Zonnepanelen bijgeplaatst | Eneco Community
vraag

Zonnepanelen bijgeplaatst

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik heb een tweede set zonnepanelen installatie geplaatst, echter hoe ik begrijp ondersteunt Toon maar 1 meteradapter en kan ik geen gecombineerde opbrengst zien bij de tegel "zonnepanelen nu".
Wat ik wel zie is dat de tegel "Afname nu" geel inkleurt voor teruggave en hier wel de gecombineerde opwek staat.
Bij de tegel stroom vandaag komt een negatieve waarde te staan bv -8.36 Kwh, is dit de waarde die berekend word uit het verschil van gebruik en opgewekt ?.
En wat is het verschil tussen Verbruik nu en Afname nu ?

groet Leonn

19 Reacties

Hoi Leonn,

Er is net een nieuwe software versie 4.15.6 uitgebracht.
Daarbij is het mogelijk een extra meteradapter draadloos via het zWave profiel aan te sluiten.
Ik begrijp dat je al Zon op Toon®️ hebt.
Deze zWave adapter levert Eneco nu nog niet, maar binnen kort wel. De plaatsing is bv vlakbij je inverter van de 2e set en de opwek wordt vervolgens draadloos overgebracht naar Toon®️.

Ik zou dus als eerst deze sw versie aanvragen en de site in de gaten houden wanneer de aanbieding verschijnt.

Uiteraard gaat de berekening op Toon®️ nu verkeerd, want er wordt meer opgewekt en Toon®️ krijgt alleen de opwek van je 1e set door.

Voor een sw update kan je je ook hier melden:

https://forum.toon.nl/software-updates-26/is-mijn-toon-up-to-date-109
Niet helemaal juist Brandje. Je kan wel twee meters (of meer) installeren en inderdaad straks een zwave kwh meter plaatsen. Maar hij kan niet optellen. Je kan dus maar 1x aanwijzen dat een meter voor Zon op Toon werkt. Dus, je kan nog steeds niet twee verschillende inverters (die op twee losse groepen binnenkomen) gaan meten.

Wat wellicht wel kan is in de meterkast (mits beide inverters inderdaad als losse groep binnenkomen, niet via een PV verdeler) de opbrengst van beide inverters NA de installatieautomaat van de meterkast samen te brengen over de kWh meter van Zon op Toon (wel even rekeninghoudende met de max. die Eneco hiervoor aanhoudt 5000-6000 watt).

Ik heb ook twee verdelers. Ik heb het zo gedaan dat via een rasperry pi ik de beide Watts van de inverters uitlees, die vervolgens optel, en die met een ledje op de raspberry pi laat knipperen. Hier kijkt vervolgens de meteradapter naar. Lekker ingewikkeld dus.

Het is dus aan Quby/Eneco om eens te kijken of ze, nu we meer meteradapters kunnen plaatsen, ook meerdere Zon op Toons aan kunnen in de software. Eerst gewoon optellen (dus op de Toon zie je dan nog geen verschil tussen beiden) en later zelfs dat je ook het verschil kan zien.
Ik begrijp dat het voor een leek zoals mij niet zo heel makkelijk is om real-time data binnen halen van beide panelen sets.
Wat ik nu wel zie op mij Toon app is het volgende:
Bij zonnepanelen zie ik de opbrengst van mijn 1ste set, als ik kijk bij teruglevering zie ik de 1ste en 2de set gecombineerd, echter hiervan is geen grafiek beschikbaar.
wat ik echter wel vreemd vind is dat bij stroom nu zo'n lage waarde staat ( 27 watt ) terwijl de wasmachine aanstaat, en die verbruikt toch meer dan 27 watt.
Het is ook jammer dat de weergave van stroom vandaag niet in de grafieken negatief kan, indien dit mogelijk is kan ik zien wat mijn verbruik ( of teruglevering ) van die dag is en dat zou een oplossing zijn voor mensen die meerdere sets hebben denk ik
Simpel gesproken, je berekening gaat nu de mist in omdat er teruglevering is die niet geteld wordt maar wel over de slimme meter gaat. Je wasmachine gebruikt een deel van dat stroom maar de Toon kan dat dus nu niet weten en daardoor krijg je rare waardes.

Je zult echt een installateur moeten vragen of in je meterkast beide installaties op de Toon kWH meter aangesloten kan worden. Zo niet, dan is er geen andere mogelijkheid momenteel en heb je dus nu weinig aan de Zon op Toon functionaliteit. Hopelijk maakt Eneco dit in de toekomst wel mogelijk (dwz het 'optellen' van de oplevering van twee installaties).
Reputatie 7
Badge +8
Misschien handig om te weten, de kWh-meter van Zon op Toon is geschikt voor het meten van de stroom van maximaal 40 zonnepanelen. 😉
Reputatie 3
Badge +1
Mischien een domme vraag, maar is het niet mogelijk de 2 sets panelen op 1 omvormer te houden? Ik snap dat niet iedereen meerdere strings kan aansluiten, maar het zou praktisch kunnen zijn.
Zolang het maximaal vermogen niet wordt overschreden zou dat kunnen.

De ts zal vermoedelijk er wel boven komen of de set liggen er ver uit elkaar.

Dan is het nu makkelijk om een zWave kWh-verbruiksmeter te gebruiken voor de 2e set, zodat Toon®️ ook deze data kan verwerken.
Reputatie 6
@Brandje
Het is nog maar de vraag of Toon een 2e zon meetmodule kan koppelen en de opwek van beide meetmodules kan optellen. Ik heb deze vraag overigens uitgezet bij Quby

@mvaneck
Alle zonnepanelen op 1 omvormer lost dit inderdaad op mits de omvormer en de KWHmodule dan de maximale opwek aan kunnen.

Groet Vinny
Hoi Vinny,

Goed dat je daar bevestiging voor vraagt. ?
Ik had namelijk wel begrepen dat dat mogelijk was. Iedere 2e meetmodule kan je apart weer instellen ook voor gebruik op Zon. ?
Dus zou Toon®️ beide opwekken idd moeten samentellen.
We horen het wel!
Hoi Vinny,

Goed dat je daar bevestiging voor vraagt. ?
Ik had namelijk wel begrepen dat dat mogelijk was. Iedere 2e meetmodule kan je apart weer instellen ook voor gebruik op Zon. ?
Dus zou Toon®️ beide opwekken idd moeten samentellen.
We horen het wel!

Dit kan sowieso nu nog niet. Heb ik al getest. Je kan maar 1 module aanwijzen voor Zon op Toon.
Het is uiteraard nu niet zo ver weg meer om dit mogelijk te maken in de software.
Ik heb 2 clusters met totaal 20 micro-omvormers.. hierbij had ik ongeveer hetzelfde probleem Dit heb ik opgelost door in apart uitbreiding- groepenkastje een schakeling te bouwen.

voor zover ik uit de Zon op Toon "PRO-1-S MID" productie kWh meter specificaties kan halen, "Voltage 230VAC; Current 5/45A; 50Hz" is de maximale stroom welke deze kan verwerken 45A. let op: 45A is meer dan dat de gemiddelde hoofdzekering aan kan!

De 2 omvormer clusters heb ik aangesloten op 2 stuks C16A aardlekautomaten, welke samen via de Toon productie kWh meter op een C25A zekering-automaat zijn aangesloten. Deze C25A (onder)zekering is dan weer op de hoofdschakelaar aangesloten.

Als het probleem nog niet is opgelost, wellicht hier een oplossing.😎
- Van verdeelveld achter hoofdschakelaar naar een C25A zekering-automaat. dit is dan de "hoofd"zekering van de PV installatie.
- Van deze C25A zekering-automaat naar de Toon kWh productiemeter. welke dan zoals het de bedoeling is na een beveiliging is geplaatst.
- Van de Toon kWh productiemeter naar 2x een C16A aardlekautomaat
- van beide C16A aardlekautomaten naar 2 omvormers, welke dan beide ook gelijk een eigen (aardlek-)beveiliging hebben.
Reputatie 6
Badge +2
De C25A is in jou situatie eigenlijk technisch en volgens de norm overbodig (maar niet onverstandig). Die twee 16A alamats zijn voldoende. Ben wel benieuwd na jouw keuze waarom je deze C25A er nog tussen hebt gezet.
De rede is dat de Zon op Toon 1-fase productie kWh meter normaliter wordt geplaatst tussen de C16A zekering/aardlekautomaat en de omvormer.

De C25A heb ik dus extra geplaatst om de 1-fase productie kWh meter achter één zekering te hebben, en daar dan toch 2x apart C16A beveiligde Omvormers/secties achter te hebben.
Ook om te voorkomen dat er een Zon op Toon 3-fase kWh meter/installatie moest komen.

