11 Koolmonoxidedoden per jaar | Eneco Community

11 Koolmonoxidedoden per jaar

• 23 oktober 2012
  • 7 reacties
  • 2443 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
Beste lezer,

Even een quote uit nu.nl:

Gemiddeld 11 koolmonoxidedoden per jaar

AMSTERDAM - Het aantal doden en gewonden door koolmonoxidevergiftiging blijft hoog en is de afgelopen 5 jaar toegenomen.

Veel mensen nemen het onderhoud van gaskachels, geisers of cv-ketels niet serieus of ventileren onvoldoende. Dat meldde VeiligheidNL dinsdag.

Gemiddeld kostte koolmonoxide tussen 2007 en 2011 jaarlijks 11 mensen het leven en 150 slachtoffers belandden in een ziekenhuisbed. In de jaren 2005 tot 2010 ging het gemiddeld om negen mensenlevens en 130 ziekenhuisopnames.

---------------------------

Als brandveiligheidadviseur sta ik iedere keer weer verbaast dat mensen zo onvoorzichtig zijn als ik woningcheck`s doe.
Een simpele koolmonoxide melder kan je leven redden. (overigens een rookmelder ook!)
Vooral de gasgeiser in de keuken zonder rookgasafvoer kan een potentieele boosdoener zijn.
Altijd ventileren als je bijvoorbeeld gaat douchen en je warmwater van de keukengeiser komt.
Ook oudere moederhaarden moeten jaarlijks gecontroleerd worden, hier kan ongemerkt ook koolmonoxide uitkomen als de haard niet goed functioneert.
Oude open systeem CV`s  kunnen ook nog koolmonoxide produceren bij niet goed functioneren.
Slapers op zolder in de buurt van de CV: altijd een koolmonoxide melder ophangen!  (of je moet een gesloten systeem, nieuwe CV hebben maar dan nog staat veiligheid hoog in het vaandel bij mij)
Koop het liefst geen gecombineerde melder rook_koolmonoxide want koolmonoxide zakt naar de grond en rook gaat naar het plafond of als je die al hebt, hang hem dan maar halverwege de muur.
Laat in alle gevallen je CV en/of geiser jaarlijks door een gecertificeerde vakman controleren.
De losse CO-melder dus NIET op het plafond plakken maar op ongeveer 1 meter hoogte van de muur in de buurt van het apparaat. (geiser,CV)

De symptomen van koolmonoxidevergiftiging: je merkt er niets van je krijgt wat roze wangen, wordt slaperig, is reukloos en koolmonoxide wordt 250 keer sneller in je bloed opgenomen dan zuurstof.

Een CO melder van ongeveer 25,- Euro kan je leven redden!

Met energieke groet,

Stansat

7 Reacties

Reputatie 3
Badge +3
@Stansat  : je geeft aan koolmonoxide meter tenzij je een gesloten systeem hebt.

Ik ga er van uit : ook met een gesloten systeem kan wat mis gaan. Ik heb zelf een gesloten systeem maar alsnog een koolmonoxide meter erbij in de buurt.
Reputatie 3
Badge +2
@Stansat : je geeft aan koolmonoxide meter tenzij je een gesloten systeem hebt.

Ik ga er van uit : ook met een gesloten systeem kan wat mis gaan. Ik heb zelf een gesloten systeem maar alsnog een koolmonoxide meter erbij in de buurt.

Beste Bernard,

Heel verstandig.
Zoals je zelf aangeeft ook een gesloten systeem kan iets mis gaan alhoewel die kans vele malen kleiner is omdat dan de CO via de gasrookafvoer naar buiten gaat.
Maar ik ga zelf voor de meest veilige situatie waarbij ik bijvoorbeeld ook nog eens in een doorsnee eensgezinswoning 4 rookmelders ophang, 1 in de hal (in de buurt van de meterkast) in de hal boven (waar alle slaapkamers uitkomen) , op zolder en omdat ik ook nog eens een motor in mijn aangebouwde schuur heb staan ook eentje daar.
NIET in de keuken want dat geeft veel valse meldingen als je bijvoorbeeld de rijst afgiet gaat hij af door de stoom.
In de woonkamer is het aan te bevelen.
Dus dan kom zelf op 5 rookmelders en 1 CO melder en in de keuken wel een blusdeken.
(vlam in de pan) Koop wel rookmelders met ingebouwde batterij die 10 jaar meegaat, dat scheelt 10x9volts batterijen.
En als voormalig beroeps brandweerman, die honderden keukenbrandjes heeft gehad, heb ik nog een schuimblusser, maar goed dat is omdat ik gewoon weet dat een uitgebrande woning een ramp is en ik liever een beginnend brandje zelf kan blussen.
Zoals iedereen dat zou kunnen als je er een beetje in verdiept.

Met energieke groet,

Stansat
Reputatie 3
Badge +3
Goed dat je dat nog even aanhaalt : blussers . Ik wil graag in de keuken een blusser maar zie door de blussers het bos niet meer (ofzo).
heb jij een aanbeveling ?
Reputatie 3
Badge +3
het word trouwens wel eens tijd dat je een avatar kiest voor je naam hier op het forum 🙂 :)
Reputatie 3
Badge +2
Beste Bernard,

Een schuimblusser  van 6 liter is een uitstekend blusmiddel om een klein beginnende keukenbrand mee aan te pakken.
Elektronica zou ik er niet mee doen en ook je meterkast niet daar heb je andere blussers voor.
Maar als basic blusser in huis zou ik gaan voor een schuimblusser. (ook wel natblusser genoemd met water en schuimvormend middel)

Avatar..............ja ga ik over denken,

Met energieke groet,

Stansat
Reputatie 3
Badge +3
@stanstat : Dank voor de info.
Reputatie 3
Badge
Omdat kansen kleine worden nemen we ze ook niet echt serieus meer. Goed dat je het aankaart hier.

Reageer