Zonnepanelen 2de extra slimme meter en zon op toon vraag. | Eneco Community
beantwoord

Zonnepanelen 2de extra slimme meter en zon op toon vraag.

• 26 juli 2018
  • 20 reacties
  • 666 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Via de woningbouw vereniging worden hier binnenkort 8 zonnepanelen geplaatst, Zonmaat die deze panelen levert én wocozon die het project uitvoert voor de woningbouw vereniging geven aan dat er naast de huidige slimmer met nóg een extra slimme meter word aangelegd zodat hun de opwekking kunnen uitlezen. Nu is er bij de informatieavond door Wocozon gezegd dat Zon op Toon aangesloten kan worden, maar als je twee slimmer meters hebt hoé word zoiets dan aangelegd? want op onze eigen slimme meter zit een p1 poort die gaat naar de meter adapter en hun zeggen dat er op de tweede slimme meter ook en p1 uitgang zit en deze op Zon op Toon kan worden gezet...klopt dit?
icon

Beste antwoord door ChantalS 27 juli 2018, 17:04

@marcel2345

Aller eerst welkom op het Forum!
Na navraag gedaan te hebben bij de software ontwikkelaars kan ik aangeven dat het geen probleem is om bij jou de zonmodule te plaatsen. Dit staat namelijk los van de extra slimme meter. Gezien de teruglevering op één van de meters zal worden geregistreerd.

Groeten Chantal
Bekijk origineel

20 Reacties

Reputatie 6
Badge +4
Geen flauw idee, maar er bestaan splitters voor de P1 poort. Meestal om 2 apparaten (bijv. Toon en een domotica pakket) op een meter aan te sluiten. Misschien bestaat dat andersom ook
2 slimme meters lijkt mij uitgesloten. Wel kan het zoals @EdwinKort aangaf dmv een P1 splitter je toon als master fungeren en een andere uitlezen (voor de woningbouw) als slave

Er zijn speciale portaalsite's speciaal gericht op de verhuurder. Als ik zo de website hierboven bekijk lijkt het mij dat het op deze manier ingericht gaat worden.

Er bestaan dus speciale P1 splitters. Gewoon even googlen. Zelf heb ik de iungo
Reputatie 1
Badge +1
2 slimme meters lijkt mij uitgesloten.o

Dat zeg ik dus ook al de hele middag tegen die meneer van Wocozon, maar hij blijft volhouden dat naast mijn huidige slimmer meter nog en slimme meter moet omdat hun anders de opwek niet kunnen uitlezen en iets met het meer opwek dan verbruik. Ik blijf net als u volhouden dat 2 slimme meters naast elkaar gewoon appart is, ik zet nu hieronder het antwoord per e-mail zonder namen wat zijn antwoord was wellicht dat u er wijs uit kunt worden...

Goedemiddag,

Zoals telefonisch besproken, stuur ik nog even de meter door die wij gebruiken om zonnestroom te meten.
Het betreft een Landsy + gyr E350 meter. Dit is een meter die netbeheerders veel gebruiken om het stroomverbruik te meten.
Ik ga er vanuit dat ze daar wel een Toon op kunnen aansluiten, maar misschien hebben ze daar een ander kabeltje ofzo voor nodig.

Nog een opmerking: onze meter wordt altijd verzegeld. Misschien is het handig als de monteurs van Zonmaat de meter niet verzegelen, maar een zegel achterlaten zodat Eneco de meter kan verzegelen na het aansluiten van de Toon.
----------------------------------------------------------------------------------------------

Hij spreekt in deze email niet van een tweede slimme meter maar meld dat telefonisch meermalens, volgens hem heeft hun slimme meter een sim kaart mogelijkheid en daardoor kunnen hun de opwek monitoren.

mijn isseu is meer dat ik Zon op Toon erop wil hebben, wat ook als een ja werd gezegd op de informatieavond 4 weken geleden.
Oké duidelijk. Is het zo dat u nu nog geen slimme meter heeft?. Alleen hele oude slimme meters dienen te worden vervangen en dan nog mag dit alleen door de netbeheerder geplaatst worden. Een simmodule hebben alle slimme meters

Dus als u een geschikte meter heeft, ga er dan vanuit dat er gewoon een extra uitleesmodule bijgeplaatst gaat worden en geen 2e slimme meter

Dit is mijn splitter om naast de zonoptoon op een andere module de data uit te lezen

Reputatie 5
Badge
Even op de rem allemaal.

Een tweede slimme meter kan prima. Dit is voor de woningbouw om te garanderen dat de bruto opbrengst ook echt klopt (wettelijke regels etc). Met een simpele pro1 kwh meter die bijv. bij zonoptoon standaard wordt geinstalleerd is die garantie er niet.

Men noemt dit wel een bruto meter (en de normale slimme meter is dan de netto meter).

Zon op Toon kan hier prima op aangesloten want ook die bruto meter heeft (naast een p1 poort) ook gewoon nog een pulse ledje. Dus de Zon op Toon wordt gewoon normaal aangesloten maar ipv een pro1 kwh meter met ledje wordt het ledje op de bruto meter gebruikt. De netto slimme meter is gewoon dan wel met p1 aangesloten.
Reputatie 5
Badge
En nog even voor de volledigheid. Je woningbouw wil natuurlijk de opwek goed met jou verrekenen. Het is hun dak, het zijn hun panelen. En wellicht investeer jij ook wat geld.
Dat moet dus allemaal netjes en zonder twijfel berekend worden. Vandaar de extra slimme meter die geplaatst moet worden, verzegeld en al.

Tussen de bruto meter (die de bruto opbrengst van de zonnepanelen meet, wat min of meer overeen moet komen met wat de inverter meet) en de netto meter (die de verbruik en teruglevering naar het net meet) zit je woning verbruik. Door middel van deze twee verzegelde meters weten ze precies wat jou verbruik is in je woning, deels zelf opgewekt deels uit het net gehaald. En daar komen cijfertjes uit en je rekening.
Reputatie 7
Badge +8
Kan inderdaad. Maar of de netbeheer het leuk vind, is een 2e. Hier in het oosten plaatsen soms ook zonnepanelen, word er ook een dubbele slimme meter geplaats, met p1 uitlezing, die de woningbouw uitleest.
Reputatie 5
Badge
Wat zou de netbeheerder hier nou niet leuk van vinden? Is gewoon een nette en officiele methode hoor
Reputatie 7
Badge +8
Wat zou de netbeheerder hier nou niet leuk van vinden? Is gewoon een nette en officiele methode hoor

Meterkast is hun verantwoordelijkheid. Kan me heel goed voorstellen, dat ze daar geen gerommel van andere in willen. Als ik kijk naar me eigen netwerkbeheer, die is niet blij met deze opzet.
Reputatie 5
Badge

Meterkast is hun verantwoordelijkheid. Kan me heel goed voorstellen, dat ze daar geen gerommel van andere in willen. Als ik kijk naar me eigen netwerkbeheer, die is niet blij met deze opzet.

Nee hoor. De meterkast is jouw verantwoordelijkheid. Alleen alles wat verzegeld is, is van de netbeheerder. Alles wat niet verzegeld is (bijv. de groepenkast) mag je gewoon doen en laten wat je wilt (mits je je aan je brandverzekeringvoorwaarden houdt).

Netbeheerder heeft dus helemaal niks te zeggen dat in dit geval de woningbouw er een tweede slimme meter (voor bruto opbrengst) wil plaatsen.
Reputatie 6
Badge +1
@marcel2345

Aller eerst welkom op het Forum!
Na navraag gedaan te hebben bij de software ontwikkelaars kan ik aangeven dat het geen probleem is om bij jou de zonmodule te plaatsen. Dit staat namelijk los van de extra slimme meter. Gezien de teruglevering op één van de meters zal worden geregistreerd.

Groeten Chantal
Reputatie 1
Badge +1
Iedereen ontzettend bedankt voor het mee denken, de antwoorden enz...ze hebben mij enorm geholpen...hulde!
Reputatie 5
Badge
@ChantalS bedankt dat je nog even bevestigd wat ik al had verteld!
Gelukkig hiermee weer een waarschijnlijk nieuwe klant geholpen.

@marcel2345 succes met je zonnepanelen op het dak. Ook al zit je in een huur huis; ik vind het een super mooi initiatief dat woningbouw nu ook mee gaat doen 👌
Reputatie 6
Badge +4

@marcel2345 succes met je zonnepanelen op het dak. Ook al zit je in een huur huis; ik vind het een super mooi initiatief dat woningbouw nu ook mee gaat doen 👌

Mooi dat ze dat doen. Hoop dat anderen gaan volgen.
Reputatie 1
Badge +1
@ChantalS bedankt dat je nog even bevestigd wat ik al had verteld!
Gelukkig hiermee weer een waarschijnlijk nieuwe klant geholpen.

dat is het zéker, en die tweede slimme meter maakt mij ook echt niets uit want het eet geen brood waar. Wat ik graag wilde is Zon op Toon en nu is duidelijk dat dit geen enkel probleem is en dat maakt mij erg blij. Over 3 weken komen ze het geheel plaatsen en dan 2 weken ervoor Eneco bellen en een monteur inplannen voor de dag erna zodat alles helemaal werkt☺ ☺
Reputatie 1
Badge +1
Beste Allen,

ik ben van Wocozon.

gr
roland

Leuk u hier te zien schrijven.

ik heb via E-mail contact met uw collega Merijn. Zoals u leest is het allemaal helder en duidelijk. Wat ik nog even wilde vermelden ook tegen u is dat ik donderdag bij de proefwoning hierachter ben wezen kijken maar de bewoner daar zij dat de installateur had gezegd at het ook met 1 meter kon maar dat dit via Stedin liep. Ik denk dat dit onjuiste info is geweest maar misschien dat er een verschil is omdat in deze proefwoning nog en analoge meter hangt?

We hopen dat de panelen snel kunnen worden geplaatst (volgens Merijn zijn ze bezig met een nieuwe vestiging in Vianen van Zonmaat) en dat ik hier ook de foto's kan posten 😉

Gr Jan.
Reputatie 5
Badge
@Wocozon leuk dat jullie hier reageren!

De ToonopZon sensor kan ook prima op de Landys geplakt worden om zo de pulsen daar te tellen (zit ook een ledje op). Scheelt weer het plaatsen van nog een kWh meter.

Hoewel de pro1 kwh meter die Eneco plaatst wel 10x zo nauwkeurig is (10.000 pulsen per kwh ipv 1000 p/kwh bij de landys).

Het gemis van een P1 poort is niet zo'n probleem. ZonopToon gaat dat toch niet gebruiken. Als echte domotica fan zou ik het wel missen overigens :-)

En ik lees nog even jullie site. Wat een mooi initiatief! De oplossing voor het probleem om huurhuizen op zonnepanelen te krijgen.
Reputatie 6
Badge +4
Heel mooi initiatief. Heb mijn woningbouwvereniging op jullie gewezen. Nog geen terug koppeling daar over gehad van ze. Hoop dat ze dit wel oppakken, want nogmaals, mooi initiatief.
Reputatie 5
Badge
Als toevoeging even een link naar waar de ts een foto laat zien van zijn installatie:

https://forum.toon.nl/storingen-problemen-25/help-opwek-gelijk-aan-verbruik-na-installatie-zon-op-toon-2324

Reageer