ITV van KPN | Eneco Community

ITV van KPN

• 20 november 2013
  • 96 reacties
  • 5005 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
  • Top poster (level 15)
  • 3865 reacties
@ Brandje,

hoi Ton,
gaan we hier maar ff verder wat betreft Interactieve TV van KPN

Volgens de reclame folders die ik al een aantal maanden op mijn adres ontvang van KPN.
kan interactieve tv op mijn postcode geleverd worden.
en volgens de ontvangen mails van KPN, en de bevestigings brief 40 mb.
( kan iets minder zijn)
dus daar ga ik dan maar vanuit.:)

wat het modem betreft wacht ik het maar af , 
jammer dat  de TD er ook niets van kon zeggen.
ik denk zomaar dat ze ergens stapels dozen hebben staan , niet wetende wat er in zit wat modem betreft.

ik laat het verloop hier wel weten.
de activatie datum is 9 december de doos zou ik ruim voor deze datum binnen krijgen.

mvg,
jan

96 Reacties

Hoi Jan,

Voorlopig goed nieuws. Ik hoop dat jouw lijntje naar de centrale inderdaad 40 mb aan zou kunnen?
Hebben we het over de simpele rode en blauwe koperdraadjes of worden er 2 lijnen gebundeld? Want dat kan uiteraard ook.
Woon je dichtbij een centrale? Werkt ook in je voordeel.
Ja dat met die stapel dozen dat klopt denk ik, was ook zo bij Ziggo, waar ik zo kwaad over was; je kon niets eens aangeven welk welk van de 2 modem's je wilde hebben.

Nou Jan handig zo'n een nieuw topic, misschien dat er nog een ander forumlid aanhaakt met KPN Interactief TV.
We zitten in de huiskamer; dus we kunnen een partij weg kletsen!
Reputatie 7
Badge +7
hoi Ton,
ik heb nu 8 mb wat uitmond in 6 a 7 mb download en minder dan 1 mb upload.
als ik ze ( KPN)  moet geloven moet rond de 40 mb kunnen.
ik verw8 / hoop zelf rond de 25-30 mb.
de afstand tot de centrale is minder dan 500 meter.

en op de gewone koper draadjes Ton, 

dus maar ff afw8.
Hoi Jan,

Die 500 meter kon wel eens in je voordeel werken. 
Dat is een perfect uitgangspunt. 
En kennelijk is jullie centrale geupgraded!
Nu het pakketje even afwachten dus!
Reputatie 1
Badge +1
hoi Ton,
ik heb nu 8 mb wat uitmond in 6 a 7 mb download en minder dan 1 mb upload.
als ik ze ( KPN) moet geloven moet rond de 40 mb kunnen.
ik verw8 / hoop zelf rond de 25-30 mb.
de afstand tot de centrale is minder dan 500 meter.

en op de gewone koper draadjes Ton,

dus maar ff afw8.

Ik heb meer dan eens gezien dat klanten word beloofd dat ze 30/40  kunnen krijgen maar in praktijk niet boven de 10 uitkomen. Het ligt aan de kwaliteit van het koperdraad en nog belangrijker, de afstand tot de wijkcentrale. Als deze verder weg is dan 500 meter kan je 30mb al vergeten, is het boven de 1000 meter dan mag je de handen dichtknijpen met 10mb. Wat ze eventueel kunnen doen is channel bounding, dat koppelen ze twee aderparen aan elkaar en dan kunnen ze 10 keer twee doen, maar als alle aderparen al bezet zijn dan is dat ook al geen optie meer. Kortom, laat u goed inlichten of het ECHT haalbaar is!

Wat betreft i-tv van kpn ben ik wel lovend. IK was beta starter toen i-tv nog "mine" hete, wat...een...drama! was maar goed dat er niet voor betaald hoefde te worden want ging nergens over. Vastlopers 5 keer per dag, boxen die vastliepen afijn veel ellende.

Die kinderschoenen zijn ze wel voorbij, maar hd kwaliteit...Euh, je mag het niet gaan vergelijken met ziggo, kpn gebruikt voor zijn hd kanalen mpeg2 en dat is bedroefend laag. Veel artifect, veel lags en absoluut verre van hd kwaliteit. Grote voordeel is het online opslaan van opgenomen programma's, dus geen gebruik meer van en harde schijf!.

