0900 goedkoper? | Eneco Community

0900 goedkoper?

Reputatie 3
Badge
  • Top poster (level 15)
  • 4169 reacties
http://www.nu.nl/algemeen/3413384/mobiel-bellen-0900-nummer-goedkoper.html

14 Reacties

Hè Jeroen,

Deze link was me ontgaan!
Jammer dat we tot juni 2014 moeten wachten.
Wat er niet bij vermeld wordt, is dat bellen naar 0900-nummers over een vaste lijn per 1 augustus 2013 duurder wordt.
Voorheen betaalde je alleen een starttarief van circa 5 cent + servicekosten van het gebelde bedrijf, maar nu betaal je ook nog eens kosten per minuut.
In mijn geval circa 12,5 cent (mag maximaal 15 cent per minuut zijn).

Overigens is en blijft mijn mening dat dit soort kostenvretende 0900-nummers verboden moeten worden voor bedrijven waarmee je als klant in contact wil/moet komen. Het is doodgewoon ordinaire uitbuiting van klanten.
Wat er niet bij vermeld wordt, is dat bellen naar 0900-nummers over een vaste lijn per 1 augustus 2013 duurder wordt.
Voorheen betaalde je alleen een starttarief van circa 5 cent + servicekosten van het gebelde bedrijf, maar nu betaal je ook nog eens kosten per minuut.
In mijn geval circa 12,5 cent (mag maximaal 15 cent per minuut zijn).

Overigens is en blijft mijn mening dat dit soort kostenvretende 0900-nummers verboden moeten worden voor bedrijven waarmee je als klant in contact wil/moet komen. Het is doodgewoon ordinaire uitbuiting van klanten.

De wijziging per 2014 is toch juist dat er een plafond in komt?
Dus het mag wel iets duurder zijn per minuut, maar je overschrijdt dan toch niet het maximum??
Bij de vaste lijn is het tarief per 1 augustus 2013 opgebouwd uit 3 elementen, nl. het starttarief, het beltarief per minuut en het servicetarief per minuut.
De eerste twee tarieven worden vastgesteld door je telecomleverancier, waarbij het beltarief per minuut maximaal 15 cent mag zijn. Het servicetarief wordt door het gebelde bedrijf vastgesteld. Per 2014 mag dat niet meer een bedrag per minuut zijn, maar een vast bedrag van maximaal 1 euro.
Tot 1 augustus 2013 betaalde je voor het bellen naar een 0900-nummer via een vaste lijn alleen een starttarief van circa 5 cent. Nu komt daar dus (in mijn geval) circa 12,5 cent per minuut bij, naast het toch nog steeds hoge servicetarief van de bedrijven, dat tot 2014 nog steeds niet aan een maximum is gebonden.
Voor mobiele bellers wordt het telecomtarief per minuut nu al lager, terwijl het voor bellers via de vaste lijn hoger wordt.
Het aan banden leggen van de servicekosten van de bedrijven volgt dan pas in 2014.

Het aan banden leggen van de servicekosten van de bedrijven volgt dan pas in 2014.

Oké, dat aan banden leggen in 2014, dat bedoelde ik dus, helaas moeten we daarop nog even wachten.
Maar je stelling is juist en ik ook haat die 0900 nrs.
Ik bel ze zelden, alleen als het niet anders kan.
Bij mij prefaleert het Email verkeer; komt als voordeel bij dat je het digitaal beschikbaar hebt.
In mij ogen dient een onderneming die contact met z'n klanten hoog heeft staan een 0800 beschikbaar te hebben.
En dan bedoel ik uiteraar niet het aangaan van nieuwe diensten en of producten, want dan willen ze wel heeeeel graag dat je zo'n 0800 nr belt.
Ik zou zelf wel een 0900-tarief willen instellen voor al die bedrijven die je meestal rond etenstijd bellen om je van alles aan te smeren.
Volgens mij loop ik dan lekker binnen. :D
Ik zou zelf wel een 0900-tarief willen instellen voor al die bedrijven die je meestal rond etenstijd bellen om je van alles aan te smeren.
Volgens mij loop ik dan lekker binnen. :D

