Inhoudelijke samenvatting ledenevent 2016, zoals beloofd! | Eneco Community

Inhoudelijke samenvatting ledenevent 2016, zoals beloofd!

  • 17 februari 2016
  • 11 reacties
  • 818 Bekeken

Reputatie 3
  • Oud-communitymanager
  • 72 reacties
Na harde wind, regen en files te hebben getrotseerd arriveerden de eerste leden om 18:00 uur bij Eneco in Rotterdam op 12 januari 2016. Iedereen kreeg bij binnenkomst een badge met zijn of haar forumnaam, zodat het voorstelrondje in het Eneco Café werd vergemakkelijkt.

Communitymanagers Stefan Verhoeve en Diana Bom ontvangen de leden



Om 19:00 uur heette Stefan Verhoeve, communitymanager van het forum, de aanwezigen welkom in het Auditorium. Hij blikte samen met oud-communitymanager Marijn Pannekoek terug op het inmiddels drie jaar lange bestaan van het forum. Van de livegang op 3 april 2012 en het eerste topic met ‘stel je voor’ tot aan het bereiken van meer dan 10.000 posts door @Brandje in 2014 en meer dan 11.000 leden op 12 januari 2016. Marijn herinnerde nog even aan een eerdere borrel, hoewel kleiner van opzet, met leden in 2012. Sommige leden van dat gezelschap waren er ook deze avond bij. Stefan eindigde met het aankondigen van nieuwe ranks en badges op het forum en wenste de aanwezigen een inspirerende avond.

Marijn Pannekoek presenteert

Presentatie door Stefan



Hans Valk, directeur Innovation & Ventures, ging daarna in een inspirerend betoog in op de uitdagingen waarvoor Eneco zich ziet geplaatst. Hij startte met het motto ‘Innovate or die’ en gaf aan dat de marktsituatie compleet anders is dan een aantal jaren geleden. Toen was het overzichtelijk wie de energieleveranciers waren, tegenwoordig komt de concurrentie uit onverwachte hoek. Allerlei partijen storten zich op de energiemarkt. Eneco beseft dat er voortdurend moet worden geïnnoveerd en versneld en probeert zich steeds te onderscheiden door allerlei initiatieven te ontwikkelen die toekomstbestendig zijn. Samen met een nieuwe generatie ondernemers wordt gezocht naar slimme oplossingen om sneller en duurzamer te verduurzamen.
Innovation & Ventures werkt samen met veelbelovende start-ups. Zo begon de samenwerking met Quby, de ontwikkelaar van Toon®️, in 2009. Eneco en Quby hebben veel van elkaar geleerd door als partners kennis met elkaar te delen. Sinds 2012 zijn er 220.000 Toon®️s verkocht en in 2017 is het streven een miljoen te halen. Ook zijn Eneco en Quby bezig de verkoop internationaal uit te rollen.
Een ander voorbeeld dat Hans gaf is de pilot met Nerdalize het bedrijf dat de zogenaamde eRadiator ontwikkelde. Voor alle start-ups geldt dat hun concept moet passen binnen de strategie van Eneco.
Hans gaf aan blij te zijn met de betrokkenheid van de klanten en leden op het forum. Alleen door goed naar de wensen en behoeften van de klanten te luisteren komt Eneco tot optimale dienst-en produktontwikkeling.

Hans Valk





Christiaan van Eekhout (Public Affairs Eneco) gaf daarna een presentatie over een ‘kolenvrij Nederland’. Het sluiten van kolencentrales is een actueel thema in de politiek en media.

Christiaan van Eekhout

https:// Smart home en smart laden

Taco van Berkel




Aniek Gort, adviseur marketingcommunicatie, presenteerde daarna de nieuwe campagne van Eneco. Aniek is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van ‘Welkom in de nieuwe wereld’. De campagne is sinds 4 januari 2016 te zien via allerlei media.

