Zoneregeling en afsluiters | Eneco Community

Zoneregeling en afsluiters

• 8 januari 2018
  • 28 reacties
  • 2160 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • Kind aan huis (level 12)
  • 186 reacties
Ik ben op zoek naar mogelijkheden om ons huis efficiënter te verwarmen.

Via Eneco heb ik een Toon thermostaat in huis. Verder heb ik voor de overige automatisering een Domoticz server draaien. Onlangs heb ik daar ook 4 slimme thermostaatknoppen bij aangesloten. Het idee is: in de woonkamer de Toon op 21 graden zetten zodat de ketel aan slaat, in de woonkamer de slimme radiatorknop op bijvoorbeeld 14 graden zetten en in mijn kantoor de slimme radiatorknop op 21 graden zetten. Zo wil ik de CV "bezig houden" zodat het in mijn kantoor lekker warm wordt zonder ook nodeloos de woonkamer te verwarmen.
Kan dat zomaar? Of is dat te kort door de bocht? Of moet er nog iets bij dat wanneer het dan op zolder 21 graden is de Toon ook weer terug gaat naar bijvoorbeeld 14 graden om op die manier de ketel af te laten slaan? Of moet er nog een stuk hardware bij om alle kranen en de Toon samen te regelen?

Kan dit op iedere ketel? Afgelopen weekend is onze ketel stuk gegaan en het kan wel handig zijn om met de keuze van een nieuwe ketel hiermee rekening te houden (indien nodig)

En als laatste vraag: ik zie hier en daar dat er niet alleen in kranen, maar ook in afsluiters verschil is tussen een afsluiter waar je een thermostaatkraan op kunt zetten of een afsluiter die enkel geschikt is voor een handkraan. Wat ik echter niet terugvind is hoe ik kan herkennen om welk soort afsluiter het gaat. Hoe kan ik dat uitvinden? Ik heb nu Danfoss/Popp slimme radiatorkranen die verdacht veel lijken op de kranen van Heatappi. Ze passen wel op de afsluiters; is het dan wel goed?

Alvast bedankt voor het meedenken!

28 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ik kan me niet voorstellen dat een verwarmingspomp vastloopt als-ie z'n water niet kwijt kan. In principe hoeft-ie dan geen vermogen te leveren (afgezien van wat interne wrijving in het CV water), en gaat dan juist harder lopen. Er zit inmiddels functionaliteit voor zwave radiatorkranen in de toon software (alleen versie 2), maar die staat nog niet aan.
Reputatie 3
Badge +2
Tja, ik weet het ook niet precies. De monteur die er vandaag was gaf aan, dat dat wel eens een probleem zou kunnen zijn.

En in wezen heb ik dus een thermostaat in de woonkamer op 21 staan en (wanneer het warm genoeg is in de kamer waar ik de radiatorkraan ook op 21 heb staan) alle radiatorkranen dicht. Dus de ketel stookt en stookt, maar het water wordt niet rond gepompt en koelt nergens af.

Valt wat voor te zeggen, dat dat niet goed zou kunnen zijn voor de ketel.
Aan de andere kant zou de ketel ook zo kunnen werken, dat ie registreert dat het water op temperatuur is en in principe door het systeem zou kunnen stromen om weer af te koelen, maar het simpelweg nergens afkoelt en hij dus ook kan stoppen met verwarmen.

Wie het weet mag het zeggen... en op zich zou het wel handig zijn als iemand er echt uitsluitsel over kan geven. Tot die tijd gebruik ik het principe maar niet.

Wel is het zo, dat heel veel mensen nogal snel roepen:"In de kamer waar je thermostaat hangt heb je eigenlijk geen thermostatische radiatorkraan nodig." En hoewel daar wat voor te zeggen wordt, wordt dat vaak verbogen naar:"In de kamer waar je thermostaat hangt mag je geen thermostatische radiatorkraan gebruiken." Waarom weet niemand duidelijk te zeggen, maar dat is hoe ze het geleerd denken te hebben.
Reputatie 5
Badge +3
Maar natuurlijk gaat je pomp wel stuk als alle radiatorkranen dichtstaan maar de pomp wel 'draait'. Voor een dergelijke installatie moet je een avdo installeren. Die zorgt ervoor dat bij een bepaalde druk (dus als de radiatorkranen dichtstaan maar de pomp blijft draaien) de aanvoer wordt 'kortgesloten' aan de retour.
Reputatie 5
Badge +3
Enige script wat je volgens mij nodig hebt is een check of er ergens een radiatorkraan warmte nodig heeft (zijn eigen setpoint is hoger dan de gemeten in die kamer). Zo ja, zet dan de Toon setpoint hoger (bijv. op 30 graden). Als er dan geen radiatorkraan meer is die warmte nodig heeft de Toon setpoint op 10 graden zetten zodat de ketel weer uit gaat. En dat elke 10 seconden herhalen.

Belangrijk hierin is dat de ketel direct uitgaat als er geen warmtevraag meer is (en dus alle radiatorkranen dichtstaan). Doe je dit niet snel genoeg dan loopt je pompt te draaien tegen een oneindige weerstand en gaat dus stuk. Of je plaatst dus die avdo ventiel.
Reputatie 3
Badge +2
Maar natuurlijk gaat je pomp wel stuk als alle radiatorkranen dichtstaan maar de pomp wel 'draait'. Voor een dergelijke installatie moet je een avdo installeren. Die zorgt ervoor dat bij een bepaalde druk (dus als de radiatorkranen dichtstaan maar de pomp blijft draaien) de aanvoer wordt 'kortgesloten' aan de retour.
Daar had die monteur van Remeha het ook over:"Je hebt iets aan bypass nodig waar het water naartoe/rond gepompt kan worden als het verder nergens nodig is"
Zo'n AVDO ventiel ziet er best wel simpel uit eigenlijk. Is dat gewoon een kwestie van ergens zo'n ventiel opnemen en het hele probleem is opgelost?

En ach… zo'n script moet ook wel te schrijven zijn. Als ik het omdraai kan ik gewoon een veilige marge rekenen. Dus: als ik de kraan in de zolder op 21 graden zet en de kraan rapporteert 20 graden, dan mag de Toon al weer naar 12 graden of zo. En als de kraan op 21 graden staat en de kraan rapporteert 17 graden dan gaat de Toon weer naar 21. Moet te doen zijn!
Maar nogmaals: dan moet ik eerst de Toon rooten, want ik kan nu middels Domoticz mijn Toon niet meer bedienen 😞
Reputatie 5
Badge +3
Ja zo simpel is het met een bypass ventiel. Wel op minimaal 6 meter pijpafstand van je ketel monteren.

Voor je script kan je ook de ketel zelf aansturen (aan/uit) met bijv. een sonoff module of een zwave ketel module. Je hebt de toon niet nodig om de ketel aan en uit te zetten.
Reputatie 3
Badge +2
Tja, als dat veel ellende kan besparen… Bedankt voor de tips!
Verder maar eens puzzelen. Als het goed is hoeft de komende maanden de verwarming toch niet aan 🙂
Reputatie 6
Badge +2
Interessante aanpak.

Het probleem dat je gaat krijgen is dat op enig moment alle radiatorkranen dichtgaan en de verwarmingspomp voor piet snot staat te pompen. Wat je dan typisch nodig hebt is een overstortventiel tussen aan- en afvoer van de ketel. (Die dan wel gaat pendelen)
Nadeel bij je aanpak is dat zodra alle radiatoren op temperatuur zijn, toon nog steeds een warmtevraag bij de ketel neelegt, waarop die blijft stoken. Dit zou je kunnen oplossen door domoticz dan te gebruiken om de thermostaattemperatuur van toon aan te passen, zodat je ketel uit gaat.

Wat die zwave thermostaatknoppen betreft: het oorspronkelijke ontwerp is van danfoss (LC13), maar kennelijk worden ze nu ook door Popp geleverd, en heatapp!. 't Is in elk geval elke keer hetzelfde ding, met dien verstande dat de Popp versie ook de lokale temperatuur teruggeeft, iets wat bijvoorbeeld de danfoss versie niet doet. Van de heatapp! versie weet ik het niet. Dat kan handig zijn bij de regeling, zodra je domoticz server een terugmelding heeft dat de lokale temperatuur bereikt is, kan-ie toon schakelen naar een lagere temperatuur, zodat de ketel stopt met stoken, en je dus ook daadwerkeilijk zuiniger uitkomt.

Ik weet niet of je extra hardware nodig hebt, Toon is niet in staat om je thermostaatknoppen aan te sturen, dat zal via een aparte z-wave interface en domoticz moeten komen. Domoticz kan wel Toon aansturen., mits je een abbo hebt.

