20 graden voelt niet aangenaam in de huiskamer hoog verbruik aan gas | Eneco Community
vraag

20 graden voelt niet aangenaam in de huiskamer hoog verbruik aan gas

• 23 november 2014
  • 5 reacties
  • 5887 Bekeken

Als onze thermostaat van toon op 20 graden staat voelt het meestal niet aangenaam. Dit is niet altijd zo. Als het wel aangenaam aanvoelt, gebruik ik extreem veel gas. De luchtvochtigheid zis goed. Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn

5 Reacties

Badge +5
Hallo familie Vd Lee, heb je sinds kort een andere CV ketel die in plaats van aan/uit modulerend werkt?
Klopt de 20 °C niet? Hang er dan een andere thermometer naast om te vergelijken.
Niet iedereen vindt 20 °C prettig en ook open roosters of tocht kunnen een aangenaam gevoel verstoren.
Probeer door middel van een eigen onderzoek de temperatuur in de woonkamer eens een half graadje hoger.
Meer suggesties heb ik niet, het is vrij lastig in te schatten met een dergelijk korte omschrijving.
Succes en laat weten wat je resultaat wordt.
Als onze thermostaat van toon op 20 graden staat voelt het meestal niet aangenaam. Dit is niet altijd zo. Als het wel aangenaam aanvoelt, gebruik ik extreem veel gas. De luchtvochtigheid zis goed. Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn

Was het voorheen met de vorige thermostaat dan wel goed?
Hoe lang hebben jullie Toon?
Wordt het programma van Toon ook gebruikt?
Hebben jullie Toon al eens een reset gegeven, als Toon aan het inleren maak dan eerst die periode af.

Hangt Toon vlak bij een deur die steeds op en dicht gaat?
Hoe weten jullie dat Toon meer gas verbruikt; hebben jullie de standen altijd genoteerd/gemonitord, zodat je nu kan vergelijken?
Of komt het omdat het aantal liters/m3 nu opeens zichtbaar is..................
Reputatie 7
Badge +6
Beste fam vd lee,

Hartelijk welkom op het forum. Eigenlijk heb ik niet zoveel toe te voegen aan de adviezen van yobotje en Brandje.
Het eerste wat we adviseren is om de temepratuur te meten met een andere thermometer en te kijken of je afwijkingen ziet.
Toon rondt af per halve graad, het zou dus ook een paar tiendes kouder kunenn zijn dan 20 graden. Ik hoor graag van je.

Groet,

Folkert
Fam vd Lee, ik herken dat wel enigzins. Wij hebben sinds vrijdag Toon, en ik vind het met 20 graden ook niet aangenaam in huis. Toon laat zien dat ons gebruik ook hoger is dan gemiddeld; zaterdag bv. 4 m3 meer dan gemiddeld, en gisteren 0,5 m3 meer, maar toen heb ik veel meer kleding aangetrokken. Ik begrijp ook niet veel van de vergelijkfunctie, want er wordt bv. niet gevraagd of je ook thuis bent ja of nee. Ik ben overdag vrijwel de hele dag thuis, en dan verstook je natuurlijk veel meer dan iemand die pas na vijven de kachel hoeft te stoken. Het lijkt mij dus appels met peren vergelijken.
Ik kan me ook voorstellen dat het zien van je gasverbruik ten opzichte van anderen ook voor onrust kan zorgen, want als jij constant meer gebruikt als een ander dan denk je toch dat jij iets fout doet! Dat kan natuurlijk op de zenuwen gaan werken.
Ons huis heeft 2 jaar geleden vloer- en dakisolatie gekregen, en HR++glas, en we hebben alleen beneden en in de badkamer de radiatoren open. We ventileren met beleid, houden deuren en ramen gesloten, en de temperatuur klopt vrijwel met een andere thermometer. Onze vorige thermostaat week ver af; als we het naar ons gevoel lekker wilden hebben stond hij altijd op 22 of 23 graden. Nu is 21 graden te doen, en misschien is het ook een kwestie van wennen, maar een half graadje erbij lijkt me 's avonds net iets prettiger. Overdag als ik druk in huis ben is 19 graden ook ruim voldoende, maar dan ben ik alleen. Als manlief thuis zou zijn kan ik de man natuurlijk niet in de kou zetten omdat ik druk bezig ben! Wij wonen hier pas sinds een half jaar, dus ik heb ook nog geen vergelijk.
Ik denk dat ik me gewoon niet veel aan ga trekken van de vergelijkfunctie, want dat is niet objectief genoeg!
Als je Toon net hebt dan is inleren het credo!
Kijk eens rond op het forum en je kan daar genoeg over lezen.
Dus geef Toon de tijd en maak je over het vergelijken maar helemaal niet druk. Je bent net begonnen toen het net kouder was dus een hoger verbruik lijkt mij logisch!
Een historie is er amper bij jullie opgebouwd........
Nu vandaag dat het rond de 2 grd hier was hebben we tot nu toe 5,3 m3 gas verbruikt.

Slim dat je 's-avonds een 0.5 grd verhoogd; doen wij ook.
Overdag staat Thuis op 19,5 en om 18:30 gaat Toon naar Comfort op 20,0 grd.

Nogmaals geef Toon de komende dagen de tijd om in teleren en probeer zoveel mogelijk van de programma-instellingen te gebruiken.

En nog een tip:
Heb je gekeken hoe de instelling van de temperatuur van het CV water in de leidingen is?
Vaak staat dat op 90 grd terwijl je nu aan 60 grd of 70 grd genoeg hebt. Pas als het overdag langdurig blijft vriezen kan je naar de 80 grd gaan, maar dan houdt het in Nederland wel een beetje op.

Reageer