Zon op Toon via een gesplitste groep | Eneco Community
beantwoord

Zon op Toon via een gesplitste groep

• 24 juli 2017
  • 6 reacties
  • 318 Bekeken

Afgelopen week zijn bij ons de zonnepanelen op het dak gelegd. We hebben inzicht in de opwek van energie middels een app van SolarEdge. Maar we willen natuurlijk inzicht op Toon.

Bij de installatie is de wasmachine groep op zolder middels een "mini-meterkast" gesplitst naar de zonnepanelen en een stopcontact. Dit stopcontact gebruiken we voor onze droger. Is het mogelijk om de kwh-sensor van Zon op Toon op de "mini-meterkast" te plaatsen? In de "mini-meterkast" zitten twee normale schakelaars, lijkt mij technisch dus prima te doen. Echter... zou het signaal van de sensor dan aankomen bij Toon? Vanaf het punt van de "mini-meterkast" naar Toon zit zo'n 5 meter met twee trappen en één dun muurtje.
icon

Beste antwoord door Brandje 24 juli 2017, 12:01

Dat is onmogelijk.
Want de sensor maakt gebruik van een standaard Jack-snoertje van 1,5 meter wat niet verlengd kan worden.
Ook mag er voor Zon op Toon geen verbruiker op op de leiding staan die gebruikt wordt om de bruto opwek te meten in de groepenkast waar de kWh verbruiksmeter van Zon op Toon komt.
Bekijk origineel

6 Reacties

Dat is onmogelijk.
Want de sensor maakt gebruik van een standaard Jack-snoertje van 1,5 meter wat niet verlengd kan worden.
Ook mag er voor Zon op Toon geen verbruiker op op de leiding staan die gebruikt wordt om de bruto opwek te meten in de groepenkast waar de kWh verbruiksmeter van Zon op Toon komt.
Reputatie 5
Badge +3
Hoi Sieg0801,

Welkom op het Toon Forum!
Netjes geregeld allemaal. Helaas ondersteunt Toon zon momenteel geen andere apparaten. Mogelijk in de toekomst...
Dat is erg jammer. Dat betekend feitelijk dat in deze situatie Toon geen nut meer heeft. Ik neem aan dat er vele Nederlanders zijn die exact hetzelfde probleem hebben. Waarom is hier nog geen oplossing voor vraag ik mij af... Bijv: een verbruiksmeter plaatsen op de kabel die uit de omvormer komt en deze via het lokale netwerk de data naar Toon laten sturen.
Ik heb exact dezelfde configuratie.
Mijn opwek zit op de wasmachine groep en de wasmachine heeft op zolder een andere bestaande groep.
Alles werkt daardoor met een Zon op Toon kWh verbruiksmeter in de hoofdgroepenkast in de meterkast.
Ik begrijp je oplossing. Het is in mijn geval onwenselijk om de wasmachine, droger, CV-ketel en een koelkastje op één groep te zetten.
Heb ik ook!
De wasmachine heeft een zg prioriteits stekker doos waar ook de droger op zit.
Als de wasmachine aan het verwarmen is valt de eventuele droger automatisch af, tot er weer minder stroom wordt gebruikt.

De CV is niet van belang die gebruikt te weinig.

Reageer