Handbediende radiatorkranen en thermostatisch bediende radiatorkranen zijn twee verschillende dingen, die niet uitwisselbaar zijn. Je kunt geen thermostaatknop op een handbediende kraan zetten, of andersom.
Reputatie 5
Badge +1
Bedankt Firechief. Over het herkennen van kranen die een thermostaat kraan kunnen gebruiken, deze kranen kan je losdraaien via een wartel. Achter de knop zit een pinnetje dat de kraan open zet als het naar buiten schiet. De kranen die via een schroefje in het midden een asje bedienen dat meedraait met de kraan kunnen niet voorzien worden van een thermostaatknop.

Als je twijfelt, stuur even een foto van je bestaande kraan/Knop op dan kan ik het even bekijken...

Daarnaast ben ik heel nieuwsgierig naar de resultaten, want ik wil dit ook gaan doen.
Bij het realiseren van hetgeen je wenst, dient wel in ogenschouw genomen te worden, dat een radiatorknop op zich (hoe slim men deze ook verkoopt....) zelf de cv-ketel niet aan zal schakelen.
Heatapp! (heb ik zelf in NL geïntroduceerd en op de markt gebracht) biedt wel de nodige thermostaatknoppen voor radiatoren, maar is een completer systeem dan alleen die knoppen.
Het biedt ook een module die de cv-ketel schakelt en de mogelijkheid om kleppen te schakelen (d.m.v. stelmotoren).
De behuizing van de thermostaatknoppen voor radiatoren kan dan wel gelijk zijn, maar zegt nog niet dat ze hetzelfde doen.
Wat ze geen van allen doen, is de ketel sturen.
Dat kan je ook niet overlaten aan Toon, omdat deze in een andere ruimte hangt.
Ga er in ieder geval niet vanuit dat Toon zo "slim" is dat deze alles wel even voor je oplost.....
Wanneer je in een totaal andere ruimte de temperatuur wilt regelen, zul je in die ruimte de temperatuur moeten meten en daarop regelen. Om dat via Toon te doen opgesteld in een andere ruimte is onmogelijk.

Toon is geen goede thermostaat als er onafhankelijk in diverse zones verwarmd moet worden: daarvoor zijn kant en klare systemen, waarin Toon totaal niet past.
Reputatie 5
Badge +1
Tja, daar ben ik het dus niet mee eens. Een zone sturing is heel makkelijk via een domotica systeem te implementeren, Toon is een thermostaat, maar dat wil niet zeggen dat die niet in een zoneregeling past. Het enige dat er nodig is is een ketelsturing die reageert als er een thermostaat (kraan of Toon) om warmte vraagt. Of je daarvoor een eigen knutsel gebruikt of een relais gestuurd door Domoticz doet er echt niet toe. Een overhypte Danfoss doet hetzelfde, maar is gewoon knetterend duur.
Ik gebruik EQ-3s in mijn test en die werken ook (scheelt dan 20 Euro per knop). Persoonlijk vind ik het leuk als mensen hier het experiment aandurven inplaats van mag niet kan niet.
De meeste gebruikers van Toon zijn niet zulke nerds, maar wensen een kant en klare oplossing, zonder toeters en bellen, dus een voordelig en bruikbare oplossing.
Dat werkt dus niet met Toon!!
Reputatie 5
Badge +1
Het is een keuze. Maar wel een waarbij een goed werkende Toon (perfecte gebruiksgrafieken, adviezen die er toe doen etc) en veel meer is dan een stomme thermostaat, gewoon blijft hangen.
In mijn geval heeft de VC zich al terugbetaald, omdat die tot de conclusie kwam dat er kalk in de wasmachine zat. Ik ben nerd genoeg om daar de waarde van in te zien. Inmiddels is mijn wasmachine dus weer "energiezuinig".
Reputatie 6
Badge +2

De behuizing van de thermostaatknoppen voor radiatoren kan dan wel gelijk zijn, maar zegt nog niet dat ze hetzelfde doen.

In welke zin is de firmware op de heatapp! knoppen dan anders dan die van Popp of Danfoss?
Reputatie 3
Badge +2
Ah leuk! Ik had één reactie gezien, maar ondertussen zijn er meer. Fijn dat er meegedacht wordt!

Ik ga het allemaal eens doornemen
Reputatie 6
Badge +2

Ik gebruik EQ-3s in mijn test en die werken ook (scheelt dan 20 Euro per knop). Persoonlijk vind ik het leuk als mensen hier het experiment aandurven inplaats van mag niet kan niet.

Dank je voor de tip, @mvaneck, net zo'n EQ3 knop besteld (bluetooth), scheelt inderdaad een slok op een borrel in prijs, in vergelijking met de danfoss knoppen. En ik hou wel van een beetje experimenteren.
Reputatie 3
Badge +2
Interessante aanpak.

Het probleem dat je gaat krijgen is dat op enig moment alle radiatorkranen dichtgaan en de verwarmingspomp voor piet snot staat te pompen. Wat je dan typisch nodig hebt is een overstortventiel tussen aan- en afvoer van de ketel. (Die dan wel gaat pendelen)
Nadeel bij je aanpak is dat zodra alle radiatoren op temperatuur zijn, toon nog steeds een warmtevraag bij de ketel neelegt, waarop die blijft stoken. Dit zou je kunnen oplossen door domoticz dan te gebruiken om de thermostaattemperatuur van toon aan te passen, zodat je ketel uit gaat.

Ja, dat ben ik dus ook van plan. Eigenlijk simpele kwestie van een scriptje bouwen, dat wanneer van een knop de temperatuur bereikt is de Toon terug gedraaid wordt. Zit wel een kans in, dat dat dan eigenlijk pas weer werkt als ik overal slimme knoppen heb. Maar eens over nadenken.
Ergens is het natuurlijk ook overdreven, dat onze woonkamer en keuken naar 21 graden gestookt worden als ik op zolder zit te werken. En aangezien dat meer uitzondering dan regel is zou ik het op zulke dagen ook zelf in de gaten kunnen houden.

Wat die zwave thermostaatknoppen betreft: het oorspronkelijke ontwerp is van danfoss (LC13), maar kennelijk worden ze nu ook door Popp geleverd, en heatapp!. 't Is in elk geval elke keer hetzelfde ding, met dien verstande dat de Popp versie ook de lokale temperatuur teruggeeft, iets wat bijvoorbeeld de danfoss versie niet doet. Van de heatapp! versie weet ik het niet. Dat kan handig zijn bij de regeling, zodra je domoticz server een terugmelding heeft dat de lokale temperatuur bereikt is, kan-ie toon schakelen naar een lagere temperatuur, zodat de ketel stopt met stoken, en je dus ook daadwerkeilijk zuiniger uitkomt.

Ik weet niet of je extra hardware nodig hebt, Toon is niet in staat om je thermostaatknoppen aan te sturen, dat zal via een aparte z-wave interface en domoticz moeten komen. Domoticz kan wel Toon aansturen., mits je een abbo hebt.

Dat abonnement bij Eneco heb ik en hou ik ook. Dat bevalt me prima.
Volgens mij zou ik Domoticz prima kunnen inzetten als centraal punt voor de CV. Wanneer je een beetje op internet gaat zoeken kom je ook wel bij websites waar ze complete systemen verkopen, maar ik verwacht dat het centrale systeem niet meer of minder doet dan bijvoorbeeld een Domoticz/Toon/slimme kranen combinatie.
Handbediende radiatorkranen en thermostatisch bediende radiatorkranen zijn twee verschillende dingen, die niet uitwisselbaar zijn. Je kunt geen thermostaatknop op een handbediende kraan zetten, of andersom.
Thanks

Bedankt Firechief. Over het herkennen van kranen die een thermostaat kraan kunnen gebruiken, deze kranen kan je losdraaien via een wartel. Achter de knop zit een pinnetje dat de kraan open zet als het naar buiten schiet. De kranen die via een schroefje in het midden een asje bedienen dat meedraait met de kraan kunnen niet voorzien worden van een thermostaatknop.

Als je twijfelt, stuur even een foto van je bestaande kraan/Knop op dan kan ik het even bekijken...

Daarnaast ben ik heel nieuwsgierig naar de resultaten, want ik wil dit ook gaan doen.

Ja, ik twijfel daar wel over, dus ik ga wat foto's maken. Geef me daar even wat tijd voor :)
Verder lijkt de basis setup: slimme kranen hier en daar in huis en een slimme kraan in dezelfde kamer als waar de Toon hangt wel te werken. Het is wel zo, dat onze ketel vorige week zo'n beetje ontploft is (en we hebben geen Nefit) en de afgelopen weken heb ik wat meer foutmeldingen gehad. Waarschijnlijk is dat veroorzaakt door het feit dat de ketel al op zijn eind liep.