Gr Marcel.
Reputatie 7
Badge +7
Ik heb meer dan eens gezien dat klanten word beloofd dat ze 30/40  kunnen krijgen maar in praktijk niet boven de 10 uitkomen. Het ligt aan de kwaliteit van het koperdraad en nog belangrijker, de afstand tot de wijkcentrale. Als deze verder weg is dan 500 meter kan je 30mb al vergeten, is het boven de 1000 meter dan mag je de handen dichtknijpen met 10mb. Wat ze eventueel kunnen doen is channel bounding, dat koppelen ze twee aderparen aan elkaar en dan kunnen ze 10 keer twee doen, maar als alle aderparen al bezet zijn dan is dat ook al geen optie meer. Kortom, laat u goed inlichten of het ECHT haalbaar is!

Wat betreft i-tv van kpn ben ik wel lovend. IK was beta starter toen i-tv nog "mine" hete, wat...een...drama! was maar goed dat er niet voor betaald hoefde te worden want ging nergens over. Vastlopers 5 keer per dag, boxen die vastliepen afijn veel ellende.

Die kinderschoenen zijn ze wel voorbij, maar hd kwaliteit...Euh, je mag het niet gaan vergelijken met ziggo, kpn gebruikt voor zijn hd kanalen mpeg2 en dat is bedroefend laag. Veel artifect, veel lags en absoluut verre van hd kwaliteit. Grote voordeel is het online opslaan van opgenomen programma's, dus geen gebruik meer van en harde schijf!.

Gr Marcel.

hoi Marcel,
bedankt voor je info.
ik ben ook benieuwd welke snelheid dat er uit komt rollen straks.
ik krijg bij het abbo een jaar gratis itv er bij , en dan ben ik gemiddeld niet duurder uit dan nu.
met mn 8 mb internet en telefoon bel avond/weekend vrij.
trek ik het opgezegde canaal digitaal basis schotel abbo er af ben ik een euro of 5 goedkoper uit:D
de HD beeld kwaliteit neem ik nog ff voor lief mijn plasma tv is ook geen HD.
dus ik test het eens een jaartje.
en bevalt het niet dan kan ik altijd nog over naar upc op de kabel.
meer smaken hebben we hier niet .

mvg,
jan
Om die 40 Mbit/s te realiseren gebruikt KPN een nieuwe technologie, namelijk VDSL2 omdat dat nodig is om Triple Play (telefonie, internet en tv) te kunnen aanbieden.
Ook kan er over VDSL2 aanzienlijk meer data worden verstuurd dan over ADSL(2).
ADSL gebruikt frequenties tot 1 Mhz, maar VDSL2 frequenties tot 30 Mhz.
Wel heeft VDSL2 een sneller verval, afnemende snelheid bij toenemende afstand, maar daarom wordt voor VDSL2 naast wijkcentrales ook gebruik gemaakt van wijkkasten die dichter bij de woningen zijn geplaatst en ook met glasvezel zijn aangesloten (Fiber to the curb). Er is dan alleen nog koper tussen de aansluiting in huis naar de wijkkast.
Dat bij elkaar zorgt voor een snellere en stabielere verbinding.
Heb net even een test gedaan met als resultaat 43.50 Mbps download en 4.8 Mbps upload.
Geef toe, dat is wel heel erg gunstig, maar goed mogelijk. Mijn ondergrens lag na metingen van enige tijd terug op 32 Mbps.
Reputatie 1
Badge +1
Om die 40 Mbit/s te realiseren gebruikt KPN een nieuwe technologie, namelijk VDSL2 omdat dat nodig is om Triple Play (telefonie, internet en tv) te kunnen aanbieden.
Ook kan er over VDSL2 aanzienlijk meer data worden verstuurd dan over ADSL(2).
ADSL gebruikt frequenties tot 1 Mhz, maar VDSL2 frequenties tot 30 Mhz.
Wel heeft VDSL2 een sneller verval, afnemende snelheid bij toenemende afstand, maar daarom wordt voor VDSL2 naast wijkcentrales ook gebruik gemaakt van wijkkasten die dichter bij de woningen zijn geplaatst en ook met glasvezel zijn aangesloten (Fiber to the curb). Er is dan alleen nog koper tussen de aansluiting in huis naar de wijkkast.
Dat bij elkaar zorgt voor een snellere en stabielere verbinding.
Heb net even een test gedaan met als resultaat 43.50 Mbps download en 4.8 Mbps upload.
Geef toe, dat is wel heel erg gunstig, maar goed mogelijk. Mijn ondergrens lag na metingen van enige tijd terug op 32 Mbps.

