Hue Bridge simulator op Raspberry PI | Eneco Community

Hue Bridge simulator op Raspberry PI

Reputatie 7
Badge +8
Sinds gisteravond een Hue Bridge simulator geinstalleerd op mij Raspberry PI.
Deze werd ook direct erkent door Toon, zodra hij was opgestart..
Nu is kijken of ik wat linkjes (JSON linkjes) van Domoticz erin kan verwerken, zodat ik ook bepaalde dingen op Toon kan doen, naar Domoticz toe.

Zal van weekend even wat fototjes nemen, om aan jullie te laten zien.. Wou dit toch wel even delen.. Weer nieuwe stap met Toon en Domoticz hier! 😎

59 Reacties

Altijd leuk om deze uitbreidingen op je pi te zien.
Mijn echte 4kante bridge in de werkkast werkt in ieder geval perfect.
Dat heeft Philips mooi gemaakt, jammer dat de verschillende uitbreidingen/onderdelen zo prijzig zijn.
Staat wel tegen over dat het vlekkeloos werkt.
Reputatie 7
Badge +8
Dat heeft Philips mooi gemaakt, jammer dat de verschillende uitbreidingen/onderdelen zo prijzig zijn.

Knustelen aan de PI is ook wel een nieuwe hobby geworden van me hoor Ton..
Vooral dit soort dingen maken het leuk om er 1 te hebben, vooral om dan gewoon in de huiskamer, belangrijke functies te kunnen schakelen op Toon, naar Domoticz toe.
Reputatie 6
Badge +4
Pi's )zijn leuke dingen. om mee te spelen. Heb er nu 4. Twee met Kodi en twee met Max2Play software er op (streaming muziek). Wil er nog een paar bij 'om mee te spelen'.

Knustelen aan de PI is ook wel een nieuwe hobby geworden van me hoor Ton..
Vooral dit soort dingen maken het leuk om er 1 te hebben, vooral om dan gewoon in de huiskamer, belangrijke functies te kunnen schakelen op Toon, naar Domoticz toe.

Ik begrijp het Ricardo,
En de combi met Toon is uiteraard leuk.
Ik persoonlijk zoek het meer in alles in één.
Jouw hobby begrijp ik zeer zeker; dus kom naar op met de foto's
Reputatie 6
Badge +4
Wat is het voordeel van het hebben van een hue simulator?
Reputatie 7
Badge +8
Voor mij is het voordeel dat ik Domoticz tegels op Toon kan weergeven..

Binnenkort mij waterverbruik op Domoticz en dan ook op Toon.
Mij buitentemperatuur sensor word weergegeven op Toon dan.

Etc
Reputatie 6
Badge +4
Maak je er ooit een howto voor?
Reputatie 7
Badge +8
Maak je er ooit een howto voor?

Ja natuurlijk. Komt goed 😎
Reputatie 7
Badge +8
@Toonz,

Misschien dat jij me verder kan helpen.. Ik probeer de HA-Bridge aan Toon te krijgen, is me in begin gelukt, nu niet meer.. HUE app ziet hem wel, Toon ziet hem niet..
Reputatie 7
Badge +3
@mAiden
Ik ga er na mijn vakantie mee aan de slag. Moet eerst zelf nog de HA bridge installeren na thuiskomst
Reputatie 7
Badge +8
@mAiden
Ik ga er na mijn vakantie mee aan de slag. Moet eerst zelf nog de HA bridge installeren na thuiskomst

Ik zag je prive-bericht... Ik hou je hier ook op de hoogte met hoever ik ben.. Ben heel benieuwd of Toon jou HA-Bridge wel ziet..
Hue app ziet hem hier wel. Kan inderdaad gewoon verbinden en alles.. Toon ziet hem niet.
Reputatie 7
Badge +8
Ben nog niet veel verder gekomen..
Alleen dat de fout van niet kunnen koppelen in Toon zit. Toon wil de HA-Bridge niet koppelen.. Meethue, HUE app ze zien allemaal de Bridge..

Dat word dus in Toon duiken.
Reputatie 3
Badge +4

Etc

Ik heb nog 2 berries op de plank liggen en zou daar wel wat meer mee willen doen, bijvoorbeeld waterverbruik en buitentemp meten. Temperatuur heb ik al opgezet op proefboard maar ik lees dat jij daar slimme zaken mee doet 🙂 Heb je wat Tuts voor ons ?
Reputatie 7
Badge +8

Etc

Ik heb nog 2 berries op de plank liggen en zou daar wel wat meer mee willen doen, bijvoorbeeld waterverbruik en buitentemp meten. Temperatuur heb ik al opgezet op proefboard maar ik lees dat jij daar slimme zaken mee doet 🙂 Heb je wat Tuts voor ons ?

Ik zal vanavond even een en ander documenteren hoe ik wat heb gedaan.
Reputatie 3
Badge +4

Etc

Super leuk, gezien het weer buiten is het weer hobbytijd 🙂
Hoi mAiden,

Is het jou al gelukt? Ik heb precies hetzelfde probleem. HA-Bridge wordt herkend door Hue app, door mijn Harmony bridge, maar niet door Toon. Ik heb de nieuwste versie van de Toon software. Heeft Eneco het wellicht geblokkeerd? Ik heb het overigens nooit werkend gehad.
Reputatie 7
Badge +8

Etc

Super leuk, gezien het weer buiten is het weer hobbytijd :-)

Documentatie heeft even door omstandigheden opzich moeten laten wachten, maar hier is die dan:

Buitentemperatuur op Domoticz

Mijn buitentemperatuur sensor die ik buiten heb hangen, zend zijn signalen uit op 433mhz..
Ik heb er 1 van Techno Line..

Op mij Raspberry PI in combinatie met een Arduino mega zitten 2 433MHZ sensortjes.. 1 die verzend de codes op 433mhz, 1 ontvangt het op 433mhz..

Deze sensors moet je aansluiten op je GPIO pinnen van je Raspberry PI.. Hieronder staat de pinverdeling, let op.. Het kan verschillen.. Maar bij was dit wel correct:

RFXcom is ook een mogelijkheid, maar die kost mij nog veelste veel..
Als ICTer knutsel ik graag, dus dit was een leuk projectje om te bewerkstellingen..

Domoticz lees deze sensor elke 10min sindskort uit(Dit was eerder altijd om de 2min.), doormiddel van een LUA script..
In het LUA script zit ook verwerkt, dat Domoticz mijn Toon op Comfort zet indien de buitentemperatuur om half7 1graad is.. Dit houdt in, dat Toon dan ipv op 19,5 staat, naar 20,5 gaat.. Zoals je weet die tegels ben je vrij in om zelf in te stellen..
Bovenstaande is ook te maken met een blocky mocht je dat makkelijker vinden.. Het is een kwestie van Domoticz laten kijken naar de Buiten sensor, indien deze lager is dan waarde X dan zijn actie te laten uitvoeren..

Watermeter uitlezen

Ik heb sinds gisteren mij Watermeter sensor binnen gekregen. Ik heb deze in China besteld:

Heelveel verder ben ik daar nog niet mee, maar de theorie is als volgt. Bovenstaande sensor exact neerzetten op de watermeter, waardoor er bij elke keer dat er water word verbruikt, dit word doorgebriefd naar Domoticz, Domoticz het omzet in hoeveel m3 er verbruikt is.
Kijken of het script technisch mogelijk is, om onderscheid te maken in Warm Water en koud water.. Warm Water zou je moeten denken dat script ook kijkt of de CV ketel aan staat, ik heb immers een tegel in Domoticz die Warm Water controleert.. Zie onder:

Zodoende kan het script misschien onderscheid maken tussen Warm of Koud water..
Reputatie 7
Badge +8
Hoi mAiden,

Is het jou al gelukt? Ik heb precies hetzelfde probleem. HA-Bridge wordt herkend door Hue app, door mijn Harmony bridge, maar niet door Toon. Ik heb de nieuwste versie van de Toon software. Heeft Eneco het wellicht geblokkeerd? Ik heb het overigens nooit werkend gehad.

Hoi @nielsch,

Het is mijn immers ook nog niet gelukt, nee.. Het is me 1 keer gelukt om Toon te kunnen koppelen aan de HA Bridge, sindsdien is het niet meer mogelijk voor mij..
Ik ben er nogsteeds niet achter hoe het binnen Toon gaat.. Toon blijf aangeven dat de bridge niet gevonden is in netwerk..

Ik wacht op @Toonz, zodat hij het ook geprobeerd heeft.. Hij kan net iets verder kijken dan ik, aangezien zijn Toon geroot is..
Reputatie 6
Badge +2

Kijken of het script technisch mogelijk is, om onderscheid te maken in Warm Water en koud water.. Warm Water zou je moeten denken dat script ook kijkt of de CV ketel aan staat, ik heb immers een tegel in Domoticz die Warm Water controleert.. Zie onder:

Zou geen probleem moeten zijn. Kwestie van de status bits in OT ID0 uitlezen (brander aan EN DHW aan) en verwerken.
Reputatie 7
Badge +8

Zou geen probleem moeten zijn. Kwestie van de status bits in OT ID0 uitlezen (brander aan EN DHW aan) en verwerken.

Volgens mij hoef dat nog niet eens.. Die tegel die ik liet zien, gaat alleen aan wanneer mij CV ketel op Warm Water staat.. Dus als ik de warme kraan open draai, gaat die tegel op On ipv Off..

Dan krijg je iets van: if Warm Water = ON then ........
Reputatie 6
Badge +2
Is nog simpeler, ik zeg doen.
Reputatie 7
Badge +3
Gisteravond nog geprobeerd de HA bridge te installeren. Helaas conflicteert die met PI-hole. Ik ga nu mijn oude raspberry van scratch af aan opnieuw installeren, dan moet het lukken.... Kan even duren ivm verjaardag van mijn zoon binnenkort
Badge
De toon is een lastig en kieskeurig apparaatje...

Ik ben momenteel ook bezig met twee programmeurs om verbinding met de toon te krijgen.

Het is tot zo ver nog niet gelukt.

Door middel van upnp wordt er een verbinding gemaakt tussen twee apparaten. Normaal gesproken hoort een apparaat een M-search te doen op het netwerk, in dit geval zou het toon moeten zijn dus. Een ander apparaat (Hue) zou een broadcast message over het netwerk moeten doen... Wat is nou het geval.... De Toon doet helemaal GEEN M-search! Althans niet bij mij iig (wireshark). Ook geen messages. Ook niet als je op "zoeken" drukt! En de tweede is dat een echte Hue bridge 3 verschillende berichten elk twee keer binnen een minuut uitzend. Ik heb geen Hue bridge, dus kan dit niet met wireshark bevestigen, maar een bekende (ewjmulder, https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-of-opmerkingen-over-toon-110/toon-als-domotica-controller-ik-bedien-mijn-hele-huis-via-toon-topic-gesloten-bezoek-ons-nieuwe-toon-forum-https-forum-toon-nl-8351) heeft dit bevestigd...

Nu is het dus zo dat de toon geen m-search doet maar gewoon zit te wachten net zo lang totdat deze dezelfde berichten over het netwerk krijgt in precies dezelfde volgorde en tijd.... het kan dan al gauw een paar minuten duren en zelfs een restart nodig is om een verbinding tot stand te krijgen..... al met al komt het heel erg nauw en vind ik het verrassend dat jij met de HA-bridge een verbinding heb kunnen krijgen. Ik vind het daarentegen niet verrassend dat je geen verbinding meer heb kunnen krijgen met toon... Het heeft iig mijn interresse opgewekt en zal de HA-Bridge ook maar even uitproberen. Misschien dat ik een echte Hue bridge koop via marktplaats of zo om dit te nailen maar de toon is en blijft een lastig ding! Ik zit er zelfs aan te denken om alles er uit te halen en alles gewoon via domoticz+dashticz, opentherm gateway en een p1 lezer te doen... maar dat is wellicht een projectje voor later
Zie ook https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=87&t=11708&sid=3a334602342925100c8a5e29200834b7
Daar wordt alleen niet meer gereageerd 😞
Maar ik heb al op verschillende plekken gelezen dat het prima zou moeten werken...
Reputatie 7
Badge +8
Zie ook https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=87&t=11708&sid=3a334602342925100c8a5e29200834b7
Daar wordt alleen niet meer gereageerd 😞
Maar ik heb al op verschillende plekken gelezen dat het prima zou moeten werken...

Dat forum is mij bekend. Op dat topic krijg ik inderdaad ook geen respons meer..
Vandaar dat ik dit topic ben begonnen, in de hoop er zo uit te komen, en andere te kunnen ondersteunen..

Reageer