Bij het realiseren van hetgeen je wenst, dient wel in ogenschouw genomen te worden, dat een radiatorknop op zich (hoe slim men deze ook verkoopt....) zelf de cv-ketel niet aan zal schakelen.

Dat lijkt me vanzelfsprekend. Zijn er mensen die dat wel verwachten?

Heatapp! (heb ik zelf in NL geïntroduceerd en op de markt gebracht) biedt wel de nodige thermostaatknoppen voor radiatoren, maar is een completer systeem dan alleen die knoppen.
Het biedt ook een module die de cv-ketel schakelt en de mogelijkheid om kleppen te schakelen (d.m.v. stelmotoren).
Wat ze geen van allen doen, is de ketel sturen.
Dat kan je ook niet overlaten aan Toon, omdat deze in een andere ruimte hangt.

Nee, dat zou ik dan in Domoticz in bakken.

Ga er in ieder geval niet vanuit dat Toon zo "slim" is dat deze alles wel even voor je oplost.....
Wanneer je in een totaal andere ruimte de temperatuur wilt regelen, zul je in die ruimte de temperatuur moeten meten en daarop regelen. Om dat via Toon te doen opgesteld in een andere ruimte is onmogelijk.

Klopt en om te zorgen, dat er in die andere ruimte iets te regelen is moet de CV wel aan gaan. Zo'n module die de CV ketel schakelt en bedient is dan toch gewoon een module waar alle info van de radiatorknoppen en wellicht de temperatuur bij die module zelf (zoals een centrale thermostaat als Toon ook doet) bij elkaar komt?

Toon is geen goede thermostaat als er onafhankelijk in diverse zones verwarmd moet worden: daarvoor zijn kant en klare systemen, waarin Toon totaal niet past.

Dat is ook niet het idee, hè
Tja, daar ben ik het dus niet mee eens. Een zone sturing is heel makkelijk via een domotica systeem te implementeren, Toon is een thermostaat, maar dat wil niet zeggen dat die niet in een zoneregeling past. Het enige dat er nodig is is een ketelsturing die reageert als er een thermostaat (kraan of Toon) om warmte vraagt. Of je daarvoor een eigen knutsel gebruikt of een relais gestuurd door Domoticz doet er echt niet toe. Een overhypte Danfoss doet hetzelfde, maar is gewoon knetterend duur.

Ik heb vier van die Popp dingen tweedehands kunnen kopen. Prima te betalen!
Zou je verwachten dat het kwaad kan voor onze nieuwe ketel als hij op basis van de Toon denkt te moeten verwarmen, maar geen warmte af kan geven (omdat alles verder dicht staat)?
De meeste gebruikers van Toon zijn niet zulke nerds, maar wensen een kant en klare oplossing, zonder toeters en bellen, dus een voordelig en bruikbare oplossing.
Dat werkt dus niet met Toon!!

Uitgangspunt van de vraag was dat ik niet standaard Toon wil inzetten voor de hele oplossing, maar juist aan het knutselen ben. 🙂 De Toon heb ik eigenlijk vooral aangeschaft omdat ik graag slimme meters wilde. Die heb ik nu met voorrang gekregen.
Reputatie 5
Badge +1
Hoera @Plantje , and now we are talking. De sturing (domoticz, of iets anders) moet dus het volgende doen.... In feite "hoef" je de uitgang van Toon niet te gebruiken, maar het is natuurlijk wel "cool". Mijn (denk er om theoretische) opzet leest Toon en de radiatorthermostaten uit. Via een OR (overigens niet alle Domotica systemen supporten OR). Kijk je of "een thermostaat" warmtevraag geeft. Dan staat er een radiator open. En zorg je dat de "ketel draait". Als je voorzichtig bent, en Toon gebruikt, ga je bijvoorbeeld 0.5 graden boven de Toon meerwaarde zitten. Dan zorgt de thermostaat er voor dat de ketel "laag" gestookt wordt.
Het geheel eens per 10 minuten controleren. Pendelen van de ketel ten alle tijde voorkomen (gebeurt als de radiator te weinig warmte afneemt).
Dit kan door wat water in de wijn te doen en enige permanent draaiende radiator te accepteren. In mijn geval met EQ3 ben ik nog op zoek naar een mogelijkheid deze samen met Toon via 1 domotica systeem te regelen. Ik denk dat het Homey wordt...
Reputatie 6
Badge +2
Hoera @Plantje , and now we are talking.

Precies! En nu vasthouden die gedachte.

Je zou ook via een OTGW de communicatie van toon met de ketel kunnen onderscheppen, en aan Domoticz voeren, zodat die weet wat de ketel aan het doen is. Kan je ook nog eens de thermostaat instellingen aanpassen en dus zelf ingrijpen in de ketelregeling.

Ik zie mogelijkheden, dit kon weleens een heel interessant draadje worden 🙂
Reputatie 3
Badge +2
Hoera @Plantje , and now we are talking. De sturing (domoticz, of iets anders) moet dus het volgende doen.... In feite "hoef" je de uitgang van Toon niet te gebruiken, maar het is natuurlijk wel "cool". Mijn (denk er om theoretische) opzet leest Toon en de radiatorthermostaten uit. Via een OR (overigens niet alle Domotica systemen supporten OR). Kijk je of "een thermostaat" warmtevraag geeft. Dan staat er een radiator open. En zorg je dat de "ketel draait". Als je voorzichtig bent, en Toon gebruikt, ga je bijvoorbeeld 0.5 graden boven de Toon meerwaarde zitten. Dan zorgt de thermostaat er voor dat de ketel "laag" gestookt wordt.
Het geheel eens per 10 minuten controleren. Pendelen van de ketel ten alle tijde voorkomen (gebeurt als de radiator te weinig warmte afneemt).
Dit kan door wat water in de wijn te doen en enige permanent draaiende radiator te accepteren. In mijn geval met EQ3 ben ik nog op zoek naar een mogelijkheid deze samen met Toon via 1 domotica systeem te regelen. Ik denk dat het Homey wordt...

In mijn geval zou die draaiende radiator dus de radiator in de woonkamer zijn. En dát wil ik net voorkomen 🙂 Nu doe ik het een beetje handmatig: kraan in de woonkamer dicht, Toon op 21 graden en de radiator in mijn kantoor op 20 graden. En als het op kantoor warm genoeg is zet ik de Toon omlaag. Dat werkt op zich prima en dat zou ik met Domoticz ook mooi kunnen scripten
Reputatie 3
Badge +2
Hoera @Plantje , and now we are talking.

Precies! En nu vasthouden die gedachte.

Je zou ook via een OTGW de communicatie van toon met de ketel kunnen onderscheppen, en aan Domoticz voeren, zodat die weet wat de ketel aan het doen is. Kan je ook nog eens de thermostaat instellingen aanpassen en dus zelf ingrijpen in de ketelregeling.

Ik zie mogelijkheden, dit kon weleens een heel interessant draadje worden :-)

De ketel kan ik nu ook regelen via Domoticz aangezien ik daar verbinding met Toon maak. Dus dat zit wel snor.
Reputatie 3
Badge +2

Ik heb even van de afsluiters die ik heb zitten foto's gemaakt. De man van wie ik de Popp kranen gekocht heb had het over een adapter die nodig zou zijn, maar in mijn geval passen de kranen wel overal op. Alleen de radiator in de slaapkamer zit in een ombouw die zo snel warm wordt, dat de thermostaatkraan nagenoeg direct dicht gaat :)

Ben benieuwd of jij zo kunt zeggen of dit afsluiters zijn waar ik zo een thermostaatkraan op kan zetten.
Reputatie 6
Badge +2
Ziet er allemaal uit als een thermostaatkraan, kwestie van monteren, zou ik zeggen.
Reputatie 3
Badge +2
Thanks. De kranen zitten daar ook al op hoor. Had ze er voor de foto's even afgehaald, omdat ik begon te twijfelen
Reputatie 5
Badge +1
Dit gaat hm worden. Ik hoop dat hiermee de mythe de wereld uit is dat Toon niet bruikbaar is icm zone regeling. Je hebt naast Toon inderdaad nog een ander systeem nodig om de radiatoren te regelen (en de Toon wordt meer "slave") .
Zelf ga ik eens stoeien met Homey als frontend. Heb deze net binnen. Ben alleen nog aan het wachten op een stabiele app voor Homematic.

Reageer