De slimme meter bij EenVandaag | Eneco Community

De slimme meter bij EenVandaag

Toon eerste bericht

76 Reacties

Reputatie 7
Badge +9
Voor iedereen die denkt "hoera mijn meter staat niet op het lijstje": Tel even het aantal meters die in de proefopstelling zijn gebruikt (zie: http://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/met-deze-slimme-meters-betaal-je-mogelijk-te-veel-voor-je-elektriciteit) , 11x slim, 2x dom. Tel vervolgens het lijstje onbetrouwbare meters van netbeheer Nederland (oeps ook 11). Zou dat nu echt betekenen dat meters die niet op het lijstje staan prima functioneren? Even voor de duidelijkheid: Mijn meter staat niet op het lijstje, mijn jaarverbruik geeft geen aanleiding te denken dat de meter niet goed is. Ik ben geen tegenstander van slimme meters. :)

Mijn meter(s) staan ook niet op lijstje, zelfs het complete merk staat er niet op, nog sterker: Mijn slimme meter is van begin 2016, het maken van deze meters was ook net pas afgerond (eind 2015 ongeveer!).. Mijn jaarafrekening gaf ook geen reden tot twijfels..
Hoi Zuid,

Ik leidde het af van hier (volzin begint met: "Sinds 2014.... )

@Brandje, zodra de website van de netbeheerders weer reageert zoek ik verder.

Website Netbeheer nog steeds slecht bereikbaar. 😞 De cache van Google heeft een beetje geholpen. De zin die jij aanhaalt spreekt van ontworpen sinds 2014. Volgens mij betekent dat dat alleen de meter variant DSMR 5.x geen probleem zou opleveren volgens de netbeheerders. Andere varianten zijn eerder 'ontworpen'.

Hoi Zuid,

Dat zou je inderdaad kunnen zeggen.
Kennelijk is die vermaledijde dopen in dievversie niet aanwezig.
Ik ga de komende tijd m'n stroomverbruik extra goed monitoren en vooral dan wanneer er alleen led wordt gebruikt.
Jammer dat tijdens de test geen Hue van Philups werd gebruikt; tenminste ik heb het op de weergave niet kunnen ontdekken.
Ook hier hangt er een "slimme" kwh meter uit het bovengenoemde lijstje. Vraag me wel af ofdat de afwijking ook van toepassing is op teruglevering.
Ook hier hangt er een "slimme" kwh meter uit het bovengenoemde lijstje. Vraag me wel af ofdat de afwijking ook van toepassing is op teruglevering.

Mijn vermoeden is dat dat vrijwel geen rol speelt, want de rare afwijkende pieken ipv een mooie curve doen zich voor bij bv led-verlichting, die dan tijdens de zon overdag vermoedelijk buiten gebruik zijn.
Maar daar en tegen kunne opladers ook pieken op de scope geven, zoals getoond werd.
Ik heb ook een meter uit dit lijstje! Hoop dat dit voor mij nu een verklaring is voor de bizar hoge rekening die ik elke maand betaal!
Ben benieuwd wat Eneco gaat doen......
Eneco doet, uit zich zelf, niets denk ik....
Geadviseerd werd Eneco te benaderen om samen met jou te beoordelen of het verbruik onverklaarbaar hoog is.
Pas dan zal je Netbeheerder vermoedelijk een onderzoek starten.
Dus ik zou dan nu meteen de standen gaan monitoren om beslagen ten ijs te komen.
Ik heb Eneco gemaild, en stedin heeft me al gecontact.....alles in werking dus?
Ik heb Eneco gemaild, en stedin heeft me al gecontact.....alles in werking dus?

Precies dat bedoel ik, gewoon zelf actie ondernemen.?
Badge +5
Helaas heb ik een Landis + Gyr

ZCF110CBtFs2 en de barcode begint met E0004

Maar eens kijken wat we daar aan gaan doen...........
En eerst maar eens bepalen of mijn meterstanden onverklaarbaar Hoog zijn.....

Hoi Ton, hier dezelfde meter als jij hebt welke geplaatst is in sept 2014. Sinds de plaatsing echter 377 kWh in 2015, 518 kWh minder in 2016. We hebben echter wel alles voorzien van LED, nieuwe CV en nieuwe wasmachine, koelkast etc.
Dit topic maar eens goed levendig houden!
Helaas heb ik een Landis + Gyr

ZCF110CBtFs2 en de barcode begint met E0004

Maar eens kijken wat we daar aan gaan doen...........
En eerst maar eens bepalen of mijn meterstanden onverklaarbaar Hoog zijn.....

Hoi Ton, hier dezelfde meter als jij hebt welke geplaatst is in sept 2014. Sinds de plaatsing echter 377 kWh in 2015, 518 kWh minder in 2016. We hebben echter wel alles voorzien van LED, nieuwe CV en nieuwe wasmachine, koelkast etc.
Dit topic maar eens goed levendig houden!

