Dimmer kiezen | Eneco Community
vraag

Dimmer kiezen

• 29 oktober 2018
  • 3 reacties
  • 154 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 1 reactie
Hoe kies ik de juiste combinatie van dimmer en leds.
In ledlampen die geschikt zijn om "gewone" lampen te vervangen zit de driver ingebouwd.
De driver maakt van de 230V wisselspanning een voor leds geschikte lage gelijkspanning.
Voor leds die gedimd moeten kunnen worden heb je nog speciale uitvoeringen nodig.
Het is nog steeds erg ondoorzichtig welke dimmer goed samenwerkt met welke leds.
Philips publiceert lijsten met bewezen combinaties. Dat werkt misschien voor installateurs. Daarvan weet ik dat ze vaak een klein assortiment dimmers meenemen om proefondervindelijk vast te stellen wat de juiste dimmer is.
Het is niet alleen de vraag wat voor type dimmer je moet nemen (fase aan- of afsnijden) ook zijn er verschillen tussen de drivers van de Aziatische en de Europese fabrikanten.
De dimmer die ik onlangs gebruikte om een paar leds te sturen die spaarlampen vervingen werkte uitstekend, maar diezelfde dimmer werkte niet toen ik er een stel leds op aansloot die halogeenspots moesten vervangen. Probleem: klein regelgebied en knipperen.

Mijn vraag is weet iemand de weg in dit doolhof?

Jan

3 Reacties

Op iedere goede led site moet je zijn.
Een goede leddriver kost gemiddeld €12; de dimbare zijn iets duurder.
Vervolgens is het van belang dat je led’s koopt met de nieuwste ingebouwde techniek.
Zelf heb ik veel gehad aan de uitleg bij www.ecobright.nl
Een dimbare trafo is bv:

https://www.ledlampendirect.nl/dimbare-elektronische-led-transformator-12v-4-3a-max-50-watt.html?gclid=CjwKCAjw39reBRBJEiwAO1m0OegTYYJqHlk7-Wn7tkUyArn29qCAJz0bS0F9QjJkQJLjgZux7wJMlRoCRlwQAvD_BwE
Hallo Brandje, volgens mij hebben ledlampen die je in armaturen gebruikt waar je de halogeenlamp of gloeilamp vervangt de driver al ingebouwd zitten in de fitting van die ledlamp.
Als je geen dimmer gebruikt is het wisselen naar ledlampen erg simpel.
Totdat je een dimmer gaat gebruiken
Grz Jan
Vandaar dat ik verwees naar de led sites.
Niet iedere led lamp is dimbaar en dat noemde ik dus ook niet. Ik ging uit van een trafo waar de leddriver in zit. Dimmen gaat dan met een extra ingang op de dimmer.
Ik ben er zelf geheel mee gestopt en ben overgegaan naar Hue.

Reageer