Grote energiebedrijven verliezen van prijsvechters | Eneco Community

Grote energiebedrijven verliezen van prijsvechters

• 5 februari 2015
  • 17 reacties
  • 1003 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
Artikel in de telegraaf.
Ook Eneco verliest klanten.
Daar kan ik persoonlijk mee in stemmen omdat de policy bij Eneco is geen overstapbonussen meer te geven behalve als je echt overstapt dan pas komt Eneco met een mogelijke bonusdeal.
Dat kost dus klanten.
Ik ga dit jaar variabel en hou de vergelijkingssites goed in de gaten en zou Eneco willen waarschuwen, wijzig je policy want het huidige gaat nog meer klanten kosten!

Stansat

17 Reacties

Reputatie 2
Badge
@stansat

Het is ook maar net wat je doel is. Meer meer meer is niet altijd beter. Eneco heeft namelijk duidelijk voor duurzaam gekozen. Iets wat o.a. NUON en ESSENT niet gedaan hebben. Zij zitten nu met de gebakken peren en hebben centrales (tijdelijk) moeten sluiten en veel personeel ontslagen. Zij zijn te laat geweest in de overgang naar duurzame energie. Dat ENECO nu klanten verliest aan mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten hoeft niet zo'n probleem te zijn. Eneco heeft een duidelijk profiel en richt zich niet op het goedkoopste willen zijn, maar zetten in op duurzame energie en andere duurzame producten. Eneco zal nooit de grootste worden. Ik vraag me af of dat ook wenselijk is. Ze blijven het goed doen, omdat ze flexibel zijn en tijdig inspringen op veranderingen van de markt. Zie o.a. ook hun inzet op Toon bijvoorbeeld.
Reputatie 3
Badge +2
Net zoals heel veel mensen moet ik ook stevig inleveren, 200 Euro netto per maand en dan ga je vanzelf eens rondkijken op vergelijkingssites waar het goedkoper kan.
Eneco moet concurerend zijn en een policy van "geen overstapbonussen" kan heel veel klanten kosten die geen boodschap hebben aan een mooie groene toekomst en duurzame energie.
Als je steeds minder te besteden hebt en met overstappen honderden euro's kan verdienen dan heb je daar geen boodschap aan.

Ik vond het gesprek wat ik had met een van de telefonisten over een bonusvergoeding eentje die mij aan het denken heeft gezet en ondanks mijn trouwe 45 jarige klantenstatus bij Eneco ga ik zeker rondneuzen op 1 oktober dit jaar.
Reputatie 3
Badge +2
GroenLinks: meer betalen voor gas
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23643555/__GroenLinks__gas_duurder__.html

In aanvulling op onderstaande link even deze wens van GroenLinks.
Natuurlijk de (R) overheid wil nog meer belasting op onze energierekening die al belasting (milieuheffing) en daar weer belasting (BTW 21%) over rekent.

Er zit nog net wat geld in mijn portemonnee, kiep maar leeg bij de Roverheid.......

http://www.telegraaf.nl/dft/geld/slim-zuinig/23634727/__Grote_energiebedrijven_verliezen_van_prijsvechters__.html

En reinoud, Toon is leuk maar is het ook niet een klantenbinder die ook nog eens 3,50 per mnd. kost?
Hebben andere Energieleveranciers ook zonder abo, en ik zou een onafhankelijke "Toon energiebespaarder" die er ook genoeg te koop zijn willen kopen, wat ik niet doe want mijn iSense van Remeha voldoet (nog) uitstekend en kan (meer energiezuinige) instellingen aan voor mijn cv-ketel dan Toon. (prognose dit jaar 470 m3)

😠
Reputatie 2
Badge
GroenLinks: meer betalen voor gas
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23643555/__GroenLinks__gas_duurder__.html

In aanvulling op onderstaande link even deze wens van GroenLinks.
Natuurlijk de (R) overheid wil nog meer belasting op onze energierekening die al belasting (milieuheffing) en daar weer belasting (BTW 21%) over rekent.

