Kabel zonnepanelen wegwerken | Eneco Community
vraag

Kabel zonnepanelen wegwerken

• 10 augustus 2018
  • 73 reacties
  • 3949 Bekeken

Reputatie 6
Badge +7
Ik ben zelf de kabel aan het wegwerken voor me aan te leggen zonnepanelen .
Nu had ik even een vraag … Is het veilig om een stuk kabel zonder buis tussen het plafon te schuiven ? Het gaat om een 5 x 2,5 mm2 ymvk kabel Het is onmogelijk om er een buis te bevestigen . Maar ik kan wel net de kabel over een lengte van 3 meter naar de andere kant van de gang schuiven ..

AAaah Typefout in de titel ..

73 Reacties

Is volkomen veilig!
Gewoon doen.

Komt nog bij dat de “Y” uitvoering veel beter is ivm de brandveiligheid.
Goede soort dus gekozen.
Reputatie 6
Badge +7
Is volkomen veilig!
Gewoon doen.

Komt nog bij dat de “Y” uitvoering veel beter is ivm de brandveiligheid.
Goede soort dus gekozen.

De Y uitvoering wist ik .. Maar wil eigenlijk altijd zelf netjes in de buis hebben , maar in dit geval en dat echt onmogelijk .. Vandaar mijn vraag …

Bedankt voor de bevestiging . Kon het zo gauw niet op google vinden ..
Lees dit ook nog maar even door:

https://grondkabels.nl/blog/producten/het-verschil-tussen-xmvk-ymvk-kabel/

Deze Y-uitvoering is voor bijna alles te gebruiken; alleen als je in de kabel in de grond gaat stoppen dient het de *.as uitvoering te zijn ivm het aardscherm.
Reputatie 6
Badge +3
... Is het veilig om een stuk kabel zonder buis tussen het plafon te schuiven ? Het gaat om een 5 x 2,5 mm2 ymvk kabel Het is onmogelijk om er een buis te bevestigen . Maar ik kan wel net de kabel over een lengte van 3 meter naar de andere kant van de gang schuiven.
Als-ie maar deugdeiljk bevestigd is. zie NEN1010. Los liggend is m.i. niet deugdelijk bevestigd, tenzij die in een kabelgoot ligt ...

AAaah Typefout in de titel ..
Niks om je druk over te maken, in de rest van je tekst staan er nog wel meer.
Reputatie 6
Badge +7
... Is het veilig om een stuk kabel zonder buis tussen het plafon te schuiven ? Het gaat om een 5 x 2,5 mm2 ymvk kabel Het is onmogelijk om er een buis te bevestigen . Maar ik kan wel net de kabel over een lengte van 3 meter naar de andere kant van de gang schuiven.
Als-ie maar deugdeiljk bevestigd is. zie NEN1010. Los liggend is m.i. niet deugdelijk bevestigd, tenzij die in een kabelgoot ligt ...

Hij ligt gewoon los .. Zoals ik al zei is het onmogelijk om de kabel vast te maken op dat stuk .
Reputatie 7
Badge +6
@Picardo

Ik heb je titel aangepast.

@Firechief

Inderdaad niks om je druk over te maken, iedereen begrijpt wat @Picardo bedoeld.

@Allen

Laten we vooral on topic blijven, spelling is uiteraard een interessant onderwerp, en ook wij maken wel eens een fout en wijzen er elkaar zoveel mogelijk op. Mochten jullie het noodzakelijk vinden om een topic hierover te openen, dan wil ik jullie vragen een aprt topic hierover te openen in de huiskamer.
Reputatie 5
Badge

Laten we vooral on topic blijven, spelling is uiteraard een interessant onderwerp, en ook wij maken wel eens een fout en wijzen er elkaar zoveel mogelijk op. Mochten jullie het noodzakelijk vinden om een topic hierover te openen, dan wil ik jullie vragen een aprt topic hierover te openen in de huiskamer.

Graag on topic blijven Folkert 🙂 Ik zag niks verkeerd totdat ik jouw post zag en daardoor alles nog een keer doornam om te zien wie of waar er iemand niet on topic zat.

Y-kabel is prima. In dit geval zou zelfs X-kabel kunnen. Maar gezien je hem niet om de 40 centimer kan vast nagelen is Y-kabel wel verstandig. Of het helemaal NEN1010 is, nee.. dat niet. Maar niemand die zich daar ooit druk over maakt in dit geval. Enige reden om vast te nagelen is vanwege struikelen en hierdoor beschadigen van de kabel. In jouw geval onmogelijk.