Hoi Theo,

Bij ons geldt dat ook.
Het aantal Hue wordt steeds groter. Vandaag een Iris erbij.
Ik heb het idee dat Hue op onze meter geen nadelige gevolgen heeft; althans geen onverklaarbare hoger verbruik.
Dus ik volg het nauwgezet.
Reputatie 3
Badge
http://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/detail/dit-zijn-de-10-slimme-meters-die-mogelijk-meer-verbruik-meten/?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrief

@Rodney
De resultaten van het onderzoek uit 2015 zijn gedeeld met de regionale netbeheerders. Want je netbeheerder is verantwoordelijk voor de slimme meter. Zij hebben daarom aanvullend onderzoek laten doen door het Nationaal Meteorologisch Instituut VSL en onderzoeksbureau DNV GL.

Ik neem aan dat je bedoelt Nationaal Metrologisch Instituut VSL.
De "weermannen" van o.a. KNMI meten heel andere zaken.
Reputatie 2
http://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/detail/dit-zijn-de-10-slimme-meters-die-mogelijk-meer-verbruik-meten/
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb ook een Landis + Gyr, maar dan een E350, dus die staat volgens mij niet in het lijstje.
Alleen hopen dat Stedin niet gaat denken dat hij 'te weinig' verbruik registreert 😉 ,
Want dat verbruik is stevig gedaald sinds ik die slimme meter heb.
Ik kan pas zeggen hoeveel als ik begin mei die slimme meter een jaar zal hebben
Maar het zal dan waarschijnlijk een daling van ongeveer 1050 kWh zijn.
M'n laatste jaarnota was nog een combinatie van het hogere verbruik met de oude Analoge meter, en de verlaagde verbruik sinds de installatie van die slimme meter, maar dat was ook al ongeveer 850 kwh minder dan de jaarnota van het jaar ervoor.

Een hoger verbruik sinds de installatie van die slimme meter heb ik dus in elk geval niet. En volgens mij werkt de slimme meter bij mij correct.
Wil graag weten of dat klopt! een slimme meter niet aan gegeven of ik dat wilde, krijg ik een antwoord van de plaatser overal krijg je die als of het verplicht is en hoe kan ik Stedin vertrouwen dat het allemaal goed gaat
Wil graag weten of dat klopt! een slimme meter niet aan gegeven of ik dat wilde, krijg ik een antwoord van de plaatser overal krijg je die als of het verplicht is en hoe kan ik Stedin vertrouwen dat het allemaal goed gaat

Slimme meter is niet verplicht, vervangen kan verplicht worden gesteld door de netbeheerder. Deze keurt een aantal meters en als deze niet voldoen kan dit gelden voor een grotere groep meters van het zelfde type. Bij vervanging kan je ook aangeven dat je geen slimme meter wilt maar een 'domme' digitale.
Ik denk dat domme digitale meters niet meer geplaatst worden.
Dus die keuze heb je niet.
Weigeren kan uiteraard, maar als de domme meter defect raakt, zal er toch een slimme meter geplaatst worden.
Dan kan het uitlezen uitgezet worden. Ik denk dat bedoeld wordt.
Badge
Zoals we al eerder in ons vorige berichtje hadden aangegeven over onze twijfels van de slimme meter, hebben we nu weer zo iets met de meter doordat we nu lekker zonnige uren hebben.
Op dit moment zijn we afgerond 3000 Watt aan het opwekken. 460 Watt verbruiken we nu dus word er 2540 Watt terug geleverd. Echter zien we wel als we constant focussen op de "Stroom vandaag" dat deze gewoon langzaam op loopt. Je zou verwachten dat deze blijft staan omdat je toch eerst je eigen opgewekte energie verbruikt. Buiten dat, wat dan eigenlijk nog meer ergernis geeft dat deze af en toe, zeker als we een lekker zonnetje hebben en opwekken, er af en toe een stevige piek bij de "Stroom nu" zit van zo'n 4800 Watt terwijl er naast koelkast en vriezer die zo goed als niets verbruiken en die ook gekoppeld zitten aan slimme stekkers er voor de rest helemaal niets aan staat. Dit laat dan ook weer "stroom vandaag" sneller lopen op het grafiek is het te zien en op de overzichten van Eneco is dit ook te zien voor het dagelijks verbruik. Dit vreet wel zeker als je sterk het gevoel je moet betalen voor iets wat je niet verbruikt. De periodes met de vakantie valt het meeste op met afwijkingen omdat je dan het minimale wordt verbruikt. We zullen dan ook een bericht naar Eneco sturen om één en ander uit te laten zoeken want het vertrouwen was al niet optimaal en nu helemaal weg. Ook wetende met m’n vorige bericht over de vervanging van alle halogeen verlichting met LED en dimmers.
Reputatie 5
Badge +6
Bovenstaande heeft (waarschijnlijk) niets te maken met het functioneren van de slimme meter.
Het lijkt meer op een al eerder besproken probleem in de presentatie van de gegevens in Toon.(Aangenomen dat je Toon ZON hebt) "Stroom nu" is een berekening op basis van de opgewekte stroom en de terug geleverde stroom. Dit zijn gegevens die door twee verschillende apparaten worden gemeten. Meten op twee momenten kan "even" een verkeerd beeld geven, zelfs een negatieve "stroom nu" is daarbij soms mogelijk. "Stroom vandaag" is volgens mij niet alleen de inkoop van stroom bij Eneco maar ook de direct gebruikte eigen opwek van stroom. Probleem met de presentatie van de getallen is vooral zichtbaar als de zon af toe meer of minder opwek veroorzaakt door een wolkje.
Badge
Weigeren kan uiteraard, maar als de domme meter defect raakt, zal er toch een slimme meter geplaatst worden.

Met een stukje aluminium folie, geaard, maakt men de slimste meters dom!
Vanavond werd ook ik Radar aandacht geschonken aan de problematiek mbt de Slimme meters.
Als je je daar ook zou willen melden, dan hierbij de link:

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/oproepen/meldpunt-klachten-over-je-slimme-meter/#2
Badge +5

Met een stukje aluminium folie, geaard, maakt men de slimste meters dom!

Verklaar je nader!
Badge
Verklaar je nader!
Ach gewoon de kooi van Faraday https://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday
Echter bij een gedwongen plaatsing van een een slimme meter bij mij thuis komt er een een kast omheen van panzerstahl.
Ik heb nooit getekend voor een energie aansluiting dat er in mijn huis ontvangers werkelijk ontvangst zouden krijgen.
Of dat zenders ongebreideld zouden kunnen zenden.

Er staat ergens op tweakers.net een verhaal van ´n chap die een slimme meter kreeg.
Hij liet liet het onding adminstratief uitzetten en verpakte het onding in aluminium folie.
Na ´n fourtnight werd ie gebeld dat ze geen kontakt konden krijgen met z´n slimme meter.
Badge +5
Verklaar je nader!
Ach gewoon de kooi van Faraday https://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday
Echter bij een gedwongen plaatsing van een een slimme meter bij mij thuis komt er een een kast omheen van panzerstahl.
Ik heb nooit getekend voor een energie aansluiting dat er in mijn huis ontvangers werkelijk ontvangst zouden krijgen.
Of dat zenders ongebreideld zouden kunnen zenden.

Er staat ergens op tweakers.net een verhaal van ´n chap die een slimme meter kreeg.
Hij liet liet het onding adminstratief uitzetten en verpakte het onding in aluminium folie.
Na ´n fourtnight werd ie gebeld dat ze geen kontakt konden krijgen met z´n slimme meter.

En dan.... Je zult toch een keer je meterstanden door moeten geven dus weer zo'n broodje aap verhaal waar niemand wat aan heeft.
De invloed van buitenaf speelt nl geen rol, het is nl de sinus die verstoord wordt in de meting door led, laders etc. Mogelijk dat het gprs signaal geblokkeerd wordt door een kooi maar niet door aluminium folie!
Onzin plaatsen doe je wel vaker Jan. Is weer eens wat anders dan al dat geklaag over apps.;)
Badge
En dan.... Je zult toch een keer je meterstanden door moeten geven dus weer zo'n broodje aap verhaal waar niemand wat aan heeft.
DUH!
Ze komen maar langs om te kijken!

De invloed van buitenaf speelt nl geen rol, het is nl de sinus die verstoord wordt in de meting door led, laders etc. Mogelijk dat het gprs signaal geblokkeerd wordt door een kooi maar niet door aluminium folie!
Onzin plaatsen doe je wel vaker Jan. Is weer eens wat anders dan al dat geklaag over apps.;)

Lieve schat ik had het alleen over het blokkeren van het gprs signaal.
Dat jij natte dromen krigt over apps boeit mij niet zo
Dit bericht is bedoeld om e.e.a. op te klaren en helder te maken. Gericht aan moderators, adviseurs en gebruikers van slimme meters. Ter verklaring van het hier gemelde hogere energieverbruik op de nota, na installering van een slimme meter c.q. Toon.

Hier is het resultaat van een wetenschappelijk Nederlands onderzoek naar de oorzaak van incorrecte lezing c.q. verbruiksdata bij het gebruik van slimme meters

Gepubliceerd op 1 maart 2017
http://ieeexplore.ieee.org/document/7866234/?reload=true

Met nog wat meer achtergrondbeeld wat aanleiding is tot meer onderzoek:
https://www.theregister.co.uk/2017/03/06/smart_meters_prove_dim/

Reageer