beantwoord

Zon op toon met Enphase Envoy

Reputatie 2
Ik heb recent zonnepanelen laten plaatsen met elk een individuele omvormer die uitgelezen worden door een enphase envoy.
Nu zit de voeding van de envoy rechtstreeks op de groep van de panelen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Moet de envoy op een andere groep, of voor de groep?
En waar komt de meter van de zon op toon, echt op de groep, of kan die ervoor als het ware?
icon

Beste antwoord door Brandje 20 november 2018, 19:20

Uiteindelijk wordt de opwek op een aparte leiding naar de groepenkast gevoerd.
Daar plaatst Eneco monteur de PRO1-S verbruiksmeter bij 1 fase; op de led wordt een sensor geplaatst die de opwekdata via de meetmodule (gas en stroom) aan Toon®️ levert.

De voeding van de inverter komt gewoon van dezelfde groep/leiding.

Bekijk origineel

112 Reacties

Daar plaatst Eneco monteur de PRO1-S verbruiksmeter bij 1 fase; op de led wordt een sensor geplaatst die de opwekdata via de meetmodule (gas en stroom) aan Toon®️ levert.

Reputatie 2
De opwek loopt naar een aparte groep. Op die groep zit alleen de envoy aangesloten (de aansturing van de omvormers).
Komt die meter voor de groep, of op de groep net als de envoy?
Er is voor de kwh-verbruiksmeter maar 1 plaats en dat is, zoals ik schreef in de groepenkast in je meterkast. Uiteraard zit deze Zon op Toon verbruiksmeter op de leiding die van je inverter afkomt.
Als die leiding een verdere "schone"leiding is, dus geen andere stroomverbruikers, dan is het perfect.
Reputatie 2
Nu ik er zo over denk zit die envoy rechtstreeks op die leiding. Dus is er geen sprake van een "schone" leiding.
Wat zou dit betekenen voor hetgeen ik op de toon ga zien?
Dat is een normale situatie, met "schone' leiding wordt bedoeld andere stroomverbruikers dan de inverter zelf.
Meestal geeft de Inverter een iets "zonniger" beeld qua opwek, omdat het eigen verbruik Inverter er nog af moet.
Dat verbruik vind je terug in de spec's van de Inverter.
Zon op Toon geeft eigenlijk de meest reële situatie weer en de opwek is op Toon dus iets lager.
Voor de uiteindelijke teruglevering maakt e.e.a. niets uit, want Toon krijgt de terugleverdata uit de P1 poort van je slimme stroommeter; meestal de tellers 2.8.1 Daltarief en 2.8.2 Hoogtarief.
Reputatie 2
Badge +1
Belangrijk hierin is dat de lijn dus niet echt schoon is. De envoy zit er op als stroomafnemer. Als er geen opwek is (de zon schijnt niet) dan zal er dus een klein beetje afname zijn. De kwh meter van zonoptoon zal dat echter meten als opwek. Enkele watt opwek in de nacht dus.. de vraag is, kan je hier mee leven? Is alleen voor je inzage. Op je afrekening heeft dat uiteraard geen invloed.
Reputatie 2
Dus eigenlijk meer de kWh meter niet een, maar twee kanten op. Hij meet alles wat over de groep gaat en niet wat er opgewekt word.
Reputatie 2
Badge +1
Klopt hoewel er vast wel kWh meters zijn die echt alleen 1 kant op kunnen meten.
Reputatie 2
Brandje wrote:

Aansluiting was geen probleem, maar ik heb geen pro1-s kwh meter gekregen.
Hoi @KevinFaun

Uiteraard! Fijn dat alles geen probleem was.
Het stelt ook niet veel voor als de voorbereiding goed is.
De PRO1 was maar een voorbeeld; welk type hebben ze bij jou dan geplaatst?
Reputatie 2
Een draadloze, qubino ofzo?
KevinFaun wrote:

Een draadloze, qubino ofzo?

