Concept klimaatakkoord | Eneco Community

Concept klimaatakkoord

Er ligt een nieuw klimaatakkoord op tafel die aan het eind van het jaar door de kamer wordt behandeld.

De volgende punten wat betreft verduurzamen vind je hieronder. De zgh salderingtegeling gaat naar een terugleververgoeding

In het (concept) Klimaatakkoord is woonlastenneutraliteit als uitgangspunt genomen. Dit betekent dat de woonlasten van huiseigenaren niet mogen stijgen door het nemen van verduurzamingsmaatregelen, zoals isolatie of de aanschaf van een warmtepomp.
Een voorstel om cv-ketels te verbieden gaat niet door.

In het akkoord staan maatregelen die huiseigenaren helpen bij het verduurzamen van hun woning, onder andere door financieel gunstige regelingen.
Als een woonwijk van het aardgas af gaat en er keuzes gemaakt worden voor alternatieven, zoals warmtepompen of biogas, moeten bewoners serieus worden betrokken. Gemeenten moeten hier uiterlijk in 2021 duidelijkheid over geven.(bron Eigen huis)

23 Reacties

Reputatie 7
Badge +9
Die regels slaan eigenlijk geen kant of wal naar mijn mening, iemand in een sociale huurwoning word nu met deze regels verplicht mee te gaan met iemand met een eigen woning, terwijl dit nog altijd een keuze moet zijn van de consument zelf.
Voor alsnog blijft het schimmig hoe de uitwerking gaat. Er zullen altijd WB verenigingen zijn die niet/onvoldoende inversteren in verduurzamen van hun huizen.
Reputatie 7
Badge +9
Voor alsnog blijft het schimmig hoe de uitwerking gaat. Er zullen altijd WB verenigingen zijn die niet/onvoldoende inversteren in verduurzamen van hun huizen.

Die kan ik met de neus aanwijzen Mark.. Hier in Almelo hebben we er zelfs 2, die daar gewoon maling aan hebben, maar wel elke 1ste van Juli de huurprijs omhoog gooien.
Er ligt een nieuw klimaatakkoord op tafel die aan het eind van het jaar door de kamer wordt behandeld.

De volgende punten wat betreft verduurzamen vind je hieronder. De zgh salderingtegeling gaat naar een terugleververgoeding

In het (concept) Klimaatakkoord is woonlastenneutraliteit als uitgangspunt genomen. Dit betekent dat de woonlasten van huiseigenaren niet mogen stijgen door het nemen van verduurzamingsmaatregelen, zoals isolatie of de aanschaf van een warmtepomp.
Een voorstel om cv-ketels te verbieden gaat niet door.

In het akkoord staan maatregelen die huiseigenaren helpen bij het verduurzamen van hun woning, onder andere door financieel gunstige regelingen.
Als een woonwijk van het aardgas af gaat en er keuzes gemaakt worden voor alternatieven, zoals warmtepompen of biogas, moeten bewoners serieus worden betrokken. Gemeenten moeten hier uiterlijk in 2021 duidelijkheid over geven.(bron Eigen huis)

Hoi Mark,

En als een bepaalde wijk van het gas af gaat, vergeet stadswarmte niet, dat is ook een serieuze optie.
Ik zag de presentatie op dat "tafeltje"; grappig dat het bedrijf Eneco ook prominent met z'n logo werd genoemd. Ook wel weer logisch omdat duurzaamheid hoog in hun vaandel staat.
En nu maar hopen dat dat zo blijft als gemeenten hun aandelen verkopen.

Wat de saldering betreft ben ik blij dat als de omslag wordt doorgevoerd heb ik in ieder geval op mijn omslagpunt bereikt.
Daarna is het zaak om zoveel mogelijk eigen opgewekte stroom af te nemen op zonnige dagen en wellicht het dubbel tarief meteen te beëindigen.
Wellicht al eens voor bij zien komen. Artikel telegraaf om de gasleidingen bij gasloos nieuw leven te geven

https://www.telegraaf.nl/c/2290466/
Hoi Mark,

De site van Telegraaf via jouw site benaderen lukte niet.
Maar is dat niet het idee om het leidingnet te gebruiken voor transport Waterstof; tenminste dat zal ik op TV.
Hoi Ton. Ja klopt daar gaat het artikel over. Wel raar dat de link niet werkt heb net nog getest en kom gewoon op de site

Probeer anders deze een
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2290466/waterstof-kan-door-de-gasleidingen?utm_source=copy-link&utm_medium=referral&utm_campaign=artikel-copy
Hoi Mark,
Thx; dom, dom, niet genoeg naar beneden gescrolld en dus de cookies niet geaccepteerd.
Net gelezen en idd het is wat ik eerder op TV zag.
Als het goed doorgerekend zou worden incl de bouw van nieuw waterstofcentrales heeft het wellicht bestaans recht.
Het is in iedergeval een mooie manier om de infra te behouden.

We zullen zien waar ze de komende jaren mee aankomen
Badge +1
Zie zelf veel toekomst in de waterstof.

Zit zelf in de installatietechniek. En wij komen heel veel woningen en gebouwen tegen die absoluut niet geschikt zijn voor bv een warmtepomp.
Artikel over einde salderingsregeling. Zoals het nu lijkt komt er nog een jaar extra

https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/minister-wiebes-wil-huidige-salderingsregeling-verlengen-tot-2021/
Hoi Mark!
Thx boor het artikel. Als er dus idd 1 jaar extra gesaldeerd mag worden dan speel ik net quitte via die regeling. Mooi hoor!

Grapppig dat ik nu voor het eerst ook lees dat de electriciteitsWet mbt de ferrarismeter (zoals te verwachten was) wordt gewijzigd in samenhang met de terugleversubsidie.
Reputatie 7
Badge +9
Hopen dat die wet er gaat komen. Die ouwe domme meters, is leuk dat sommige kunnen terugdraaien, maar betere registratie behoud je toch met de digitale versie.
Ach die Wet zal er wel komen. Persoonlijk is het 1 jaartje uitstel voor mij net mooi om m’n geplande tijd te halen voor breakeven.

Ik denk dat menige ferraris klant met een PV wel achter z’n oren gaat krabbelen omdat een teruglopende meter dus geen echt voordeel dan meer oplevert; je loopt immers de teruglever vergoeding mis.
Er zou anders een rechtsongelijkheid ontstaan.
Badge +1
Die onzin is alleen bedacht om het geld uit onze uuen zakken te roven
Reputatie 5
Badge +6
Ach die Wet zal er wel komen. Persoonlijk is het 1 jaartje uitstel voor mij net mooi om m’n geplande tijd te halen voor breakeven.

Ik denk dat menige ferraris klant met een PV wel achter z’n oren gaat krabbelen omdat een teruglopende meter dus geen echt voordeel dan meer oplevert; je loopt immers de teruglever vergoeding mis.
Er zou anders een rechtsongelijkheid ontstaan.

Ik denk dat een slimme meter weigeraar niet overtuigt zal worden met dit "voordeel".
Ferraris meter saldeert, alleen persaldo afgenomen kWh worden afgerekend. Alleen indien begin teller stand groter is dan eind teller stand zal een ferraris meter onvoordeliger worden.
Het zal nog een probleem worden bij de fanatieke weigeraars de meter te vervangen.
Uiteraard Nico hangt het er van af hoe ver ze het zich als ferrarisbezitter in de “teruglever”/portemonnee willen laten voelen.
De Wet zal straks duidelijk zijn qua vervanging, maar hoe en of er een sanctie op komt dat zal de toekomst uitwijzen.
Ik zie de ontwikkeling met interesse tegemoet.
Zelf ben ik blij dat ik geen overcapaciteit in m’n PV heb.
Meer nog dan nu zullen wij dan extra stroom gaan gebruiken als de zon schijnt.
Reputatie 5
Badge +6
Ton, ik ben wel blij met mijn overcapaciteit. 🙂 Mei volgend jaar zullen we het punt hebben bereikt dan de besparing op stroomkosten gelijk is aan de aanschafkosten inclusief montage. Dat is dus na bijna 7 jaar als ik geen rekening zou houden met de lagere vergoeding van de niet gesaldeerde kWh, zou ik een half jaar eerder break even hebben bereikt, dus begin november dit jaar. Alle teruglevering zal volgens de nieuwe regels een gelijke (lager dan bij afname) vergoeding krijgen. Nu bij Eneco € 0, 92. Ik verwacht wel dat dit een lager bedrag zal worden.
Alleen bij nieuwe PV systemen speelt de terugleversubsidie een rol. Maar ook dan zal een overcapaciteit eerder een voordeel dan een nadeel zijn.

Wat voor nieuwe systemen wel eventueel een probleem zou kunnen worden is m.i. de lagere energiebelasting op stroom. Terugverdien berekeningen zullen bij een lagere stroom prijs een langere terugverdientijd geven.
Nu is Eneco degene die de hoogste terugleveringvergoeding Ná saldering geeft.
Ben benieuwd of dat zo zal blijven, voor jou dus interessant; ik bereik dat punt (bewust gekozen) nooit.
Reputatie 5
Badge +6
Na afschaffing van de saldering heeft iedereen met een PV systeem te maken met de terugleververgoeding., Die vergoeding zal dus onderdeel worden van de onderlinge concurrentie tussen de energie leveranciers. Ben benieuwd.
Ja je hebt gelijk Nico!
Het salderingsspook spookte weer even door m’n hoofd. Alles wat naar het Net gaat is dan onderdeel van die vergoedingsregeling.
Reputatie 5
Badge +6
In onderstaand overzicht heb ik geprobeerd zichtbaar te maken dat de terugverdientijd van panelen niet alleen afhankelijk is van of er wel of niet sprake is van een overschot na saldering. Een veel belangrijkere parameter is de omvang van een systeem. Een klein systeem van 2 panelen is op korte termijn nauwelijks rendabel. Terwijl een systeem van 16 panelen van 270Wp inclusief montage al na 7 jaar is terugverdient bij een gemiddelde besparing per Wh van nog geen 18 cent.

Dit komt door kosten van de omvormer en de relatief hoge montage kosten bij kleine systemen.
Hoi Nico,

Mooi staatje! Je gedachte gang is mooi zichtbaar.
De 2e groep, 3e mogelijkheid is (vrijwel) op mij van toepassing.
Ik zit nu op 78 mnd planning oftewel 6,5 jaar.

Reageer