Na een overzicht van eerdere campagnedoelstellingen lichtte Aniek de keuzes bij de nieuwe campagne toe.
Met de campagne is een nieuwe basis voor het merk Eneco gelegd. Het laat zien dat Eneco voorop loopt bij innovaties op gebied van energie, energiedienstverlening en home automation. Innovatie en persoonlijke relevantie staan centraal. ‘Innovate or die’ geldt voor Eneco. Duurzaamheid is en blijft de missie van Eneco. Eneco investeert volop in het beschikbaar maken van duurzame energie en werken met klanten en partners aan een duurzame toekomst. In de nieuwe campagne is duurzaamheid onderdeel van een grotere belofte. Daarbij wil Eneco mensen en bedrijven onafhankelijker maken: iedereen kan zijn eigen energie opwekken, besparen, opslaan en delen. Eneco helpt daarbij door mensen en bedrijven de energie, diensten, service en producten te geven om ze duurzamer te maken. Slimmer en innovatiever.
Met de payoff: ‘welkom in de nieuwe wereld’ verwelkomt Eneco mensen die de wereld slimmer, beter, schoner, leuker en leefbaarder maken. Groene energie, innovaties en slimme toepassingen zijn niet voor de enkeling, maar voor iedereen. In de campagne neemt Eneco op een impactvolle manier afscheid van de oude wereld die draaide op kolen en olie, die verspilling en vervuiling veroorzaakte, en introduceert de nieuwe wereld. De nieuwe wereld staat voor schone energie en technologie die het wonen, werken en leven slimmer en schoner maken. De intelligente thermostaat Toon®️ is hier een goed voorbeeld van. Eneco maakt de technologie van morgen, vandaag bereikbaar en toepasbaar: ‘Welkom in de nieuwe wereld’. Samen keken de deelnemers tenslotte naar de campagnebeelden.



Diana Bom, communitymanager en o.a. verantwoordelijk voor de organisatie van het ledenevent Eneco Forum 2016, vertelde tenslotte hoe enthousiast de sprekers van Eneco direct waren toen zij hen benaderde voor een waardevolle bijdrage aan het ledenevent begin november 2015. Daaruit blijkt dat Eneco klanten graag beloont voor hun lidmaatschap van het Forum door interessante ontwikkelingen en wetenswaardigheden te delen en in gesprek te gaan. Alle sprekers werden bedankt voor hun inspirerende presentaties. Tijdens alle voorbereidingen was er intensief contact met leden van het Forum. Helaas kon niet op ieder verzoek qua locatie en tijdstip worden ingegaan. Veel leden hadden, ondanks soms lange afstanden, toch de moeite genomen naar Rotterdam te komen en daar bedankte Diana hen voor.


Tenslotte werden de namen voorgelezen van drie leden die waren ingeloot om een mooi cadeautje uit te kiezen. Er was immers aangekondigd dat er onder de aanwezigen een attentie zou worden verloot.


Stefan en Diana na afloop van de presentaties

.
Vervolgens was het tijd om gezellig samen bij de borrel in het Eneco Café, met muzikale omlijsting door medewerkers van Eneco, verder te praten en nader kennis te maken. Pas om 22:00 uur verlieten de laatste deelnemers het Eneco pand.


Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

11 Reacties

Hoi Diana,

Mooie samenvatting!

En je geeft voor het forum en jezelf een mooi statement af! Top!

Eigenlijk zou ik zeggen: Eneco, die kanjer moet je binnen houden:D
Reputatie 7
Badge +7
Goedgedaan Diana duim verdiend:)
Reputatie 3
Toch zijn nu de teksten van Christiaan en Taco helaas niet zichtbaar. Ik zal ze nogmaals hieronder plaatsen.
Toch zijn nu de teksten van Christiaan en Taco helaas niet zichtbaar. Ik zal ze nogmaals hieronder plaatsen.

Als ik dubbel klik op de foto; zie ik de teksten prima.
Reputatie 2
Dank voor deze samenvatting! Zeer boeiend, en zo te lezen een nog interessante toekomst!
Reputatie 3
Christiaan van Eekhout (Public Affairs Eneco) gaf daarna een presentatie over een ‘kolenvrij Nederland’. Het sluiten van kolencentrales is een actueel thema in de politiek en media.


In Nederland is de uitstoot van CO2 afgelopen jaar gestegen, mede als gevolg van een grotere inzet van kolencentrales. Bovendien loopt Nederland achter als het gaat om de inzet van duurzame energie. Het Kabinet heeft besloten de uitspraak van de rechter in de Urgenda-klimaatzaak uit te voeren en tot 25% CO2-reductie te komen in 2020. Het sluiten van de laatste 5 kolencentrales zou een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan deze reductiedoelstelling aldus het Planbureau voor de Leefomgeving. Onderzoeksbureau ECN concludeerde recent dat sluiting van alle kolencentrales betaalbaar en realistisch is. Christiaan van Eekhout



Christiaan ging vervolgens in op de belangrijkste effecten van het sluiten van de kolencentrales, waaronder de leveringszekerheid en de stroomprijs. Sluiting zal leiden tot ongeveer 32 TWh minder stroomproductie. Dit zal echter grotendeels worden vervangen door Nederlandse gascentrales en door meer import en minder export. Sluiting heeft dus geen gevolgen voor de leveringszekerheid. Een ander belangrijk aspect is de stroomprijs. Bij sluiting zal de elektriciteitsprijs stijgen met ongeveer 0,3 cent per kWh. Per huishouden komt dat neer op ongeveer 88 cent per maand extra.
Volgens ECN kost het sluiten van de laatste vijf kolencentrales in Nederland 16 euro per vermeden ton CO2 in 2020. Daarmee is het één van de goedkoopste maatregelen om 25% broeikasgasreductie in 2020 te halen. De kosten van alternatieve maatregelen zoals CO2-afvang en opslag (CCS) bedragen ongeveer 60 tot 100 euro/ton CO2 en liggen daarmee veel hoger. Het lijkt misschien niet logisch om soms relatief nieuwe kolencentrales te sluiten, maar weet dat er nieuwe gascentrales worden gesloten die veel schoner zijn.
Een kolenvrij Nederland in 2020 kan dus, het levert op, het heeft vele voordelen en het is goed voor Nederland, zo concludeerde Christiaan aan het eind van zijn betoog.

Taco van Berkel (Eneco Mobiel) vertelde vervolgens over de pilot die hij mede dankzij forumleden heeft kunnen uitvoeren. Werving van de deelnemers vond plaats met het topic ‘Toongebruikers met een elektrische auto gezocht’ op het Forum. Via Facebook werden geïnteresseerden naar het betreffende topic geleid. Binnen enkele dagen was het topic meer dan duizend keer bekeken, werd er druk aangemeld en kon Taco beginnen aan de selectie van de deelnemers. Eén van de eisen voor deelname was dat opgeladen wordt aan huis. Daar kon helaas niet iedereen aan voldoen. Doelstelling van de pilot is met behulp van Toon®️ inzichtelijk te maken op welk tijdstip het gunstig is, qua prijs, een elektrische auto op te laden met eigen opgewekte energie of via de energieaanbieders. Ook kan inzichtelijk worden gemaakt hoe kosten van zelf opgeladen energie teruggevraagd worden van bijvoorbeeld leasemaatschappijen. Begin 2016 wordt de beta versie van de Toon®️ EV app getest en de pilot geëvalueerd. Na eventuele aanpassingen is het de bedoeling de diensten nog in 2016 te kunnen aanbieden. Taco eindigde met het bedanken van de forumleden voor hun interesse en deelname aan de pilot. Taco van Berkel

En kijk de omschrijving Community Manager is ook weer hersteld!
Reputatie 3
Was een storing in verband met de ranks en badges, meerdere profielen hadden een andere omschrijving. Maar allemaal weer hersteld.
Reputatie 4
Badge +4
Een hele leuke en informatieve avond. Voor herhaling vatbaar!!

ppj

p.s.: de rookmelder ontvangen en geïnstalleerd/gemonteerd. Nog bedankt daarvoor.
Reputatie 3
Goed om te horen @PPJ!
Reputatie 3
Badge +1
Mooie samenvatting en zeker voor herhaling, en ontwikkelingen gaan snel. We weten nu al van de warmteterugwinning en van de tesla accu's. Wordt de nieuwe release Toon wel heel interessant.
Nogmaals bedankt voor alle informatie