Er zit nog net wat geld in mijn portemonnee, kiep maar leeg bij de Roverheid.......

http://www.telegraaf.nl/dft/geld/slim-zuinig/23634727/__Grote_energiebedrijven_verliezen_van_prijsvechters__.html

:@

Ja die Roverheid kan er wat van. Daarom zou ik het liefst mijn energie helemaal zelf opwekken zonder tussenkomst van wie dan ook...Maar ik vrees dat dat voorlopig nog utopie is.
Net zoals heel veel mensen moet ik ook stevig inleveren, 200 Euro netto per maand en dan ga je vanzelf eens rondkijken op vergelijkingssites waar het goedkoper kan.
Eneco moet concurerend zijn en een policy van "geen overstapbonussen" kan heel veel klanten kosten die geen boodschap hebben aan een mooie groene toekomst en duurzame energie.
Als je steeds minder te besteden hebt en met overstappen honderden euro's kan verdienen dan heb je daar geen boodschap aan.

Ik vond het gesprek wat ik had met een van de telefonisten over een bonusvergoeding eentje die mij aan het denken heeft gezet en ondanks mijn trouwe 45 jarige klantenstatus bij Eneco ga ik zeker rondneuzen op 1 oktober dit jaar.

Ja ja Stan, over een variabel contract hebben wij het al eerder gehad.
Die fout maak je waarschijnlijk in de toekomst niet meer.
Niet voor niets wordt er vaak gewaarschuwd als je toch een contract neemt om dat niet langer dan 1 jaar te doen.
Wat Reinoud stelt is natuurlijk wel een waarheid als een koe; de duurzaamheid staat bij Eneco hoog in het vaandel, daar kunnen de andere nog een puntje aan zuigen!
En daar komt dan de Toon nog bij. Uiteraard is het een klantenbinder, maar ze hebben toch mooi hun nek uit gestoken toen Quby en anderen met Toon de boer op gingen in 2011. Kennis hiervan opgedaan tijdens de Home Session Day vorig jaar!
NUON had er geen trek in; nou die hebben volgens mij nu spijt als haren op hun hoofd!
Jij hebt uiteraard geen Toon dus dat je in oktober gaat rondkijken lijkt mij niet meer dan logisch.
Maar voor een paar dubbeltjes ga je toch niet verkassen??

Voorlopig kies ik nog voor Eneco en z'n duurzaamheid; ik draag ook m'n steentje bij met zonnepanelen en een laag gasverbruik! Dat ik daarbij Toon heb dat is mooi meegenomen.
Zeker als in juli dit jaar Zon op Toon komt; ook daar kan geen andere energie-leverancier tegenop.
Reputatie 2
Badge
@Stansat. Ik weet ook niet of Toon een klantenbinder is, maar het is wel een signaal dat Eneco innovatief wil zijn en ook is. Dat heeft vaak wel de consequentie dat het wat duurder is. De prijsvechters doen dat zeker niet. Zelf heb ik ook geen Toon trouwens (omdat het niet draadloos is). Maar een dergelijke gadget is wel leuk. Eneco zal zich denk ik ook steeds meer richten op de randzaken van energielevering. Als we steeds minder energie gebruiken (of zelf procuderen) zullen de energiebedrijven daarin mee moeten. Het geld wordt steeds minder met energielevering verdiend. En de Roverheid die doet het natuurlijk weer zoals altijd om haar inkomsten op peil te houden: meer belasting heffen. We kunnen helaas niet zomaar overstappen op een andere overheid...
Reputatie 7
Badge +6
@Allen

We doen bewust niet mee met prijsvergelijkingssites. Het onderzoek waar Stansat naar verwijst is gedaan door een dergelijke site en zij zijn natuurlijk gebaat bij zoveel mogelijk mensen die overstappen. Ook vragen zij een bedrag per klant die via hun site overstapt. Wij halen liever klanten binnen via onze eigen kanalen, dus zonder tussenpersoon. Ook een aantal punten die door Reinoud aangekaart worden, passen beter in onze strategie dan meedoen met een vergelijkingsite.

@Stansat

Het duurt nog even tot 1 oktober, ik hoop dat je tegen die tijd ook ons aanbod wil overwegen 😉
Reputatie 3
Badge +2
Beste Folkert,

Het aanbod van afgelopen 1 oktober 2014 hield uiteindelijk een voordeel van ongeveer 14 Euro in die ik goedkoper ben t.o.v. de vorige periode (1 jaars vast)
Die vervliegt zodra de gasprijs per juli dit jaar onder de 0,62 cent/m3 uitkomt.
Vreemd blijft wel dat er geen korting/bonus gegeven wordt bij een persoonlijk gesprek maaar zodra de klantvalsnog overstapt er wel een aanbod gedaan wordt om te blijven.
Vreemde strategy.
ik heb nog even de tijd en zoals je weet gaat het mij vooral om de gasprijs daar ik stroomneutraal ben.
Duurzaam en groen ben ik helemaal voor met mijn Woning A label maar momenteel voel ik pijn in mijn portemonnee en zal zeker 1 oktober de prijzen/bonussen vergelijken.

Stansat
Ben zelf aan het rondkijken geslagen. Dit nav weer een moeilijk gesprek en slecht gevoel na het bellen met de klantenservice. :?

Het was ondere andere "mijn schuld" dat de Toon geen accurate data doorzette omdat ik mijn termijnbedrag had gewijzigd. (wat ik trouwens direct na mijn jaarnota 2013 had gedaan op de MIJN Enecopagina, notabene op advies van de klantenservice)

Heb nu na lang zoeken iets gevonden. Na een complete vergelijking. Alle bedragen naast de bedragen in mijn jaarnota gezet. Hierbij kom ik op een verschil van 330 euro!!.

Willen jullie deze klant na 11 jaar nog behouden? Hoor graag van jullie.

Electra Laag:1800 kwh
Electra Hoog: 2000 kwh

Gas: 2250 kwh
Misschien had je wat eerder hier op het forum moeten kijken.

Er is al vaker door mij gewaarschuwd dat als je op Mijn Eneco je voorschotbedrag wijzigt, dien je zelf aan een moderator te vragen om nieuwe geschatte verbruikscapaciteit naar je Toon te laten pushen.

Er is al vaker door mij gewaarschuwd dat als je op Mijn Eneco je voorschotbedrag wijzigt, dien je zelf aan een moderator te vragen om nieuwe geschatte verbruikscapaciteit naar je Toon te laten pushen.
\

Omgekeerde wereld dit.:@ Ik bel op, men weet dat ik een Toon heb, en nu moet ik het werk van Eneco gaan doen?:S Zij willen het toch niet aanpassen en verwijzen mij door naar de Eneco website. Anders had ik toch niet gebeld en het bedrag gewoon rechtstreeks op de site aangepast.
Mag toch hopen dat als de aanpassing in jullie systeem staat dat ik de juiste data kan verwachten.

Waar staat op Mijn Eneco of de voorwaarden dat ik naar een forum/moderator dient te gaan om juiste data door te krijgen na termijnwijziging?
Dit is gewoon slechte service.

Weet je wat wel goede service zou zijn?
Na je termijnwijziging op Mijn Eneco een mailtje of notificatie. (dit sturen jullie toch al ivm termijnwijziging)

"Uw geschatte verbruiksdata wordt aangepast voor Uw Toon. U kunt een Toonupdate binnen 24 uur verwachten."

Dat is duidelijk en helder communiceren naar je klant.

\

Omgekeerde wereld dit.:@ Ik bel op, men weet dat ik een Toon heb, en nu moet ik het werk van Eneco gaan doen?:S Zij willen het toch niet aanpassen en verwijzen mij door naar de Eneco website. Anders had ik toch niet gebeld en het bedrag gewoon rechtstreeks op de site aangepast.
Mag toch hopen dat als de aanpassing in jullie systeem staat dat ik de juiste data kan verwachten.

Waar staat op Mijn Eneco of de voorwaarden dat ik naar een forum/moderator dient te gaan om juiste data door te krijgen na termijnwijziging?
Dit is gewoon slechte service.

Weet je wat wel goede service zou zijn?
Na je termijnwijziging op Mijn Eneco een mailtje of notificatie. (dit sturen jullie toch al ivm termijnwijziging)

"Uw geschatte verbruiksdata wordt aangepast voor Uw Toon. U kunt een Toonupdate binnen 24 uur verwachten."

Dat is duidelijk en helder communiceren naar je klant.

Kijk er zijn altijd wel verbeteringen mogelijk en omgekeerde wereld is het zeker niet.

Eneco is niet voor niets een forum begonnen, zodat de community van Toon gebruikers zaken met elkaar kunnen uitwisselen. Toon is een vrij gecompliceerd apparaat.

En......het is uiteraard geen verplichting; je had het forum tenslotte al gevonden; ook de klantenservice kan hier weer van leren; een moderator zal dat straks ongetwijfeld intern kortsluiten.

En via een update gaat dat niet; ik vertelde je al dat er nieuwe data, al dan niet zelf berekend, naar Toon moet worden gepushed!

Er zijn altijd wel zaken aan te wijzen, die beter kunnen/moeten; ook Eneco leert daar van.
Voor "the time being" gewoon op het forum kijken en 9 van 10 situaties lossen we hier al dan niet samen met een moderator op!

Op deze wijze is Enco één van de eerste leveranciers , die op deze snelle digitale wijze (ook) met z'n klanten communiceert en is nog gratis ook!:P
Reputatie 7
Badge +6
@Zuunig

Vervelend om te horen dat je niet tevreden bent op het moment. Het is zeker niet ''je schuld'' dat Toon geen goed advies geeft omdat je je termijnbedrag gewijzigd hebt er zijn helaas situaties (bij. wanneer je dit wijzigt via Mijn Eneco) dat dit gebeurt. Er wordt gekeken naar hoe we dit op kunnen lossen. Over je contract in vergelijking met andere leveranciers, kan ik je laten terugbellen. Heb je je telefoonnumer via een pb voor mij met eventueel een tijdstip waarop je goed bereikbaar bent?
Reputatie 4
Badge +1
@Folkert
Zo moeilijk moet het toch niet zijn om na een wijziging op 'Mijn Eneco' een update/mutatie berichtje naar het Toon platform te sturen, zodat deze de nieuwe gegevens naar Toon pusht.

Op mijn werk (ziekenhuis) doen we dit ook voor diverse gebeurtenissen (bijv. nieuwe afspraak) tussen diverse systemen. Dat wordt in 99,99% van de gevallen vrijwel direct in alle deel systemen verwerkt, en voor die paar gevallen dat er iets niet goed gaat, komt er in de monitoring direct een melding zodat er op geanticipeerd kan worden.
Reputatie 7
Badge +6
@Robin Harmsen

Het ligt iets gecompliceerder. Toon werkt op basis van inschatting, wanneer een termijnbedrag verlaagd wordt via Mijn Eneco wordt de inschatting niet aangepast dus er valt niets te pushen op dat moment. Ook is een aanpassing in de inschatting niet altijd wenselijk omdat er dan weer een maand gewacht moet worden op het status verbruik, de keuze ligt bij de klant, sommige klanten willen hun termijnbedrag naar beneden aanapssen maar wel dat de Toon aan blijft geven wat de besparing is op basis van de oorspronkelijke inschatting zodat Toon hun werkelijke besparing over het verbruiksjaar blijft aangeven. Het gaat erom dat klanten weten wat er gebeurt wanneer een termijnbedrag op een bepaalde manier wordt aangepast en daar kunnen we uiteraard nog in verbeteren.
Hoi Folkert,

Zoals je het verwoord is het m.i. ook de beste methode, los uiteraard van de communicatie richting klant, want juist in deze situaties wijs ik de forumleden altijd op de push mogelijkheid.
Vorig jaar heb ik zelf aan der lijve ondervonden dat het prettig is als de klant wel of niet Toon wil laten bijwerken.

Heb ik het ook goed dat we in het verleden ook gesproken hebben over het zelf aanpassen van je profiel op Toon, wat nu nog niet kan. Dan zou de klant zelf de schatting kunnen aanpassen?
Reputatie 4
Badge +1
@Folkert
Heldere uitleg, wellicht dat een extra tekst op Mijn Eneco, op de pagina waar je je bedrag kan aanpassen, dan een slim idee is?

Reageer