Hoi @KevinFaun

Oké, ik begrijp het!
Heel goed; veel plezier met je Zon op Toon®️.

Je bedoelt dit merk dus:

Reputatie 2
Badge +1
Huh? Worden die al geplaatst dan?
Reputatie 2
Dat lijkt er wel op, volgens mij is dat hem.
KevinFaun wrote:

Dat lijkt er wel op, volgens mij is dat hem.

Hoi @KevinFaun,

Mooi zo!
Dat is toch ff een mooie oplossing hè, daar hadden ze jaren geleden al mee moeten komen.

Laat je nog even je ervaringen weten?
Bv of de draadloze (zWave) verbinding stabiel is en of de geleverde data in overeenstemming is met bv je opwek die je inverter genereert.
Ik ben benieuwd!?
Reputatie 2
Tot nu toe lijkt de verbinding wel goed.
Alleen heb ik het gevoel dat het verbruik en de opwek nu niet kloppen. Maar ik heb nu ook geen zon op de panelen, en zodra de zon weer wat schijnt ga ik het wel zien. De envoy zit overigens niet meer op de bewuste groep dus daar ligt het niet aan.
Goed plan @KevinFaun!
Ik hoor graag van je.
Met kan natuur een aansluit fout gemaakt zijn; dan gebeurde vroeger met de Pro’s ook nog wel eens.
Dus je hebt ook nog geen teruglevering gezien?
want die info komt van je P1 poort als Zon op Toon®️ geactiveerd is.
Reputatie 2
De P1 poort is nu toch niet in gebruik?
Bij m'n instellingen staat nu een tweede sensor.
Ik heb natuurlijk niet meegekeken bij de monteur, dus wacht nog een paar dagen af voor ik conclusies trek.
En mocht ik twijfel hebben trek ik de voorkant van de meterkast wel open, maar ga er van uit dat hij die sensor vaker gebruikt en aansluit.
Nu niet in gebruik??
Je reguliere gas en stroomverbruik komt uit de P1 poort van je slimme meter.
Als je teruglevert aan het Net dan registreert de slimme meter dat. Bij Zon op Toon®️ komt die data ook vrij voor Zon op Toon®️.

Overigens had de monteur deze module toch ook op zolder kunnen plaatsen?
Hij is immers draadloos.
En idd die 2e meetmodule is verder normaal.
Reputatie 2
Dacht dat je die andere poorten in die stekker bedoelde. Ben geen expert in de toon.
Maar waar op zolder moet hij die module dan aansluiten? Dat is niet mogelijk, en qua bereik weet ik ook niet of dat wel haalbaar is.
Op zolder meteen op de uitgang van je inverter.
Dan komen er extra aansluitkosten bij, dus dit is wellicht voor jou handiger.
Je had immers toch een schone leniging naar je groepenkast.

Qua afstand kan dat idd lastig zijn; vandaar ook mijn. vraag daarover.
Reputatie 2
Ik heb op zolder geen omvormer hangen.
Per paneel heb ik een micro omvormer onder het paneel op het dak, vandaar ook de envoy..
KevinFaun wrote:

Ik heb op zolder geen omvormer hangen.
Per paneel heb ik een micro omvormer onder het paneel op het dak, vandaar ook de envoy..

Ojé inderdaad! Was ik vergeten.
Maar daar waar de panelen samenkomen had het eventueel gekund?
Reputatie 2
Dat zou dan onder een paneel zijn. Op het dak dus.
De kabel loopt buitenom omdat ik geen mogelijkheid heb de kabel binnenshuis naar de meterkast te laten lopen.
Dus de kortste en makkelijkste locatie voor de module is in de meterkast.
Kijk! Nou is het helemaal duidelijk. ??
Ik ging ervanuit dat de kabel gewoon op zolder binnen kwam.
Thx voor de aanvulling.

Nou ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen