het stookseizoon gaat beginnen, heb je gedacht aan een CO melder? | Eneco Community
vraag

het stookseizoon gaat beginnen, heb je gedacht aan een CO melder?

• 10 september 2013
  • 13 reacties
  • 9482 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
Hi forumleden,

Als veiligheidsadviseur kom ik nog al eens in een flatwoning waar een moederhaard gebruikt wordt.
Ik adviseur dan altijd een koolmonoxide melder op een hoogte van ongeveer een meter op te hangen in de woonkamer.
Natuurlijk is onderhoud gewenst en daar wordt soms op bezuinigd.
Niet doen....  je heb de zekerheid bij jaarlijke controle dat de haard goed afgesteld is.

Ook is bij een keukengeiser zonder afvoer naar buiten een goede reden om een CO melder op te hangen want daar loop je hetzelfde risico.
Eens per jaar onderhoud is de regel.
Moet er een CO melder bij een cv ketel? 
De meeste moderne ketels hebben een gesloten verbrandingssysteem waardoor koolmonoxide praktisch uitgesloten is maar ik als oud brandweerman heb al heel wat zolderbrandjes geblust dus ik zeg hang in eerste instantie een rookmelder in de nok van de zolder of aan het plafond bij de plaats waar de ketel is opgehangen en wordt er bijvoorbeeld op zolder geslapen dan adviseer ik tevens als extra veiligheid een CO melder. (soms kom je nog erg oude "open" systeem ketels tegen waarbij wel degelijk het risico van CO bestaat!)
Even voor de duidelijkheid koolmonoxide zakt naar de grond en rook gaat naar boven.
Dus een koolmonoxide melder op 1 meter hoogte maar een rookmelder in het midden van de ruimte aan het plafond.

Een rookmelder en/of koolmonoxidemelder kan levens redden dus mijn advies is, bezuinig er niet op en hang ze op!
Een veilig stookseizoon gewenst.....

Stansat🆒

13 Reacties

Reputatie 1
Hi forumleden,

Als veiligheidsadviseur kom ik nog al eens in een flatwoning waar een moederhaard gebruikt wordt.
Ik adviseur dan altijd een koolmonoxide melder op een hoogte van ongeveer een meter op te hangen in de woonkamer.
Natuurlijk is onderhoud gewenst en daar wordt soms op bezuinigd.
Niet doen....  je heb de zekerheid bij jaarlijke controle dat de haard goed afgesteld is.

Ook is bij een keukengeiser zonder afvoer naar buiten een goede reden om een CO melder op te hangen want daar loop je hetzelfde risico.
Eens per jaar onderhoud is de regel.
Moet er een CO melder bij een cv ketel? 
De meeste moderne ketels hebben een gesloten verbrandingssysteem waardoor koolmonoxide praktisch uitgesloten is maar ik als oud brandweerman heb al heel wat zolderbrandjes geblust dus ik zeg hang in eerste instantie een rookmelder in de nok van de zolder of aan het plafond bij de plaats waar de ketel is opgehangen en wordt er bijvoorbeeld op zolder geslapen dan adviseer ik tevens als extra veiligheid een CO melder. (soms kom je nog erg oude "open" systeem ketels tegen waarbij wel degelijk het risico van CO bestaat!)
Even voor de duidelijkheid koolmonoxide zakt naar de grond en rook gaat naar boven.
Dus een koolmonoxide melder op 1 meter hoogte maar een rookmelder in het midden van de ruimte aan het plafond.

Een rookmelder en/of koolmonoxidemelder kan levens redden dus mijn advies is, bezuinig er niet op en hang ze op!
Een veilig stookseizoon gewenst.....

Stansat🆒

Hi Stansat,

bedankt voor de tip om iedereen voordat de ketels weer volop aan de slag moeten eraan te herinneren. Ik heb op de voorzolder mijn ketel hangen en daarbij hangt op 30cm van de grond een CO melder en nabij de nok een rookmelder. Ik heb gelukkig nog nooit een alarm gehad, maar het geeft wel een prettig gevoel dat ook daar een stukje beveiliging aanwezig is. Ik werk bij een grote installateur en ook daar horen we regelmatig berichten van zolderbranden die door ketels worden veroorzaakt. Samen met wasdrogers geloof ik de grootste oorzaken daarvan.

Let er wel op dat als je dan een rookmelder/CO melder hebt hangen je ook regelmatig controleert of de batterijen nog goed zijn. Iedere melder geeft geloof ik een piepje o.i.d. als de batterij bijna leeg is, maar een keer in de zoveel tijden even op de testknop en je weet of alles werkt. Voordeel is ook dat je het geluid van de melder leert kennen en als je dan een keer 's nachts wakker wordt je met je slaperige hoofd toch weet wat er aan de hand is :)

groet!
Reputatie 3
Badge +2
http://m.volkskrant.nl/vk/m/nl/2686/Binnenland/article/detail/3529914/2013/10/19/4-gewonden-door-koolmonoxidevergiftiging.dhtml?originatingNavigationItemId=2

Hi forumleden,

Defecte cv ketel!

Als brandveiligheidsadviseur moet ik dit toch nog een keertje onderstrepen.
Het red mensenlevens als U een CO melder ophangt.
Deze keer goed afgelopen met die jongens omdat ze gered zijn door een alarmering van een koolmonoxide melder.

Koop er een!

Stansat🆒
Uiteraard is zo'n melder handig, maar de huidige HR ketels hebben een gesloten zuurstof systeem. 
Eerst begint de ventilator te draaien en dan pas slaat de brander aan. 
Daarom adviseerde mijn CV monteur ook het overbodig geworden luchttoevoergat gewoon dicht te laten maken; het nut ervan was er door de HR CV niet meer. 
Mijn huis hangt vol met brandmelders, zelfs in het trappenhuis met ingebouwde halogeen schijnwerper, maar op bv zolder zie ik het nut van een koolmonoxide melder niet in, toch?
Reputatie 3
Badge +2
Hi Brandje,
Lees mijn eerdere bericht hierover.
Bij moderne cv met gesloten systeem haast onmogelijk dat er CO vrijkomt.
Slapen er mensen in de buurt van de cv dan zou ik persoonlijk het zekere voor het onzekere kiezen.
Groet,
Stansat🆒
Dat is zeker een goede suggestie!
Reputatie 7
Badge +7
Stan heb ik toch een vraag heb hier ook een CO melder hangen .
ik heb een gesloten hr cv op zolder.
de CO melder heb ik een verdieping lager hangen aan de wand.
iets lager dan de slaap kamers
bij de trap naar de beganegrond.
is dat goed ?
of is het beter om hem op de beganegrond te hangen op 1 meter hoog.
mvg,
jan
Ik denk dat het beter is om ze op beide verdiepingen 1 meter boven de grond te hangen.
Reputatie 2
Badge
Ook voor mensen met een kachel of openhaard is een CO-melder een must. Niet alleen bij de kachel of haard, maar ook in kamer waar het rookkanaal loopt. Soms kan er een lek in het rookkanaal (en muur) zitten waar vervolgens CO doorheen gaan en in de kamer komt. Hierdoor zijn al doden gevallen (ik heb ook bij de brandweer gewerkt ;-)). Zorg dat je naast voldoende rookmelders ook CO-melders hebt!
Reputatie 3
Badge +1
Een CO melder bij gesloten verbrandingssysteem heeft indedaad groot nut.
Wij hebben dat helaas aan den lijve  moeten ervaren.
Wij hebben een gesloten HR ketel met inderdaad ook een CO melder op 1 meter op de zolder.
We hadden al enkel dagen last van hoofdpijn maar konden dat niet verklaren, totdat de CO melder afging door de bereikte CO concentratie.

Na onderzoek bleek dat, het jaar daarvoor tijdens het installeren van de nieuwe ketel, de installateur een te korte afgaspijp had gemonteerd.
Deze pijp is na enige tijd wegezakt waardoor hij niet meer in de manchet zat van de aansluiting.
Het gevolg laat zich raden, er kwamen kleine hoeveelheden afgas (met CO ) op de zolderruimte vrij.
Gelukkig is het geod afgelopen.
Maar dus ook met een gesloten systeem kan er wat mis gaan, je hoeft hier niet altijd zelf debet aan te zijn.

Dus ook mijn advies, hang z'n ding op.
En nu extra goedkoop in het Blokker krantje 15 euries ipv 32 euries.
Alleen deze week!
Reputatie 3
Badge +2
Tja, het is weer aktueel op tv geweest de afgelopen dagen dus ik vis het oude bericht nog maar eens even op.
Bezuinigen op onderhoudsabonnement kan dodelijke gevolgen hebben.
Ik kom toch nog veel mensen tegen waar de buurman zo handig is met de cv, dus die doet het onderhoud.....fout niet doen, laat het aan een gecertificeerd cv monteur over.

Hang voor de zekerheid een koolmonoxide meter op, zeker als er mensen in de buurt van de cv slapen.
Check hem regelmatig, elke eerste maandag van de maand bijvoorbeeld, zitten er nog goede batterijen in?
Check gelijk je rookmelders, ook die kunnen een mensenleven redden.
Verstikkende rook zonder echte vlammen kunnen je fataal worden als je slaapt.

Zo ik heb het onderwerp CO(koolmonoxide), rookmelders en CV onderhoud weer opgepoetst.

Ik wens U een veilig stookseizoen.

Stansat🆒
Reputatie 2
Badge
@Stansat.

Goed dat je het weer nieuw leven inblaast!
Die CO melder is niet alleen belangrijk in relatie tot de cv, maar ook als je een kachel of openhaard hebt. En vergeet de batterijen niet!!!
Hoi Stan,

Ik heb de reportage van de week ook gezien.
De kosten van zo'n meter zijn rond de 20 euro's.
Ik dacht dat het bij een HR++ ketel helemaal niet nodig was.
Ik schrok toen een HR ketel ter sprake kwam waar de koppeling met de aan/afvoer pijp werd getoond, want dan kan er wel degelijk koolmonoxide ontsnappen.
Dus op zolder ongeveer maximaal 1,5 hoog in de buurt van de CV ga ik er toch 1 monteren.

Goed dat je het topic weer even levendig hebt gemaak en uiteraard heb je een duimpje verdiend.

Reageer