Brandverzekeringen eisen wel dat je deugdelijk monteerd en volgens NEN1010 maar ook dit is uit te leggen mocht er ooit brand uitbreken en oorzaak bij je electriciteit te wijzen valt. Als je uberhaupt brand zou krijgen hierdoor...
Reputatie 7
Badge +6
@Commandeur

Ik wil absoluut geen discussie aangaan @Commandeur en je hebt gelijk dat er niemand off topic is gegaan, ik heb ook niemand daarop aangesproken. Ik zag alleen een risico, dat dit topic een andere weg zou gaan waarvoor dit topic bedoeld is. Daar kun je het mee eens zijn of niet, en misschien heb jij een betere manier waarop ik dit kan verwoorden, want ik breng er met mijn reactie in ieder geval een forumgebruiker mee in de war 😳 zie ik nu. Maar doe dit via een privébericht of rapporteer de reactie.
3 fase omvormer? Wat is de kabel lengte aan de AC kant?
Reputatie 6
Badge +7
3 fase omvormer? Wat is de kabel lengte aan de AC kant?

Yep. De lengte zal rond de 10 meter zijn.
Goed bezig @picardo👍🏼
Reputatie 6
Badge +7
Zo vandaag mijn zonnepanelen geïnstalleerd !!!

Reputatie 7
Badge +9

Ziet er erg strak uit, maar voor Zon op Toon word ben ik bang een duur grapje. Wat ik laatst zag in mij contract is het tot 12 zonnepanelen 99eur, daarboven is het 199eur.

Dit bedoelde ik:

Reputatie 6
Badge +3
Ligt er mooi bij. Geen schaduw 's morgens van die schoorsteen?

En de inverter is drie-fasig, wordt dus inderdaad de dure variant.

Dat ziet er strak uit hoor! En bijna het gehele dak benut. ??
Goed dat je ook een 3fase systeem hebt vanaf de inverter zelfs; top geregeld.

En nu gaan monitoren en kijken hoe het “terugverdienen” verloopt. Zeker van belang bij de (vermoedelijke) toekomstige teruglever subsidie in 2020.
Reputatie 6
Badge +7
Ligt er mooi bij. Geen schaduw 's morgens van die schoorsteen?

En de inverter is drie-fasig, wordt dus inderdaad de dure variant.

Nee de zon staat aan de andere kant .... Alleen van dat pijpje een klein beetje die links onder zit ..

En alles is 3 fase ….💪🏼
Ja dat laatste had je idd eerder gemeld.
Goed over nagedacht!
Reputatie 6
Badge +7
En hier de omvormer..

Reputatie 6
Badge +3

Nee de zon staat aan de andere kant .... Alleen van dat pijpje een klein beetje die links onder zit ..

Voor nu wel, maar morgenvroeg komt de zon aan de andere kant op.
Reputatie 6
Badge +7

Voor nu wel, maar morgenvroeg komt de zon aan de andere kant op.

Nee de zon schuift links over mijn dak . Komt voor op en achter onder …
Hij blijft links ..
En hier de omvormer..

Ziet er ook strak uit.
Ik begrijp dat je via de lan je inverter uitleest?
Reputatie 6
Badge +7
Inderdaad @Brandje De inverter is via een TP link op Lan aangesloten ….
Minst storing gevoelig op zolder ..

De TP link moest alleen op dezelfde fase geplugd worden als bij de router beneden anders werkt het niet …
De inverter is via een TP link op Lan aangesloten ….
Minst storing gevoelig op zolder ..

Een perfecte methode!
Bij mij zit de WiFi module ingebouwd in de inverter en gelukkig op 2.4 GHz geen storingen van zolder naar meterkast.

Ook de aanleg inverter en alles erom heen ziet er super netjes uit.
En @picardo je moet er wel rekening mee houden dat je van de (ik neem aan) Devolo z’n wdc geen stroom afneemt.
Beïnvloed Zon op Toon®️ anders, toch.....
Reputatie 6
Badge +7

Ziet er erg strak uit, maar voor Zon op Toon word ben ik bang een duur grapje. Wat ik laatst zag in mij contract is het tot 12 zonnepanelen 99eur, daarboven is het 199eur.

Dit bedoelde ik:

Daar is al vaker over gesproken inderdaad . En zoals ook al vaker gezegd het heeft niets met het aantal panelen te maken .. Maar of je een 1 of 3 fase omvormer hebt …

Reageer