Wat de rede is dat de kWh meter tussen de zekering/aardlekautomaat en de omvormer wordt geplaatst weet ik niet zeker. Maar ik denk om te voorkomen dat (bij plaatsen of defect) complete installaties spanningsloos gemaakt moet worden. en tegelijk de kWh meter te beveiligen.
Reputatie 6
Badge +2
Ok totaal overbodig dus kan ik je nu wel vertellen :-)
De installatie had prima zonder die C25A gemogen. Het maakt voor de installatie niet uit of de kWh meter voor of na de zekering zit (en in jouw geval achter/voor de twee van beiden zonnepaneelgroepen).

Dus dit is voldoende : hoofdschakelaar->kWh-meter zonoptoon->2x alamat 16A ->2x omvormer
Je bent er nogal zeker Van.
Technisch heb je deels gelijk, alleen niet als de gemeente/hoofdzekering groter is dan 45A
anders is de KWH productiemeter geheel niet beveiligd.

Echter omdat de zon op toon kWh productiemeter rand/klant -apparatuur betreft, denk ik dat het niet toegestaan is (ook niet verstandig) deze slechts via de gemeente/hoofdzekering te beveiligen. de energieleverancier-kWh meter zit daar tussen, en een hoofdschakelaar is in bestaande installaties lang niet altijd aanwezig.
weet ook vrijwel zeker dat de 1-fase kWh meter zonder de C25A automaat, door de zon op Toon monteur niet op deze manier geplaatst had geworden.
Reputatie 6
Badge +2
Ja ik ben er nogal zeker van, klopt 🙂 Ik wil niet betweterig overkomen maar geloof me; mijn info klopt echt wel.

Een kWh meter is geen rand/klant apparatuur hoor.. niet zoals NEN1010 dat bedoeld in ieder geval. Alles wat in de meterkast aangesloten zit moet volgens NEN1010 aangesloten worden en de kWh meter is daar onderdeel van, net zoals een beltrafo, alamat, hoofdschakelaar etc. Allemaal onderdelen die je meterkast vormen. Dat staat dus los van rand/klant apparatuur, anders zou je je C25A ook kunnen omschrijven als rand/klant apparatuur :-)

Die C25A er tussen laten is prima hoor en zeker hiermee beveilig je dat er niet meer dan 25A door je kWh meter gaat dus laat hem gewoon lekker zitten.

Ik zeg alleen dat het niet nodig was geweest. Immers 2x 16A is ook niet hoger dan 45A dus zit je dan prima
Prima. was ook niet van plan iets te wijzigen😃

Nogmaals, ik denk niet dat (bij nieuwe installatie) die zon op Toon Monteur, die de productiemeter moet komen plaatsen, zonder de C25A op het idee was gekomen betreffende meter voor de 2x C16A te plaatsen. heb er hier bij de eerste poging een gehad, is destijds ook onverrichte zaken vertrokken, die bleef hameren dat bij de omvormer een hoofdschakelaar moest komen. Dit is ook een verplichting bij standaard omvormers. zie je het voor je, met 20 micro-omvormers op 2 groepen🤔

Laten we ophouden over een al dan niet voor niets geplaatst beveiligingsonderdeel, de volgens jou door mij extra/onnodig gemaakte kosten voor die C25A automaat zijn ongeveer 6,20 euro. Wel te overzien denk ik. Laat een ieder die deze configuratie als oplossing van een probleem ziet het zelf bepalen. 😎 Verdere discussie over die extra zekering-automaat draagt in ieder geval niet bij aan de probleemoplossing van de vraagsteller.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of, als het probleem nog bestaat, de besproken configuratie een oplossing voor het probleem van de bijgeplaatste zonnepanelen / extra omvormer is?
Reputatie 6
Badge +2

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of, als het probleem nog bestaat, de besproken configuratie een oplossing voor het probleem van de bijgeplaatste zonnepanelen / extra omvormer is?

Wat je beschrijft is DE methode (exclusief die C25A zekering dan 🤣 ) inderdaad om meerdere zonnepaneelsystemen op zonoptoon aan te sluiten (mits de totaal dus niet over die 45A komt) als je alles over 1 fase aansluit.

Aangezien TS @Leonn nooit meer heeft gereageerd denk ik dat ie zich er bij heeft neergelegd of de tip al vanuit user Anonymous heeft begrepen (die had al geroepen "Wat wellicht wel kan is in de meterkast (mits beide inverters inderdaad als losse groep binnenkomen, niet via een PV verdeler) de opbrengst van beide inverters NA de installatieautomaat van de meterkast samen te brengen over de kWh meter van Zon op Toon")

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen