden in " Algemene zonnepanelen praatgroep " 😁
Hoi @picardo
Los van je abo over 1 maand zou je wel vast Zon op Toon®️ kunnen aanvragen.
Als je Toon2 dan krijgt begin je mooi met een nieuwe schone Toon met meteen een werkende Zon op Toon®️.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi @picardo
Los van je abo over 1 maand zou je wel vast Zon op Toon®️ kunnen aanvragen.
Als je Toon2 dan krijgt begin je mooi met een nieuwe schone Toon met meteen een werkende Zon op Toon®️.

Ik wilde proberen alles in 1 pakket gelijk tijdig te laten installeren … Hopend verpakt in een extra mooie deal …
Is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar of dat lukt?
In feite maakt Eneco gebruik van 2 soorten monteurs; 1 speciaal opgeleid voor Zon op Toon®️; bij jou iets lastiger ivm 3fase; en de Toon®️ monteur.
Maar je hebt gelijk, vragen staat vrij!
@Commandeur, gezien. Ze zijn wel een oudere ALS type van Eaton. Tegenwoordig hebben ze allemaal een ronde gele test knopje. ALS's links en ALA's rechts.

Reageer