Brandveiligheid meterkast in orde? | Eneco Community
vraag

Brandveiligheid meterkast in orde?

• 20 november 2012
  • 5 reacties
  • 3528 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
Beste forum leden,

Beroepshalve (brandveiligheidsadviseur) kijk ik regelmatig in meterkasten en helaas constateer ik dat veel mensen de meterkast als bergkast gebruiken.
Ik zeg al meestal dat ik het wel snap dat die ruimte benut wordt voor schoenen, wekpotten,kranten en plastic tassen maar vergeet niet dat als er brand ontstaat in de meterkast, door wat voor redenen dan, de brand snel ongekontroleerd kan uitbreiden en een flinke woningbrand tot het gevolg heeft.

zie: http://www.rijnmond.nl/nieuws/11-10-2012/fouten-oorzaak-brand-meterkasten-maassluis

Dit waren een paar gevallen van een slechte aansluiting van een aardlekschakelaar.
Dat het snel een flinke brand werd kwam door de uitbreiding via de harde plastic gasleidingen die gesmolten waren.

Dus mensen mijn advies: prop je meterkast niet vol met brandbare spullen.
Bovendien laat meterkast werkzaamheden aan de vakman over.
En een moderne meterkast met aardlekschakelaars op elke groep en een hoofdschakelaar heeft de voorkeur maar ik snap dat daar een prijskaartje aan hangt.
Maar een uitgebrande hal of veel erger is veel kostbaarder.
Ook een rookmelder in de buurt van de meterkast is heel verstandig.

Met energieke groet,

Stansat

5 Reacties

Reputatie 3
Badge
Hier 1 schone meerkat met alleen een stopcontact voor Toon. Je mag trots op me zijn haha. Ik doe aan BHV en al is het iet altijd basis materiaal. Hou er wel rekening mee.
Reputatie 3
Badge +3
Ook hier een nette en schone meterkast.  🙂 🙂
Badge +2
Aansluitingen van aardlekschakelaar, hoofdschakelaar en automaten kunnen in de loop der jaren gaan lostrillen, met overgangsweerstand tot gevolg.
Waar weerstand zit in een elektrisch circuit komt warmte, soms gewenst zoals een verwarmingselement, maar hier dus ongewenst met mogelijk brand tot gevolg.

Ook al is de meterkast door de vakman aangesloten, lostrillen kan altijd gebeuren helaas. Ik controleer altijd jaarlijks of de aansluitingen nog goed vastzitten.
Reputatie 3
Badge +2
Aansluitingen van aardlekschakelaar, hoofdschakelaar en automaten kunnen in de loop der jaren gaan lostrillen, met overgangsweerstand tot gevolg.
Waar weerstand zit in een elektrisch circuit komt warmte, soms gewenst zoals een verwarmingselement, maar hier dus ongewenst met mogelijk brand tot gevolg.

Ook al is de meterkast door de vakman aangesloten, lostrillen kan altijd gebeuren helaas. Ik controleer altijd jaarlijks of de aansluitingen nog goed vastzitten.

Beste thecure,

Dat loszitten van een draad aan aardlekschakelaar was ook de oorzaak van de brand in de meterkast in Maassluis.
Door gebruik van plastic gasleidingen is de brand nog sneller uitgebreid.
Er is nu een onderzoek naar gebruik van deze "plastic" gebruikte buizen voor gas.

Je staat versteld wat ik tegenkom.
Oude huizen jaren 60 die 3 groepen hebben met inmiddels een berg aan apparatuur die aangeschaft is zoals, magnetrons,drogers,wasmachines,plasmaschermen enz. en dan vraag je aan de bewoner of ze misschien aan een paar extra groepen erbij met aardlek ,hoofdschakelaar (verplicht vanaf 2005) gedacht hebben en dan vragen ze verbaast wat dat wel niet kost!

Ik heb heel wat uitgebrande woningen en helaas ook slachtoffers gezien dus ik heb die centen er wel voor over om een aangepast moderne meterkast te hebben.

thecure,Jeroen en Bernard een pluim voor jullie.

Met energieke groet,

Stansat
Hoi stansat,

toevallig contact gehad met stedin vorige week, maar ik kreeg niet echt de indruk dat er veel aan de kunsttof gasleidingen gaat gebeuren, ze zeiden alleen dat hier besprekingen over lopen.
Zeker een reden meer om je meterkast goed te controleren. Bij mij is hij pas geleden weer gecontroleerd.

gr

Reageer