Ja een omgekeerde 0900, leuk en goed voor de portemonnee.
Maar ik heb de meeste bellers getackeld met het "Bel me niet register"
En bellen ze toch, hup een klacht naar consuwijzer!
Maar dat is een andere discussie.
Reputatie 6
Badge +1

Oké, dat aan banden leggen in 2014, dat bedoelde ik dus, helaas moeten we daarop nog even wachten.
Maar je stelling is juist en ik ook haat die 0900 nrs.
Ik bel ze zelden, alleen als het niet anders kan.
Bij mij prefaleert het Email verkeer; komt als voordeel bij dat je het digitaal beschikbaar hebt.
In mij ogen dient een onderneming die contact met z'n klanten hoog heeft staan een 0800 beschikbaar te hebben.
En dan bedoel ik uiteraar niet het aangaan van nieuwe diensten en of producten, want dan willen ze wel heeeeel graag dat je zo'n 0800 nr belt.

Ik heb persoonlijk niks tegen bedrijven die een 0900 nummer hanteren voor hun dienstverlening. Zelf  bel ik ze ook alleen als het niet anders kan en er geen alternatief beschikbaar is. 
Maar waar ik wel problemen me heb is het gezever, nadat je aansluiting hebt en de teller begint te lopen. Meestal eerst een berg informatie over een 24 uur website, dan een eeuwenlang keuze menu en vervolgens nog wachten op een medewerker. En de tijd tikt lekker weg met de bijbehorende kosten. 

Nee het nummer mag, maar dan meteen een medewerker aan de lijn die alles kan afhandelen en alle bevoegdheden heeft, om tot zaken te komen. Is er geen medewerker beschikbaar, dan geen aansluiting. Net zo als ik een particulier bel. Niet thuis, geen aansluiting en geen kosten.

als ik nu een 0900 nummer bel, ben ik al aan het betalen, voor een dienst die ik nog niet eens gehad heb, of krijg omdat de wachttijd schrikbarend lang is. Ik ben mijn eigen (wacht) tijd  aan het betalen!
Meteen een medewerker enz is mi utopie. 
De huidige kantoren met front- en back-office krijgen dat nooit voor elkaar!
Reputatie 6
Badge +1

Dan moeten ze het in mijn optiek anders structureren. Kon vroeger toch ook allemaal, waarom dan nu in een keer niet. Brandje het is gewoon een geld kwestie met verdien model, zodat service ook betaald word.
Als ze niet kunnen beslissen en dan bv binnen 1 à 2 terugbellen, tja dan zou ik er wel minder problemen mee hebben. 
Nu, terwijl je aan de lijn hangt is het: " heeft u een ogenblikje......"  
Nou dan weet ik het wel weer, tik tik weer 0,45 cent er bij. 

Dan moeten ze het in mijn optiek anders structureren. Kon vroeger toch ook allemaal, waarom dan nu in een keer niet. Brandje het is gewoon een geld kwestie met verdien model, zodat service ook betaald word.

Klopt, maar die tijd zal nooit terug komen. 
Oei, oei, nu gaan we roepen: "vroeger was alles beter"........
Reputatie 6
Badge +1

Oei, oei, nu gaan we roepen: "vroeger was alles beter"........

Nee dat roep ik niet, want jij hebt het al geroepen en ik probeergeen papegaai te zijn . (Lorre,lorre)
Maar er zijn veel bedrijven die iets kunnen leren, uit vroegere tijden en dat dan toepassen met een hedendaags sausje. Zou veel kunnen verbeteren en uiteindelijk zijn er ook minder wetten nodig om 0900 wan-praktijken tegen te gaan.

Nee dat roep ik niet, want jij hebt het al geroepen

Precies, dat wilde ik voor zijn. 
Ik hang dat credo overigens niet aan hoor!........

Reageer