Ik zie toch nog vaak dat er tripple word aangeboden over adsl2, men word dan voor teveel geld afgescheept met en karige 8mb en tv over mpeg2 met veel interfacts. Probleem is dat de glasvezel uitrol erg traag verloopt omdat men vaak niet wl voorinschrijven voor aanleg in de wijk. vdsl2 vind ik meer en vereldelde channel bounding en daarbij is vdsl2 ook weer niet overal beschikbaar. Neem als voorbeeld city plaza nieuwegein waar de wijkkasten op glas lopen maar de panden die onderhand naast de kast liggen amper 20mb kunnen halen terwijl de klanten 40+ werd beloofd.

Je kan beter zeggen dat in uitzonderlijke gevallen 30+ word gehaald en in meerderheid de klant blij mag zijn met 10mb. Conclussie, kpn zal zolang glas niet landelijk is het nooit kunnen winnen van upc of ziggo, als eenmaal glas overal en feit is zal dat precies andersom gaan worden.

Wij zitten op 989 meter van de wijkast die loopt op vdsl2, toch is hier max 10mb te realiseren, zet ik dat af tegen de prijs (35 euro) dan is dat erg veel voor erig weinig tegenover ziggo met alleen al basis met 20mb en voor 42 euro.
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Jan,

Ja, ook ik heb iTV.

Maak je niet te druk over het V8 modem, pas eventueel de eco functie toe zoals omschreven door Folkert, er zal echt wel een update voor het modem komen.
Voor de rest is het gewoon een goed modem. Laat je dus niet gek maken.

Voor wat betreft de beeldkwaliteit, zowel de Standaard- als de HD-kwaliteit is niets mis mee, en doet niets onder voor Ziggo of UPC.
Dus jammer dat je geen HD tv hebt, is echt de moeite waard.

Als je inderdaad 500mtr van de wijkCENTRALE afzit, dus niet de wijkkast, dan zal je dicht tegen de maximale snelheid aanzitten.
Bij VDSL is de eigenlijke grens huisaansluiting/wijkcentrale (of /wijkkast, mits tussen de wijkcentralen/wijkkast glasvezel ligt) ongeveer 1500mtr (dan is het ongeveer halve snelheid), hierna gaat de snelheid snel omlaag (vergelijkend met adsl).
Je kan je werkelijke afstand tot de centrale zien bij de postcodecheck vanBBned
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Ton,

Momentel is het mogelijk om  via VDSL 40/4 over één aderpaar te sturen, bij pair-bonding kan dit oplopen tot max. 80/8 (signaal over twee aderparen).
Inmiddels zijn ze volgens dit bericht bezig met vectoring, wat de snelheid ophoogd tot max. 80/8 over één aderpaar.
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Marcel1970,

Zo te lezen heb je iTV. En ja, Mine is niet te vergelijken met de stb's die nu worden gebruikt.
Als je problemen hebt met HD is dat niet normaal.
Welke internetsnelheid heb je in werkelijkheid?
Ik weet niet welk type stb je nu hebt?
Hoe is deze naar het modem aangesloten?
Hoi Ton,

Momentel is het mogelijk om  via VDSL 40/4 over één aderpaar te sturen, bij pair-bonding kan dit oplopen tot max. 80/8 (signaal over twee aderparen).
Inmiddels zijn ze volgens dit bericht bezig met vectoring, wat de snelheid ophoogd tot max. 80/8 over één aderpaar.

Hoi Willem,

De term VDSL(2) is nu gevallen, mijn centrale is helaas niet geupgrated en ik ben dus bij de maximale schamele 8 mb blijven steken.
Ooit na vele klachten is de snelheid opgeschroefd naar 7998; dus net geen 8 mb; maar ivm met de ruis en stabiliteit werd dat weer snel minder en bleef ik meestal bij 6.6 steken.
Dat was ik zo zat dat ik naar Ziggo ben gegaan en geniet nu van een 60 mb; heerlijk.

Of de centrale bij Jan wel geupgrated is weet ik niet, maar dat is wel te hopen.
Dan zou het over de 2 koperdraadjes dus moeten lukken.
Ik ben nieuwsgierig
Reputatie 3
Badge +1
Ja Ton, soms houdt het inderdaad op en zoek je wat anders, begrijpelijk besluit.
Ondanks dat ze in hoog tempo aanpassen is het in sommige gebieden nog niet helemaal klaar en blijft de afstand tot de centrale een grote rol spelen.
Met de neiuwe technieken kom je op koper tegenwoordig toch steeds verder, en uiteindelijk zal glasvezel het koper grotendeels vervangen.
En daarbij Ton, als we allemaal dezelfde proveder hebben word het een saaie boel.
Hoi Willem,

Toen onze wijk nieuw werd gebouwd kwamen er meteen drukknoppen op het toestel; later ISDN2 en internet enz, maar daar bleef het bij.
Kennelijk heeft KPN besloten onze contrale niet verder te upgraden; wellicht glasvezel, maar ook daar hoor je niets meer van in onze wijk.
Zo spelen ze Ziggo wel in de kaart.
En het laatste wat bij onze wijk tegenzit is de afstand tot de centrale gemiddeld 2,4 km!!!

Om het jaar ging ik wel kijken met de postcodecheck op  er meer Mb en bv iTV geleverd kon worden, nou mooi niet dus.

Dus daarom hebben wij KPN volledig afgeschreven!
Reputatie 1
Badge +1
Hallo Marcel1970,

Zo te lezen heb je iTV. En ja, Mine is niet te vergelijken met de stb's die nu worden gebruikt.
Als je problemen hebt met HD is dat niet normaal.
Welke internetsnelheid heb je in werkelijkheid?
Ik weet niet welk type stb je nu hebt?
Hoe is deze naar het modem aangesloten?

Ik heb geen kpn, ik zit bij ziggo ;)

Ik heb wel bij diverse mensen kpn aangelegd, ook bij mensen die ziggo er tijdelijk nog naast hadden liggen. Als ik de beeldkwaliteit van ziggo (op een 1080p welteverstaan) zie ik toch echt duidelijk verschil tussen kpn en ziggo. Dit is ook vrij logisch omdat ziggo (nog) veel meer bandbreedte tot zijn beschikking heeft dan kpn over koper.
 Dat is ook de reden geweest voor kpn om op mpeg2 te stappen omdat dit minder mb's eet dan mpeg4. Ik heb nog kpn gehad over mpeg4 en toen was het goed te doen.

Let wel, voor de leek zal het verschil net snel zichtbaar zijn, als je er bovenop zit en je switcht tussen ziggo en kpn zie je tot echt het verschil.
Reputatie 7
Badge +7
🆒 @ Brandje en @ allen.

zo zie je maar wat een forum stukje teweeg brengt.
ik ben heel blij met jullie bijdragen.
leer hier wel het een en ander van voor dat ik werkelijk  ITV van KPN geleverd krijg.
duurd nog ff tot 9 december.

de centrale is hier waarschijnlijk wel aangepast  , zijn ze continu in aan,t werk :rolleyes:
of de wijkkast is aangepast weet ik niet , ben al een beetje aan,t rond kijken of ik hem zie staan.
zou leuk zijn als je op internet niet alleen de centrales kan vinden op een kaart , maar ook de wijkkasten.

ik kan hier zelfs nog kiezen volgens de kpn postcode check voor 80 mb , 
dus dan moet 40 mb toch zeker lukken.

net op,t  forum het bericht van Folkert gelezen dat binnenkort  de software word aangepast in het desbetreffende modem.
en dat dan de problemen zullen zijn opgelost.

die Hd tv zal er ooit wel een keer komen zeker met het weinige verbruik van de led tv,s ten opzichte van mijn energie slurpende plasma tv van 107 cm
van heel veel jaartjes terug ( voordeel hij fungeerd ook als kacheltje)

hou de discussie gaande zodat ik , als m,n kpn interactieve tv er is er geen vragen meer voor me zijn:D

fijne avond iedereen.
mvg,
jan
hoi Jan,

Goed he dat je een apart topic bent begonnen, dan kunnen we lekker onze gang gaan.
Nou dat jullie centrale is aangepast is zeker, want anders kon je niet ingan op jouw keuze!

Heb je al rondgeneusd op het forum van iTV van KPN:

http://kpn.gebruikers.eu/forum/viewforum.php?forum_id=52
Hoi Jan,

We hadden het toch over bundelen 2 lijnen (iedereen heeft 5 draadjes in huis, zoals je weet) en in dat forum las ik een klacht dat de 40 mb niet gehaald werd.
Uit eindelijk had de KPN 2 lijnen gebundeld; op 1 lijn stond 20; op de andere lijn 18, zodat de klant uiteindelijk 38 geleverd kreeg.
Ook voor jou dus een zaak om de maximale download in de gaten te houden.
Reputatie 7
Badge +7
hoi Jan,

Goed he dat je een apart topic bent begonnen, dan kunnen we lekker onze gang gaan.
Nou dat jullie centrale is aangepast is zeker, want anders kon je niet ingan op jouw keuze!

Heb je al rondgeneusd op het forum van iTV van KPN:

http://kpn.gebruikers.eu/forum/viewforum.php?forum_id=52

hoi Ton,
ja ik was daar al een beetje actief :D
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jan,

We hadden het toch over bundelen 2 lijnen (iedereen heeft 5 draadjes in huis, zoals je weet) en in dat forum las ik een klacht dat de 40 mb niet gehaald werd.
Uit eindelijk had de KPN 2 lijnen gebundeld; op 1 lijn stond 20; op de andere lijn 18, zodat de klant uiteindelijk 38 geleverd kreeg.

We wachten gewoon ff af Ton,
op 9 december.

word vervolgt :D
Reputatie 3
Badge +1
Hallo marcel1970,

"Ik heb geen kpn, ik zit bij ziggo"
Dan heb je nu in ieder geval geen problemen met HD van KPN;).

Of het beeld werkelijk zo afwijkend is, bepaald niet alleen hoe de content wordt aangelevred maar ook wel degelijk welke tv ontvanger er achter staat en hoe deze is ingestelt.
Voor Ziggo kan ik niet spreken, heb ik niet, maar voor UPC versus KPN wel, en ik zie geen verschil. Ja, soms in het voordeel KPN.
Daarbij is er bij mij ook een klein verschil op 2 tv ontvangers die van verschillend fabrikaat zijn. Dit geldt voor zowel UPC als KPN.
Mocht er al verschil zijn dan is dat in de praktijk, met 1 contentleverancier, voor een gebruiker eigenlijk niet te zien.

(Wat de codec betreft, KPN gebruikt zover ik weet H.264, ook wel MPEG-4 AVC genoemd, als compressiemethode.)

Maar...zoals vele zaken blijft het altijd een afweging op persoonlijke voorkeur, en dat is alleen maar goed.
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Jan,

Hoi Ton,

De koppeling van 2 aderparen noemen ze pair-bonding, eigenlijk zijn het  2 aangeleverde lijnen die d.m.v een speciale Y-kabel worden gebundeld naar het modem.
Niet iedereen heeft nog 5 draadjes binnenkomen, bij wat nieuwe bouwperioden kan het voorkomen dat er nog maar 1 aderpaar wordt aangeleverd in de woning, hier is pair-bonding niet mogelijk.
Hoi Willem,

Tja als je er geen 4 + een aardedraadje binnenkrijgt dan houdt het op.
Voor Jan geldt dan nog maar 1 voordeel en dat is dat hij erg dichtbij de centrale woont.
Overigens als na het klantovernaame punt er nog 2 draadjes naar bv de huiskamer aansluiting lopen, dan zeg ik tegenwoordig ros die er maar uit, want vrijwel iedereen werkt tegenwoordig met DECT-telefoons en stop er cat 5e voor terug; makkelijk kan je er zefs 2 netwerkkabels doorheen jassen.
Zo heb ik de Samsung Smart TV en de dreambox aan de router liggen, mooier kan eigenlijk niet!
Tja en als je nog meer wilt aansluiten dan even een switch er tussen!
Dan ben je in mijn ogen op de toekomst voorbereid!!
Reputatie 3
Badge +1
HalloTon,

Hier hetzelfde.
Sinds een paar maanden alle bekabeling eruit gehaald en alles vervangen voor Cat6 bekabeling en Cat6 muurdozen.
Daarbij alle patchkabels aangeschaft voor Cat6.
Cat6 (250Hz) is nog niet echt nodig maar kan alvast 10Gbit aan, indien de bekabeling <40mtr is. Daarbij kan de CAT6 beter signalen versturen in 2 richtingen met minder signaallekkage.
Voor het verschil in prijs hoef je het niet te laten.
Bekabeld reduceert uiteindelijk de kans op storing.
Precies, want er gaat niets boven een cat-kabel tov WiFi
WiFi is leuk voor de iPhone/iPad en Air-express, maar zodra er media (HD) overheen moet, zoals voor de TV en Dreambox dan kan je er gewoon niet buiten.
Komt nog bij dat de TV meestal ook staat bij de KPN-doos en daar past zo'n Cat-muurdoos perfect in!
Hoi Jan,

Ben je al aan het afstrepen op de agenda?
En heb je al bepaald hoe je de ITV netwerkaansluiting naar je TV brengt?

Reageer